رسميا واخيرا مصر تحل محل نيجيريا كاكبر واقوى اقتصاد فى قاره افريقيا

ياعنتبلي
تراك نسيت دولة جنوب افريقيا وهي من ضمن الدول العشرين الاكبر اقتصاد بالعالم
مشاهدة المرفق 645983

لو خليته يعيش الوهم كم ساعه 🤣🤣🤣

لا اعلم لماذا الاستمرار في تحريف الموضوع

الموضوع عن مصر و نيجيريا و كل افريقيا هذا الشهر (عام 2023)

مصدرك يتحدث عن توقعات عام ٢٠٢٤

انت تفعل مثل هوم لاندر لما قرر يقارن توقعات مصر ٢٠٢٤ مع اكتوبر في نيجيريا 2023

جنوب افريقيا الان 380 مليار دولار

اما مصر هي 398.4 مليار دولار

الله اكبر الحمدلله اخيرا ابارك للشعب المصري وفخامة الرئيس السيسي هذا الانجاز

المنحى التصاعدي للاقتصاد المصري جيد جدا
وسيغرد بعيدا في صدارة افريقيا في السنوات القادمة
فقط يحتاج عدم الانخراط في أزمات خارجية
وعلى المستوى الداخلي يحتاج عملية كبيرة لمحاربة الفساد وانهاء الاحتكار

طبقًا لتقرير أكتوبر 2023 والذي أصدره صندوق النقد الدولي أعتلت مصر عرش أكبر اقتصادات أفريقيا من حيث الناتج المحلي الإجمالي للمرة الأولى في تاريخها وذلك بعدما أزاحت مصر نيجيريا التي احتفظت باللقب لمدة تزيد عن 12 عام.
مشاهدة المرفق 645939

انت عارف في الاول انا كنت زعلان عشان مش عارف اتجوز دلوقت بقول ياريتها فضلت علي كدا احنا قربنا نشحت دا اوسخ اقتصاد في الشرق الأوسط كله كيلو السكر ب60 جنيه ومش موجود اصلا في الصعيد هنا الناس اللي علي باب الله بتشتغل بيوميات 100 جنيه يعني يوميته مش جايبة 2 كيلو سكر لنا الله ربنا ياخد الظالم

داخلين انتخابات رئاسيه وكده محتاجين مخدر للناس واخبار اقتصاديه مفرحه من المعلم حلاوه بيه العنتبلي قبل خازوق التعويم اللي جاي

حسن ملافظك ان كانت تربيتك جيدة

انا لم اقارن ارقام شهرية بسنوية بل المصدر المصري المضلل هو من قارن ارقام شهرية بارقام سنوية لغرض التضليل
يااخي انت مضيع وقت و تجادل المتحدث الرسمي باسم الحكومه EGY FTW @EGY FTW

انت عارف في الاول انا كنت زعلان عشان مش عارف اتجوز دلوقت بقول ياريتها فضلت علي كدا احنا قربنا نشحت دا اوسخ اقتصاد في الشرق الأوسط كله كيلو السكر ب60 جنيه ومش موجود اصلا في الصعيد هنا الناس اللي علي باب الله بتشتغل بيوميات 100 جنيه يعني يوميته مش جايبة 2 كيلو سكر لنا الله ربنا ياخد الظالم
لاحول ولا قوه الا بالله الله يصبركم ويعينوكم علي الابتلاء
هذه اصوات من مصر الحقيقيه وليس العاملين بالشئون المعنويه

كذا مقبول 🙂 بس مو كأن مصر نزلت 👀
في 2022 كانت 476 مليار دولار ناتج محلي

مشاهدة المرفق 646018
الاقتصاد المصري لو نزعت منه القروض الدوليه ومساعدات الخليج هيطيح لاقل من 200 مليار دولار ناتج محلي سنوي وفي دوله بها110 مليون مواطن هذه جريمه اقتصاديه عدم الاعتماد علي الانتاج والتصنيع المحلي والتصدير لبلد كثيفه العدد

🙂 في مصر بس التفكير خارج الصندوق يودي في داهيه خذ تكاليف الهدم

1- دفع تعويضات لهؤلاء
2- اعادة بناء وتخطيط وتصميم
3- وقت
4- خصم من جيب الحكومه اموال طائله لتهيئة المكان هذا لو اخذنا على كلام الحكومه المصريه انها تضبط البنيه التحتيه للمستثمر

= استثمار طويل الاجل والحكومه المصريه كل ماله تفلس وتضرب اقتصادها وتخرب على نفسها اي اصلاح

عنتبلي هل لديك 👀 تبرير لهذا السقوط
الاقتصاد المصري لو نزعت منه القروض الدوليه ومساعدات الخليج هيطيح لاقل من 200 مليار دولار ناتج محلي سنوي وفي دوله بها110 مليون مواطن هذه جريمه اقتصاديه عدم الاعتماد علي الانتاج والتصنيع المحلي والتصدير لبلد كثيفه العدد

طبقًا لتقرير أكتوبر 2023 والذي أصدره صندوق النقد الدولي أعتلت مصر عرش أكبر اقتصادات أفريقيا من حيث الناتج المحلي الإجمالي للمرة الأولى في تاريخها وذلك بعدما أزاحت مصر نيجيريا التي احتفظت باللقب لمدة تزيد عن 12 عام.
مشاهدة المرفق 645939

مبارك للأخوة في مصر ،شعب 100 مليون و بدون ثروات طبيعية

👀 إذا كان المال هو سبب غرورك : فقبور اجدادنا كانت من الذهب

👀 اذا كان التاريخ هو سبب غرورك : فالتاريخ ذكر اننا اصحاب ٧ آلاف عام من الحضاره و الطب والتحنيط والفلك والهندسة والأهرامات والحروب والامبراطوريات
والله للاسف ما تقوله غير صحيح

انا لا اتنمر بل اذكر حقائق مثل اكلكم لارجل الفراخ وكراتين البيض

الخبر نفسه يقارن ارقام شهرية بارقام سنوية وليس انا

كلمات مثل فضيحة مدوية تنطبق على الخبر المضلل وعلى من يطبل له ويلف ويدور من اجل اثبات خبر مضلل

بعض الاعضاء في اى خبر يخص مصر بالذات تجدهم فورا يتجمعوا . واكأنه مفعل خاصيه اذا ذكرت مصر في المتدى تظهر له في الاشعارات ليفرغ ما في قلبه من غل وحقد والادعاء بان الاخبار من مصادر هبد ومش هبد وتجد فلسفتهم الفكريه تاخذ منحى الاستهزاء والسخريه لا لشي الا الغل وتمني الاذى وتمنى الفشل لغيرهم .

مثلا لو فيه خبر عن اكتشاف بترولى او حقل غاز في مصر ستجد اصحاب القلوب السويه النقيه .. تتمنى الخير وتكتب ان شاء الله مزيد من الاكتشافات وهكذا .. اما اصحاب القلوب المريضه بداء الغل والحقد ستهزا وتسخر (هذا كمثال للتوضيح )

#الحقد_الغل_جريمه_اكبر
#مصر_ليست_دوله_نفطيه_اطمئنوا

عودة
أعلى