تقرير يكشف عن استعداد الجيش المصري لامتلاك أسلحة ضاربة

التفاعل
328 2 0

10.03.2020 | 18:54 GMT

الجيش المصري
youtube
نشر معهد ستوكهولم الدولي لدراسات السلام " SIPRI " تقريرا عن مبيعات الأسلحة التي تعاقدت عليها مصر، كشف توقيع القوات الجوية المصرية على "صفقات قوية".

إقرأ المزيد

وجاء في المقدمة التقرير، تعاقد مصر على 32 طائرة مقاتلة مسيرة صينية من طراز Wing Loong II وهي الجيل الأحدث من Wing Loong I والتي تملكها القوات الجوية المصرية حاليا.
كما كشف التقرير عن تعاقد القوات الجوية المصرية مع روسيا لشراء 24 مقاتلة تفوق جوي ضاربة من طراز Su-35 Super Flanker، ويبدأ تسليمها العام الجاري.
كما أكد تعاقد القوات البحرية المصرية مع ألمانيا، على شراء 4 فرقاطات شبحية متعددة المهام طراز MEKO-A200، ومعها 4 محركات غاز توربيني طراز LM-2500 من شركة جنرال إلكتريك الأمريكية بقوة 33.6 ألف حصان لكل منها، وتعمل تلك المحركات على متن أكثر من 400 سفينة لدى 33 بحرية على مستوى العالم، حيث يتم بناء أول فرقاطة في ألمانيا بالفعل، وذلك من أصل 3، وسيتم بناء الرابعة في مصر.
المصدر: SIPRI

هذا التقرير المنشور بهذه البساطة في عصر ما من العصور كان يعتبر اسرار حربية يعاقب حاملها
سبحان الله مغير الاحوال

غالبا هو سري عندكم في الداخل فقط اما الدول اللي فيها برلمانات وشفافيه كل شي معلن ومنشور عندهم ماعدا الروس تقريبا

مبروك لبلدي الحبيبة مصر هذه الصفقات المؤكدة وبالتحديد السوخوي 35
وشكرا لكل من سعد بهذا من اشقاءنا العرب
ولا عزاء للمرضى النفسيين

وانت بقى عندك برلمانات وشفافيه :LOL:

برلمانات وشفافيه عند الدول اللي تبيعك السلاح ياعزيزي لان عندهم سياسات لمن يباع السلاح والرقابه على الفساد لهذا يعلنون غصب عنهم

واضح ان المصريين شغالين على التسليح بقوة

و
برلمانات وشفافيه عند الدول اللي تبيعك السلاح ياعزيزي لان عندهم سياسات لمن يباع السلاح والرقابه على الفساد لهذا يعلنون غصب عنهم
هوا احنا بنبيع سلاح ياعزيزي اصلا وانت بكلامك قولت ما عدا الروس
وكلامك كان في غايت الوضوح انت بتتكلم عن برلمنا وهوا تكلم عن برلمانكم كوضع طبيعي للمقارنه العادله في المستوى ايه دخلنا احنا بالدول اللي بتصدر
يعني من الاخر هل عندكم شفافيه وكده هوا ده سؤال الاخ العضو منغير الاتفافات وبوضوح
تحياتي

في اخبار كثرا علي قرب استلام مصر السخوي ٣٥

بصراحة نفسي أشوفها بالتمويه الصحراوي المصري

فيه اخبار ان زيارة وزيرة الدفاع الفرنسية لمصر تحمل عروض تسليح ومن ضمنهم الرفال

يعني الراجل هيكون عنده و ينكر ?
ولا يمكن هيقول ماعنديش و هو عنده جوه ؟ ?
لا هو عنده حق فيما قال وانا معاه فيه ومن ينكره اما غافل او بيضحك على نفسه

انا بس عجبنى السؤال لانه منطقى وعايز اعرف رده

لا هو عنده حق فيما قال وانا معاه فيه ومن ينكره اما غافل او بيضحك على نفسه

انا بس عجبنى السؤال لانه منطقى وعايز اعرف رده
علي فكره كلامه غلط وكثر من الدول بتبقي مصالحها الاقتصادية علي الشفافية مثل صفقة اليمامة كان فين البرلمان البريطاني منها هو بس بينقد اي شئ مصري وعن جهل كمان

علي فكره كلامه غلط وكثر من الدول بتبقي مصالحها الاقتصادية علي الشفافية مثل صفقة اليمامة كان فين البرلمان البريطاني منها هو بس بينقد اي شئ مصري وعن جهل كمان
استحالة فى اى دولة ديمقراطية يحصل كدة بدون ما يمر على برلمانها لانه هو اللى بيصدق على البيع والحكومة او الشركة المنتجة بس بيبقى مهمتها التفاوض

ممكن البرلمان او لجانه المختصة تاخد قرار بحجبها مؤثتا فى حينه انما مش ممكن ميروحش البرلمان وحيتم الكشف عنها فى حينه طبقا لقوانين كل دولة

استحالة فى اى دولة ديمقراطية يحصل كدة بدون ما يمر على برلمانها لانه هو اللى بيصدق على البيع والحكومة او الشركة المنتجة بس بيبقى مهمتها التفاوض

ممكن البرلمان او لجانه المختصة تاخد قرار بحجبها مؤثتا فى حينه انما مش ممكن ميروحش البرلمان وحيتم الكشف عنها فى حينه طبقا لقوانين كل دولة
اكيد اي صفقة عسكرية خارجية هتمر الأول علي البرلمان للموافقة عليها بس مشرط يبقي في شفافية خاصا لو الفساد من الجانب المستورد

عودة
أعلى