كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

الاختبارات السريعة لكشف كوفيد19 التي اقتنتها اسبانيا من الصين لا تعمل بشكل جيد

انا اختلف معك هنا هذه الحاله ليست دليل للحريه والشفافيه وانما عندما تساوت الحياه والموت عنده ومايشعر به من قهر وهو يرى ابنته تصارع المرض لتنجو ويرى أن الكل تخلى عن مسؤولياته!!

وبقي وحيدا قال ماقاله ففي هذه اللحظه لن يفكر فيما يقول ولن يخاف من احد
( لن يشعربذلك إلا من كان له أولاد)

وأرى أن استغلال مصائب الناس لكي أبرر أخطاء أي مسؤول شي لايليق بمن لديه إنسانيه

قل الحق فإن لم تستطع أسكت

أنا لا أقصدك وأقدر حبك لوطنك وغيرتك عليه ولكن الموقف مؤلم وهو مادفعني لقول ذلك
يا اخي انا لم ابرر اخطاء ولا حاجه العالم كله في جائحه ودول متقدمه عننا بسنين بيشتكي مواطنيها ايضا.... ليه تركيز الاخ Hegesias Hegesias علي مصر بالشكل ده وإبراز انها متعمده تبيد شعبها وتمرضهم ومتقوليش علشان خايف علينا لو بيحبنا فعلا هيدعيلنا فقط مش يتصيد الاخبار السيئة في وقت المصائب لابراز انه علي حق ....هو من اول يوم وهو بيدعي ان عندنا حالات بالاف ومخبيين علشان الاقتصاد وقولناله ١٠٠ مره مفيش حاجه بتستخبي في عصر الانترنت ...روح عقل اخوك الاول وخليه يسبنا في حالنا ويدعيلنا فقط ده اللي محتاجينه منكم ... وشكرا

مشاهدة المرفق 250480

قمة العنصرية في استراليا منع دخول السوبرماركت لغير الاستراليين فقط، إلا بعد الساعة 8 .

غير صحيح
.من الساعه 7 ال8 صباحا ساعة واحدة يسمح فقط لكبار السن وذوي الاعاقة ماله علاقة بالجنسية بشرط اضهار ما يثبت ذلك
قريت الاعلان قبل امس
محدثكم من جنوب سدني

مصر بدأت تجهز زي مستشتفيات ميدانية في المدارس ( ولو كان في صالات مغطاة او اراضي معارض كان هيبقي اوسع مش عارف طبيا ايه الصح)

خطوة كويسة محديش عارف الدنيا هتروح لفين

يارب يكون شوفنا او بنشوف حل لاجهزة التنفس الصناعي

ربنا يسلم

العدد له دور
سواء قطر او سنغافوره الى يأكلوه فى شهر
يفطر بيه شارع فى مصر فى يوم

يارجل سنغافورة على سببيل المثال الدولة كلها عبارة عن مدينة فكيف تطعم نفسها حتى لو سكانها عشرة انفار

عدم قدرتك على الزراعة والانتاج المحلي والاكتفاء الذاتي بمنتوجاتك الغذائية = انعدام الامن الغذائي

المخازن قد تنقذك شهر شهرين او سنة بالحد الاقصى بعدها اين الامن ؟؟

كوبا المجد قاهرة الامراض :)
اذا حاب نناقش جودة النظام الصحي المصري حاضر, افتح موضوع و سوي لي اشارة
كوبا اللي عدد سكانها ١١ مليون بتقارنها ببلد ١٠٠ مليون كم انت عبقري وجاهل

هذه تعتبر رفاهية الغذاء وليس امن الغذاء

في اوقات الحروب والمجاعات والكوارث وازمات الغذاء المحلي

لن تستيع شحن معلبات الزبادي واللحوم من تركيا ولبنان وغيره

في وقت الازمة الكل سيمنع التصدير يطعم شعبه اما عن المخزونات الاستراتيجية لايوجد اي احصائية عنها

هل تمتلك قطر وسنغافورة مخزونات استراتيجية ؟؟ اين هي وكم ستكفيهم

الامن الغذائي هو ان تطعم نفسك وشعبك بيدك على الاقل المواد الغذائية الاساسية

سنغافورة مساحتها شبر في شبر اين سيزرعون واين سيخزنون ؟؟
كلامك صحيح فعلا التقرير يرتكز علي الاوضاع الطبيعية .ام في وضع استثنائي مثل ايامنا هذة .فاكيد الامور ستتغير

انا اختلف معك هنا هذه الحاله ليست دليل للحريه والشفافيه وانما عندما تساوت الحياه والموت عنده ومايشعر به من قهر وهو يرى ابنته تصارع المرض لتنجو ويرى أن الكل تخلى عن مسؤولياته!!

وبقي وحيدا قال ماقاله ففي هذه اللحظه لن يفكر فيما يقول ولن يخاف من احد
( لن يشعربذلك إلا من كان له أولاد)

وأرى أن استغلال مصائب الناس لكي أبرر أخطاء أي مسؤول شي لايليق بمن لديه إنسانيه

قل الحق فإن لم تستطع أسكت

أنا لا أقصدك وأقدر حبك لوطنك وغيرتك عليه ولكن الموقف مؤلم وهو مادفعني لقول ذلك
الراجل اللي نزل الفيديو بيقول انه دكتور واظن انه عارف يروح بالحاله فين ده لو فعلا دكتور وكمان مفيش حاجه بتستخبي في مصر والوضع الطبي في مصر اقل من جيد فعلا وبعدين كلنا في المنتدي عرب والحمد لله مسلمين مينفعش نخلي الموضوع ده بالذات انه ده مصر ده من السعوديه وده من الامارات كلنا واحد ضد الفيروس او اي عدو تاني والله المستعان

عندي مطهر يد زايد لو لقيت طريقة أوصله لأمريكا راح أوصله ..لا أنسى وقفتهم معنا أيام خاشقجي عندما سعى بعض "الأشقاء" العرب و المسلمين و على رأسهم خليفة الشواذ أن يفرضوا علينا عقوبات اقتصادية ..

الله لايشكر لهم فضل هم في الاساس من تبنوا خاشقجي وحموه ودعموه وجعلوه يكتب باشهر صحفية امريكية ويعمل ضد بلده ويتواصل مع اسر ضحايا 11 سبتمبر لرفع دعاوى ضد السعودية مثل تفعيل قانون جاستا وغيره بحجة حرية الرأي وحقوق الانسان . امريكا تورطك ثم تمثل عليك انها المنقذ.

التعديل الأخير:
عودة
أعلى