اثيوبيا مستعدون للحرب مع مصر اذا تطلب الامر لحمايه سدودنا

س:ROFLMAO:يسيقظ هذا الابلة في احد الليالي الغير قمرية بطرقات من سكرتيرة الخاص ليوضح ان السد تم ضربة وجاري حسر الخسائر والي الان لم يتم تحديد هوية المنفذ بعد تشويش وسيطرة علي الاجواء لمدة ساعة كاملة

تقريبا ابي احمد لسه عايش في زمن السيوف والرماح عشان كده بيتكلم بالعدد وميعرفش ان تعداد الجيش المصري مليون بدون الاحتياط اساسا

وقع فى الفخ بقدميه
مرحباً بك آبي أحمد :giggle:
الذين يستندون على مساندة اسرائيل له

إسرائيل وأمريكا لن تخسرا سلام دافئ مع مصر من أجل أى دولة في المنطقة ... هذا أمن إسرائيل

وهل انت تضمن امريكا واليهود !
كلنا نري مصالح تركيا تنهار بين ليله وضحاها مع الغرب وامريكا بسبب تضارب المصالح وهم عضو بالناتو مابالك مصر
اثيوبيا بعد انتهاء ملي بحيره السد سيتشكل بعدها اكبر حوض من الاراضي الزراعيه القابله للاستثمار السريع في العالم
الصين تسعي فقط لاسثمار مايزيد عن ١٥٠ مليار دولار في عشر سنوات لزراعه قرابه ٢٠ مليون فدان مستقبلا هناك هل ستترك الصين اثيوبيا دون تسليح وتغطيه سياسيه !
الوضع كارثي بسبب تاخير القياده العسكريه في حسم الامر من ٢٠١٤ حتي اليوم والان لا يوجد حل الا الخيار العسكري مهما كلفنا من امر هذا امر حياه او موت
ومن قال اني اضمن؟ انا وضعت وجهة نظري، انا لا اعلم هل ستستجيب امريكا واسرائيل لنداء اثيوبيا لكن بالتأكيد سوف تهرول لهم اذا حدث هجوم عليهم.

وقع فى الفخ بقدميه
مرحباً بك آبي أحمد :giggle:
الذين يستندون على مساندة اسرائيل له

إسرائيل وأمريكا لن تخسرا سلام دافئ مع مصر من أجل أى دولة في المنطقة ... هذا أمن إسرائيل
ولا تخسره
كده الأمور بقت علين احنا
اعتقد فعلا فيه تحضيرات للضربة

ولا تخسره
كده الأمور بقت علين احنا
اعتقد فعلا فيه تحضيرات للضربة
أنا برد على اللى بيقولوا مصر مش هتضرب من اجل اسرائيل ابى احمد بتصريحه ده سهل انور كتيييير على الدبوماسية المصرية
الخطوة القادمة ... أنتظر قرار مجلس الأمن بوقف العمل فى السد

ومن قال اني اضمن؟ انا وضعت وجهة نظري، انا لا اعلم هل ستستجيب امريكا واسرائيل لنداء اثيوبيا لكن بالتأكيد سوف تهرول لهم اذا حدث هجوم عليهم.
لكي يهرولوا نحن نتحدث عن تسليح دولة وليس تسليح قطاع كالسد
لم يحدث واعتقد قطاع دفاعي حول السد لقواتنا حلول فيه

أنا برد على اللى بيقولوا مصر مش هتضرب من اجل اسرائيل
خيال علمي
لو ماضربناش علشان اسرائيل ... طيب التهديد الوجودي للسيسي جوه مصر
السيسي قال تصريح اغاظ الكل عن ثورة يناير .. البعض سماه تنصل ... هو غرز اصبعه بجرح هو سيغلقه
بس بعد مايذل اهالينا شويه
وبعد مايخلص موضوع السد يقولك هاه ... ايه رأيك
بس هو هيخلص

لكي يهرولوا نحن نتحدث عن تسليح دولة وليس تسليح قطاع كالسد
لم يحدث واعتقد قطاع دفاعي حول السد لقواتنا حلول فيه
بالتأكيد هناك حلول عسكرية عند مصر لكن الاشكالية تبقى في الشق السياسي

وماذا سيفعل بهؤولاء المليون بعد حشدهم :))

لا أعرف إلى أين تسير الأمور بين مصر وأثيوبيا ولكن أتمنى من مصر أن تجيد اللعبة مع الأحباش النيل لمصر شريان حياة

عودة
أعلى