التدريب المصرى السعودى " تبوك - 5 "

عدد الضباط و صف ضباط ١٦٠ الف فقط
و السبسى صرح بذلك من قبل.

طيب مش يمكن يقصد العدد ده في حالة السلم ؟؟ وليس الحرب ؟؟؟

تعرف حضرتك انا حسبتها ازاى ؟؟؟؟

معهد ضباط الصف المعلمين بيخرج دفعتين في السنة الواحدة بمجموع 16000 ضابط صف

المعهد بيقبل الطلبة والمتطوعين من سن 15 سنة الى سن ال 25 سنة

وسن التقاعد المتعارف عليه هوا 65 سنة

فالعدد 500 الف في حالة من 25 سنة الى 65 سنة

والعدد 720 الف في حالة من 15 سنة الى 65 سنة

فى العادة مصر بتحتفظ بأجملى عدد قوات مليون العامل منهم فى حدود 450الف الباقي احتياط بيتم استدعاء أجزاء منهم كل فترة للتدريب غير ان فى 36مليون يصلحو للخدمة العسكرية وكل سنة فىمليون ونص بيوصلو لسن التجنيد يعنى لو حبست 3 دفعات زى بعد النكسه هيكون عندك أربعة ونص مليون غير لو حصل نفير عام ومتطوعين زى حرب السويس هيكون كل المؤهلين للخدمة على الجبهة بس التكلفة للاحتفاظ بلاعداد دى بصفة مستمرة بتكون عالية جدا
طيب مش يمكن يقصد العدد ده في حالة السلم ؟؟ وليس الحرب ؟؟؟

تعرف حضرتك انا حسبتها ازاى ؟؟؟؟

معهد ضباط الصف المعلمين بيخرج دفعتين في السنة الواحدة بمجموع 16000 ضابط صف

المعهد بيقبل الطلبة والمتطوعين من سن 15 سنة الى سن ال 25 سنة

وسن التقاعد المتعارف عليه هوا 65 سنة

فالعدد 500 الف في حالة من 25 سنة الى 65 سنة

والعدد 720 الف في حالة من 15 سنة الى 65 سنة

شوف حسبتي ... نخلص من النقطة دي الاول

ما أنا عارف أنه موجود وعند كل القوات الخاصة لكن أقصد استخدامه كسلاح رئيسي. نادرا ما أري m4 أو scar مع القوات الخاصة السعودية. M4 أفضل من ak 103 في دقة الإصابة بالإضافة إلى أن ارتداده أقل أما ak مداه أكبر ينفع للمشاة مش القوات الخاصة لأنها محتاجة الدقة أكثر ولكن توافر ak مهم في بعض المهام التي تتطلب المدي

عدد الضباط و صف ضباط ١٦٠ الف فقط
و السبسى صرح بذلك من قبل.
فى العادة مصر بتحتفظ بأجملى عدد قوات مليون العامل منهم فى حدود 450الف الباقي احتياط بيتم استدعاء أجزاء منهم كل فترة للتدريب غير ان فى 36مليون يصلحو للخدمة العسكرية وكل سنة فى مليون ونص بيوصلو لسن التجنيد يعنى لو حبست 3 دفعات زى بعد النكسه هيكون عندك أربعة ونص مليون غير لو حصل نفير عام ومتطوعين زى حرب السويس هيكون كل المؤهلين للخدمة على الجبهة بس التكلفة للاحتفاظ بلاعداد دى بصفة مستمرة بتكون عالية جدا

عدد الضباط لوحده 160000 ضابط وعدد الضباط الصف 720000 الف ضابط صف ... هوا دا الصح

لان الفصيلة يقودها واحد ضابط حربية وثلاثة الى اربعة ضباط صف ... عدد الجنود بقي هوا ده اللي انا عايز اعرفه ... وشكرا

عدد الضباط لوحده 160000 ضابط وعدد الضباط الصف 720000 الف ضابط صف ... هوا دا الصح

لان الفصيلة يقودها واحد ضابط حربية وثلاثة الى اربعة ضباط صف ... عدد الجنود بقي هوا ده اللي انا عايز اعرفه ... وشكرا
محدش يعرف الإعداد الحقيقة ومش من مصلحتنا انهم يتعرفو كلها إعداد تقريبية لكن انا نفسي يقللو الإعداد كمان عن كده ويعدلو الهيكل فى اوقات السلم والفرق يتصرف فى تطوير المعدات

محدش يعرف الإعداد الحقيقة ومش من مصلحتنا انهم يتعرفو كلها إعداد تقريبية لكن انا نفسي يقللو الإعداد كمان عن كده ويعدلو الهيكل فى اوقات السلم والفرق يتصرف فى تطوير المعدات

مهو المشكلة اننا لازم نحب الاعداد الكبيرة للجيش ونحب الكم والكيف في السلاح ... مفيش احسن من انك تضمن التفوق العسكري على مستوى الاعداد والتسليح نفسه ... انت كده بتعمل باسباب النجاح والامن ... النجاح مش انك تقلد الامريكان في كل شيء ... تقليل الاعداد وبروباجندا الاحترافية هي مسخرة وكدب وقلة ادب ... ان اجدادى بنوا الاهرامات وفي الاخر يخيل علينا كدبة تقليل الاعداد والاحترافية ... انا هنادى بالثورة لو قللوا عدد الجنود وسموا المسمي اللى يهلك من الضحك ده ...

مافيش الكلام ده
دستوريا وعرفيا كل راجل مصرى هو جندى مقاتل فى جيش بلده
مينفعش يكون عندك فجوة مثلاً ٣او ٤ سنوات محدش فيهم دخل الجيش او مشلش سلاح او اتعلم اساسيات الرمايه واساسيات الاقتحام واساليب العيش فى الحروب وخلافه.
عدد القوات عندنا اكبر ميزة
لو حصلت حرب لقدر الله هتختاج وقت كبير فى اعادة تدريب الجنود علش بس يكون مؤهل انه يمسك السلاح
لكن مع وجود التجنيد الإلزامي
انت بتوفر جهد ووقت كبير جدا جدا على الجيش فى حالة الحرب؛
تقريبا كده كل جندى بيحتاج اسبوع فى التدريب قيل الحرب عقبال مايفتكر الى اتعلمه فى الجيش زمان

القوات الخاصة الروسية الي اسمها Alpha تستخدم نسخة قصيرة من الAK103 مع تعديلات كثير اقل شي لو يزودون القوات الخاصة فيه بدل الAk103 العادي بيحلون مشكلة الطول الغير العملي لسبطانة السلاح بالنسبة لتجهيز قوات خاصة و العيار الغير ملائم.
هذي الفئة من الAK هي الي اتكلم عنها تستخدم عيار .223./5.56 بمخزن Galil او اي مخزن متوافق مع ال AK بعيار 39×7.62 (يعني تقدر تستخدم العيارين) :مشاهدة المرفق 448891
الامريكان عملوا نسخة شبهه نفسي نستوردها

بس هل شفت التطورات على السلاح اعتقد تبع ابو زعبل او المعادي الى ظهرت فى ايديكس الى فات وايه رائيك فيها وتعتقد ينقصها ايه؟
متزعلش مني حاولوا يقلدو نسخة الفا بتاعت القوات الخاصة و تعليقي عليها لما امك تعملك كلاش الفا في البيت شوف النسخة الامريكاني من نسخة الفا الروسي في الفيديو ده علي فكرة النسخة الامريكاني صاحب تصميم وتعديل الكلاش باعو لشركة كبيرة كان شريك معاهم و باعلهم حصتة و الراجل لية قناة و قاعد بيتمتع بالملايين دلوقتي و كان بيعملها في ورشة خراطة بتعتة ممكن تجيبة مصر و قرشين حلوين يعملك نسخة شبهها بالملي باي عيار تحبة كان بيعمل بالعيارين الروسي و علي فكرة فية كذا فيديو دعائي منهم بتاع قوات كوبرا بتاعت الشرطة ظهر فين نسخ كلاش من انتاج الشركة الامريكي لانها مميزة ان الغطي العليوي للكلاش ضيفين علية قطعة زي مشبك ربطاة بالجسم السفلي عشان ما يتهزش و تقدر تحط علية منظير الكلام دة مشروح في الفيديو برضو

التعديل الأخير:
حروب الصحراء لا يصلح لها الا الكلاشنكوف
الاسرائليين عانوا منة فى حرب اكتوبر المجيدة
فقد كانو يستخدموا بنادق العوزى التى تسقط طلقاتها اما الجنود المصريين و المصريين يصطادوهم من مسافى 800 متر بسهولة
الكلاش سلاح الرجال و الام سلاح الفتيات
هكذا قالا الجنود الامريكان فى حرب فيتنام
روسيا نفسها غيرت العيار و الاسلحة الي ذكرتها تعتبر اسلحة متطورة منشقة اصلا من الكلاش لكن تفادت عيوبة وبتخدم بالاساس في مصر و كان فية كلام عن شراء ترخيص ليها خصوصا سيج كان ظهر في معرض سابق للانتاج الحربي بعدة انواع منة و السلاحان بيخدمو في سينا بكمية كبيرة و الناس الي استخدمتهم معجبين بادائهم هناك

حروب الصحراء لا يصلح لها الا الكلاشنكوف
الاسرائليين عانوا منة فى حرب اكتوبر المجيدة
فقد كانو يستخدموا بنادق العوزى التى تسقط طلقاتها اما الجنود المصريين و المصريين يصطادوهم من مسافى 800 متر بسهولة
الكلاش سلاح الرجال و الام سلاح الفتيات
هكذا قالا الجنود الامريكان فى حرب فيتنام

هاذا الفكر القديم انتهى

الحقيقة ان ال ام فور وغيرها من الاسلحة الغربية هي اسلحة هذا الجيل

الكلاشيكوف مفضل لدى الدول العربية لان الجنود العرب اقل احترافية للاسف

الكلاشينكوف يتحمل عدم التنظيف والاهتمام كونه يشتغل بنظام السبرينق الي يدفع الغازات الى الخارج بينما ال M4 يجمعها داخل السلاح فايتطلب تنظيف واهتمام

اما من ناحية الدقة وخفة الارتداد والاضافات كلها تتميز بها ال M4 المستقبل الجاي يعتمد على الناظور او ال scope واجهزة الليزر واجهزة تحديد المسافة كل هالامور ماتشتغل كويس مع منظومة الكلاش

Ak 103 ليس صالح القوات الخاصة أصلا يمكن ينفع للمشاة لكن القوات الخاصة لا الأفضل لها m4 طبعا. يعني السلاح الرئيسي بتاعك أقل. ايه الزيادة اللي عندك؟

Ak 103 ليس صالح القوات الخاصة أصلا يمكن ينفع للمشاة لكن القوات الخاصة لا الأفضل لها m4 طبعا. يعني السلاح الرئيسي بتاعك أقل. ايه الزيادة اللي عندك؟

لا اقصد فقط السلاح اقصد الدروع ايضا محدد اطلاق النار يعني التجهيز كامل اما السلاح فيختلف القطاعات مثل ما ذكر الاخوان

هههههههه كنت هقفل و انام بس قولت ادى بصه على الموقع الاول والحمد الله شوفت البوست ده باهم حاجة فيه(التعليقات) جزئية الاسلحة موتانى ضحك بيفكرونى زمان لما كان يطلع حد يقول اصل السبب الشء الفلانى هو الديون و تلاقى واحد يقول طب ما تطبعو فلوس
والله يا جدعان قادة الجيوش الى فى العالم هما ادرا مننا كلنا فا جزئية هو ليه البلد الفلانى مش جايب رخصة تصنيع سلاح فلانى اكيد ليه سبب اكيد يعنى كل جيش حابب يكون معاه سلاح افضل. و البلاد المنشا مينفع تديك ترخيص كده لانتاج اى رقم والسلام روسيا من كام شهر كانت وافقت على معين اصل هو مش هيخليك تصنع انت اى رقم انت عاوزو و يوقف مصانعة هو و اسلحة المشاه مهمة جدا
اما فى نقطى الاعداد طبعا العدد مهم حرب اثيوبيا و التيغراى ده اجدد دليل لما القوات الاثيوبية اتاثر منهم رقم كبير راحو جابو المتقاعدين و العيال الى فى ثانوى و فلاحين و تدريبهم كان مسخرةةةةةةةةة

لا اقصد فقط السلاح اقصد الدروع ايضا محدد اطلاق النار يعني التجهيز كامل اما السلاح فيختلف القطاعات مثل ما ذكر الاخوان
فيه فرق بين القوات الخاصة والنخبة يعني كل دولة المسمي بتاعها بيختلف يعني مثلا أفضل تجهيز هتلاقيه عندنا في قوات النخبة زي 777 و 999 والقوات الخاصة البحرية وبالنسبة للشرطة البلاك كوبرا وفيه غيرهم مش عارفينه المهم دول بيكون لهم الأولولية في التجهيز لكن القوات الخاصة العادية بتكون أقل تجهيزا لكنها تجهيزات محترمة أيضا عن السابق

ياااااااه يا زمن جه اليوم إلي أشوف مصر بتستخدم عيار 5.45x39 والسعوديه بتستخدم7.62x39 رغم إن مفروض العكس.

المرفقات

956.9 KB · المشاهدات: 121
ياااااااه يا زمن جه اليوم إلي أشوف مصر بتستخدم عيار 5.45x39 والسعوديه بتستخدم7.62x39 رغم إن مفروض العكس.​

التسليح القياسي لجنود المشاة في الجيش السعودي
المصريين قوات خاصة !

-

القوات الخاصة للجيش يستخدمون عدة انواع
ايضآ غيرها من افرع القوات المسلحة

military.saudi_52365812_2320532811551879_177140278913322518_n.jpg

في تمرين تبوك 4 جنود المشاة المصريين
كانو يستخدمون " المعادي " , حسب علمي
انه التسليح القياسي للجيش المصري

التسليح القياسي لجنود المشاة في الجيش السعودي
المصريين قوات خاصة !

-

القوات الخاصة للجيش يستخدمون عدة انواع
ايضآ غيرها من افرع القوات المسلحة

مشاهدة المرفق 450091
مشاهدة المرفق 450093

في تمرين تبوك 4 جنود المشاة المصريين
كانو يستخدمون " المعادي " , حسب علمي
انه التسليح القياسي للجيش المصري

مشاهدة المرفق 450092

على حسب المنطقه العسكريه ، مشاة التدخل السريع المصري بيستخدمو sig516 و مشاه في شمال سيناء أيضا بيستخدمو sig516 بس مش معمم للأسف ، في فرق ميزانيات علفكره ، أنا تعليقي كان مقصود بيه الصوره تحديدا مش عمتا.

عودة
أعلى