مدينة سياحية مصرية بالصحراء المغربية.

اهو الاتنين دول بالتحديد مش موجودين 😂.
معلش اغلب شعوب الدول العربية حصلهم غسيل مخ من ناحية مصر لأغراض سياسية ديقة جدا وده كمان بيحصل معانا احنا كمان فى النهاية كل واحد يعرف قدر وتاريخ التانى والله انا فى دول عربية عملت معانا دقات نقص كتير فى الحروب كلفتنا خساير ضخمه ومع ذالك الى عارف حاجة مبيقلهاش وبنسيب التاريخ ينسي علشان منعملش فتن انا بحب اقرأ فى التاريخ المنسي لمصر جدا مصر ديما كانت بتطعن أثناء لحظات صعبة جدا من تاريخنا لكن الحمد الله اننا بننسي وبعد كده احنا الى بنتهم بالخيانه والله لو لهم جار تانى غير مصر مكنش ده بقا حال منطقتنا بس بيصبرك ان اوقات تقع فى مشكلة بتلاقى نفس الناس دى تقف جنبك كلنا مجانين بسياسات عشوائيه 🤣

معلش اغلب شعوب الدول العربية حصلهم غسيل مخ من ناحية مصر لأغراض سياسية ديقة جدا وده كمان بيحصل معانا احنا كمان فى النهاية كل واحد يعرف قدر وتاريخ التانى والله انا فى دول عربية عملت معانا دقات نقص كتير فى الحروب كلفتنا خساير ضخمه ومع ذالك الى عارف حاجة مبيقلهاش وبنسيب التاريخ ينسي علشان منعملش فتن انا بحب اقرأ فى التاريخ المنسي لمصر جدا مصر ديما كانت بتطعن أثناء لحظات صعبة جدا من تاريخنا لكن الحمد الله اننا بننسي وبعد كده احنا الى بنتهم بالخيانه والله لو لهم جار تانى غير مصر مكنش ده بقا حال منطقتنا بس بيصبرك ان اوقات تقع فى مشكلة بتلاقى نفس الناس دى تقف جنبك كلنا مجانين بسياسات عشوائيه 🤣

نفس الشئ حصل معنا في المغرب ، مصر طعنتنا و دعمت الجزائر في الحرب لكن مع ذلك تناسينا كل شئ و نحب مصر و شعب مصر

اصل في ناس كتير علي الفيس و التويتر و حتي كمان جزائريين بنفسهم بيأكدوا الزيارة و دعم حكومتهم لإثيوبيا.
اتيوبيا اشترطت على الجزاىر دعم سد النهضة مقابل الاستمرار في الاعتراف بالبوليزاريو
وطبعا الجزاىر البوليزاريو اهم لهم من مصر

اتيوبيا اشترطت على الجزاىر دعم سد النهضة مقابل الاستمرار في الاعتراف بالبوليزاريو

طبعا سيدعمون إثيوبيا ضد مصر مثل ما دعموا الاتحاد السوفياتي ضد أفغانستان و دعموا بشار ضد الشعب السوري و اليوم يدعمون اسبانيا ضد المغرب ، ماذا تنتظر من نظام الحركى هذا طبعهم

نفس الشئ حصل معنا في المغرب ، مصر طعنتنا و دعمت الجزائر في الحرب لكن مع ذلك تناسينا كل شئ و نحب مصر و شعب مصر
يا صديقى كاس وداير بس انا مش هعمل زيك واقول لانى زى مبقلك انا مبحبش أعمل فتن بس سبق ووضحت موقف مصر فى مشاركات قبل كده على لسان سفيرها فى الوقت ده وعارف انك اكيد هتقول فديو الظابط فى حفظ السلام سبق وان قتلنا الموضوع ده بحث بس ارجع واقلك مش مصر الى ابتدت بالوحش ابدا
ممكن ترجع للمناقشة دى وضحنا كل حاجة لاخوتنا فى المغرب مع ذالك لسه مصممين

مشاركة في الموضوع 'ملف الصحراء المغربية (متابعة مستمرة)' https://defense-arab.com/vb/threads/103094/post-3851084
برضو الموال كان جاى من اثيوبيا😂

التعديل الأخير:
موقف محزن من الاخوة الجزائريين على الاقل كونو على الحياد نقول هداهم الله

يقع موقع المشروع على بعد 53 كم جنوب مدينة طانطان و 58 كم من مطارها.

يقع الموقع بين المحيط الأطلسي إلى الغرب والطريق السريع 2x2 أغادير- الداخلة إلى الشرق

تظهر أعمال الحفر في الصورة أدناه ، ولكنها مستمرة منذ سنوات!

مشاهدة المرفق 388717

يبدو الموقع خلاب ورائع

اهلا بالاشقاء المصريين في اقاليمنا الجنوبية
غير طانطان هناك الداخلة ايضا الجميع اصبح يضع امواله فيها , ستصبح منارة الصحراء مستقبلا خصوصا في مجال السياحة

اخطاء الحكام دائما موجودة.. لكن الاهم هو المودة و المحبة بين الشعوب.
دا اللي بيقوي علاقات الدول ببعض بمرور الزمن.

يا اخي انا مش فاهم هما ليه متمسكين اوي بالبوليزاريو.. جايبين لهم المشاكل في كل حتة حرفيا + ان مفيش لها فائدة بل اضرار فقط.

مفيش غير دولة واحدة اسمها المغرب فقط.. و إنشاء الله تنتصروا علي الميليشيات و تخلصوا من الصداع دا.

ربنا معاكم.
لاوجود للميليشيات بالمغرب المليشيات الارهابية توجد في دولة مجاورة لنا شرقا تحتضنهم وتسلحهم وتدعي العروبة والاسلام وكل من يعتب منهم المنطقة العازلة يرسل للجحيم الصحراء في مغربها والمغرب في صحراءه والكل يعيش في الصحراء بأمن وامان

لاوجود للميليشيات بالمغرب المليشيات الارهابية توجد في دولة مجاورة لنا شرقا تحتضنهم وتسلحهم وتدعي العروبة والاسلام وكل من يعتب منهم المنطقة العازلة يرسل للجحيم الصحراء في مغربها والمغرب في صحراءه والكل يعيش في الصحراء بأمن وامان
ربنا ينصركم و يهديهم و نخلص من الصداع دا..

AAF @AAF حسب معلومات سابقة اضطلعت عليها فان عدد مهم من رجال الاعمال في مصر قررو الاستثمار في الداخلة ايضا موقعها ممتاز للاستثمار في السياحة

والله
لا يا عم مش للدرجادي.. انت فهمت قصدي غلط 😂

ربنا يهدي الطرفين و ينهي الخلاف اللي مابينكم الاول.

انا أقصد علي ان فيه اخبار لدعم الجزائر لإثيوبيا في موضوع سد النهضة منتشرة بقالها اسبوع تقريبا.
والله يا اخي لو صح هذا الكلام. فهو صدمه بالنسبه لي. فمهما كان الخلاف بين الاخوه لا يصل الي حد ازاء طرف لطرف اخر.
وحتي ولو اختلفنا في ليبيا. وحتي ولو كان السيسي عندما كان وزير الدفاع اصدر تنبيهات من خلال المخابرات بان رد فعل مصر سيكون قوي جدا. ولكن يعني ما اصل الي هذه الدرجه.
عموما هنشوف....

ربنا ينصركم و يهديهم و نخلص من الصداع دا..
تنتظر من نضام بدر ونهب أزيد من ترليون دولار لنصف قرن تقريبا لتقسيم المغرب ان يتراجعو خيرات بلدهم الباطنية لو سخروها للتنمية كانت كافية لتحويل بلدهم لجنة فوق الارض وليس لبلد طوابير

AAF @AAF حسب معلومات سابقة اضطلعت عليها فان عدد مهم من رجال الاعمال في مصر قررو الاستثمار في الداخلة ايضا موقعها ممتاز للاستثمار في السياحة

طبيعة و مناظر جميلة ✅
اخراج مميز جدا و سلط الضوء علي كل حاجه ✅
ايجاز و اختصار في الشرح✅
متحسش بالملل ✅

تحية كبيرة جدا لمخرج الفيديو دا..

المنطقة مميزة جدا.. و اتمني كمان المستثمرين المغاربة يستثمروا فيها برضه.

مصر لم تطعن المغرب او غيرها يا اخي.
وهذه ليست سياسه مصر عبر تاريخ ٧ الاف عام. وهو معروف للعالم. وليس هنا فقط في منطقتنا. لا تاريخ مصر يدرسه العالم اجمع. وصدقني لو دعمت مصر الجزاير. كان زمان الموضوع خلص من زمان.....
ولكن الجزاير ارسلت لنا فرقه في حرب اكتوبر. وارسلت طائرات ميج ايضا.
وعندما طلبو مساعده كان مش ممكن الرفض والمساعده لم تكن ضد المغرب ولكن المساعده كانت للجيش الجزائري نفسه. وهو حر يعمل ال هو عايزه بالسلاح ال طلبوه ولم يكن ينفع ان نقول لا.
لكن تدخل لو نتدخل. واسمحلي لو كنا تدخلنا كان الوضع اختلف .....
واقولها مره ثانيه. ما حدث هو طلب جزائري لسلاح وكان لزاماً علينا ان نرد ... ولكن لم تكن المغرب هي المقصوده

والله

والله يا اخي لو صح هذا الكلام. فهو صدمه بالنسبه لي. فمهما كان الخلاف بين الاخوه لا يصل الي حد ازاء طرف لطرف اخر.
وحتي ولو اختلفنا في ليبيا. وحتي ولو كان السيسي عندما كان وزير الدفاع اصدر تنبيهات من خلال المخابرات بان رد فعل مصر سيكون قوي جدا. ولكن يعني ما اصل الي هذه الدرجه.
عموما هنشوف....
والله برضه انا كنت مصدوم الاول زيك.. لاكن كان فيه وكلات أنباء كتير اتكلمت عن الموضوع دا + حديث أشخاص من الجزائر علي دعم حكومتهم لإثيوبيا في موضوع سد النهضة.

عودة
أعلى