احتياطي غاز المتوسط يفوق الاحتياطي الروسي

التفاعل
1,348 0 0
حسب المهندس عبد الحميد احمد حمدي العضو المنتدب لشركة غاز البحر المتوسط المصرية ال مسؤولة عن خط الغاز الرابط بين مصر و إسرائيل ان احتياطي الغاز في شرق المتوسط يفوق الاحتياطي المسجل لدي روسيا تأكيدا لما قاله وزير البترول الأسبق في زمن مبارك سامح فهمي بما يفسر سر التكالب التركي في منطقة البحر المتوسط بعد تنازل تركيا عن السيادة عن كل جزر بحر ايجه بعد التوقيع على اتفاقية لوزان عان 1923

حسب المهندس عبد الحميد احمد حمدي العضو المنتدب لشركة غاز البحر المتوسط المصرية ال مسؤولة عن خط الغاز الرابط بين مصر و إسرائيل ان احتياطي الغاز في شرق المتوسط يفوق الاحتياطي المسجل لدي روسيا تأكيدا لما قاله وزير البترول الأسبق في زمن مبارك سامح فهمي بما يفسر سر التكالب التركي في منطقة البحر المتوسط بعد تنازل تركيا عن السيادة عن كل جزر بحر ايجه بعد التوقيع على اتفاقية لوزان عان 1923

جميل عوائد مصر ايه

لا اتفق روسيا دولة كبيرة في الحجم و لا تزال لديها احتياطات أخرى في القطب الشمالي و القوقاز و سيبيريا لم تكتشف بعد.

لا اتفق روسيا دولة كبيرة في الحجم و لا تزال لديها احتياطات أخرى في القطب الشمالي و القوقاز و سيبيريا لم تكتشف بعد.

"يفوق الاحتياطي المسجل لدي روسيا"

الكلام عن المعلن أما ما خفي أعظم مش داخل في الكلام

"يفوق الاحتياطي المسجل لدي روسيا"

الكلام عن المعلن أما ما خفي أعظم مش داخل في الكلام
و أين المعلومات الموثوقة عن حصة الغاز بالمتوسط لنرى هل هو تكبر من الغاز الروسي إلى الآن مجرد اجتهاد و افتراضات لا دليل عليها.

جميل عوائد مصر ايه
هتتحكم بتدفق الغاز ل أوروبا لان حسب كلام المهندس برده ان سامح فهمي كان مجهز محطات التسييل في مصر ببنية تحتية قومية تقدر بسهولة تزود قدراتها علي التسييل بدون اي تكاليف تذكر و هتبقي حرمت منافسة اقليمي مباشر ذي تركيا من القدرة ديه ? ?

و أين المعلومات الموثوقة عن حصة الغاز بالمتوسط لنرى هل هو تكبر من الغاز الروسي إلى الآن مجرد اجتهاد و افتراضات لا دليل عليها.
بص والله انا من اول ما االدولة ابتدت تصرف جامد وبقلب مليان علي البحرية وانا قلت الحكاية اكبر من حقل ظهر

بص والله انا من اول ما االدولة ابتدت تصرف جامد وبقلب مليان علي البحرية وانا قلت الحكاية اكبر من حقل ظهر
ده اكيد خصوصا ان منطقة شمال سيناء و الساحل علي امتداد الحدود البحرية مع اليونان بكر خصوصا ان هوجة حقل نور ماتت مرة واحدة

هتتحكم بتدفق الغاز ل أوروبا لان حسب كلام المهندس برده ان سامح فهمي كان مجهز محطات التسييل في مصر ببنية تحتية قومية تقدر بسهولة تزود قدراتها علي التسييل بدون اي تكاليف تذكر و هتبقي حرمت منافسة اقليمي مباشر ذي تركيا من القدرة ديه ? ?
تركيا تأخذ جزء من مياه اليونان وربنا يكرمها وتكتفي ذاتيا يبقي كويس ليها

مش من مصلحة مصر ان تركيا تاخد قدم مكعب واحد من غاز المتوسط كذه تركيا هتتوحش سياسيا و اقتصاديا بسبب الترك ستريم مع روسيا و خطوط غاز إيران و العراق المتوجهة لاوروبا و كمان عايزه غاز المتوسط احلى حاجة ام قبرص ادتها على قفاها و حولت مزايدات التنقيب ل شركات أمريكية و حطت تركيا في وش أمريكا هههه

هما مع اليونانيين بقا ملناش دعوه
و بعدين تركيا مش هتاخد غير فيها يعني قوانين الأمم المتحدة واضحة و ما شاء الله يعني رغم مشاكل اليونان الاقتصادية إنما بحريتها مميزة يالا ربنا يولع النار ما بينهم يدمروا بعض و يخلي المتوسط لمصر

لا لينا أيه الي جابهم ليبيا....يطلعوا برا ليبيا ويبطلوا شغل فتحة الصدر وبعدين يتصافوا مع اليونان بعيد عننا
مجبتش سيره ليبيا فالموضوع وضح أكثر؟؟؟؟؟
موضوع ليبيا بالنسبه لتركيا لكذا سبب ولاعلاقه لمصر بالموضوع
*لكن هو ده الي قولته*

? لا يوجد مقارنه حيث روسيا تبلع الغاز في منطقتها وحدها بينما البحر المتوسط يوجد دول مشتركه في احتياطي المتوسط

مجبتش سيره ليبيا فالموضوع وضح أكثر؟؟؟؟؟
تركيا عشان تتجنب خازوق الأمم المتحدة خلت حكومة الوفاق ترسم معاها طبقا لقانون الجرف القاري مش قانون تحديد الحدود البحرية للدول عشان تقول للعالم انها مش لوحدها ال رافضه الاتفاقية ديه في المنطقة بس لبست خازوق متين ان الوفاق حكومة منقوصة الصلاحيات

? لا يوجد مقارنه حيث روسيا تبلع الغاز في منطقتها وحدها بينما البحر المتوسط يوجد دول مشتركه في احتياطي المتوسط
بتكلم من حيث الأهمية ل أوروبا و فرص المنافسة و مصر انشاء الله أكبر مستفيد من الغاز

عودة
أعلى