الرئيس المصري: حان الوقت لزيادة سعر رغيف العيش

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
نفس الفلافل (الطعميه)

المصري 🥴 والشامي 👍

لكل منطقة جغرافيه ذائقة (ارثية) لا تعني اللذاذة بالضرورة وهنا نرى بعض الامور غير الصحية كالفسيخ في مصر او الجراد والضبان عند بعض الناس 🥸 او السوبيا الخ..
بص كل منطقة وليها زوقها الخاص بلاحظ ان ذوق الأوروبين و الأمريكان اقرب للمصرين فى معادا الفسيخ ممكن الايطالين الى يروحو معاك فى الحوار ده قلبهم جامد 💪 اغلب الاجانب ذوقهم قريب مننا وبيفضلو العيش البلدى جدا معادا الروس

نفس الفلافل (الطعميه)

المصري 🥴 والشامي 👍

لكل منطقة جغرافيه ذائقة (ارثية) لا تعني اللذاذة بالضرورة وهنا نرى بعض الامور غير الصحية كالفسيخ في مصر او الجراد والضبان عند بعض الناس 🥸 او السوبيا الخ..
ممكن جدا,

بس اعتقد ان الموضوع اكبر من ذائقه شعبيه, شحن الدقيق بالنخالة بالتأكيد ارخص من خبزه بدونها.

و الامر لا يقتصر على المخبوزات. على سبيل المثال الفرانشايزات العالميه في مصر ايضا تعاني من نفس المشكله. اطلب وجبه في مطعم مصري لبراند عالمي و ستلاحظ الفرق فورا. الجودة ( و حتى الكمية ) اقل و اتحدث هنا كشخص اكل في نص العالم سواء كانت الدولة محسوبه غنيه او فقيره.

بص كل منطقة وليها زوقها الخاص بلاحظ ان زوق الأوروبين و الأمريكان اقرب للمصرين فى معادا الفسيخ ممكن الايطالين الى يروحو معاك فى الحوار ده قلبهم جامد 💪 اغلب الاجانب زوقهم قريب مننا وبيفضلو العيش البلدى جدا معادا الروس

الحاجات التقليدية مش ذوق وانما ثقافة البلد تضمن استمرارها

تفضل ذوق ده من ثقافتنا واقدر اقولك مش حتكمل اكل

ممكن جدا,

بس اعتقد ان الموضوع اكبر من ذائقه شعبيه, شحن الدقيق بالنخالة بالتأكيد ارخص من خبزه بدونها.

و الامر لا يقتصر على المخبوزات. على سبيل المثال الفرانشايزات العالميه في مصر ايضا تعاني من نفس المشكله. اطلب وجبه في مطعم مصري لبراند عالمي و ستلاحظ الفرق فورا. الجودة ( و حتى الكمية ) اقل و اتحدث هنا كشخص اكل في نص العالم سواء كانت الدولة محسوبه غنيه او فقيره.

قولنا كثيرا نعلم أنه قضيه العيش قضيه تسبب مشاكل ... وبغض النظر عن أسباب القرار .. هو قال انا اتحمل مسئوليه القرار دا حتى لو كلفه الكرسى ... فاى تبعات خاصه من الشارع هيكون هو المسؤل عنها

شخصيا أن هناك فقراء فعلا يحتاجون العيش مدعم . ولكن انا رأيت أمور أخرى استحرمت فيها مما رأيته عينى أن يكون هناك دعم .. كراجل ينزل بسياره هيواندى موديل العام ببطاقه التموين لكل يشترى عيش .. وف شنطه سيرته شنط من المول المجاور ...

انا افهم احتياجات الفقراء ولكنى اريد العدل أيضا ...

وزن الخبز في السعودية سابقا 500 غرام لكن تم خفضه الى 300 غرام يعني 3 اضعاف حجم الخبز المصري
كان وزن ربطه الخبز الي سعره ريال غالباً 4 حبات وزنه الادنى هو 510 غرام و الان 400 غرام

وزن ربطه الصاموالي 8 حبات ما بين 500 إلى 600 غرام

اسعار الخبز او الرغيف ارتفعت عندنا كذلك من كم شهر ... واللبن كل شوي مرتفع ، وما عندنا تمهيد مثل السيسي (القرار) بنص الجبهه 🤣

اسعار الخبز او الرغيف ارتفعت عندنا كذلك من كم شهر ... واللبن كل شوي مرتفع ، وما عندنا تمهيد مثل السيسي (القرار) بنص الجبهه 🤣
ولسه صبح على المملكه بريال .. وكارت الشحن ١٠ يديك ٧ جنيه وليله كبيره اوى سعادتك

يا رئيس يا محترم كنسل صفقات التسليح اهم شي لا تغلي سعر الخبز

متى ارتفعت؟ انا شاري اليوم الصباح نفس السعر

متى ارتفعت؟ انا شاري اليوم الصباح نفس السعر
امس شريته بـ 10

مشكلتك التسليح تتألمون في ميدان تقسيم

ههههه ياعم خليه يفتح بقه يتهوى شويه

اقول لك، اعتبره تدريب لحد ما يكبر ويبقى شاطر ويعرف يفتح بقه في صفقات تسليح بلده😂

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى