اثيوبيا مستعدون للحرب مع مصر اذا تطلب الامر لحمايه سدودنا

والنيل بالنسبة لمصر اهم بل النيل هو أساس الحياة في مصر منذ آلاف السنين كيف سيقبل المصريون في 2019 ان تأتي دولة تحرمهم من النيل هل انت تعرف حجم التهديد ، التهديد تقطع النيل هو اكبر في تاريخ مصر من فترة الفراعنة.
بالاضافه انه بالمعني الحرفي (مفيش نيل مفيش مصر ) بدون النيل لا توجد مصر المسأله مش كيف يقبل المصريين او لا اساسا مينفعش المصريين يوافقوا عليه باي شكل من الاشكال لانه بالمعني الحرفي بيوافقوا ع موتهم السد مشكلتنا في مليء في عدد سنوات معين واثيوبيا عاوزه عدد سنوات اقل اذا لم تحل بشكل ودي فلا بديل عن الحرب
اثيبوبيا مش عاوزه السد ف الري او لشرب عاوزاه ف توليد الكهرباء وده ممكن حله بمحطات كهرباء لكن مصر عاوزه المياه هتتحل ازاي!

لوم بناء السد على ثورة يناير مع اغفال أسبابها هو تضليل. عندما يمكث دكتاتور فاسد على رأس الحكم ٣٠ عاما وفى الأخير يسعى لتورثيها لولده فالثورة شيء طبيعى ومتوقع، بل أنها جائت متأخرة.

وللأسف النظام الحالى لا يريد أن يتعظ ويصر على نفس المسار الغبي من التلاعب بالدستور والنظام الجمهورى ليؤبد فى الحكم كالصنم. أما الشعب فمطلوب منه الصمت والانصياع بينما يأخذ الدكتاتور البلد للهاوية مطالبا الشعب بالاستقرار الذى يزلزل أركانه هو شخصيا.
هههه انت تستعمل المنطق، يعني اخواني
اقبضو عليه!!!

لوم بناء السد على ثورة يناير مع اغفال أسبابها هو تضليل. عندما يمكث دكتاتور فاسد على رأس الحكم ٣٠ عاما وفى الأخير يسعى لتورثيها لولده فالثورة شيء طبيعى ومتوقع، بل أنها جائت متأخرة.

وللأسف النظام الحالى لا يريد أن يتعظ ويصر على نفس المسار الغبي من التلاعب بالدستور والنظام الجمهورى ليؤبد فى الحكم كالصنم. أما الشعب فمطلوب منه الصمت والانصياع بينما يأخذ الدكتاتور البلد للهاوية مطالبا الشعب بالاستقرار الذى يزلزل أركانه هو شخصيا.
متفق معاك ف كل كلمه
وضد التوريث والتخليد ف الحكم تماما لكن ف الفتره دي مفيش قدامي غيره معنديش بدائل تاني ولوعندك بديل ممكن تطرحه انا شخصيا مش لاقي شخص ظهر بعد 2011 لحد دلوقتي اقدر اقول عليه انه موءهل للحكم
وانا شخصيا مع اكمال فترته الرئاسيه ثم مشكورا يرحل وياتي غيره لكن بدون حدوث فوضي مره اخري ونرجع نلف ف دائره مغلقه

التعديل الأخير:
أسأل الله ان يجنب مصراً الفتن ما ظهر منها وما بطن وان يبعد عنا الشرور .. اتمني من الله ان يتم تسوية الأمر بالمفاوضات ..لكن إذا لم يكن هناك بُد سوي الحل العسكري فنحن مع الرئيس قلباً وقالباً رغم اختلافي معه في الكثير لكن هذا ليس وقته فالخلاف في مثل هذه الأمور أعتبره خيانة رغم اني أيضاً ضدد رمي التهم والتخوين علي كل من يعارض النظام لكن كما قلت استغلال كارت المعارضة والخلافات السياسية في مثل هذه الملفات الحساسة والمصيرية هي خيانة صريحة وواضحة ..
والخيار العسكري يحتاج إرادة حقيقية وعزيمة حديدية وإقدام بجانب الدبلوماسية والسياسة المتزنة الواعية ومهما كانت النتائج فاذا كان ضرب السد سينهي السيف المسلط علي رقابنا ويحفظ حقوقنا ويصون كرماتنا فليكن حتي لو أكلنا وجبة واحدة حتي لو أكلنا ورق الأشجار حتي لو جُعنا وفُرضت علينا أقصي العقوبات فلن يصيبنا الا ما كتبه الله لنا رفُعت الأجلام وجُفت الصحف

دي اسمها عقدة نقص عايز تعرف هو بيفكر ازاي كلمه عن اي شيئ يخص تركيا او قطر وانت هتعرف حقيقته
لو مرسي في سده الحكم لرأيته يمجد الجيش المصري والحكومه ولرأيته يهربد ويزبد ويتوعد ويتهدد ويقول
سنمسح السد بمن فيه

السوال المطروح
ماهي تداعيات التدخل العسكري لوحصل
عقوبات اقتصاديه اقصي شيء ممكن يحدث
وفي الحاله دي الشعب سيتقبلها عادي الشعب المصري الوطنيه موجوده فيه باستثناء الاخوان ويستحمل العقوبات بالاضافه انها مش هتكون اسوء من غلاء الاسعار ورفع الدعم اللي السيسي فاشخنا بيه
وبالنسبه للنظام فهي سترفع اسهمه كثيرا ف مصر بمعني ستظهره امام الشعب كالبطل وهيصرفوا النظر عت غلاء المعيشه

التعديل الأخير:
عقوبات اقتصاديه اقصي شيء ممكن يحدث
وفي الحاله دي الشعب سيتقبلها عادي الشعب المصري الوطنيه موجوده فيه باستثناء الاخوان ويستحمل العقوبات بالاضافه انها مش هتكون اسوء من غلاء الاسعار ورفع الدعم اللي السيسي فاشخنا بيه
وبالنسبه للنظام فهي سترفع اسهمه كثيرا ف مصر
ونحن مستعدين كدوله وشعب الوقوف مع مصر
لن تكون تركيا وغيرها خيرا منا حين وقفت مع ايران وتتحايل على العقوبات

ده موضوع عن اثيوبيا ليبيا الموضوع التاني
لا دا هوا كده متعود يخش اي موضوع ويكتب الكلمتين الي بيقولها كل مره ويمشي بس شكلو اتلخبط ?

يبددوا ان الاثيوبي تلقى اشارة في الغرف المغلقة اخرجته من طوره
اثيوبيا مسنوده من دول لكن من هم اوروبا مستحيل علاقتهم مع مصر اكبر وافيد 100 مره امريكا لا روسيا لا
مفيش غير اسرائيل هي اللي ليها مصلحه اما الصين فهي عباره عن مستثمر يمكن التفاهم معاه

اثيوبيا مسنوده من دول لكن من هم اوروبا مستحيل علاقتهم مع مصر اكبر وافيد 100 مره امريكا لا روسيا لا
مفيش غير اسرائيل هي اللي ليها مصلحه اما الصين فهي عباره عن مستثمر يمكن التفاهم معاه
على ارض الواقع اثيوبيا ليست مسنودة من احد
فلوا كانت مسنودة لرأيت صفقات تسليح وتسهيلات اقتصادية ضخمة ولافتة
كل ماهناك استثمارات اجنبية غالبها لقطاع خاص وكلمة مجاملة من كل دولة ( هذا شأن داخلي ولكم كل الحق ) والكلمتين المعتادة في كل مكان
اثيوبيا تعتمد على محاولة التخويف بردود الفعل الدولية من الهجوم على دولة مستقلة
وحتى الان الواضح من تحركات الخمسة الكبار والاوروبيين وحتى اسرائيل ان الكل على المدرج ويتفرج

كل ماهناك استثمارات اجنبية غالبها لقطاع خاص وكلمة مجاملة من كل دولة ( هذا شأن داخلي ولكم كل الحق ) والكلمتين المعتادة في كل مكان
وحتى الان الواضح من تحركات الخمسة الكبار والاوروبيين وحتى اسرائيل ان الكل على المدرج ويتفرج
احسنت هذا هو المعلن والواضح لنا

الموضوع لسه منتهاش اخي الحكم بدري خطا
ثانيا انا ممكن اثق ف ابليس نفسه ومطمنش لاسرائيل كنت سمعت فيديو لكاتب صخفي اسمه سيد جبيل بيقول ان اسرائيل عندها ازمه ف المياه وبتعمل تحليه مياه بتكلفها مليارات مما يسبب ضغط ع الموازنه وهي عاوزه تخلص من الموضوع ده ف بتقترح ع مصر مد تفريعه من نهر النيل لاسرائيل ليغذيها بالمياه فبتتغط ع اثيوبيا لكي تبني السد فتلجأ مصر لاسرائيل وتتفق معاها ع حل المشكله مقابل مد فرع من النهر كلامه مقنع بعض الشيء وممكن حدوثه فعلا

اى هاويه هذه التى تتحدث عنها
هو اى رص كلام
انا برده احب اعرف فين الهاويه دي
السيسي رئيس ناجح بكل المقاييس وافضل من حكم مصر منذ زمن طويل جدا

التعديل الأخير:
انا برده احب اعرف فين الهاويه دي
السيسي رئيس ناجح بكل المقاييس وافضل من حكم مصر منذ فتره زمن طويل جدا
الاجرائات الاقتصاديه التي يقوم بها لا يتحملها المواطن ذ والطبقه المتوسطه ما بالك الطبقه الفقيره
منكرش انها مفيده بالنسبه للبلد لكن المواطن لم يشعر بتحسن منها الناس ف الشارع تعبانه واللي يقول غير كدا معلش يعني يبقي منافق اه ليه مميزات ومميزات كتيره كمان لكن الشعب تعب من الاسعار ومش مستحمل

الموضوع لسه منتهاش اخي الحكم بدري خطا
ثانيا انا ممكن اثق ف ابليس نفسه ومطمنش لاسرائيل كنت سمعت فيديو لكاتب صخفي اسمه سيد جبيل بيقول ان اسرائيل عندها ازمه ف المياه وبتعمل تحليه مياه بتكلفها مليارات مما يسبب ضغط ع الموازنه وهي عاوزه تخلص من الموضوع ده ف بتقترح ع مصر مد تفريعه من نهر النيل لاسرائيل ليغذيها بالمياه فبتتغط ع اثيوبيا لكي تبني السد فتلجأ مصر لاسرائيل وتتفق معاها ع حل المشكله مقابل مد فرع من النهر كلامه مقنع بعض الشيء وممكن حدوثه فعلا
اولا اخي الكريم دعني اعقب على تفريعة النيل واسمح لي بالكلمة كلام فاضي كيف ستتخطى قناة السويس وتكلفة عبوره لسيناء والدفع ستكون خيالية
مسألة الدعم لاثيوبيا من الواضح انه كلام في الهواء لأنه لو كان حقيقيى كنت سترى التسليح الثقيل اقله في الدفاع الجوي
ميليشيات في ليبيا تلقت تسليح اكبر مما تلقته اثيوبيا
مصر مهمة جدا للعالم كله ومسألة الدعم للسد لن تتخطى التصاريح الدبلوماسية
فبقياس الموازين الاستراتيجية لأهمية الدول سنجد اثيوبيا في ذيل القائمة تتخطاها بكثير دول اصغر منها مثل اريتريا وجيبوتي
لذلك الكل سيحرص على ان يكون هناك حدود للضغط على مصر ورأينا ذلك في اسقاط مرسي فاسرائيل اكثر من سيحرص على استقرار مصر بسبب انها لن ينقصها خلاف وتوتر مع مصر بوجود التوترات على الحدود الشمالية والاوروبيين لايريدون انفلات جديد للاجئين في المتوسط مع الانفلات من جانب ليبيا واثيوبيا دولة حبيسة باقتصاد هزيل نفخت للشوشرة لا اكثر على مصر فإن نجحت خير وبركة بالنسبة لهم وان لم تنجح فلم يخسروا شئ
لذلك وجهة نظري لو وجهت مصر ضربة للسد سنرى تصاريح ادانة وربما ايقاف لبعض الصفقات العسكرية مؤقتا كما حصل سابقا لا اكثر وفترة وترجع المياه لمجاريها

الاجرائات الاقتصاديه التي يقوم بها لا يتحملها المواطن ذ والطبقه المتوسطه ما بالك الطبقه الفقيره
منكرش انها مفيده بالنسبه للبلد لكن المواطن لم يشعر بتحسن منها الناس ف الشارع تعبانه واللي يقول غير كدا معلش يعني يبقي منافق اه ليه مميزات ومميزات كتيره كمان لكن الشعب تعب من الاسعار ومش مستحمل
اجراءات كان حتمي تطبيقها ولو عاوزين نلقي اللوم علي حد يبق علي الي معملش الاصلاح طوال فترة حكمه والي جاؤوا من بعده
حقيقي انا بحترم السيسي اكتر لانه مكنش جبان زي الي سبقوه ومساومش لاجل شعبيته

عودة
أعلى