اثيوبيا مستعدون للحرب مع مصر اذا تطلب الامر لحمايه سدودنا

من القيادة العامة للخارجية المصرية و المخابرات المصرية الى ابي احمد : شكرا لك عزيزي! :)
ارجو ان تستمر في ادائك المبهر وان تتحدث بنبرة كلها تحدي وقوة أكثر من ذلك فأثيوبيا عصية طبعا وقوية ولديها مليون مقاتل :)

افضل حاجة بتعجبنى فى السيسى انه هادئ جدا لدرجة انه بيستفز خصومه واتذكر كلمه له اثناء الندوة التثقيفية لما قال انه لما بيقول على حاجة بتكون خلصت خلاص مش لسة هنبدأ فيها
انا لا اثق كثيرا فى مواقع التواصل الاجتماعى وما ينشر فيها واعتقد ان اثيوبيا لا تملك اى خيار سوى المفاوضات والانصياع او هيشوفوا رد فعل اخر واثق جدا انه تم الاعداد له
وياريت مفيش حد يكلمنى على ردود افعال دولية وعقوبات لان الموضوع مسألة حياة لمصر

أعتقد الكلام دا كان زمان في زمن الصحابة اللي كانو متربيين علي ركوب الخيل والقتال بالسيف والعيش في حياة قاسية..

لكن دلوقت كل جيل بيطلع متدلع أكتر من اللي قبله.

جيل الأجهزة الإلكترونية والأي باد مش أهل حرب
ولا أستثني نفسي.. أنا أولهم ??
احب اقولك لما بنواجه ارهابيين عرب واجانب .. العرب عندهم الشجاعة .. دى خصلة فيهم

جميل ياليت تركب راسك و تعاند يا حبشي .. يومك اسود ان شاء الله

زعيم فاشل و عموما البكاء والصراخ على قدر الالم
مصر قوية جدا واثيوبيا كل يوم يتم الضغط عليها في كل المجالات
تقريبا الرجل بيسبق قبل قمة سوتشي وكان متوقع رد من الرئيس السيسي ولكن مثله اقل من ان يرد عليه ومصر لا تنجر لحروب كلامية مع الفاشلين
مصر زعيمة افريقيا وحشدت الدول الافريقية لقمة سوتشي تقريبا الراجل مصدوم صدمة اردوغان عندما حشدت مصر زعماء اوروبا والعالم العربي في شرم الشيخ
يريد فقط افشال قمة سوتشي وحجة لعدم الحضور والاحراج امام بوتين لانه يرفض الوساطة الدولية ولكن السيسي ضيعها عليه وكمان اظهر اثيوبيا في صورة الدولة سيئة النية امام العالم وان رئيس وزرائها رجل حرب وليس سلام وان مصر تريد السلام وتسعى له
تركيا وقطر الاثنان الان اين هم من تركيا وقطر 2013 سواء في علاقتهم الخارجية او اقتصادهم كل يوم تزداد عزلتهم وازماتهم الاقتصادية نعم مشاكلهم خلفها تحالف القاهرة وابوظبي واثيوبيا ايضا سترى اياما عصيبة سياسيا ودوليا واقتصاديا وقد تعزل افريقيا كما عزلت قطر وتركيا من مجلس التعاون والناتو واوروبا دون ان تطلق عليها مصر طلقة واحدة وفي النهاية السد لن يخزن الماء او يعمل وان عمل دون موافقة مصر حينضرب

انا ارى ان الخاسر الاكبر عند بدء الحرب مصر فالافضل لها الحد من التوتر والتودد الى اثيوبيا بعدم بناء سد النهضة

انا ارى ان الخاسر الاكبر عند بدء الحرب مصر فالافضل لها الحد من التوتر والتودد الى اثيوبيا بعدم بناء سد النهضة
لا يا صديقى
هذا العالم لا يعترف إلا بالأقوياء
حافظ على حقوق و إن استدعا الأمر بالقوه فلا مانع
فى هذا العالم التودد و المفاوضات لغة الضعفاء

اثيوبيا نظرتها لمصر بعد ٢٠١١ ليس قبله كان الله في عون المصريين مع محنتهم الجديدة اثيوبيا

لا تركوا لينمو ويكبروا قليلا فاول ما نطحوا في السودان ووجدوا ضعف فطاوعتهم عقولهم الحبشية اللئيمة على التطاول على مصر
هم غير مقدرين لحجم الازمة التي وقعوا فيها ومصر تلتف حولهم كالافعى الناعمة تخنقهم بكل نعومة ثم يأتي وقت الافتراس
أتفق مع موقف السودان الحالي المعلن فهي تمر بأزمة اقتصادية وسياسية وحالة ضعف عام وتقع على حدود اثيوبيا وفي حالة ضرب السد ستكون هدف للانتقام الاثيوبي ان أظهرت انها مع مصر ، وعموما اي اضرار مادية للسودان ستعوضها مصر والدول الشقيقة

إذا صارت مواجهه عسكرية
فرصة لمصر انها ترجع أراضيها و ممتلكاتها من ايام محمد علي باشا وتوصل لمنابع النيل الى بحيرة فكتوريا
وتعمر الأماكن وتنشر المدنية في وسط أفريقيا من جديد
.
.
.
مجرد أفكار بصوت عالي

إذا صارت مواجهه عسكرية
فرصة لمصر انها ترجع أراضيها و ممتلكاتها من ايام محمد علي باشا وتوصل لمنابع النيل الى بحيرة فكتوريا
وتعمر الأماكن وتنشر المدنية في وسط أفريقيا من جديد
.
.
.
مجرد أفكار بصوت عالي
ده تطرف :LOL:

انت مسستم نفسك على المصدر واالفوتو شوب ?

التواريخ اللي على الصور دي جوجل اللى كاتباها مش انا
:ضحكه:

خش ياحبيبي على برنامج جوجل ارث وهاتلاقي في حاجه اسمها
View historical images
وهنا ستجد الفاجعه السد لم يبني قبل 2014 اي بعد ثوره يناير والانقلاب وتنصيب المحروص نفسه قالك فوتو شوب لو عايز رابط البرنامج للتحميل ابقي اطلب متكسفش
:))
بتكذبو الكذبه وتصدقوها

View historical images
وهنا ستجد الفاجعه السد لم يبني قبل 2014 اي بعد ثوره يناير والانقلاب وتنصيب المحروص نفسه قالك فوتو شوب لو عايز رابط البرنامج للتحميل ابقي اطلب متكسفش
انا بطلب منك تنزل جوجل ايرث وتشوف التواريخ فوقها لان انت شكلم مفتحتش جوجل ايرث خالص

View historical images
كذوب جوجل بتكتب التاريخ بفونت فوتوشوب والقطعيع بيصدق
علشان تعرف انكو كذابين ده صوره من جوجل ايرث شوف التاريخ بيكتب فين

عودة
أعلى