السيسي: مصر تحتاج إلى تريليون دولار سنويا

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
اذا مصر تملك العمالة المدربة والمتعلمة والموقع الجيد لماذا لا تستقطب الاستثمارات الصناعية واللوجيستية أيضا .
مثال حي مني اكثر من ثلاث سنوات اجري واحاول استثمر واشغل العشرات ولاحقا المئات والنتيجه من موظف لموظف ومن شباك لشباك ويوهموك ان المعامله جهزت.
والنتيجه صفر فيأست وانتقلت لتركيا نظام تشجيع خلال اقل من شهر بدأنا العمل البناء. ومع حلوان دراسه جدوى جاهزه من عندهم واعفاء ضريبي
تخيل.
بعد سنوات اكتشفت شروط الاستثمار في مصر..

اولا: شريك من العسكر فقط لتسهيل الامور50% يطلب

ثانيا: تعيين المقربين من عامل النظافه للمهندس

ثالثا:كل معامله يجب ان تدفع رشاوى على اليمين والشمال.

الي كل المشككين و الخونة و المغرضين

السيسي يقول خلال لقائه برئيسة الوزراء التونسية نجلاء بودن إن مصر مستعدة لنقل التجربة المصرية في تنفيذ الإصلاحات الاقتصادية والتنموية إلى تونس

مشاهدة المرفق 550496
مقتنع بكلامة انت ؟ ان شاء الله انك تطقطق

برافو.

الاولي كان تطوير القاهرة و مد ظهير صحراوي لها لدل بناء عاصمة من اول و جديد عشان مجرد التباهي.

كان مفروض الفلوس توضع في مشاريع صناعية و زراعية لتحقيق الاكتفاء و تقليل الواردات و تحقيق خطة للتصدير لكن العقول العسكرية بالذات في مصر عقول فاكره نفسها فاهمه كل حاجه ، عشان كده طلع يفول ففهمناها سليمان!!!!! الراجل ده دماغه رايحه منه.

منا قولت محتاجه تخطيط اقتصادي كويس و دول عسكر مبيفهموش في الاقتصاد و لا حتي في التخطيط العسكري و مفيش حرب دخلوها كسبوها في اخر ١٠٠ سنة.

مش عارف اذا انت نزلت مصر قبل كده بس اديك مثال، حتي مشاريع بشاير الخير و حياة كريمة تحت اشراف الجيش و بيدي امر المقاولات للشركات و المقاولين اللي هو عايزهم .
فكك من الجيش ، الجيش يشرف على التنفيذ و جميع المشاريع الكبيرة بتعملها الشركات الخاصة زي المقاولون العرب ، اوراسكوم ،السويدي الكترك....... و المناقصات بياخدوها باقل الاسعار و باقل بكثير من اسعار المناقصات العادية والانجاز يكون في مدة قصيرة لا تتجاوز السنة٠
يمكن يكون في الجيش البعض من الفساد و لكن افضل بكثير من الدوائر الحكومية و الادارات و المحليات الخربانة من ساسها لراسها٠

مقتنع بكلامة انت ؟ ان شاء الله انك تطقطق
مش مهم انا ، المهم فخامة السيسي من اين اتي بهذه الثقة ليعرض هكذا عرض علي معالي دولة رئيسة الوزراء ، الامر محير و غير منطقي.

احنا على فكره في نعمة و ما بنحمدش ربنا.
1- جميع مستلزمات الجيش بينتجها لوحدو الطعام و اللباس و السكن و ما بياخدش مليم من عند الدولة المصرية.
2- وقت الزنقة الجيش بيهبط للشارع علشان يعين الدولة و يساعد في تخفيض الاسعار و توفير المواد باسعار مناسبة، بتفتكرو المواد دي منين ، دا انتاج مزارع الجيش و مصانعه.
3- لو لم يكن لمصر جيش قوي كنا قدرنا نستغل حقل ظهر ، يا ترى كان حيكون سعر الكهرباء بكم
4-لو السيسي ما استلفش الفلوس و ما بناش محطات الطاقة مع siemens يا ترى حيبقى ايه حال الكهرباء معانا دلوقتي حتقطع ولا لا زي زمان فكرين يا حلوين ولا افكركم؟
5-لما وسعنا قناة السويس في 2014 فكرين كنتو بتقولو ايه؟ مشروع فاشل و خد فلوس المصريين على الفاضي وقتها كان دخل القناة 4 مليار دولار في السنة ، بعد 8 سنين بقا كام؟ 8 مليار دولار
6-فاكرين فايروس c، يا ترا هو راح فين ؟ الناس الى كانت مرضانة بيه راحو فين ، انتو بتنسو بسرعة خالص و ينطبق عليكم ااقول: اذا انت اكرمت الكريم ملكته و اذا انت اكرمت اللائيم تمردا، يا ترى احنا من انهو نوع من الناس دي.
احنا ناس اغلبنا لا ننظرابعد من انوفنا و لكن الحمد لله في ناس بردو عندنا عندها فطنة و ذكاء و قدرة على الانجاز و عزيمة على العمل و احلام عايزاها تتحقق و ما ضنش انو في راجل يحب يطوي المراحل طيا و عاوز في ظرف 15 سنة يحقق حلم ، و يحقق دخل لمصر بترليون دولار بعد ما كان في 2014: 250 مليار دولار يعني 4 مرات في 15 سنة٠تفتكرو راجل عاوز يعمل ده بيكره بلده وناسه؟
العمل البشري ليس منزه من الاخطاء و لكن الفطن الى يصحح الاخطاء و مايعدهاش.
الهم اهدي قومي فان قومي لا يعلمون٠
احنا دلوقتي دخلنا القومي 460 مليار دولار و انا بقلكو ان في 2030 حايكون دخلنا 1 ترليون دولار احب من احب و كره من كره.

احنا على فكره في نعمة و ما بنحمدش ربنا.
1- جميع مستلزمات الجيش بينتجها لوحدو الطعام و اللباس و السكن و ما بياخدش مليم من عند الدولة المصرية.
2- وقت الزنقة الجيش بيهبط للشارع علشان يعين الدولة و يساعد في تخفيض الاسعار و توفير المواد باسعار مناسبة، بتفتكرو المواد دي منين ، دا انتاج مزارع الجيش و مصانعه.
3- لو لم يكن لمصر جيش قوي كنا قدرنا نستغل حقل ظهر ، يا ترى كان حيكون سعر الكهرباء بكم
4-لو السيسي ما استلفش الفلوس و ما بناش محطات الطاقة مع siemens يا ترى حيبقى ايه حال الكهرباء معانا دلوقتي حتقطع ولا لا زي زمان فكرين يا حلوين ولا افكركم؟
5-لما وسعنا قناة السويس في 2014 فكرين كنتو بتقولو ايه؟ مشروع فاشل و خد فلوس المصريين على الفاضي وقتها كان دخل القناة 4 مليار دولار في السنة ، بعد 8 سنين بقا كام؟ 8 مليار دولار
6-فاكرين فايروس c، يا ترا هو راح فين ؟ الناس الى كانت مرضانة بيه راحو فين ، انتو بتنسو بسرعة خالص و ينطبق عليكم ااقول: اذا انت اكرمت الكريم ملكته و اذا انت اكرمت اللائيم تمردا، يا ترى احنا من انهو نوع من الناس دي.
احنا ناس اغلبنا لا ننظرابعد من انوفنا و لكن الحمد لله في ناس بردو عندنا عندها فطنة و ذكاء و قدرة على الانجاز و عزيمة على العمل و احلام عايزاها تتحقق و ما ضنش انو في راجل يحب يطوي المراحل طيا و عاوز في ظرف 15 سنة يحقق حلم ، و يحقق دخل لمصر بترليون دولار بعد ما كان في 2014: 250 مليار دولار يعني 4 مرات في 15 سنة٠تفتكرو راجل عاوز يعمل ده بيكره بلده وناسه؟
العمل البشري ليس منزه من الاخطاء و لكن الفطن الى يصحح الاخطاء و مايعدهاش.
الهم اهدي قومي فان قومي لا يعلمون٠
احنا دلوقتي دخلنا القومي 460 مليار دولار و انا بقلكو ان في 2030 حايكون دخلنا 1 ترليون دولار احب من احب و كره من كره.

اومال الرئيس بيشحت ويعيط ليه والقيش موجود

ماهو الراجل عندو حق ، حينطقطأ منكم،احنا ناس ما يعجبناش العجب ماهو لو كنا رجالة بصحيح مكناش استوردنا 12 مليون طن قمح كل سنة، احنا يا سادة نستاهل الي بيجرى فينا ، فالحين في الكلام الي لا بيودي ولا يجيب و في تفريخ الاولاد كل سنة 2.5 مليون مولد جديد ، انا نفسي افهم لما احنا مناش لاقيين ناكل بنجيب العيال ديه ليه كل سنة؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى