الخبر بيقول انها قادمه من الامارات و ليس من ايران فمسموح انها تعدي
https://www.reuters.com/business/energy/us-sanctioned-chinese-tanker-passes-strait-hormuz-despite-us-blockade-data-shows-2026-04-14/
اعتقد لا .. ايران هتماطل و امريكا هتمثل اني في تقدم فالمفاوضات .. احتمال تقبل بفتح المضيق برسوم .. الي بعد الانتخابات النصفيه في نوفمبر و امريكا هتهجم تاني بعد اما تكون خلصت استعدتها.
عندك حق .. هو وضح بعض النقاط يعني الصبح قال ان لبنان مش مشموله بالهدنه بشكل صريح و مفيش تخصيب .. و ان في احتمال ان امريكا و ايران يحصلوا رسوم علي المرور بالمضيق فواضح انه عنده مرونه فالنقطه ده
واضح كده ان العشر النقاط الايرانيه الي امريكا وافقت عليها غير العشر النقاط الي ايران بتتدولها في أعلمها و الي اتقدمت للبرلمان و الحرس الثوري
.. في اختلافات جوهريه بين الاتنين.. في حد كان عايز يوقف الضربه الامريكيه امس بأي تمن حتي لو هيرتكب حماقه زي ده
اعتقد ان ترامب عايز يوقف الحرب دلوقت عشان اسعار النفط و عشان الانتخابات النصفيه فوافق علي طالبات ايران (لسه منعرفش ايه بالظبط) لكن فالحقيقه هو بيستعد للجوله القادمه بعد الانتخابات و ايران فيها انقسام بين الحرس الثوري و بين السياسيين فالي بيتفاوض بيقول حاجه لامريكا و بيقول حاجه تانيه للداخل...
ترامب: المطالب الايرانيه المتداوله فالاعلام غير حقيقه و المطالب الحقيقه يتم منقشتها خلف الابواب المغلقه .. مصادر المطالب المتدوله فالاعلام (CNN) ليسوا لهم سلطه او صلاحيه فالمفاوضات الجاريه.
🤷🤷