متابعة : حراك في مصر ضد الحكومة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
يجب ان نكون واقعيين
السؤال هل هناك غضب من الشعب المصري علي السيسي
الاجابه نعم
مع انني كنت من مؤيدي السيسي وانتخبته في الدوره الاولي ثم قاطعت في الثانيه
للاسف السيسي خسر كثيرا من مؤيديه و شعبيته بافعاله ووعوده الزائفه وصلت الي درجه الكذب احيانا
السيسي هو من اعطي معارضيه الخنجر الذي يطعنوه به من الخلف
الشعب المصري تحمل الكثير والكثير طوال 8 سنوات مضت وهذا الشعب وحسب توصيف قاده الجيش
لم يجد من يحنوا عليه
الشعب المصري تحمل
زياده المحروقات مرتين
زياده الضرائب 15%
زياده الرسوم علي اي اجراء ورقي حكومي الي 300%
زياده الكهرباء ورفع الدعم مرتين
زياده المياه و الصرف الصحي مرتين
زياده الاتصالات وضرائب كروت الشحن
زياده في تذاكر السكه الحديد والمتروا و الطيران
زياده في ايجار الاراضي الزراعيه للفلاحين 200%
زياده في خطوط المواصلات الحكوميه الداخليه
زياده في اسعار التقادوي ومستلزمات الانتاج الزراعي والصناعي
زياده في رسوم المدارس والكليات وغيرها من المؤسسات الاخري
زياده في كل المنتجات الحكوميه والخدمات
اضف الي ذلك
زياده الديون لتبلغ رقم فلكي الان وعلي يد الحكومه الحاليه ما يقارب 4 تريليون جنيه
ديون خارجيه 106 مليار دولار قفزت من 29 مليار ايام مبارك في حين الاحتياطي النقدي الاجنبي 45 مليار فقط
في المقابل ان يكون هناك بصيص امل يراه الناس او يشعروا بتغيير في النظام الكلي للدوله لكن كان يحدث العكس دائما
زاد الفساد و تلقي الرشاوي بين الموظفين
اطلاق يد الشرطه علي الشعب مره اخري و تصرفاتهم الهمجيه و الغير انسانيه ضد الناس
ضرب الشعب او مجموعه منه في مصالحهم الخاصه
التضييق وكبت الحريات و اعلام الطبله والرئيس الاله الذي تجاوزه الزمن
عدم الغاء قانون الطوارئ رغم هدوء الاوضاع و ممارسه الاعتقال والحبس دون مبرر
عدم احترام الدستور و تغيير مواده مما افقد الشارع المصري الثقه بالرئيس والحكومه خلاف ما اوعد
اغلاق كل منافذ المعارضه والتضييق عليهم بحجه الاخونه و التهم الجاهزه والمعلبه
التضييق علي الطبقه المتوسطه واختفائها وسط الوضع الاقتصادي الحالي
خطابات السيسي الغير موفقه نهائيا مذكرا الشعب بحاله الفقر والعوز في حين تصرفاته عكس اقواله
فقد الثقه في مجلس النواب الموالي تماما للحكومه والرئيس
افتقاد الحكومه الحاليه لبوصله الاولويات في المشاريع المطلوبه فمازال الوضع الصحي والتعليمي في مصر سيئ
الخدمات المحليه في الاحياء صفر كبير حتي ان الحكومه تعجز عن حل مشكله الزباله حتي الان بشقيها ( العاديه - الصلبه )
عدم شعور المواطنين باي تقدم في البلد لان حال الخدمات مازال متردي ومعظم المشاريع خارج النطاق السكني
هل هناك حراك بالشارع ؟
نعم ولكن ليس بالقدر المقلق لنا كشعب انما هو مقلق للحكومه والرئيس وجرس انذار لتدارك الامور وتغيير نمط اداره البلاد
لا اعتقد ان محمد علي هو صاحب المشاكل الان لكن ربما يكون هو الشراره التي يتبعها الكثير خصوصا وان الاخوان الارهابيين ينفخون في النار حاليا ضد الرئيس والحكومه وصادف ذلك هوي كثير من الشعب المصري الغاضب بعد طول انتظار للتغيير
انا لست مع او ضد احد لكني مع مصر و اشخص الحاله الحاليه للشعب عموما وقد اكون مخطئ او صائب

هل تعتقد ان اعادة المباراة بين الاهلى و الزمالك يمكن ان تهدئ من غضب الجمهور الزملكاوي ليتوقفوا عن المطالبة باسقاط مرتضى منصور

اخاف من شغل كلاسيكي تفجير يروح فيه ضحية عشان ينسون هههه

هل تعتقد ان اعادة المباراة بين الاهلى و الزمالك يمكن ان تهدئ من غضب الجمهور الزملكاوي ليتوقفوا عن المطالبة باسقاط مرتضى منصور

سيرفض الفيفا كما رفض سابقا إعادة مباراة الترجي والرجاء ??

يعنى مطلوب مننا نكدب فيديو لايف من قلب الميدان صوت وصوره ونصدق صور منعرفش لا مصدرها ولا تاريخها ولا مكانها حتى
وبتزعلوا لما نقول عليكم خرفان
يعني موقع ك cnn ينشر بلا ميتأكد ام هو كذلك اخواني يعني فيه واحد له عقل يصدق كلام القطيع

يجب ان نكون واقعيين
الاجابه نعم
للاسف السيسي خسر كثيرا من مؤيديه و شعبيته بافعاله ووعوده الزائفه وصلت الي درجه الكذب احيانا
الشعب المصري تحمل الكثير والكثير طوال 8 سنوات مضت وهذا الشعب وحسب توصيف قاده الجيش
لم يجد من يحنوا عليه
الشعب المصري تحمل
زياده المحروقات مرتين
زياده الضرائب 15%
اضف الي ذلك
زياده الديون لتبلغ رقم فلكي الان وعلي يد الحكومه الحاليه ما يقارب 4 تريليون جنيه
ديون خارجيه 106 مليار دولار قفزت من 29 مليار ايام مبارك في حين الاحتياطي النقدي الاجنبي 45 مليار فقط
في المقابل ان يكون هناك بصيص امل يراه الناس او يشعروا بتغيير في النظام الكلي للدوله لكن كان يحدث العكس دائما
عدم احترام الدستور و تغيير مواده مما افقد الشارع المصري الثقه بالرئيس والحكومه خلاف ما اوعد
خطابات السيسي الغير موفقه نهائيا مذكرا الشعب بحاله الفقر والعوز في حين تصرفاته عكس اقواله
افتقاد الحكومه الحاليه لبوصله الاولويات في المشاريع المطلوبه فمازال الوضع الصحي والتعليمي في مصر سيئ
الخدمات المحليه في الاحياء صفر كبير حتي ان الحكومه تعجز عن حل مشكله الزباله حتي الان بشقيها ( العاديه - الصلبه )
عدم شعور المواطنين باي تقدم في البلد لان حال الخدمات مازال متردي ومعظم المشاريع خارج النطاق السكني
هل هناك حراك بالشارع ؟
نعم ولكن ليس بالقدر المقلق لنا كشعب انما هو مقلق للحكومه والرئيس وجرس انذار لتدارك الامور وتغيير نمط اداره البلاد
لا اعتقد ان محمد علي هو صاحب المشاكل الان لكن ربما يكون هو الشراره التي يتبعها الكثير خصوصا وان الاخوان الارهابيين ينفخون في النار حاليا ضد الرئيس والحكومه وصادف ذلك هوي كثير من الشعب المصري الغاضب بعد طول انتظار للتغيير
انا لست مع او ضد احد لكني مع مصر و اشخص الحاله الحاليه للشعب عموما وقد اكون مخطئ او صائب
هذا رأيك انت
ورؤيتك انت للموضوع
على فكره فعل عكس ذلك هو الغباء بعينه
هى بسيطه هو يعمل زى غيره ويقعد فترته ويكبر دماغه من اى مشاريع ويزود المرتبات والمعاشات ويرخص الباميه واللحمه ونعيش بقى زى الاول
بس سؤال هو مبارك لما عمل كده طوال ٣٠ سنه كانت ايه نهايته وايه الى حققه
الضحك على الشعوب وجعلها ترفع صورك من ابسط ما يمكن فى النهايه انت تصرف وتزود على حساب الشعب نفسه هى مش ورث الرئيس يعنى
الرئيس اختار الطريق الصعب
وبالمناسبه مش اى حد بيختاره
سبحان الله رئيس شعب بيشتكى من كتر المشاريع ?
بلد أتأخرت عن محيطها وعن قدرها كثيرا جدا ويجب ان تجرى لتحقيق ما تصبو اليه
اخيرا قبل ما نشتكى من زيادة الكهرباء والبنزين افتكر انه استلمها ومفيهاش لا كهرباء والا بنزين والا غاز والا سياحه والا امن والا احتياطى نقدى وبلد الأولى فى فيروس سى وطرق متهالكه وتعليم متواضع وعشوائيات وهجره غير شرعيه وارهاب وغيره كتير
مكنتش سويسرا هيه
وانا على فكره اى رئيس هييجى ويعمل عكس الى بيحصل ده هتكون نتايجه كارثيه اقتصاديا وانت كشعب الى هتحاسب عليه على فكره

هذا رأيك انت
ورؤيتك انت للموضوع
هى بسيطه هو يعمل زى غيره ويقعد فترته ويكبر دماغه من اى مشاريع ويزود المرتبات والمعاشات ويرخص الباميه واللحمه ونعيش بقى زى الاول
الضحك على الشعوب وجعلها ترفع صورك من ابسط ما يمكن فى النهايه انت تصرف وتزود على حساب الشعب نفسه هى مش ورث الرئيس يعنى
اخيرا قبل ما نشتكى من زيادة الكهرباء والبنزين افتكر انه استلمها ومفيهاش لا كهرباء والا بنزين والا غاز والا سياحه والا امن والا احتياطى نقدى وبلد الأولى فى فيروس سى وطرق متهالكه وتعليم متواضع وعشوائيات وهجره غير شرعيه وارهاب وغيره كتير
مكنتش سويسرا هيه
وانا على فكره اى رئيس هييجى ويعمل عكس الى بيحصل ده هتكون نتايجه كارثيه اقتصاديا وانت كشعب الى هتحاسب عليه على فكره
سيبك من كلامك كله اخر سطر في كلامك دا انا متفق معاك تماما فيه
دي هتبقي كارثة اقتصادية ولا ابالغ

يجب ان نكون واقعيين
الاجابه نعم
لم يجد من يحنوا عليه
الشعب المصري تحمل
زياده المحروقات مرتين
زياده الضرائب 15%
اضف الي ذلك
هل هناك حراك بالشارع ؟
أؤيدك في كلامك كلمة كلمة وأضف إليها ظهور عوراته الكلامية والسياسية
السيسي في بداية ظهوره على كرسي الرئاسة ووصفه الناس كملك منزل أو رسول مرسل فتجيش الشعب تقريبا ضد العدو الأزلي وهو الإخوان وأخرج الناس من جيوبهم ليدعموا مشاريع السيسي
وهو ينكث بوعوده وعدا بعد وعد
*قال أنا مش عاوز كرسي الرئاسة ... ومسك
*قال 6 شهور ثم سنتين ثم ... مفيش أي تطور لحالة المواطن ... ماهو برضك ناس هتقولي المؤشر الإقتصادي علي أقولك ماشي بس هو لما قال 6 شهور كان بيكلم المواطن مش المؤشر
*قال سينا خاليه من الإرهاب ... وإحنا في عملية استنزاف واضحة

سياسات حقوق الإنسان ... مش عارف أكمل صفقاتي مع فرنسا
الاتنين ميسترال أنا فرحت ببيهم قلت الفريمات جاية ... الى الاّن لا أفق تسليحي

الله ده انته بتتكلم ومش بتنفذ للمواطن البسيط وعودك

كلامك عن العوز والحاجه وألاقي طيارتين فالكون للرئاسة وموكب 42 عربية وقصر يمين وقصر شمال وساعات و... إلخ

نيجي للنقطة الأخطر واللي الفترة اللي فاتت اتهمني البعض بإن معرفي مسروق وأتذكر حواري مع العزيز MS @Moroccan Sniper
انته مدخل الجيش في اللي له فيه واللي ملهوش فيه ليه
أولا: الشعب كان ينظر للجيش بعد 73 إنه قدس الأقداس ... مسجد الدولة الطاهر ... لا يمسه إلا المطهرون
وكان الجيش مؤسسة منغلقة على نفسها بخيرها وشرها وبعد أحداث المن المركزي في الثمانينات تم النظر إليه بأنه صمام الدولة ومحدش انتقد العسكرية الغير كاملة عندك ولا سوري في اللفظ - الخولنه - وسبسبة الشعر والنضارات الريبان
ظهر الجيش في يناير2011 بمنقذ الدولة وفي 30 يونيه بمنقذ الدولة في 2019 بيبلع الدولة
خلاص انته أمنت ومتعايرنيش وتقول روحي على كفي ... ده واجبك وانته مش متجند الزامي انته رايح بمزاجك ودي مشكلتك لو فاكر الجيش بيديك كارنيه تثبت بيه وعربيه فاميه ... دي مشكلتك انته مش مشكلتي أنا كلامي واضح جدا
دورك الوطن حماية الدولة داخليا وخارجيا من الأخطار الأمنية والإقتصادية
طيب الخطر الإقتصادي ..معاك وزارة تجارة خارجية وداخلية ووزارة داخلية وعدل ... حل المشكلة عسكري الجيش يقعد بقفص طماطم.؟ أحاااااااااه
أنا بعتذر تاني لكن
بما أنك فرعون وأليس لي ملك مصر ممكن تطلع قرار بتحديد الأسعار بلجنه مش تبيع طماطم واللواء يقول للمذيعه عندي طماطم حلوه ...أحاااه تاني
انت أهنت الجيش والجيش مش هيستحملك كده ..؟

نيجي لمحمد علي
ده نموذج لتغول الجيش في المشاريع المدنية ... طيب حضرتك بتبني قصر رئاسة جمهورية بشركة مدنية ...؟ أو حرم القصر فيه شركات مدنية شغاله ...؟ طيب فين التأمين الحربي
محمد علي عرف منين قصور الهايكستب
هقولك منين
محمد علي خاد اسناد من الابطن وريح الإداره الهندسية في السعر قام بقى حبيبهم الناهردة يخش الإدارة ويظهر بطاقته بكره يقولوه وشك كارنيه النهارده يقابل مدير مكتبك بكره في مكتب مدير المهندسين النهارده بيخش ويخرج على قد الشغل بكره عصير وشاي وعزومة جوه الإدارة وبعدين بره الفلوس تطلع اللواء يحكي محمد يسجل ... جيشنا بقى كتاب مفتوح

فيها ايه لو الأعمال المدنية اتشطبت في المدن الجديدة وبعدين ادارتك الهندسية تخش تكمل الأعمال العسكرية
لكن عادي كله عارف نقاط ضعف وقوة مبانيك وكل حاجه

محمد علي ده مثال في المقاولات
فيه زيه في الخضروات والسيارات والحديد والأسمنت والنقل البري والبحري
كل مجال الجيش حشر نفسه فيه ... جواه محمد علي

انته استفزيت الناس وممكن تكون عبارة عن حراك لا يصل للثوري لكن الحراك بدأ مع أول شاب انتحر وأول أم دعت عليك
على الله يفهم ان رصيده بدأ ينفذ عن فئات من الناس
ويرجع لعقله ويبطل تمثير ويتكلم من القلب ويصلح

وعلى فكرة فيه ناس من جوه المؤسسة عاوزين يشيلوه

حضن شعبك هو أأمن مكان لو تفكر ... مش عاصمة إدارية وهايكستب

أنا مخلصتش ولو كتبت مش هقدر اكمل من كتر اللي عندي

الله يهدي الأحوال

جرس إنذار اتمني الانتباه له قبل فوات الأوان وندخل في دوامات نحن في غني عنها
اطلاق الحريات وفك القبضة الأمنية عن المعارضين
تحسين معيشة المواطنين
السيسي يتعهد بعدم الترشح لفترة بعد نهاية 8 سنين فقط منذ بداية حكمه لأنه عدل دستور اقسم علي الا يعدله خصوصا فترات الرئاسة ولكي يتم تداول السلطة سلميا ديمقراطيا
هذا او الطوفان وربنا يستر

هذا رأيك انت
ورؤيتك انت للموضوع
مكنتش سويسرا هيه
مقلناش كده
لكن مش وقت قصور والتبجح ببناءها برضك
هو مبارك كان بيتبجح بقصور

الناس لحاد خطاب السيسي في مؤتمر الشباب وعادي الكلام بالنسبة لهم
بعد ردوده الدنيا قامت

محدش منعه يطور ... بس الدولة مش القصور
وزي ماقال مفيش فلوس ازود مرتبات ... مفيش فلوس لقصور
ولا ايه

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى