متابعة : حراك في مصر ضد الحكومة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ا

يعنى هو هيبقى حلو لو دخل فى أزماتكم ومشاكلكم مش كده
انا احاول ان اكون محايد والرجل لاشك كان ذكي لكن احيانا التذاكي يكون هو المشكلة وكونه حلو فالأهم ان يكون حلو للمصريين اما الحلفاء فبمقدوره استبدالهم بحلفاء آخرين

جميل...فرصة طيبة نشوف حقيقة بعض المعرفات وكيف بتفكر وتقييم الامور: )

همسة فى اذن خراف المرشد: نجوم السما اقرب لكم

مفيش ثورة. السيسي ٢٠٥٠

تحية،

الا يتوقف أقوام عن الرجم بالغيب والقطع بشأن المستقبل. سبحان الله وكأن أحدهم ينزل عليه الوحي. المستقبل قابل لكل الاحتمالات ولو كان مقطوع به بالنسبة لنا لما تناقشنا

ثورة بح.

تحية،

انا رحت الشغل النهرده
واندهشت ان مفيش حد فتح معايه اى كلام بخصوص المظاهرات المزعومة
ماعدا واحد بس
جه وقال لواحد زميلى ان الدنيا خربانه وفى ضرب نار فى كل مكان
فانا قلتله مين قلك الكلام ده
قلى النت مليان
قلتله مفيش الكلام ده
فقلى ليه يأخى انا عايزها تخرب
قلتله ليه يأخى كده
قلى اصل انا علي احكام
لما سألت عليه قالولى ده بتاع مخدرات وحرامي
عرفتوا بقى مين الى عايزها هيصه وفوضى
بتاع مخدرات وحرامي وعليه أحكام
ومعك في الشغل وما عرفت هذه الأمور إلا لما ايد المظاهرات ممتاز

قالوا ان ايران نمر من ورق وتبين عكس ذلك قالوا ان الربيع العربي انتهى فخرجت السودان والجزائر قالوا ان الجزيرة انتهى تأثيرها فلما خرجت المظاهرات اشتكوا من سطوة الاعلام القطري الاخواني باعونا الوهم كثيرا وبعد ما نكتشف سوء تقديرهم للأمور يبررون ويضعون ثوابت جديدة ثم نكتشف ان الثوابت متغيرات وتستمر اللعبة

هل تتحدث عني اخي الكريم؟

? اسوء ضباط ممكن تعرفهم هم في مصر من ناحية التعامل لذلك اي ضابط عندنا قاسي معا الناس اشك انه خريج كليات مصر

?

مصر يبي لها ثوره في كلياتها العسكريه لتأديب الضباط قبل تخرجهم ويفهمونهم ان الناس ليسو مجرمين وان المجرم ليس من حقك الاساءه له اخرك تقبض عليه

هناك فرق كبير بين عقلية ضابط الجيش وضابط الشرطه ..... سواء في معاملتهم للمدنيين او إحترامهم من قبل المدنيين....
ضباط الشرطه يحتاجون الى تدريب جدي لكيفية التعامل مع المواطنين في كل مواقعهم

طبعا ان أتكلم عن تيار عريض لكن لا شك حواري معك هو من جعلني أتكلم

انا لا انتمي لهذا التيار. ببساطة.

اعطني ما قلته انا مما يمثل ذلك التيار. لانني لا اعتقد انني قلت معظم الاشياء التي تتهم بها ذلك التيار الهلامي الذي يتشكل حسب الظروف والذي هو بالطبع ليس انت وتيارك.

مدن مصرية عديدة بينها القاهرة والاسكندرية شهدت احتجاجات تطالب خلالها مواطنون برحيل الرئيس عبدالفتاح السيسي، فيما ردت السلطات بالغاز المسيل للدموع لتفريق المتظاهرين واعتقال العشرات منهم، حسب وكالات الأنباء العالمية.
خرج مئات المصريين إلى الشوارع مساء الجمعة (أيلول/سبتمبر 2019) للاحتجاج ضد الحكومة. وتجمع مواطنون في وسط القاهرة وعدة مدن أخرى، مثل الاسكندرية والسويس ودمياط في ساعة متأخرة من مساء الجمعة ورددوا شعارات مناهضة للحكومة وذلك بعد دعوة على الانترنت للتظاهر ضد الفساد. وطالب متظاهرون برحيل الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي الذي تولى السلطة عام 2013 .
وانتشرت قوات الأمن وفرقت المظاهرات الصغيرة هنا وهناك بسرعة مستعينة بالغاز المسيل للدموع وبخراطيم المياه، فيما تم اعتقال العشرات منهم. وأظهرت مقاطع فيديو نُشرت على مواقع التواصل الاجتماعي عشرات الأشخاص الذين تجمّعوا في الاسكندرية والمحلة ودمياط في دلتا النيل وكذلك في السويس.
وفي القاهرة، شاهد صحافيّو فرانس برس خمسة اعتقالات خلال تظاهرة ليليّة في ميدان التحرير الذي شكّل مركزاً للثورة ضدّ حكم الرئيس حسني مبارك عام 2011. وأطلقت الشرطة الغاز المسيل للدموع على المتظاهرين في محيط الميدان. وكان هناك انتشار أمني كثيف. ونُشرت على الإنترنت لقطات من التظاهرات التي هتف فيها العشرات "ارحل يا سيسي"، باستخدام وسم #ميدان_التحرير.

نقلا عن DW.

أؤيدك في كلامك كلمة كلمة وأضف إليها ظهور عوراته الكلامية والسياسية
السيسي في بداية ظهوره على كرسي الرئاسة ووصفه الناس كملك منزل أو رسول مرسل فتجيش الشعب تقريبا ضد العدو الأزلي وهو الإخوان وأخرج الناس من جيوبهم ليدعموا مشاريع السيسي
وهو ينكث بوعوده وعدا بعد وعد
*قال أنا مش عاوز كرسي الرئاسة ... ومسك
*قال 6 شهور ثم سنتين ثم ... مفيش أي تطور لحالة المواطن ... ماهو برضك ناس هتقولي المؤشر الإقتصادي علي أقولك ماشي بس هو لما قال 6 شهور كان بيكلم المواطن مش المؤشر
*قال سينا خاليه من الإرهاب ... وإحنا في عملية استنزاف واضحة

سياسات حقوق الإنسان ... مش عارف أكمل صفقاتي مع فرنسا
الاتنين ميسترال أنا فرحت ببيهم قلت الفريمات جاية ... الى الاّن لا أفق تسليحي

الله ده انته بتتكلم ومش بتنفذ للمواطن البسيط وعودك

كلامك عن العوز والحاجه وألاقي طيارتين فالكون للرئاسة وموكب 42 عربية وقصر يمين وقصر شمال وساعات و... إلخ

نيجي للنقطة الأخطر واللي الفترة اللي فاتت اتهمني البعض بإن معرفي مسروق وأتذكر حواري مع العزيز MS @Moroccan Sniper
انته مدخل الجيش في اللي له فيه واللي ملهوش فيه ليه
أولا: الشعب كان ينظر للجيش بعد 73 إنه قدس الأقداس ... مسجد الدولة الطاهر ... لا يمسه إلا المطهرون
وكان الجيش مؤسسة منغلقة على نفسها بخيرها وشرها وبعد أحداث المن المركزي في الثمانينات تم النظر إليه بأنه صمام الدولة ومحدش انتقد العسكرية الغير كاملة عندك ولا سوري في اللفظ - الخولنه - وسبسبة الشعر والنضارات الريبان
ظهر الجيش في يناير2011 بمنقذ الدولة وفي 30 يونيه بمنقذ الدولة في 2019 بيبلع الدولة
خلاص انته أمنت ومتعايرنيش وتقول روحي على كفي ... ده واجبك وانته مش متجند الزامي انته رايح بمزاجك ودي مشكلتك لو فاكر الجيش بيديك كارنيه تثبت بيه وعربيه فاميه ... دي مشكلتك انته مش مشكلتي أنا كلامي واضح جدا
دورك الوطن حماية الدولة داخليا وخارجيا من الأخطار الأمنية والإقتصادية
طيب الخطر الإقتصادي ..معاك وزارة تجارة خارجية وداخلية ووزارة داخلية وعدل ... حل المشكلة عسكري الجيش يقعد بقفص طماطم.؟ أحاااااااااه
أنا بعتذر تاني لكن
بما أنك فرعون وأليس لي ملك مصر ممكن تطلع قرار بتحديد الأسعار بلجنه مش تبيع طماطم واللواء يقول للمذيعه عندي طماطم حلوه ...أحاااه تاني
انت أهنت الجيش والجيش مش هيستحملك كده ..؟

نيجي لمحمد علي
ده نموذج لتغول الجيش في المشاريع المدنية ... طيب حضرتك بتبني قصر رئاسة جمهورية بشركة مدنية ...؟ أو حرم القصر فيه شركات مدنية شغاله ...؟ طيب فين التأمين الحربي
محمد علي عرف منين قصور الهايكستب
هقولك منين
محمد علي خاد اسناد من الابطن وريح الإداره الهندسية في السعر قام بقى حبيبهم الناهردة يخش الإدارة ويظهر بطاقته بكره يقولوه وشك كارنيه النهارده يقابل مدير مكتبك بكره في مكتب مدير المهندسين النهارده بيخش ويخرج على قد الشغل بكره عصير وشاي وعزومة جوه الإدارة وبعدين بره الفلوس تطلع اللواء يحكي محمد يسجل ... جيشنا بقى كتاب مفتوح

فيها ايه لو الأعمال المدنية اتشطبت في المدن الجديدة وبعدين ادارتك الهندسية تخش تكمل الأعمال العسكرية
لكن عادي كله عارف نقاط ضعف وقوة مبانيك وكل حاجه

محمد علي ده مثال في المقاولات
فيه زيه في الخضروات والسيارات والحديد والأسمنت والنقل البري والبحري
كل مجال الجيش حشر نفسه فيه ... جواه محمد علي

انته استفزيت الناس وممكن تكون عبارة عن حراك لا يصل للثوري لكن الحراك بدأ مع أول شاب انتحر وأول أم دعت عليك
على الله يفهم ان رصيده بدأ ينفذ عن فئات من الناس
ويرجع لعقله ويبطل تمثير ويتكلم من القلب ويصلح

وعلى فكرة فيه ناس من جوه المؤسسة عاوزين يشيلوه

حضن شعبك هو أأمن مكان لو تفكر ... مش عاصمة إدارية وهايكستب

أنا مخلصتش ولو كتبت مش هقدر اكمل من كتر اللي عندي

الله يهدي الأحوال
هيتقال عليك رويبضة ???

انا لا انتمي لهذا التيار. ببساطة.

اعطني ما قلته انا مما يمثل ذلك التيار. لانني لا اعتقد انني قلت معظم الاشياء التي تتهم بها ذلك التيار الهلامي الذي يتشكل حسب الظروف والذي هو بالطبع ليس انت وتيارك.
الحق انك اكثر عقلانيه منهم لكن في النهاية هناك شي متشابه عند نقطة معينه العاطفة تغلب المنطق

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى