نتابع الامطار الغزيرة و السيول نهاية الاسبوع خاصة علي مصر والله اعلم

معلومة اولية
رئيس الوزراء المصري اصدر قرار بالغاء الدراسة في المدارس يوم الخميس
بناء علي تقارير من هيىة الأرصاد الجوية مفادها بان مصر ستشهد امطار غزيرة وعواصف رملية

معلومة ثانوية

انا اديت نفسي اجازة اسبوع من الشغل والدراسة واي حاجة هتشغلني عن النوم والاكل والمرازية فيكو ?
اخي اسف على السؤال هل ممكن يكون في مطر وعواصف رمليه فنفس الوقت اذا الارض مبلله كيف تكون عواصف رمليه ..ولا القصد امطار في مناطق وفي مناطق ثانيه عواصف رمليه..ولا امطار وعواصف رمليه فنفس الوقت ..لست خبير بس احسها ماتركب..ارض مبلله وعواصف رمليه

اخي اسف على السؤال هل ممكن يكون في مطر وعواصف رمليه فنفس الوقت اذا الارض مبلله كيف تكون عواصف رمليه ..ولا القصد امطار في مناطق وفي مناطق ثانيه عواصف رمليه..ولا امطار وعواصف رمليه فنفس الوقت ..لست خبير بس احسها ماتركب..ارض مبلله وعواصف رمليه
عواصف فمناطق و امطار فمناطق اخرى

ما شاء الله قطعه من اوروبا
تخطيط ما شاء الله ممتاز
ومن الواضح ان المياه لم تكن كثيرة على هذه المنطقة واما فعلا شبكة الصرف فيها اكثر من ممتازة
للاسف في احد احاديث الرئيس السيسي قال ان الوضع الحالي للقاهرة الكبرى وبالتحديد استيعاب شبكة الصرف الصحي غير مناسبة لوقتنا الحالي بسبب غزارة الامطار في السنوات الاخيرة لذلك ستواجهنا صعوبات مع اي امطار غزيرة

ربنا يسترها علينا جميعا الوضع صعب فعلا والدنيا غرقانة بالمياه في الشوارع

هو الجو ده هيبقى النهارده بس والي هيمتد للسبت لاني قرأت انه هيستمر للسبت لو فعلا الخبر حقيقي يبقى خراب لناس كتير وخصوصا إلى أجرهم يومي زي حالتي كده
ربنا يوسع في رزقك ويباركلك فيه
وان شاء الله الموضوع لا يطول وباذن الله هتفرج
تحياتي لك

اللهم صيبا نافعا.. ان شاء الله يخلص من عندكم ويجينا.. اشتقنا للمطر والرحمة

تقريبا كان في نيتهم يعملوا نوافير في الكوبري ?

طبعًا مفيدة ، المشكلة ان مصر دولة جافة المناخ لذلك البنية التحتية لا تستوعب كميات كبيرة من مياه الأمطار لكن الدولة بدا في استغلال مياه الأمطار وبدات في سيناء خلال عمل سدود صغير لحجز المياه بعيدة عن المدن في مناطق منخفضة لاستغلال المياه في الزراعة وفي خطط لاستغلال مياه الأمطار علي مستوي الجمهورية خاصة ان تغير المناخ سيدخل مصر في حزام الإمطار وفي مشروع مصري طموح لزراعة ملايين الأشجار في صحراء مصر لتحسين المناخ الحار الشديد وزيادة الأمطار
هذا هو التخطيط السليم
ضرورة استغلال امكانيات مصر ومناخها
الحقيقة لو الدولة تسير بهذا الفكر وهو ضرورة استغلال كل الامكانيات في معظم المجالات ستتغير معيشتنا الى الافضل

وباذن الله بالعمل المخلص والدؤب والصبر ستصل مصر الى مبتغاها ومكانتها التي تليق بها وبشعبها

اللهم صيبا نافعا.. ان شاء الله يخلص من عندكم ويجينا.. اشتقنا للمطر والرحمة

اللهم أمطر بلاد الحرمين أمطار الخير والبركة .... وإفتح على أهلها وأهل مصر وبلاد المسلمين من بركات السموات والأرض.

تخيلوا يا شباب ان الأمطار مستمره منذ أكثر من ١٥ ساعه دون توقف ...

في أسوان منزلش قطرة مطر واحدة , و عاصفة ترابية شديدة خصوصا ع الصحراوي
الحمدلله اليوم مر علي خير

احنا كل يوم بنحفر الشوارع عشان نركب خطوط تليفون او كهرباء أو أي حاجه وبعد ما نردمها نرجع نحفرها تاني عادي
ايه المانع اننا نحفر كمان مرة ونعمل صرف أمطار يوصل للنيل وفروعه المنتشرة في كل مصر
نستفيد من المياه ونحافظ علي البنية التحتية
انا شايف دي من المشروعات الهامة الفترة الجاية مهما كانت التكلفة
اعتقد الجنرال السيسي هيعمل حاجه في الموضوع ده قريب وفي خلال سنة هيقولنا شوفتو الفرق قبل وبعد ومحدش سألني جبت الفلوس دي منين يا سيسي

احنا كل يوم بنحفر الشوارع عشان نركب خطوط تليفون او كهرباء أو أي حاجه وبعد ما نردمها نرجع نحفرها تاني عادي
ايه المانع اننا نحفر كمان مرة ونعمل صرف أمطار يوصل للنيل وفروعه المنتشرة في كل مصر
نستفيد من المياه ونحافظ علي البنية التحتية
انا شايف دي من المشروعات الهامة الفترة الجاية مهما كانت التكلفة
اعتقد الجنرال السيسي هيعمل حاجه في الموضوع ده قريب وفي خلال سنة هيقولنا شوفتو الفرق قبل وبعد ومحدش سألني جبت الفلوس دي منين يا سيسي

الفكره ان الشوارع والمنازل غير مهيأة لهذه الكميه من الأمطار ...!
والأمطار الغزيره بهذه الدرجة أصبحت تحدث خلال السنوات الأخيرة فقط ..... ربنا يصلح الحال وتعدي على خير

في أسوان منزلش قطرة مطر واحدة , و عاصفة ترابية شديدة خصوصا ع الصحراوي
الحمدلله اليوم مر علي خير

انا سافرت عدة دول في العالم .... وزرت مدن كثيره ومعالم مشهوره في ٣ قارات ...... لكن لم أرى في جمال طبيعة أسوان ..... فأحببتها و أهلها الطيبين ❤️

عودة
أعلى