#السيسي: #مصر لديها قوة عسكرية تمكنها من حماية مقدراتها وإنفاذ إرادتها.. وأمن مصر خط أحمر لا يمكن المساس به شاء من شاء وأبى من أبى.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
نظامك يتدخل في بلدي و تقولي انا مالي ؟
بلدي الممزق و في اسوء احواله افضل من بلدك
ههههههه
بلدك في افضل حال بامارة ايه!!!!!!!!!!!

بردوا اهتم ببلدك وجاهد فيها لو تعرف تجاهد اساسا وخرج المرتزقة اللي بيديروا بلدك الاول
وبصراحة لو مصر بتدخل كما تتوهم انت فقط فهذا لتامين امننا القومي
ولو تعرف تنهي هذا التدخل ومعه التدخل الروسي والتركي والفرنسي والايطالي والامريكي ونسيب القوس مفتوح كمان يمكن حد جديد يدخل

عيب عليك نحن لم نتدخل في شئونكم انتم من مزقتم بلادكم وجعلتوها ملعب لمعظم الاعبيين الاقليميين........
ان كنت عايز تلوم احد فلوم نفسك اولا انتم من سمحتم ان تكون بلدكم بهذا الشكل المزري
وعلى العموم ربنا يعلم كم اتمنى من قلبي ان تكون بلادك موحودة وقوية لان عدم استقرار بلادك بياثر علينا في مصر

القوة هى للردع اولا .. والملىء التانى لا يعنى شىء على ارض الواقع .. وضرب السد بغشومية وغباء برغم انو ممكن مايحققش حاجة (الهدف السياسى لاستخدام القوة العسكرية اصلا لان دا سبب وجودها) فاخرتة كام شد وجذب و اثيوبيا بتكرة مصر اصلا فمفيش جديد على كام Sanction و مصر قادرة انها تصد ال Counter Attack بالاحتفاظ بحق الرد.. وتطلع بوقف اطلاق نار .. عشان الاقتصاد ميتضرش كتير .. اضرب واجرى احسن ..

انما تحرير القدس ؟ بدون مصر؟ هيروح فيها شوية دول من اللى حواليك ..

ماكان من الاول بدل التهديد و الوعيد الرضوخ اللامر الواقع والعمل على انشاء مشاريع لرفع انتاج المياه و سد العجز.

ماكان من الاول بدل التهديد و الوعيد الرضوخ اللامر الواقع والعمل على انشاء مشاريع لرفع انتاج المياه و سد العجز.
ههههه بيقولكً القوة للردع أولا
مشفتش انبطاح زي كده و هو عارف ان كده كده إثيوبيا مش هتلتزم بحاجه وهتستمر دايما في اجراءاتها الاحادية وسكوتك عليهم دلوقت مش تريث أو حنكه زي ما البلحاوية بيقولوا لكنه تبرير وعذر لأي حد يعمل زي ما هو عايز وعلى ما نفوق ونشوف ان الوضع بقا مناسب نقوم نضربهم يا اخي احا
محدش طلب حرب شامله كل ما في الأمر إظهار نية العمل العسكري بوضوح بتهديد ان منطقة السد عسكرية وعمليات حربية ( حتى واحنا متاكدين ان مش هيبقا فيه حاجه) لكن مجرد ده يخليهم يعيدوا حساباتهم مرة تانيه
محدش شاف أي قوة في اختبار حقيقي عشان يقول ان فيه ردع لدي أي دولة معادية
خلينا نايمين لغاية ما يوقع الفاس ف الرأس وغصب عننا إثيوبيا بتمتلك حصة في مياة النيل بغض النظر عن الاتفاقات التاريخية

وخلى أبو ردع يفرح بحاله وقتها

مشفتش انبطاح زي كده و هو عارف ان كده كده إثيوبيا مش هتلتزم بحاجه وهتستمر دايما في اجراءاتها الاحادية وسكوتك عليهم دلوقت مش تريث أو حنكه زي ما البلحاوية بيقولوا لكنه تبرير وعذر لأي حد يعمل زي ما هو عايز وعلى ما نفوق ونشوف ان الوضع بقا مناسب نقوم نضربهم يا اخي احا
محدش طلب حرب شامله كل ما في الأمر إظهار نية العمل العسكري بوضوح بتهديد ان منطقة السد عسكرية وعمليات حربية ( حتى واحنا متاكدين ان مش هيبقا فيه حاجه) لكن مجرد ده يخليهم يعيدوا حساباتهم مرة تانيه
خلينا نايمين لغاية ما يوقع الفاس ف الرأس وغصب عننا إثيوبيا بتمتلك حصة في مياة النيل بغض النظر عن الاتفاقات التاريخية

اي حد يكلمك عن الردع ابعتله الفديو ده

اي حد يكلمك عن الردع ابعتله الفديو ده

الكلام واضع فى اخر صفحتين او 3 Go figure

للتوضيح للاخوة اللى عايزين يفهمو دة اسمو

Confirmation Bias ب Expectation Bias

انتو عايزين جنازة و تشبعو فيها لطم ...

التعديل الأخير:
Confirmation Bias

لا والله ابدا انا بناقش بعقل و منطق على فكرة مصر اهم عندي من اي بلد اخر.

انا قلت ان الملء الثاني سوف يجعل من الضربة العسكرية شبه مستحيل فقط.

مليش مزاج اتخانق الصراحة .. الكلام واضع فى اخر صفحتين او 3 Go figure

مفيش جنازة ولا حاجة يا اخ صفر
حتى اكاد اجزم انك ف أوقات بتستغرب من ردود السيسي وتصرفات الإدارة المصرية في الملف ده
نحن مش اقل من أي دولة محترمة عندما (تستشعر ) تهديد بخطر وجودي تقوم بافعال استباقيه لإجهاض الخطر
الله يرحمك يابو غزالة

لماذا شبه مستحيله ما هو مخزون المياه خلف السد ؟

: لديها قوة عسكرية تمكنها من حماية مقدراتها وإنفاذ إرادتها.. وأمن مصر خط أحمر لا يمكن المساس به شاء من شاء وأبى من أبى.

ياخي الموضوع ذا من كثر ما سمعت فيه صار يجيني غثيان . يخرب بيتكم قصفوه خلاص كل لكم سنين كل شوي تصريح ، و السدود لا تنهد بالتصاريخ . ليس كرها بالمصريين ومصر لكن الموضوع غثيث.

تساؤل محيرني ، هوا احنا ليه عندنا شبه يقين من نجاحنا بتنفيذ المطلوب في أي هجوم جوي ع السد إذا قررت الإدارة المصرية فعل ذلك ومحدش فكر ايه النتيجة إذا فشل الهجوم
سؤال للنقاش مش اكتر

مفيش جنازة ولا حاجة يا اخ صفر
حتى اكاد اجزم انك ف أوقات بتستغرب من ردود السيسي وتصرفات الإدارة المصرية في الملف ده
نحن مش اقل من أي دولة محترمة عندما (تستشعر ) تهديد بخطر وجودي تقوم بافعال استباقيه لإجهاض الخطر
الله يرحمك يابو غزالة

ان شاء الله ايامنا كلها افراح بحق الايام المفترجة دى .. بس حضرتك حاطط فيديو عن ناس مبسوطة بحاجة هما شايفنها انجاز .. و بتجرح فى فصيل سياسى .. و عايز الدولة تهد الدنيا على دماغ اللى بيحتفلو عشان تثبت ان فصيل او اخر فشل فى ادارة الازمة .. يبقا دا اسمو اية ؟

تساؤل محيرني ، هوا احنا ليه عندنا شبه يقين من نجاحنا بتنفيذ المطلوب في أي هجوم جوي ع السد إذا قررت الإدارة المصرية فعل ذلك ومحدش فكر ايه النتيجة إذا فشل الهجوم
سؤال للنقاش مش اكتر

ضربة جوية ممكن متضمنش ان الهدف السياسى يتحقق كاملا و ممكن تكون Risky و غالية شوية .. فمعتقدش دة الحل ... و لو ضربة جوية بدات هيبقا وراها ضربات تانية كتير .. نوعها معرفش .. لان اثيوبيا هتجرى للمجتمع الدولى و تحمى و تبنى و ترجع اقوى ف انت عايز ترجعهم كام عقد من الزمن ورا اقتصاديا.. مصر و السودان يقدرو يتحملو تدفق مياة كبير كدا معرفش كام بالضبط بس اكتر من اللى متخزن .. بحيرة اسوان تستوعب 132 مليار .. و مصر بتعمل منخفضات .. مصر شغالة ان السد ممكن ينهار يوما ما .. فى السودان بحيرة سد من الستة فيها 4 مليار .

فهمنى اية العقل و المنطق فى تجزىء الكلام .. و الرد على اقل جزء اهمية و بكام سطر استفزازى .. لو دا مش قصدك حصل خير .. و كل سنة وانت طيب ..

الرد بقا لسوالك .. اللى اثيوبيا عايزاة مش السد نفسو .. اللى اثيوبيا عايزاة تتحكم فى نهر النيل كدولة مصب بطريقة كاملة .. و تروج لشعبها اثيوبيا هبة النيل و ان محدش قادر علينا و مشروع قومى ضخم .. لو تلاحظ كل كلام وزير الخارجية المصرى والسيسى .. بيكررو فيما معناة ان اثيوبيا عايزة تتحكم فى نهر النيل كانو ملك .. كتبت كام رد فى الموضوع دا او التانى بتفصيل اكتر شوية ..

ياخي الموضوع ذا من كثر ما سمعت فيه صار يجيني غثيان . يخرب بيتكم قصفوه خلاص كل لكم سنين كل شوي تصريح ، و السدود لا تنهد بالتصاريخ . ليس كرها بالمصريين ومصر لكن الموضوع غثيث.

ادينى كام مثال لدولة فى اول تصعيد عملت ضربة عسكرية .. و من تانى تهديد نفذت التهديد ..

التعديل الأخير:
لماذا شبه مستحيله ما هو مخزون المياه خلف السد ؟

بسبب الاضرار هذا ما اشار اليه الجنرال الاثيوبي عندما قال سوف تجبر مصر على التفاوض بعد الملء الثاني.

بالاضافة الى الاعلام المصري الذي تكلم عن هذا السيناريو من اسبوع و تأثيره على السودان.

ايضا يوجد تصريح لوزير الرى المصري عن هذا الموضوع سوف ابحث عنه وارسله لك.

ان شاء الله ايامنا كلها افراح بحق الايام المفترجة دى .. بس حضرتك حاطط فيديو عن ناس مبسوطة بحاجة هما شايفنها انجاز .. و بتجرح فى فصيل سياسى .. و عايز الدولة تهد الدنيا على دماغ اللى بيحتفلو عشان تثبت ان فصيل او اخر فشل فى ادارة الازمة .. يبقا دا اسمو اية ؟

ضربة جوية ممكن متضمنش ان الهدف السياسى يتحقق كاملا و ممكن تكون Risky و غالية شوية .. فمعتقدش دة الحل ... و لو ضربة جوية بدات هيبقا وراها ضربات تانية كتير .. نوعها معرفش .. لان اثيوبيا هتجرى للمجتمع الدولى و تحمى و تبنى و ترجع اقوى ف انت عايز ترجعهم كام عقد من الزمن ورا اقتصاديا.. مصر و السودان يقدرو يتحملو تدفق مياة كبير كدا معرفش كام بالضبط بس اكتر من اللى متخزن .. بحيرة اسوان تستوعب 132 مليار .. و مصر بتعمل منخفضات .. مصر شغالة ان السد ممكن ينهار يوما ما .. فى السودان بحيرة سد من الستة فيها 4 مليار .

لم أتناول فيديو في مشاركتي ربما اختلط عليك الأمر مع الأخ الأردني ولكن ع الرغم من ذلك ما هو مفهوم وتعريف الفشل في هذه القضية بالنسبة لاثيوبيا ومصر ، بكل صراحة كلاهما فشلوا في تحقيق ما أرادوا ولهذا التنظير بفشل الجانب الآخر دون رؤية التقصير لديك امر يدعو للقلق من ادارة هذه الأزمة

ولهذا قمت بوضع هذا السؤال الكرونولوجي لتحديد سيناريوهات المواجهة في حال فشل احدهم وخلاصه ما اعتقده في الحل الجذري النهائي لتلك الأزمة هو تفتيت إثيوبيا كدولة فيدرالية والعمل ع جعل حكومة عميله لصالحنا وهذا لا ينفي او يعارض القيام بحل مرحلي تكتيكي لتعطيل الهدف من السد حاليا

الكلام واضع فى اخر صفحتين او 3 Go figure

بتكلم في كلام أعلى من مستواهم العقلي والتعليمي .....توقع ردود زي دي

لم أتناول فيديو في مشاركتي ربما اختلط عليك الأمر مع الأخ الأردني ولكن ع الرغم من ذلك ما هو مفهوم وتعريف الفشل في هذه القضية بالنسبة لاثيوبيا ومصر ، بكل صراحة كلاهما فشلوا في تحقيق ما أرادوا ولهذا التنظير بفشل الجانب الآخر دون رؤية التقصير لديك امر يدعو للقلق من ادارة هذه الأزمة

ولهذا قمت بوضع هذا السؤال الكرونولوجي لتحديد سيناريوهات المواجهة في حال فشل احدهم وخلاصه ما اعتقده في الحل الجذري النهائي لتلك الأزمة هو تفتيت إثيوبيا كدولة فيدرالية والعمل ع جعل حكومة عميله لصالحنا وهذا لا ينفي او يعارض القيام بحل مرحلي تكتيكي لتعطيل الهدف من السد حاليا
فشل ايه يا كابتن ... هم من فشلوا في الملىء الثاني الذي اوهمونا أن مياه النيل ستجف عن مصر والسودان من بعده والان الجميع يحذر من علو الفيضان القادم 😁😁.

فشل ايه يا كابتن ... هم من فشلوا في الملىء الثاني الذي اوهمونا أن مياه النيل ستجف عن مصر والسودان من بعده والان الجميع يحذر من علو الفيضان القادم 😁😁.
فشلك ف انك لم تستطع منع الإجراء الاحادي الذي قامت به إثيوبيا رغم كل التحركات والتصريحات وهم فشلوا أيضا ف عدم وصولهم السعه المستهدفة على خلاف تصريحاتهم

فشلك ف انك لم تستطع منع الإجراء الاحادي الذي قامت به إثيوبيا رغم كل التحركات والتصريحات وهم فشلوا أيضا ف عدم وصولهم السعه المستهدفة على خلاف تصريحاتهم
وتمنع الإجراء الأحادي ليه ..مصر عاوزاه يتم

بالرغم من كل التحركات شمال ويمين....عارفين أنه هيتم..لانه اذا لم يتم يبقوا عاوزين يتفقوا ...وكده مش صح

خلي القرود تتنطط بس احنا مش الدولة التي تتجر من قرونها للحرب وعارفين كل سن مكعب من الخرسانه في السد وهل كلام الأحباش حظي ولا طق حنك ... وزي ما شفت طق حنك

يا سعادة الرئيس التصاريح الرنانة ولى زمانها
وانتهت مع القذافي وعلي عبدالله صالح وصدام حسين

مسافة السكة اصبحت طويلة

اتذكر احد عنتريات الرئيس اليمني علي عبدالله صالح في احد القمم العربية بمصر

قال لو اعطيتموني قطعة ارض بقرب اسرائيل مثلكم
لمحيت اسرائيل من الوجود بجيشي

قال له الرئيس المصري حسني مبارك رحمه الله

حديك قطعة أرض وتعاله أنت وجيشك وحارب إسرائيل

و ادا كان ليبي و صنع بعض الاشياء الإيجابية هل يعطيه هدا حصانة ؟ حسانته يقابلها الكثير من السيئات هوا المسئول الأول في تدمير منازل و ارزاق الناس و تهجير الألاف من بيوتهم في حرب فاشلة بدون اي معنى او مكسب

و النظام المصري مسئول ايضا في تأجيج طرف على الأخر و دعمه سياسيا و عسكريا بالسلاح و العتاد و غيره ....
طيب. وانا همشي معاك واحده واحده وبالمنطق.
بس خلينا نتفق اننا مختلفون في الراءي. و راءي احدنا يحتمل الصواب او الخطاء.
انت تقول حفتر اشعل حرب ومصر ساعدته. واراقو الدماء. طيب ده علي اساسا ان ليبيا كانت واحد و موحده ولا يوجد فيها وضع استثنائي. وسرقها غير غربها..!!؟؟
يعني الم يكن هناك خلافات واختلافات بين الاثنين الي حد انه من الطبيعي انه يصل الي الاشتباك المسلح..!!؟؟
اتنكر وجود مصالح كثيره جدا لدول واطراف عديده داخل ليبيا. والكل يحاول الوصول اليها. وان ليبيا تحولت الي ملعب عالميه للدول ..!؟
الوضع لوحده كان رايح للحته ديه. لو انت منصف وتتكلم بحياديه وبدون اهواء. ولو حتي باهواء.... هذا هو المنطقي.
وهنا واذا حتي اردت روئيه شرعيه. في هذه الحاله يوجد ما يسمي بالامام المتغلب.
لان لابد من صعود احد لكي يحكم الناس والبلاد. واما ستنهار البلاد وتدمر كليتاً بجد.
واذا كنت لا اري ذلك في حفتر فغيرك يري ذلك. ولذلك قل راءيك بدون زم او التشكيك في احد.
تحياتي.

ههههههههه
الانبطاح ده لايعرفه المصريين اللي يعرفه فقط الخرفان والمراكيب واكيد انت عارف ومتاكد من ده ::Lamo:: ::Lamo:: ::Lamo::

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى