الآن الضيف يعلن بدء عملية طوفان الاقصى

ما هو مستقبل الحرب الفليسطينية الاسرائيلية

• يستمر نتياهو في حكومة اسرائيل وتستمر الحرب

الأصوات: 136 56.7%
  • تنتهي الحرب وتعترف اسرائيل بالهزيمة بعدم القضاء على حماس

الأصوات: 104 43.3%

• مجموع المصوتين
    240
إسقاط هيرمس ٤٥٠ جنوب لبنان

طبيعي لأن قيادته السياسيه ليست جبانه وتعتمد على انتظار المجتمع الدولي ورأس مالها بيانات الشجب والإدانه .

قيادة سياسية قوية تعني ثقة الجيش في عمله
قيادة دجاجه تصيح وتبيض جيشها مكبل ولو كانوا أسود .

أما قيادات المقاومة في فلسطين فهم بين قتيل وأسير هكذا يقول التاريخ بس العيون على كم حبه في الخارج من باب معايرتهم .
حتى ياسين اغتيل وهو على كرسي متحرك .
انا اللي يهمني اللي يقول الجيش الاسرائيلي جبان...بكل حروبهم كان القائد قبل الجندي ..عكس بعض الجيوش و الميليشيات اللي ما تسمع منهم وقت الحرب الا الخطابة و اخرتها استسلام وايجاد المبررات، ونهاية هذه المعركة ماشية على نفس النهج.

يبقى لازم استغلال ده على امثل وجه ممكن بس مش دلوقتى ميبقاش التمن ايقاف الحرب المقابل لازم يكون اكتر من كده
حل الدولتيين
دى القيمه العادله للتطبيع
السعودية من قبل الحرب جالسه تتفاوض على حل الدولتين ، خالد مشعل قال ان كا ما قرب الموضوع جائت المُقاومة و عملت احداث (يقصد خربت التطبيع) تشوف يعني هم ما يبون يحلون القضية

انا اللي يهمني اللي يقول الجيش الاسرائيلي جبان...بكل حروبهم كان القائد قبل الجندي ..عكس بعض الجيوش و الميليشيات اللي ما تسمع منهم وقت الحرب الا الخطابة و اخرتها استسلام وايجاد المبررات، ونهاية هذه المعركة ماشية على نفس النهج.

لو عايز قدمت لك قائمه بشهداء قادة حماس مع عائلاتهم ولكن عارف الكلام ما يفيد .

كلنا تابعنا موضوع التطبيع محنا عايشين بالمريخ اخر شيئ اسرائيل وافقت فقد على تقديم تسهيلات للفلسطينيين فقط لا غير وأتحدى أي شخص يقول عكس هالكلام
وده مش تمن كافى للتطبيع القيمه العادله للتطبيع حل لدولتين غير كده عبث

أفادت تقارير أن الأردن يقوم بنقل وحدات الجيش والمعدات العسكرية إلى الحدود مع الضفة الغربية المحتلة... Nashab @Nashab

طيب هذا حنا دعمنها في سيارات اسعاف و دعمناهم في المساعدات الانسانية انا مشكلتي مع كل ما حاولت الدول تحل قصيتهم فركشو كل شي
ده سببه سوء التواصل والتنسيق فى عالمنا العربى بالمصرى كده كل واحد فى وادى منفصل
احنا عايشين فى تشتت رهيب مش بس كده لا
بنخون بعض

كلنا مقصرون

ده سببه سوء التواصل والتنسيق فى عالمنا العربى بالمصرى كده كل واحد فى وادى منفصل
احنا عايشين فى تشتت رهيب مش بس كده لا
بنخون بعض

كلنا مقصرون
كلنا عارفين الشتات جاء من اين ، مسألة التقصير لا تشمل السعودية فيها

يعني عشان دخلت 6 سيارات إسعاف تقولي لا تهبد يا عزيزي أغلب المساعدات متكدسه على معبر رفح انت ليه محسسني إنك عايش بعالم اخر .اقولك شيئ خلاص انبسط كل المساعدات دخلت وانا هبيد صدق الي تبيه

السعودية من قبل الحرب جالسه تتفاوض على حل الدولتين ، خالد مشعل قال ان كا ما قرب الموضوع جائت المُقاومة و عملت احداث (يقصد خربت التطبيع) تشوف يعني هم ما يبون يحلون القضية​

الناس مو قادرة تستوعب انه اي قائد حراك مستفيد هو وابنائه من مصلحته عدم انهاء الصراع لاستمرار الوضع وكي لاياتي من يحاسبه

سيصبح لديه رفض تلقائي غير شعوري لااي حل حتى ولو كان منطقي

طبيعة النفس البشرية​

بغض النظر عن موضوع التطبيع . بس كلنا عارفين إسرائيل مش حتتنازل عن متر واحد
للاسف عارف انت صح
مش هاتسيب متر واحد من الارض غير بالقوه
والله زي ماشيخ الازهر قال بالنص
"العدو لا يفهم إلا لغة القوة ومن العار أن نخاطبه بلغة لا يفهمها"
بس اشرط اطلب قيمة التطبيع امام العالم والمجتمع الدولى وسيب الكوره فى ملعبهم
عاوز سلام وتطبيع موافق بس ده التمن
حل الدولتين اكشفه قدام العالم والشعوب

يعني عشان دخلت 6 سيارات إسعاف تقولي لا تهبد يا عزيزي أغلب المساعدات متكدسه على معبر رفح انت ليه محسسني إنك عايش بعالم اخر .اقولك شيئ خلاص انبسط كل المساعدات دخلت وانا هبيد صدق الي تبيه
انت خليت الموضوع و كأن ما دخلت ولا مُساعدة يوم حشرتك قلت 6 سيارات اسعاف

الناس مو قادرة تستوعب انه اي قائد حراك مستفيد هو وابنائه من مصلحته عدم انهاء الصراع لاستمرار الوضع وكي لاياتي من يحاسبه

سيصبح لديه رفض تلقائي غير شعوري لااي حل حتى ولو كان منطقي

طبيعة النفس البشرية​

ما الحل المنطقي اللذي عرض علينا ورفضناه . تفضل المايك معك

عودة
أعلى