اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

لمًا قولت كده اه نمر.... التصريح الاثيوبي مبهم يعني وليس له معني اساسا.
يعني ايه مش فاهم. انهم سيلبون احتياجتهم من النيل بدون الاضرار بدول المصب.
يعني انت فهمت انه سيبداء الملء بدون اتفاق يعني...!! طيب ماهما علطول بيقولو كده

إثيوبيا باعلانها هذا تجاوزت المحاذير المصرية السودانية
فعليا وافق هذا التصريح مراحل التجهيز للملئ التي بدأت فعلا

علي الارض الواضح للجميع ان الأمر يتخذ أوضاع استعداد الحشد الأثيوبي يكاد ينتهي
في حين أن مصر وضعت قواتها في وضعية استعداد للتحرك

والله ما قصدي اتريق
انا بتكلم بجد فعلا ومستغرب من ابي احمد
هل فعلا دا تفكيره ولا لا
هل هو بيفكر اننا مش محتاجين النيل في فترة الملء واننا عندنا بحيرة ناصر تكفي فترة الملء، هل هذا تفكيرة؟ عشان كدا قال مش هنضركم عشان انتم مش هتتضرو اصلا
مش قصدي السيسي خالص، وواثق انه اكتر واحد مناسب للتعامل مع الموضوع دا
*مش ليها لزمة نجيب سيرة الدكتور مرسي ربنا يرحمه

باشا في 2015 ايراد النيل وصل لمصر 35 مليار وكان في جفاف اللي غطي الفرق بحيرة ناصر ومحديش حس بحاجة ....قيس علي ذلك 8 سنين في اواخر السبعينات والغاية 87 كان جفاف شديد للغاية اللي غطي بحيرة ناصر ...من الاخر مخزون استراتيجي لفترات الجفاف مش اكتر ولا اقل
بحيرة ناصر تكفي مصر في فترات الجفاف مش هتكون اكيد بديل عن النيل

ربنا يرحمه انا بدي اسقاط مش قصادي اجيب في سيرة اموات علي الفاضي والخازوق عامة مكنيش لمرسي كان للاخوان

الاهم متصدقيش اي اثيوبي ابد ومنهم اكيد ابي احمد
شوف المعلقين والخبراء الاثوبيين في ندواتهم و في مداخلتهم في القنوات الاخبارية بيتكلموا بمنتهي الكبر وديما شافين مصر دولة امبريالية استولت علي النيل ده فكر متغلل فيهم حتي في ثقافتهم الشعبية والشعر الخاص بيهم وهما بيلموا النيل ان مصدر حياة وحضارة لغيرهم وهما بيعانوا من الفقر
لا تصدق اي اثيوبي ولو قلع ملط واتوضي بماية زمزم وسجد في حجر ابراهيم وبعدين قالك والكعبة الشريفة ديه

انتا قول ليه مصر اعترفت بالسد اصلا
عشر سنين تفاوض علي مفيش والقياده عندها امل في التفاوض برضه :تمام:

هنشوف بصراحة انا كنت متشائم جدا بقالي سنين بس اسلوب هاندلة ملف ليبيا والمكاسب اللي اتحققت -حتي الان- بدون رصاصة واحدة مع واحد زي اردوغان بيدا بصيص امل ان ملف اثيوبيا ممكن يتهندل بهدوء وان كان امل بسيط بالمقارنة مع ليبيا
علي الله كل شيء بقي

إثيوبيا باعلانها هذا تجاوزت المحاذير المصرية السودانية
فعليا وافق هذا التصريح مراحل التجهيز للملئ التي بدأت فعلا

علي الارض الواضح للجميع ان الأمر يتخذ أوضاع استعداد الحشد الأثيوبي يكاد ينتهي
في حين أن مصر وضعت قواتها في وضعية استعداد للتحرك
في رأيك أخ نمر ان مصر والسودان سيقوما بشن حرب لتدمير السد؟ ومازمعني استعداد الحشد الاثيوبي؟

في رأيك أخ نمر ان مصر والسودان سيقوما بشن حرب لتدمير السد؟ ومازمعني استعداد الحشد الاثيوبي؟

الحرب واقعه إلا لو تراجعت إثيوبيا
مصر الخيارات أمامها ٢ لا ثالث لهما
حرب أو تراجع إثيوبيا

الجيش الأثيوبي يجهز مواقع دفعات جوية ميدانية

يا اخي الاتفاقيات تقول ان ممنوع بناء سدود علي النيل الا بموافقه مصر لان معاها فيتو ، فحتي لو مصر كانت منشغله ف 2011 كانت مصر هتضربه ف الوقت اللي هي عاوزاه وبدون عقوبات دوليه لان ببساطه السد بتاعها مخالف لكل الاتفاقيات ، انما بالاتفاقيه دي انتا كدا اعترفت بيه وانتا شايف احنا وصلنا لايه ، احنا قدام امرين ملهمش تالت لتضرب السد لتفضل بقيه عمرك تحت اثيوبيا
اولا اثيوبيا استغلت البعد المصرى عن افريقيا واكتسبت دول الحوض فى صفها وكان هذا واضح فى توقيع عنتيبيى التى وقعت عليهم تقريبا كل الدول ما عدى السودان ومصر وحق الفيتو طبقا للاتفاقيات اعتبرته اثيوبيا غير معترف به
اما اتفاق المبادىء فهو لم يعطى شرعية اساسا ولكن تاكيد على حقوقك المائية وما وصلنا اليه هو المطلوب فعليا ان تظهر مصر والسودان كدول صاحبة حقوق واثيوبيا دولة متعنته وذلك لكسر الصورة التى كونتها اثيوبيا عن مصر ولا يمكن فصل الموقف المصرى مع اثيوبيا بتحركات مصر وعلاقتها مع دول افريقيا من شراكات ومشاريع تنمية وغيرها حتى تقوم مصر على سبيل المثال ببناء واحد من اكبر السدود فى تنزانيا وهو مشروع عملاق يتكلف قرابة اكثر من 2.5 مليار دولار والهدف رسالة لهذه الدول ان مصر مؤمنه بضرورة التمنية لهذه الدول وهو ما انعكس ايجابا على موقف هذه الدول المتضامن مع مصر

الاستعداد\ات دي طبيعية لما يكون السد دا مشروع تنموي اقتصادي غير موجه لينا ولن يؤثر علينا من الاساس وهذا ما كنت اظنة لحد ماقرئت البيان دا
يعني تكون حاجة كدا زيادة حرص مننا واستعداد مبكر لسيناريو سئ
لاكن احنا هنا بنتكلم عن سد في كل حالته سيؤثر علي حصة مصر المائية بصورة فجة
انت حرفيا بهذا الوضع هتعطش في حاله الفيضان المتوسط الطبيعي اللي بيحصل كل سنه وملكش عندهم حاجة لان هو دا تصميم السد هيعملولك اية يعني هيهدوة وقت الفيضان الضعيف علشانك يعني ؟؟
اتوقع ان تطلبات مصر التفاوضية غير ممكنة وغير مقبولة وهذا ماتقولة اثيوبيا .يعني توقع ان مصر طالبت بتشغيل السد بنفسها لان دا الخيار المنطي الوحيد اللي ممكن مصر تقبل بيه وجود السد من الاساس
الان ابصملك بالعشرة ان هذا الوضع وهذا السد لن يستمر طويلا
خلينى اكون واضح معك احنا بنتكلم بلسان متعجل لسان حال الشعب ان السادات فاشل ومش هيحارب ولكن من يدير القيادة لا يتحدث بهوى او بعبث انت تتحدث عن امن قومى واجهزة متعددة تعمل ليل نهار على هذا الامر ولو نظرت لبيان الرى ستجده تفصيلى ولو استمعت لتصريحات الوزير عندما قال انا مش محتاج اعرف منهم بيانات احنا نعرف عن السد اللى همه نفسهم ميعرفهوش وهذا تصريح من وزير مسئول اما الاعلام الرسمى وبالتالى فكرت توقف ماء يعنى ضرر يقابله عمل عسكرى وهذا معروف لكن عدم وجود ضرر من منع الماء كأن تبرم اثيوبيا اتفاق ملزم حتى ولو مستبعد فهو قائم لان المجتمع الدولى يدرك سياسيا اتساق مواقف مصر مع القانون الدولى والوصول لحالة تعطيش مصر يعنى الدخول فى حرب وممكن يضغط لابرام اتفاق هنا تظل مشكلة تصميم السد وهذا ما يتم العمل عليه من اجراءات لحماية السد العالى وجنوب مصر اذا ما حدث انهيار لسد النهضة
اخيرا اريدك ان تدرك ان هذا ليس ملف عابر لكن ملف حياه او موت واثيوبيا لن تكتفى بسد واحد وانما تنوى القيام بمجموعة سدود وهذا تصريح سامح شكرى يعنى الموضوع مش محاولة تغاضى ويعدى لا دى قنبلة موقوته ومتصلة بعدة قنابل والحل لابد ان يشمل حقوقنا المائية وامان من تصميمات السد لو انهار

عودة
أعلى