مصر كانت وستظل للابد بلد علي مذهب الإمام أبي حنيفة النعمان في كل الأحوال القضائية الدينية والشخصية ومذهب الامام الشافعي في الفقه نقطة ومن اول السطر اي حد هيقولك حاجة تانية فهم فئات قليلة جدا زيهم زي شيعه الخليج عندنا صوفيه عندهم زيدية عندنا بتوع موالد عادي إنما عموم البلاد والشعب حنفي وشافعي
اكبر درس مستفاد من هذة الحرب هو ثبات الجبهة الداخليه لو عندك جبهة داخليه ثابتة غير منقسمة لفرق و احزاب و عوائل و قبائل تقدر تواجه اي قوي عظمي الامريكان كانو فاكرين مع اول ضربة الشعب الإيراني هيخرج للشوارع و يسقط النظام لكن نأبهم طلع علي فاشوش
ارجو من الاخوان المصرين أن لايشغلو بالهم ببعض الاعضاء المعروفين هنا بكرههم الشديد لمصر و القيادات في مصر والخليج سمن علي عسل لكن لما تدخل الموضوع هنا يشعرون بعض الاعضاء أن مصر هي من ترسل الصواريخ علي الخليج الله يحفظ اهلنا في الخليج العربي
كان هناك عدة أشخاص شامتين في مصر وكانو يقولو أن اسرائيل تدخل أجواء مصر و تدافع عنها وكلام كله هجص لن نقول مثلهم بل نقول ربي احمي اهلنا المسلمين في كل تراب الخليج العربي المسلم ربي كن عونا لأهلها علي كل اعداءك من يهود و صلبين ومجوس
اي هري في أي حاجة ايه جاب كلامك لموضوعنا يابو نقد ساخر النقد الساخر لا يكون بتنفيس الأحقاد بل لتوصيل فكرة بطريقة محترمة لا تخلو من خفة الدم اللي بينك وبينها مسافة القطب الشمالي للجنوبي ثم قولي هل كلمك الرئيس السلوفاكي وفوضك تقول انا سرقنا تعبهم وشقاهم و كتبنا عليه اسمنا