صفقة مصرية فرنسية لشراء قمر صناعى وطائرتين تزود بالوقود من نوع 330 MRTT

الرئيس السيسي حالف بالله ما يترك السلطة حتى يبيع فرنسا برج ايفل لمصر وينقله الى شبرا و يسميه برج عبود ابو ريحه حلوه

الصفقات المصرية الفرنسية بصراحة لا تثير الاعجاب فحسب بل تغير وبشكل حاد من توازن القوة في شرق المتوسط كالام
اشترت مصر رادارات انذار مبكر هي جزء اساسي من منظومة سامب / تي وهذة لمنظومة الدرع الاوربي القدير جدا ضد التهديدات البالسيتة
شخصيا اعتبرها اهم صفقة دفاع جوي مصرية منذ بناء حائط الصواريخ

الصفقات المصرية الفرنسية بصراحة لا تثير الاعجاب فحسب بل تغير وبشكل حاد من توازن القوة في شرق المتوسط كالام
اشترت مصر رادارات انذار مبكر هي جزء اساسي من منظومة سامب / تي وهذة لمنظومة الدرع الاوربي القدير جدا ضد التهديدات البالسيتة
أتخيل فقط لو يتم شراء منظومات samp/t من فرنسا ومنظومات sky shield من الحليف السخي ألمانيا
ويكون الهيكل الرئيسي للدفاع الجوي المصري
Sky shield قصير المدي
Irist-slm متوسط المدي
Samp/t الاصدار الجديد بعيد المدي
دفاع جوي طبقي بعنوان اللي عاوز يعاركني يعاركني 🙂

حسب موقع air et cosmos احنا عايزين من فرنسا طائرات isr وواضح ان الخيار هيكون النسخة الخفيفة alsr فرنسا متعاقدة على 8 منها استلمت منهم 2 .. كنت اتمنى نختار force multiplier

the EAF fleet nevertheless suffers from certain capacity gaps such as the absence of tanker planes intended to ensure its projection, as well as ISR planes which have become an essential discriminant in the context of counterterrorism operations. But here too France can help with the MRTT or the ALSR

التعديل الأخير:
حسب موقع air et cosmos احنا عايزين من فرنسا طائرات isr وواضح ان الخيار هيكون النسخة الخفيفة alsr فرنسا متعاقدة على 8 منها استلمت منهم 2 .. كنت اتمنى نختار force multiplier

the EAF fleet nevertheless suffers from certain capacity gaps such as the absence of tanker planes intended to ensure its projection, as well as ISR planes which have become an essential discriminant in the context of counterterrorism operations. But here too France can help with the MRTT or the ALSR

مشاهدة المرفق 382303
مش احنا عندنا طيارات حالف ستريم للنوعية دية

مش احنا عندنا طيارات حالف ستريم للنوعية دية

اكيد زيادة اعداد وتكنولوجيا احدث

عن نفسي اتمنى كنا ناخد الفالكون 7x sigint اللي هتدخل فرنسا 2025

والافضل من ده كله منظومة الاقمار الصناعية ceres الفرنسية لمهام sigint لكن صعب طبعا تاخدها

مشاهدة المرفق 382311

والافضل من ده كله منظومة الاقمار الصناعية ceres الفرنسية لمهام sigint لكن صعب طبعا تاخدها

مشاهدة المرفق 382312
الاقمار الصناعيه صعب جدا يكاد يكون مستحيل

مصر ينقصها طائرات التزود بالوقود لابد ان تركز على هذا الجانب بالإضافه الى معدات لوجستيه كاتسليح

اذا مصر لايوجد لديها استراتيجيه لشن حرب ولو محدوده للتغيير التوازن في المتوسط او تتسلح كردع لإسرائيل او غيرها للمحافظه على المكتسبات الإقتصاديه وابار الغاز في المتوسط وهذا ما احسبه واعتقده ان المحافظه على المقدرات الوطنيه وتحقيق ردع عسكري قوي جدا فقط لوجود استراتيجيه تطويريه لمصر في شتى النواحي حتى تحافظ على المكتسبات الإستراتيجيه للتخطيط الحكومي المصري بنقله شامله في كل مايخص مصر ولذلك نرى السرعه والتسارع في التسليح وصناعة جيش يرهب كل من اراد ان يعادي مصر وحتى يصل السيسي لأهدافه مع حكومته في تسجيل اسمه من ذهب في تاريخ مصر الكبير والعريق ويصبح عراب هذه الحقبه التاريخيه واتمنى ان يحصل على مراده

لو قمر تجسس من فئة CSO-1 او CSO-2 ممتاز جدا ودقة عالية جدا وفرنسا ممكن توافق تبيع بسهولة لمصر
اقمار تصوير ماشي انمي اقمار sigint مستحيل انتا ممكن تجسس علي اتصالات امريكا ذات نفسها

اقمار تصوير ماشي انمي اقمار sigint مستحيل انتا ممكن تجسس علي اتصالات امريكا ذات نفسها
اكيد طبعا اقمار sigint امكانيات دول عظمي الحاجات دي مفيش دولة هتبعها لحد زي الغوصات النووية والصواريخ العابرة للقارات محتاجة مشروع وطني

لا، ومتحركة كمان بسهولة، كلنا مركزين مع المنصات الكبيرة وناسيين الدفاع الجوي المتحرك اللي بقي قلة ادب برضه، دفاع جوي طبقي شرقي وغربي متحرك!

مشاهدة المرفق 382311

مشاهدة المرفق 382312
وغواصة نووية بصواريخها وشفرات ال٢٤ رأس😂

مشاهدة المرفق 382311

مشاهدة المرفق 382312
سيبك من منظومة الاقمار لانها منظومة استراتيجية صعب جدا يبيهوهالنا...لكن ال 7X حلم فعلا يا ريت لو تحصل :love: :love:

سيبك من منظومة الاقمار لانها منظومة استراتيجية صعب جدا يبيهوهالنا...لكن ال 7X حلم فعلا يا ريت لو تحصل :love: :love:
طيب ما ممكن ناخد ايرباص النيو و تعدلها 😉

عودة
أعلى