بدء معركة تحرير طرابلس

هو فقط سؤال
المحروس بتاعنا سايب الأمور تروح لبرلين ليه ولجنة ثلاثية ليه
مكسوف ولا خايف على شرعيته
أحا يعني
النهارده هوك وبكره الأعلى منه وتركيا لو فرضت واقع عسكري ولا سياسي في ليبيا هتبقى ضربة استراتيجية لينا
برضك بمجهود منظم وقرار سيادي أنا ممكن أبقى اللاعب الوحيد ... وحط تحت وحيد دي 100 خط ... في ليبيا
ياريت ننزل من الابراج الى قاعدين فيها ونعرف اننا مجرد هواه ومتابعين للموقف من خلف شاشات ومواقع تواصل لا اكثر
وصانع القرار بالتأكيد ليس فى حاجه لاقتراحاتنا العبقريه المبنيه على قيل وقال
هناك مؤسسات وظيفتها تقدير الموقف بناء على معلومات من على الارض وليس مواقع التواصل
واذا كانت تركيا ارسلت هوك الى ليبيا فنحن لانرسل حلاوة مولد هناك
هى مش خناقه فى قهوه بلدى

كما قلت من قبل هذه معركة القردوغان الأخيرة لو خسرها سيخسر وجوده في المتوسط للأبد
مصر واليونان قفلوها عليه تماما ولم يبقى له سوى ليبيا كمنفذ له وها هو القردوغان يصرح بكل بجاحة أن اللى يهمه وجوده في المتوسط يعنى ولا حكومة شرعية ولا حماية الليبين ولا اى كلام من اللى يضحك بيه على عبيده فى الوطن العربى

يتحدثون عن نقل تركيا لقواتها... أين الحظر البحري والجوي الذي زعمتموه ؟ وأين تهديدات حفطر باغراق السفن التركية ؟

ياريت ننزل من الابراج الى قاعدين فيها ونعرف اننا مجرد هواه ومتابعين للموقف من خلف شاشات ومواقع تواصل لا اكثر
وصانع القرار بالتأكيد ليس فى حاجه لاقتراحاتنا العبقريه المبنيه على قيل وقال
هناك مؤسسات وظيفتها تقدير الموقف بناء على معلومات من على الارض وليس مواقع التواصل
واذا كانت تركيا ارسلت هوك الى ليبيا فنحن لانرسل حلاوة مولد هناك
هى مش خناقه فى قهوه بلدى
هي الناس شادة نفسها ليه
ده اسمه منتدى يعني اّراء رايحة جاية ولو مش عاجبك رد معين يا نرد بهدوء وبدليل يا إما نتفادى الرد ده
وهو أنا لو صانع قرار هقعد اكتب هنا ليه
النقطة التانية بالنسبة لكلمة صانع القرار ... فهو له معطيات لقراره وأنا ليا معطيات لرأيي وده قرار وده رأي بس برضك فيه نقطة احنا عالم افتراضي فانته بتتكلم باللي انته شايفه ولو قلنا صانع القرار ... جمال عبد الناصر كان صانع قرار 67 وإنسحاب الفرقة الرابعة ... فيعني بلاش نخش في الحته دي
أما عن الحلاوة بالمولد ... فالحلاوة بالمولد مش هتضرب الهوك
ولا خناقة في قهوة بلدي
دي دولة عليها متصارعين وزي ماعدم خلق منافذ اليمن 100% اعطى منفس لإيران لمساعدة الحوثي بما ترتب عليه -على الأقل - بإدامة الصراع للاّن برضك عدم فرضي حصار جيد أو اتخاذ قرارات أخرى كانت كفيلة بمنع نزول صورة الهوك في مطار معيتيقه
ما أصعبهاش على نفسي وأرجع أقول أحل
ياريت الناس تقرا كويس قبل ماتتكلم
اللي بتلومني فيه هو نفس ملامتي ليك
أنا نصبت نفسي صانع قرار وانته بتنصب نفسك وصي على كلامي
ثانية تفكير تمنع كل ده

هي الناس شادة نفسها ليه
ده اسمه منتدى يعني اّراء رايحة جاية ولو مش عاجبك رد معين يا نرد بهدوء وبدليل يا إما نتفادى الرد ده
وهو أنا لو صانع قرار هقعد اكتب هنا ليه
النقطة التانية بالنسبة لكلمة صانع القرار ... فهو له معطيات لقراره وأنا ليا معطيات لرأيي وده قرار وده رأي بس برضك فيه نقطة احنا عالم افتراضي فانته بتتكلم باللي انته شايفه ولو قلنا صانع القرار ... جمال عبد الناصر كان صانع قرار 67 وإنسحاب الفرقة الرابعة ... فيعني بلاش نخش في الحته دي
أما عن الحلاوة بالمولد ... فالحلاوة بالمولد مش هتضرب الهوك
ولا خناقة في قهوة بلدي
دي دولة عليها متصارعين وزي ماعدم خلق منافذ اليمن 100% اعطى منفس لإيران لمساعدة الحوثي بما ترتب عليه -على الأقل - بإدامة الصراع للاّن برضك عدم فرضي حصار جيد أو اتخاذ قرارات أخرى كانت كفيلة بمنع نزول صورة الهوك في مطار معيتيقه
ما أصعبهاش على نفسي وأرجع أقول أحل
ياريت الناس تقرا كويس قبل ماتتكلم
اللي بتلومني فيه هو نفس ملامتي ليك
أنا نصبت نفسي صانع قرار وانته بتنصب نفسك وصي على كلامي
ثانية تفكير تمنع كل ده
انت مكبر موضوع الهوك جدا وكأنه الثاد مثلا
عزيزى المسافه بين قاعدة معيتيقه والجيش الييبى بضعة كيلومترات
يعنى سرية مدفعيه قادره ان تحيلها الى رماد لو لزم الامر
ثانيا انت ليه مفكر ان انت الوحيد الى عارف وشايف
صدقنى فى ناس كتير شغلتهم الحاجات دى
ثانيا صانع القرار هذا لولا نظرته المستقبليه منذ 5 سنوات من تسليح وقواعد وتحالفات
كان زمانك دلوقتى اخرك تنديدات وده لو حد عبرك اصلا

انت مكبر موضوع الهوك جدا وكأنه الثاد مثلا
عزيزى المسافه بين قاعدة معيتيقه والجيش الييبى بضعة كيلومترات
يعنى سرية مدفعيه قادره ان تحيلها الى رماد لو لزم الامر
ثانيا انت ليه مفكر ان انت الوحيد الى عارف وشايف
صدقنى فى ناس كتير شغلتهم الحاجات دى
ثانيا صانع القرار هذا لولا نظرته المستقبليه منذ 5 سنوات من تسليح وقواعد وتحالفات
كان زمانك دلوقتى اخرك تنديدات وده لو حد عبرك اصلا
الهوك لأنه خطر محتمل ... ببساطة مكانش موجود واتوجد نتيجة سياسات ما
النقطة التانية طيب الجيش الليبي مضربهاش ليه طالما كيلومترات والعمليات شغاله
الثالثة ... مين قالك اني قلت اني الوحيد اللي شايف وعارف ... الناس اللي كانت شغلتهم دي دخلوا الرافال سنة 2014 وسلاحنا الجوي من الألفينات محتاج صفقات
بالنسبة للصفقات ارجع ل 8 سنوات قبل صانع القرار وشوف نظم التسليح اللي كنت عاوز نجيبها واتخانقت هنا مع اعضاء كبار على جودتها
انته ليه متخيل ان نظرتي للتسليح بنت امبارح

الهوك لأنه خطر محتمل ... ببساطة مكانش موجود واتوجد نتيجة سياسات ما
النقطة التانية طيب الجيش الليبي مضربهاش ليه طالما كيلومترات والعمليات شغاله
الثالثة ... مين قالك اني قلت اني الوحيد اللي شايف وعارف ... الناس اللي كانت شغلتهم دي دخلوا الرافال سنة 2014 وسلاحنا الجوي من الألفينات محتاج صفقات
بالنسبة للصفقات ارجع ل 8 سنوات قبل صانع القرار وشوف نظم التسليح اللي كنت عاوز نجيبها واتخانقت هنا مع اعضاء كبار على جودتها
انته ليه متخيل ان نظرتي للتسليح بنت امبارح
لم يتم ضربه لان هناك وقف لاطلاق النار
وعندما يحين وقته سيتم التعامل معاه
خاصة وانه نظام ثابت
ثانيا انت تتكلم عن تحركات فى ظل منطقه محدوده وهى مصراته واجزاء من طرابلس فقط
فيما ان هناك تحركات ومطارات وهوك وبانتسير ايضا فى باقى ليبيا
عزيزى المسأله محسومه انت حتى لست فى حاجه لمهاجمتهم
كل ما عليك هو استمرار غلق تصدير النفط
واستخدام المدفعيه لدك معاقلهم

مادام كان يهدد باغراق السفن التركية فقد كان لديه ثقة في جهة ما ستفعل ذلك لأجله.

كما ينتظر الان من جديد
بالضبط
كثرة التصريحات بدون فعل تضعف صاحبها

عودة
أعلى