مصر وبيلاروسيا يخططان لخط انتاج مشترك للطائرات بدون طيار

حاجة تحزن ان مصر ملهاش اي خطوات محلية للان في مجال الدرونات
بالمقارنة بما نراه من دولة مثل ايران مثلا
ان جيت للحق هي حاجة تحزن في كل المجالات مش درونز بس .السوأل بقي احنا كنا بنعمل اية من يوم ٢٤/اكتوبر ٧٣
بس دلوقتي في ارهاصات صناعة
من اسبوعين اخبار عن تصنيع لانشات .ومن كام يوم مدرعة اي نعم مش قد كدة بس احنا كنا فين

رغم اختلافي مع السيسي في بعض السياسات الداخلية ولكن السياسة الخارجية لمصر في عهده إبداع

ان جيت للحق هي حاجة تحزن في كل المجالات مش درونز بس .السوأل بقي احنا كنا بنعمل اية من يوم ٢٤/اكتوبر ٧٣
بس دلوقتي في ارهاصات صناعة
من اسبوعين اخبار عن تصنيع لانشات .ومن كام يوم مدرعة اي نعم مش قد كدة بس احنا كنا فين
مجال التصنيع العسكري عاوزله ثورة
ويمسكه شباب مش ناس في السبعينات
انا فاكر تعليقك بتاع دول لسه بيكتبو اهلا بك بالرصاص
فعلا الناس المسئولة عن الصناعات العسكرية في مصر ديناصورات وعايشين في الستينات

رغم اختلافي مع السيسي في بعض السياسات الداخلية ولكن السياسة الخارجية لمصر في عهده إبداع
حاجه تحزن اما لاقي دول متخلفة زي ايران متفوقة في مجال حيوي زي ده واحنا لا

مجال التصنيع العسكري عاوزله ثورة
ويمسكه شباب مش ناس في السبعينات
انا فاكر تعليقك بتاع دول لسه بيكتبو اهلا بك بالرصاص
فعلا الناس المسئولة عن الصناعات العسكرية في مصر ديناصورات وعايشين في الستينات
قوانين فقط ياصديقي .قوانين قديمة تحجم القطاع الخاص مفيش هيئة حكومية هتبدع

قوانين فقط ياصديقي .قوانين قديمة تحجم القطاع الخاص مفيش هيئة حكومية هتبدع
فعلا عقلية الموظفين عمرها ما حتقدم أبداع
نظرية انا اشتغلت حقبض مرتبي مشتغلتش برضو حقبض مرتبي

فعلا عقلية الموظفين عمرها ما حتقدم أبداع
نظرية انا اشتغلت حقبض مرتبي مشتغلتش برضو حقبض مرتبي
استبشر خير. ان شاء الله السيسي يكون بداية النهاية للكساد الابداعي في مجتمعنا

حاجه تحزن اما لاقي دول متخلفة زي ايران متفوقة في مجال حيوي زي ده واحنا لا
الصناعات الإيرانية تفتقد التكنولوجيا حتي الدرون التركي اثبت فشله في سوريا و ليبيا ، بيلاروسيا دولة فقيره ولكن إرثها الصناعي من الاتحاد السوفيتي ضخم مثل أوكرانيا وهي عرضت علي مصر من فترة انتاج معدات عسكرية مشترك وتسويقها في الدول العربية و الأفريقية ، لا اعتقد ان الدرون البيلاروسي سيضيف الكثير لمصر لان روسيا نفسها كانت تعتمد علي اسرائيل في هذا الشأن ولكن اعتقد ان الصناعات المشتركة ستكون اكثر أهمية من صناعة درون

استبشر خير. ان شاء الله السيسي يكون بداية النهاية للكساد الابداعي في مجتمعنا
اتمني بس للاسف الواقع علي الارض بيقول ان الكساد الابداعي دا والفوضي والعشوائية والفساد الاداري اكبر من اي حد ومطولين معانا شويه

الصناعات الإيرانية تفتقد التكنولوجيا حتي الدرون التركي اثبت فشله في سوريا و ليبيا ، بيلاروسيا دولة فقيره ولكن إرثها الصناعي من الاتحاد السوفيتي ضخم مثل أوكرانيا وهي عرضت علي مصر من فترة انتاج معدات عسكرية مشترك وتسويقها في الدول العربية و الأفريقية ، لا اعتقد ان الدرون البيلاروسي سيضيف الكثير لمصر لان روسيا نفسها كانت تعتمد علي اسرائيل في هذا الشأن ولكن اعتقد ان الصناعات المشتركة ستكون اكثر أهمية من صناعة درون
يا اخي انتا شوفت الدقة بتاعه الدرونات اللي ضربت بقيق

اتمني بس للاسف الواقع علي الارض بيقول ان الكساد الابداعي دا والفوضي والعشوائية والفساد الاداري اكبر من اي حد ومطولين معانا شويه
علشان كدا بقولك بداية النهاية
احنا محتاجين عقود من الحزم والتخطيط السليم

كونة يمتلك تكنولوجيا تصنيع درونز وطنية فدا مكسب ولو حتي بتقع فالبحر

صورة تجمع فخامة الرئيس عبدالفتاح السيسى و نظيره البيلاروسي ألكساندر لوكاشينكو فى العاصمة الإدارية أثناء الإستماع إلى خصائص نظام الدفاع الجوى البيلاروسى المتوسط المدى Buk-MB3K

النظام Buk-MB3K هو نظام دفاع جوى بيلاروسى متوسط المدى مزود بوحدة إطلاق ذاتية الحركة مزودة برادار إيسا يعمل فى نطاق S باند يمكنه إكتشاف الأهداف تلقائياً و تصنيفها من مدى 130 كم و تتبعها و مقاومة التشويش و قياس بيانات الهدف (مدى و سرعة و إرتفاع التحليق) و يستطيع النظام إسقاط الأهداف المعادية من مدى 70 كيلومتر و إرتفاع 30 كيلومتر بسرعة 3 ماخ ، وقد تم الكشف عن هذه المنظومة خلال معرض MILEX-2019 فى العاصمة البيلاروسية ميسنك فى العام الماضى
(معظم الصفقات تبدأ بصورة كهذه
يارب نقل تقنية كاملة لنظام مثل هذا)

ADMIN : 4 EGY ARMY

المرفقات

194.8 KB · المشاهدات: 80
صورة تجمع فخامة الرئيس عبدالفتاح السيسى و نظيره البيلاروسي ألكساندر لوكاشينكو فى العاصمة الإدارية أثناء الإستماع إلى خصائص نظام الدفاع الجوى البيلاروسى المتوسط المدى Buk-MB3K

النظام Buk-MB3K هو نظام دفاع جوى بيلاروسى متوسط المدى مزود بوحدة إطلاق ذاتية الحركة مزودة برادار إيسا يعمل فى نطاق S باند يمكنه إكتشاف الأهداف تلقائياً و تصنيفها من مدى 130 كم و تتبعها و مقاومة التشويش و قياس بيانات الهدف (مدى و سرعة و إرتفاع التحليق) و يستطيع النظام إسقاط الأهداف المعادية من مدى 70 كيلومتر و إرتفاع 30 كيلومتر بسرعة 3 ماخ ، وقد تم الكشف عن هذه المنظومة خلال معرض MILEX-2019 فى العاصمة البيلاروسية ميسنك فى العام الماضى
(معظم الصفقات تبدأ بصورة كهذه
يارب نقل تقنية كاملة لنظام مثل هذا)

ADMIN : 4 EGY ARMY
الكسندر لوكاشينكو باسمع اسم الراجل ده من وانا عيل صغير هو حاكم بيلاروسيا من سنة كام اعتقد من التسعينات وربما منذ استقلال بيلاروسيا عن الاتحاد السوفييتي

الكسندر لوكاشينكو باسمع اسم الراجل ده من وانا عيل صغير هو حاكم بيلاروسيا من سنة كام اعتقد من التسعينات وربما منذ استقلال بيلاروسيا عن الاتحاد السوفييتي
من ١٩٩٤ راجل معتق

عودة
أعلى