مصر انخفاض الاحتياطي النقدي

اعطوني رقم تلفون الرئيس السيسي او الراس الكبيرة المعنية بالاقتصاد او الاستثمار وانا لدي مشروع سيجعل من مصر من اغنى 10 دول في العالم ومن اكثر 5 دول تاثيرا في السياسة ... كلامي جدي وليس به اي مزاح .​

هناك رسوم طرق و حتي عند تجديد رخصة السيارة بتدفع ضريبة للطرق.

و الطرق بتعود بشكل مباشر علي الاقتصاد.

مصر كانت بتخسر سنويا مليارت بسبب الزحام المروري.

هذا تقرير في ٢٠١٢ و الدولا كان بخمسة جنية

حاليا

هههههههههههههه اومال انت بتفلس وتشحذ من الخليج ليه ؟

هههههههههههههه اومال انت بتفلس وتشحذ من الخليج ليه ؟
اية اسلوب الاستهزاء دة ؟

احنا دولة 100 مليون بموارد محدودة و حصل عندنا ثورتين و ارهاب و هروب استثمار و سياحة و عجز في الطاقة و انهيار في البنية التحتية....

مصر مطلوب منها تدعم الدولار و التموين الغذائي و الطاقة من بنزين و كهرباء و دعم الصحة. في بلد عدد سكنها 100 مليون.

و ليست سحاذة كما يدعي اعلام الاخوانج (و ممكن اذكر تلمحياتهم عليكم) و لكنها طلبات قروض و استثمار و بتطلبها كل دول العالم من بعضها لدعم اقتصادها

و لا حاجة لي لاضاعة وقتي مع شخص يستهزء ببلد بدون و لا ثقافتة عن بلدي حصل عليها من السوشيال ميديا

و ضحنا اكثر من مرة مشاريع الطاقة الضخمة و مشاريع البنية التحتية و مشاريع الري و المياه و مشاريع البرتوكمياويات و مشاريع المنسوجات و تطوير الجيش و.......

و عندك التصنيفات و الخريطه بصور الواقع لكل المشاريع

لما أنتو بموارد محدودة اومال إنتصار خاربها قصور وفشخرة كدابة لية حافظوا على الكام دولار اللي حيلتكوا
بتتكلم عن مصر و لا الهونولولو

و مش حضرتك اللي كنت بتمجد في الملك اللي بني قصور خيالية بتصاميم عالمية و حط فيها تحف فنية علي يد فنانين اوروبين و عمل حدائق لها و حجات في ذلك العصر كانت تعتبى خيال علمي 😉 و كان شعبة فقير مطحون في القري بدون رعاية صحية و تحت استعمار.

و كمان وجه كلامك للي شغال خلفة و بقولك دية ثروة بشرية و انتم مش عارفين تستغلوها

عرفة ان حصة مياة النيل ثابتة 55 مليار متر مكعب.

يوم سالو وزير الماليه المصري لما كل ذولي ديون واقساط حتشتغل ازاي رده ؟ حستلف ثاني 😂 طيب كمل واسوي مشروع يربحني واخفف الديون مافي امل

817 مليار جنيه فوائد واقساط ديون

وهنا تبريراته عشان نكون عادلين معه

التعديل الأخير:
افرضو سحبنا من استثماراتنا في امريكا ١٠٠ مليار دولار لمساعدة مصر الخروج من ازمة الديون عبر استثمارها فيها وش اللي موجود في مصر من تقنيه ممكن تستثمر فيها هي تربح وحنا نربح بعيد عن السياحه والعقار

بتتكلم عن مصر و لا الهونولولو

و مش حضرتك اللي كنت بتمجد في الملك اللي بني قصور خيالية بتصاميم عالمية و حط فيها تحف فنية علي يد فنانين اوروبين و عمل حدائق لها و حجات في ذلك العصر كانت تعتبى خيال علمي 😉 و كان شعبة فقير مطحون في القري بدون رعاية صحية و تحت استعمار.

و كمان وجه كلامك للي شغال خلفة و بقولك دية ثروة بشرية و انتم مش عارفين تستغلوها

عرفة ان حصة مياة النيل ثابتة 55 مليار متر مكعب.
معلش بس لحظة أنت بتهبد جامد هاتلي رد واحد امتدحت فيه الملك
فاروق كان نسوانجي وصاحب كاس وقمارتي وقول فيه ما في الخمر أنا ضد فكرة الانقلاب اللي قام بيها الجاهل بن البوسطجي اللي كل قدراتة أنه لقي واسطة عشان يبقي مرمطون ببيادة وبندقية وياريته فلح منتصرش في معركة قط الفاشل وقام بالسطو على ممتلكات وأطيان الشعب وتوزيعها على الفلاحين بدون وجه حق وادخلنا في دوامة من 70سنة

يوم سالو وزير الماليه المصري لما كل ذولي ديون واقساط حتشتغل ازاي رده ؟ حستلف ثاني 😂 طيب كمل واسوي مشروع يربحني واخفف الديون مافي امل

817 مليار جنيه فوائد واقساط ديون

وهنا تبريراته عشان نكون عادلين معه

والناس بتسأل البلد راحة في 60داهية ليه :ROFLMAO:

يا حج.. العاصمة الادارية لا يتم تمويلها من الموازنة ولا بجنيه واحد متصدقش الاخوان والجهلة .. الدولة انشات شركة اسمها شركة العاصمة الادارية للتنمية العمرانية.. الشركة دي لم تتلقى اي تمويل من الدولة.. والشركة دي حاليا بتمتلك سيولة في البنوك حوالي ٨٠ مليار جنيه بعد كل ما بنته في العاصمة.. لسه قريب جدا مستثمر كويتي اشترى متر الارض الصحراء في العاصمة ب ١٠٠ الف جنيه.. نفس الارض دي منذ عدة سنوات لو كنت عرضتها على نفس المستثمر مكنش يرضى ياخدها ببلاش حتى

مش بس كده العاصمة رفعت من قيمة الاراضي حولها.. كمثال شركة هشام طلعت مصطفى اللي بنت قبل كده مدن مدينتي والرحاب لو تسمع عنهم.. حاليا بتبني مدينة اسمها نور مدينة جيل خامس مستدامة شمال العاصمة الادارية مباشرة بتكلفة تنخطى ٣٠ مليار دولار.. كل ده بسبب مشروع العاصمة اللي لامرة الالف لم يكلف الدولة اي اموال

مشاهدة المرفق 497647
صحيح. اعرف سعوديين اشتروا على الخارطة من طلعت مصطفى والمشروع ناجح و مدر للاموال. لا اعتراض عليه. لو شفت انا ما تكلمت بنقاشي ابدا عن مشروع العاصمة الجديدة لانه مشروع ناجح و لا يشكل ضغط على ميزانية الدولة و عائده فوري للدوله و المستثمرين وهو مشروع ناجح يكل المقاييس. اعتراضي على المشاريع التي ذكرتها وكان اثرها ضاغط على الاقتصاد المصري و كان من الممكن تأجيلها لوقت اخر.

معلش بس لحظة أنت بتهبد جامد هاتلي رد واحد امتدحت فيه الملك
فاروق كان نسوانجي وصاحب كاس وقمارتي وقول فيه ما في الخمر أنا ضد فكرة الانقلاب اللي قام بيها الجاهل بن البوسطجي اللي كل قدراتة أنه لقي واسطة عشان يبقي مرمطون ببيادة وبندقية وياريته فلح منتصرش في معركة قط الفاشل وقام بالسطو على ممتلكات وأطيان الشعب وتوزيعها على الفلاحين بدون وجه حق وادخلنا في دوامة من 70سنة
يبقي انا فهمتك غلط 👍

هاتلي رد واحد امتدحت فيه الملك
فاروق كان نسوانجي وصاحب كاس وقمارتي وقول فيه ما في الخمر

بعيدا عن الجهل والهجص اللي في كلامك كله.. الا ان ده بالنسبالي هو حقيقة الامر بالنسبالكم

انت ولا يفرق معاك (ولا تفهم فيه اصلا انت وجماعتك) الاداء الاقتصادي او السياسي للملك فاروق او اي حد حكم مصر.. كل اللي يفرق معاكم هو تصرفاته الشخصية هل حلال ام حرام

نفس الكلام مع جوز نجلا المعتوه اللي حكمنا سنة على قدر الفشل الاداري والسياسي والاقتصادي اللي عمله ومكنش فيه كهربا ولا وقود وكتير من السلع الاساسية اختفت وحصل على ١٠ مليار دولار قروض في سنة واحدة من قطر وتركيا وليبيا.. لكن كل ده ميفرقش معاك طالما مربي دقنه وبياكل مع عشيرته على الارض ولا يشرب الخمر

انتم لا تعترفوا بشئ اسمه وطنية.. انتمائكم للقدس اكبر بكثير من انتمائكم للوطن.. عشان كده جماعة الاخوان وامثالهم هم خونة لهذا الوطن وسرطان بنشر الجهل في المجتمع ربنا يخلصنا منه ان شاء الله

صحيح. اعرف سعوديين اشتروا على الخارطة من طلعت مصطفى والمشروع ناجح و مدر للاموال. لا اعتراض عليه. لو شفت انا ما تكلمت بنقاشي ابدا عن مشروع العاصمة الجديدة لانه مشروع ناجح و لا يشكل ضغط على ميزانية الدولة و عائده فوري للدوله و المستثمرين وهو مشروع ناجح يكل المقاييس. اعتراضي على المشاريع التي ذكرتها وكان اثرها ضاغط على الاقتصاد المصري و كان من الممكن تأجيلها لوقت اخر.

اعطيني مثال يا اخي.. لكن مثال واحد فقط لاستطيع الرد عليه بشكل وافي.. اعطيني اكبر مثال من وجهة نظرك لمشروع يمكن تاجيله او تراه من وجهة نظرك فيه هدر للاموال

اعطيني مثال يا اخي.. لكن مثال واحد فقط لاستطيع الرد عليه بشكل وافي.. اعطيني اكبر مثال من وجهة نظرك لمشروع يمكن تاجيله او تراه من وجهة نظرك فيه هدر للاموال
ذكرتها سابقا هنا.
مع احترامي با كاسبر انت تنظر من الامارات ولا تعيش الوضع الداخلي المصري. لا احد يعترض على الانفاق على البنية التحتية ولكن يجب ان يكون بتعقل و محاولة عدم ضغط الوضع الاقتصادي المضغوط اصلا. خذ امثله على الانفاق غير المجدي في المرحلة الحالية:
1- الاستثمار في قطاع الكهرباء بفائض 20 الف ميجا وات ( لماذا تستثمر بفائض لا تحتاجه لعشر سنوات للامام في ظل وضعك الاقتصادي المتردي حاليا؟)
2- استثمار في توسعة قناة السويس ( مر اكثر من 5 سنوات والى الان لم يحتاج احد هذه التوسعة)
3- مشروع قطارات سيمنس بقيمة 23 مليار دولار .
4- اضف الى ذلك الى شراء السلاح المهول والذي يغطى دائما بقروض.
محاولات الدفاع عن الشئ الخاطئ ليس وطنية ولا حمية. اذا كانت مصر تستطيع تحمل الكلفة بالتوفيق لها و لكن في كل مره تطلب الدعم من الاشقاء فهنا من حقي ان اسجل اعتراض.

للاسف مصر ليس امامها غير الشحاته حاليا وللمدي المتوسط على اقل تقدير ..الاستثمار يبني على الانفاق الحكومي داخليا وللاسف

الامر راح يكون مرهق للمستثمرين فى ظروفنا الحاليه ..الحل السيسي يشوف امريكا عايزه منه ايه ويعمله مع اتفاق تجاري محترم

غير كدا راح يبقي الحال على ماهو عليه ..

احنا دولة 100 مليون

هذا العدد المفروض ان يكون شي ايجابي في نظر القيادة المصرية

مع الاسف القيادة المصرية والنخب السياسية في مصر تتعامل مع هذا الرقم على انه سلبي ومكلف

من زرع هذه الفكرة في عقول المصريين من اوهمهم انهم دولة بدون موارد

من جعل هذه الافكار تتدول ويتعاملون معها على انها شي سلبي هو في الحقيقة من يريد ان يدمر مصر

بعيدا عن الجهل والهجص اللي في كلامك كله.. الا ان ده بالنسبالي هو حقيقة الامر بالنسبالكم

انت ولا يفرق معاك (ولا تفهم فيه اصلا انت وجماعتك) الاداء الاقتصادي او السياسي للملك فاروق او اي حد حكم مصر.. كل اللي يفرق معاكم هو تصرفاته الشخصية هل حلال ام حرام

نفس الكلام مع جوز نجلا المعتوه اللي حكمنا سنة على قدر الفشل الاداري والسياسي والاقتصادي اللي عمله ومكنش فيه كهربا ولا وقود وكتير من السلع الاساسية اختفت وحصل على ١٠ مليار دولار قروض في سنة واحدة من قطر وتركيا وليبيا.. لكن كل ده ميفرقش معاك طالما مربي دقنه وبياكل مع عشيرته على الارض ولا يشرب الخمر

انتم لا تعترفوا بشئ اسمه وطنية.. انتمائكم للقدس اكبر بكثير من انتمائكم للوطن.. عشان كده جماعة الاخوان وامثالهم هم خونة لهذا الوطن وسرطان بنشر الجهل في المجتمع ربنا يخلصنا منه ان شاء الله
اختي الكريمة وش بيكي معصبة بزيادة فلتهدئي قليلا وأنا لست هنا للدفاع عن الإخوان وقناعتهم فليقوموا هم بتلك المهمة

اعطوني رقم تلفون الرئيس السيسي او الراس الكبيرة المعنية بالاقتصاد او الاستثمار وانا لدي مشروع سيجعل من مصر من اغنى 10 دول في العالم ومن اكثر 5 دول تاثيرا في السياسة ... كلامي جدي وليس به اي مزاح .​
مطلوب انها تظل فقيرة كفى سذاجة

هذا العدد المفروض ان يكون شي ايجابي في نظر القيادة المصرية

مع الاسف القيادة المصرية والنخب السياسية في مصر تتعامل مع هذا الرقم على انه سلبي ومكلف

من زرع هذه الفكرة في عقول المصريين من اوهمهم انهم دولة بدون موارد

من جعل هذه الافكار تتدول ويتعاملون معها على انها شي سلبي هو في الحقيقة من يريد ان يدمر مصر

كثرة السكان مع شح المياة وجغرافيا صحراوية (٩٦ بالمائة من مساحة الارض) هي نقمة وليست نعمة. شوف جغرافيا الصين ونسبة المياة للفرد وقارنها بمصر.

لو ان السعودية بدون نفط منذ ان انشئت ولو ان سكانها ١٠٠ مليون، لظل سكانها يسكنون الخيام حتى اليوم.

عودة
أعلى