الفرقاطه برنيس1003 المصريه

سؤال للاخوة لماذ أغلب الصفقات المصرية البحرية يظهر عليها الصدا

هل هي جديدة بالفعل سريعة الصدا أم هي من مخزون الدولة المصدرة

هذا تعليق وسؤال وجيه في نفس الوقت لمن انتقد وعلق على هذه النقطة
كل شويه ادخل المنتدى الاقى
مصرvsالسعودية
المغربvsالجزائر

باقى الاعضاء

اخرج وارجع القيهم

الإمارات

انا

يا مجانين :ROFLMAO:

كل شويه ادخل المنتدى الاقى
مصرvsالسعودية
المغربvsالجزائر

باقى الاعضاء

اخرج وارجع القيهم

الإمارات

انا

يا مجانين :ROFLMAO:
بالضبط .. ومتعرفش هما عايزين ايه ؟ وبيتخانقو ليه من الأساس
ههههههههههههههههههههههههههههههههه
😂😂😂😂

الجوكر 88 @الجوكر 88
يا جوكر مش انت وربنا انا موجه كلامى بصفة عامة مقصدش حد وربنا بس انت الى حظك وحش معايا بقالك يومين بشوف اخر مساهمة بس سلسلة من سوء التفاهم :ROFLMAO:

الجوكر 88 @الجوكر 88
يا جوكر مش انت وربنا انا موجه كلامى بصفة عامة مقصدش حد وربنا بس انت الى حظك وحش معايا بقالك يومين بشوف اخر مساهمة بس سلسلة من سوء التفاهم :ROFLMAO:
:يتفرج بشغف:اول ما تشوف الجماعة قاموا على بعض زي افلام زمان الابيض والاسود مشهد الخناقة في القهاوي ...تعال جنبي على طول

مبروك لمصر الفريم بيرجاميني برنيس قوه عسكريه بحريه أخرى تفرض الهيبة المصرية

مش صدأ .. تغييرات طبيعية بحكم وجودها في المياه لفترة

😆

والله الأخوة المصريين عسل

علقوا على هذة النقطة وانا تجراءت وطرحت السؤال 😆
انا علقت سخرية مش اكتر
جميع القطع البحرية فيها دة و عشان كدة بيكون فيها صيانة للبدن و مش بي القطع البحرية لا و الطائرات العاملة على الحاملة

أجرام مصري غير طبيعي في حق البحر المتوسط

السيسي اعاد هيبة مصر مجددًا و اعاد قوة الجيش المصري

سنوات قليلة ولن يدخل ويخرج من بحر المتوسط آلا بآمر من البحرية المصرية

لو تنتهي قضية ليبيا بس 💔💔

😆

والله الأخوة المصريين عسل

علقوا على هذة النقطة وانا تجراءت وطرحت السؤال 😆

شيء طبيعي لو بقيت السفينة في البحر شهر سيبدأ الصدأ هنا و هناك و من مهام طواقم السفن سواء مدنية أو عسكرية ازالة الصدأ و إعادة الدهان

أولا : ألف مبروك لمصر و منها للأحسن دائما و أبدا

ثانيا : أخي العريف10 @العريف10 ... نتمنى أن تذكر لنا مواصفات الأسلحة و الرادارات مع شرح الاختصارات التي تستخدمها

الموضوع مش قطر عندها ناتو ولا تاتو , الموضوع ان قطر زبون بريميوم بيدفع الكاش و بيطالب مكونات كاملة زي الامارات و السعودية ,,, اما مصر قروض و دفع آجل و حوارات تانية.

تاني شيء , قطر و الخليج مش دولة مواجهة , مصر دولة مواجهة .

بس هل ده معناه اننا نرضي بأسلحة مخفضة ؟ لأ .. ديه حجة البليد
زبون ايه ؟
السوق العالمى للاءسلحه يخضع لاءعتبارات غير الاموال
ثما ان لا اعتقد ايطاليا تريد ان يقود تحفتها هذه باكستان وهنود
ولنتكلم جد قليلاا هل بالفعل لدى قطر جيش من الاساس
هى قاعدة العديد وشكرا على كده
ودوال المواجهة هناك دوال مواجهة دائمة ومعروفة مثل سوريا ومصر والاردان
وهناك دوال فى الخليج دوال مواجهة غير مباشرة
وهذا ما حدث فى حرب اكتوبر فكل العرب من المحيط للخليج امدوا مصر وسوريا باءسلحة وجنود

شيء طبيعي لو بقيت السفينة في البحر شهر سيبدأ الصدأ هنا و هناك و من مهام طواقم السفن سواء مدنية أو عسكرية ازالة الصدأ و إعادة الدهان

ثانيا : أخي العريف10 @العريف10 ... نتمنى أن تذكر لنا مواصفات الأسلحة و الرادارات مع شرح الاختصارات التي تستخدمها
الامريكان محترفين فى ازلة الصداء باءحترافية بالغة فى كل اسلحتهم تراها كاءنها جديدة دائما
مع انها ممكن تكون من بداية الالفية

مشكلة الاستر 30

This deal will have a technical cost, which is in the agreement that the Egyptian Navy will not have access to the mid-range anti-aircraft ballistic missile Aster 30, to be replaced by the more modest South African Umkhonto missile, nor, according to our information, to the Vulcan guided shells for the ships guns.

الالمان رفضو دمجه علي الميكو و عشان كده اتجهو للاقل منه الامخونتو و في الاخر رست علي الاستر 15 ان جي.

The sale of two Meko A200 remains surprising for many observers. First, the price of German corvettes is much more expensive than its rivals, including the Gowind. Then, the Egyptians would have asked that she be armed with the MBDA Aster 30. However, the French authorities have always linked the sale of this missile to the sale of a platform or French or Italian.

و هنا الفرنسيين رفضو دمج الاستر 30 عشان الميكو مش منصة فرنسية ولا ايطالية

ايه الكلام ؟ تم شراء البيرجاميني عشان الاستر 30 ؟ و ياتري هيجي فعلاً
اتذكر صديقي كثرة لومك على الفريم اكواتين بسبب عدم امتلاك استر 30 و كنت دائما على رهان بأن البرجاميني ستاتي منقوصة الاستر 30 ، الان ان تقلل من شأن الاستر 30 ، ارجوك لا اريد الدخول معك في نقاش و لكن اريد منك ان تتحلى بالانصاف

الامريكان محترفين فى ازلة الصداء باءحترافية بالغة فى كل اسلحتهم تراها كاءنها جديدة دائما
مع انها ممكن تكون من بداية الالفية

بداية الألفية تعتبر جديدة

هذه سفينة من العام 1970 .. 51 سنة

أخت الجديدة ههههه

صور لأحد البحارة يقوم بالمهام الروتينية في إزالة الصدأ ( من صفحة السفينة على الفيس بوك )

الأمريكان يحلقون في عالم آخر من الاحترافية و الاتقان بعيدا عن بقية البشر (لاحظ فقط معدات الحماية الشخصية )

الاخ ونحن والجميع يعلم ماهي مهام ال AAW وكيف كنا نفتقدها لاكمال مهام الأسطول عندنا

ولكن مشاركتك هي الحساسية والمبالغة
ان تقارنة ب قطعة توازي كورفيت الجويند او الامباسدور مع احترام الفرق بالطبع في القدرات لصالح الجويند والامباسدور والا تذكر لة حتي كلمة مبروك

ولكن اتفق معك ان فئة الرياض كانت ثورية في وقتها عام ٢٠٠٣

هل التطوير الذي ذكرتة يشمل تطوير الرادار الحالي القديم ل THALES NS200 مثلا؟

كنت قرأت ان فرنسا عام 2023
هيتم تقاعد كل فئة لافييت تلك لديهم

بصراحه فرقاطات الرياض مجهزة بشكل افضل من فرقاطات حتى في 2021

على سبيل المثال تخيل انها تشغل Altesse COMINT/CESM و Salamendre ECM

بالمناسبة مع ان لا يوجد علاقة بين الرياض والافاييت الفرنسية سوى ان الاخيرة استخدم تصميمها الثوري لبناء فئات اكبر مثل فورميدابل السنغافورية والرياض ..

إلا ان غير صحيح انها كل فئة اللافاييت التابعه للبحرية الفرنسية راح تتقاعد .. عدد منها تجري تحديث MLU حاليا

الف مبروك هل فكرت مصر في بديل لل ECM ؟؟

اعتقد ان المتاح سيكون نسخة من منظومة الحرب الالكترونية virgilius المستخدمة على كورفيت الدوحة القطري .. وهذا يفسر ازالة منظومة esm الفرنسية من الفرقاطات رغم انها غير ممنوعة

The corvettes will also be fitted with the Elettronica Virgilius electronic warfare suite and Leonardo-Finmeccanica Black Snake torpedo detection array with associated acoustic countermeasures

هو السؤال المهم ليه الفريم المغربية والمصرية من اصل فرنسي لا تستخدم منظومة ecm حتى الان ؟

اتذكر صديقي كثرة لومك على الفريم اكواتين بسبب عدم امتلاك استر 30 و كنت دائما على رهان بأن البرجاميني ستاتي منقوصة الاستر 30 ، الان ان تقلل من شأن الاستر 30 ، ارجوك لا اريد الدخول معك في نقاش و لكن اريد منك ان تتحلى بالانصاف
فين التقليل من شأن الاستر 30؟ انا بقول الالمان رفضو تزويد الميكو بالاستر 30 و الفرنسيين وضعو شرط انه يكون علي قطع فرنسية و ايطالية.

مرحبا يا غالي
تقصد تلك المصطلحات
AAW
ASW
ASUW
NGFS ؟؟؟
والا شئ هي مجرد اختصارات فقط

AAW:
هي اختصار ل
Naval Anti Air Warfare Systems
الأنظمة البحرية المضادة للحرب الجوية

ASW:
هي اختصار ل
Anti-submarine warfare Systems
أنظمة الحرب المضادة للغواصات

ASUW:
هي اختصار ل
Anti-surface warfare Systems
الأنظمة البحرية المضادة للسطح (سطح-سطح)

NGFS:
هي اختصار ل
Naval gunfire support
الأنظمة البحرية للدعم النيراني (مثل تقديم الدعم النيراني لقوات الأبرار الخ.)

اما بالنسبة لشرح الانظمة والردارات نفسها
اعذرني الصحة واللياقة بقت في النازل عن زمان :ROFLMAO:
الشباب تكفي
او البحث في مواضيع القطع البحرية المصرية هنا في المنتدي

تحياتي

سؤال للاخوة لماذ أغلب الصفقات المصرية البحرية يظهر عليها الصدا

هل هي جديدة بالفعل سريعة الصدا أم هي من مخزون الدولة المصدرة

هذا تعليق وسؤال وجيه في نفس الوقت لمن انتقد وعلق على هذه النقطة
ايوه دي فرقاطة مرفوعة بقالها خمس سنين وهي على فكرة استخدام طبيب😁

عودة
أعلى