كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

لان الرجل قيادي بامتياز و لولاه لفشلت الولاية
لانه لايهمه من ترامب او من الحكومة
و حرفيا اغلب تعليقات الامريكيين هيا تمجيد و احتفاء به في هذه الازمة و استهزاء بترامب و بايدن و ساندرز
لانه يهتم بالعلم و المعلومات و يقدم قرارات مبنية على تلك المعلومات و الاهم يشرح اي امر بشكل مبسط لعامة الشعب بحيث يستطيعون فهمها على الطريقة الامريكية و يهتم بالحياة عوضا عن الاقتصاد و يتحرك في المناطق الساخنة و تاريخه جيد متناسق مع اغلب ثقافة الشعب الامريكي

حرفيا son of queens .. انا كشخص اتابع مؤتمره فقط كل يوم و ليست ترامب و كذلك اغلب الشعب الامريكي و هذا مؤشر قوي
ما ينفعش
معك انه شخصية قياديك في هذه الازمة لاكن برضك الراجل ما ينفعش. شخص لا يستطيع ان يرضي كافة الاطراف والاطياف.

هل هذا كلام علمي يعني الفيروس بعد الاسبوع الثالث راح يستحي على دمه ويرحل. متى وصل الفايروس الى بريطانيا ومتى كانت الذروة ومتى وصل ايطاليا ومتى كانت الذورة والمثال الابرز الولايات المتحدة واليابان كل هذه تكذب هراء الاسبوع الثالث والاسبوع الرابع
نفس اللي بفكر فيها
ممكن شخص واحد فقط باعراض بسيطة يرجعلك الدورة دي تاني وانت مش واخد بالك فظرف كام اسبوع
الحل الوحيد هو العزل الاجتماعي وعدم تخفيف قيود الحركة والابقاء علي حالة الاستعداد لحد ميخرج مصل او نأخذ مناعة

بصراحة تصريحه هذا غبي
وترمب انا غير معجب بطريقة تعاطيه مع الازمة.
شي مزعج انه يفكر ان الامور سهلة رغم ان قدامه كل شي يوضح ان الموضوع خطير

كومو رفض. اشوف ان تطبيق حجر صحي غير ممكن عمليا.

كومو رفض. اشوف ان تطبيق حجر صحي غير ممكن عمليا.
ليه؟ اسهل مكان بامريكا يطبق فيه حجر نيويورك.
لكن ممكن مشكلة عدد السكان الضخم هو العائق الوحيد وهو العائق الاخطر.

ليه؟ اسهل مكان بامريكا يطبق فيه حجر نيويورك.
لكن ممكن مشكلة عدد السكان الضخم هو العائق الوحيد وهو العائق الاخطر.

انت تتكلم عن 9 مليون بمدينة نيويورك وحدها. تخيل تقول لهم سيتم فرض عزل صحي ابتدأ من يوم الاثنين ماذا سيحدث بالأسواق. من الممكن أن تصبح الحالات مءات الآلاف خلال يوم واحد من الاختلاط الكبير اللي سيحدث.

هو ممكن في حالتين
1-مستشفيات ميدانية ويزيد عدد الحالات لكل طبيب كنسبة
2-مع تعافي الصين ويعني على اعتبار أوروبا هتدخل في التعافي على حسابات ال Prediction curve المساعدة هتتجه لأمريكا

الحالة الثالثة بقى ودي خليتها لوحدها
هو هيدخل بروتوكول ال Fluroquinolone + Macrolides / Biological therapy بدري بدري فمش هيحتاج كل الأجهزة دي وهيبيعا ابن اللذينة

فكر كأنك ترامب بالأرقام هو بيعتبر القوة هي قاعدة البنية التحتية الطبية

إسرائيل بعتت له نصف مليون جرعة فلورو

غالبا هو هيمشيها كده

محتاجين حد فاهم هناك من الجانب الصحي لا يخضع لضغوط ترامب في تحجيم التصريحات يشرح الموضوع

بالمناسبة أول 4 حالات Plasma pharesis عدت

أنا شايف الوضع عنده كده

أنا كنت بتكلم من منطلق واحد فقط و هو "قدرتهم بشرياً" من الناحية الطبية على إستيعاب رقم زي ده بالسهولة اللي اخونا المحترم بيتكلم عنها ... انا رحت هناك مرتين Elective ايام الامتياز

انت دكتور و عارف كويس يعني ايه "دكتور عناية" و يعني ايه عيان على vent و الشغل اللي بيتعمل معاه قبل و بعد لحد ما يتفطم و يطلع

الناس فاكرة الدكاترة دي زي النمل بيتعدوا بالارقام و ده غلط أصلاً اغلب عيانين الـكورونا المستجد بيكونوا من فئات معاها Comorbidities كتير و الشغل مش بيكون لبتاع العناية بس كمان ...

الكلام عن زيادة الاسرة لكل طبيب و الكلام ده خليهم يعملوه بس محدش بعد كدة يسأل عن Mortality rate بعد المصاريف اللي هيصرفوها دي ترامب نفسه مش فاهم للاسف و بيبطلج على اللي فاهم كمان

بخصوص الـFluoroquinolone/Macrolides هي مش مشكلة أصلا عند اي حد و سعرها رخيص ده كلام فاضي

بخصوص الـBiological Therapy فعلى فكرة اصدقائي و رجالتنا في العجمي و النجيلة بنستخدم حاجات زي Tocilizumab و غيرها

و أصلاً العلاج بالـBiological Drugs يمكن أغلى كمان من الفينتات بس الناس لسة مبدأتش تتكلم

و ده اصلا مش recommended لكل الحالات بيكون حسب Scoring للاستجابة المناعية للفيروس لكل حالة .. نفس الكلام ينطبق على الـSteriods كمان

التعديل الأخير:
في القرية الروسية اجتمعو في الكنيسة لتقبيل لوحة المسيح .... حتى الان لم يسمعو بالحجر المنزلي

كلامك غير صحيح.

القدرة البشرية موجودة. ولاية نيويورك وحدة تمتلك أكثر من ٧٠ الف طبيب.

هناك تقريبا ٢٠٠ الف ventilator بالولايات المتحدة و نسبة الحالات التي تحتاج تنفس صناعي اقل من ٥% من جميع الحالات و الكثير منها يتم عن طريق non-invasive الا في حال الاشتباه ب respiratory failure

الحاجات المعلنة من ال ventilators هي في حال حصول اسوء الاحتمالات.

لا تنسى أيضا أنه تم الموافقة على مشاركة جهاز التنفس الصناعي بين شخصين.

السلام عليكم ... صباح الخير و اتمنى لك الصحة الوفيرة دائماً

بخصوص كلامك عن القدرة البشرية و قياسها بعدد الاطباء فاحب اقولك انه للاسف القياس مش صح ببساطة لانه الطب تخصصات كتير و علاج الحالات الحرجة من النوع ده عدد "غير كبير" من هؤلاء فقط هم قادرون على تقديمه خصوصاً إنه الحالات بتحتاج Multi-Consultations خلاف الطبيب المشرف على الرعاية الحرجة المباشرة للحالات هو تخصص طبي artistic جداً و الدورات الـCrash courses التي تقدمها الانظمة الصحية لمنتسبيها في هذا الصدد هي صحيح Last Resort ضروري لكنه للاسف اقل فعالية جدا جدا جداً من المطلوب لعلاج النوع ده من الحالات

أنا كنت بتكلم من منطلق واحد فقط و هو "قدرتهم بشرياً" من الناحية الطبية على إستيعاب رقم زي ده بالسهولة اللي اخونا المحترم بيتكلم عنها ... انا رحت هناك مرتين Elective ايام الامتياز

انت دكتور و عارف كويس يعني ايه "دكتور عناية" و يعني ايه عيان على vent و الشغل اللي بيتعمل معاه قبل و بعد لحد ما يتفطم و يطلع

الناس فاكرة الدكاترة دي زي النمل بيتعدوا بالارقام و ده غلط أصلاً اغلب عيانين الـكورونا المستجد بيكونوا من فئات معاها Comorbidities كتير و الشغل مش بيكون لبتاع العناية بس كمان ...

الكلام عن زيادة الاسرة لكل طبيب و الكلام ده خليهم يعملوه بس محدش بعد كدة يسأل عن Mortality rate بعد المصاريف اللي هيصرفوها دي ترامب نفسه مش فاهم للاسف و بيبطلج على اللي فاهم كمان

بخصوص الـFluoroquinolone/Macrolides هي مش مشكلة أصلا عند اي حد و سعرها رخيص ده كلام فاضي

بخصوص الـBiological Therapy فعلى فكرة اصدقائي و رجالتنا في العجمي و النجيلة بنستخدم حاجات زي Tocilizumab و غيرها

و ده اصلا مش recommended لكل الحالات بيكون حسب Scoring للاستجابة المناعية للفيروس لكل حالة .. نفس الكلام ينطبق على الـSteriods كمان
مفهمتنيش
هو بناء على مرور وقت على وصول الوباء له رقميا قدر يكون عنده معلومة يقدر يعمل Early implentation من Scores أقل يعني لو عنده Detection كويس هيقدر يحجم حالات كتير
وبعض الناس هتتعافى من دخوله المبكر عن غيره بال Biological غير مثلا الصين وايطاليا كون عامل الوقت كان ضدهم والأبحاث نتيجتها ظهرت بعد ضرر كبير
فالموضوع انه الوباء ماضربش اعلاميا بشكل متزامن
فهيحصل Shift of Aids من بؤرة لبؤرة
هيبقى عدد المرضى اللي ممكن يحتاجوا MV اي كبير لكن قدرته الإستيعابية ساعتها هتغطي جزأ لا بأس به
أسهل الفكرة شوية ... أنا مش شايف سيناريو ايطاليا هيتكرر هناك

Divisions_ @Divisions_
هو هيشتغل على على الأقل Off-Label guidelines لو هنقرب الكلام في وقت غيره اشتغل على Clinical sense /Theorem

Divisions_ @Divisions_
هو هيشتغل على على الأقل Off-Label guidelines لو هنقرب الكلام في وقت غيره اشتغل على Clinical sense /Theorem

صدقني الامريكان هيصرفوا كتير فشخ فشخ فشخ فشخ فشخ علشان يعملوا حتى نفس الشغل اللي غيره عملهم

بتتكلم في 40 ضعف الفلوس مثلاً و يمكن اكتر و الله

السلام عليكم ... صباح الخير و اتمنى لك الصحة الوفيرة دائماً

بخصوص كلامك عن القدرة البشرية و قياسها بعدد الاطباء فاحب اقولك انه للاسف القياس مش صح ببساطة لانه الطب تخصصات كتير و علاج الحالات الحرجة من النوع ده عدد "غير كبير" من هؤلاء فقط هم قادرون على تقديمه خصوصاً إنه الحالات بتحتاج Multi-Consultations خلاف الطبيب المشرف على الرعاية الحرجة المباشرة للحالات هو تخصص طبي artistic جداً و الدورات الـCrash courses التي تقدمها الانظمة الصحية لمنتسبيها في هذا الصدد هي صحيح Last Resort ضروري لكنه للاسف اقل فعالية جدا جدا جداً من المطلوب لعلاج النوع ده من الحالات

عندك ٨ آلاف respiratory therapist و technician. بنيويورك وحدة. برأيك كافي ام لا؟

مش اشوف وجهك بنيويورك ?

عندنا بدالاس الحالات لم تتجاوز 500 حتى الان لكن الوفيات تقريبا كبار سن فقط
يقولون ممكن يرسلون المصابين وحالتهم حرجة عندنا الى مقاطعات بعدد سكان اقل حتى تكون مستشفيات دالاس جاهزة لاستقبال المزيد

عندك ٨ آلاف respiratory therapist و technician. بنيويورك وحدة. برأيك كافي ام لا؟

الـRTs من التخصصات الطبية المساعدة و ليسوا أطباء رعاية حرجة

ثانياً قدام جائحة بتدى الأرقام دي في نيويورك فالرقم ده لن يكفي في غضون وقت بسيط

ثالثاً احب اكرر نفس الكلام اللي قلته فوق ... علاج المرضى في الحالات الحرجة مش بيكون تنفسي فقط ... اغلب المرضى بيكونوا كبار في السن و معاهم أمراض أخرى و علاجهم بيحتاج HC Team مش مجرد دعم تنفس !

عودة
أعلى