اثيوبيا مستعدون للحرب مع مصر اذا تطلب الامر لحمايه سدودنا

مصر تسير في هذا الاتجاه بالفعل وفي مصنع بيتم انشاءه حاليا لصناعة سيارات كهربائيه ومصنع اخر لصناعة البطاريات الكهربائيه
لكن موضوع زي ده لسه شويه عليه ومش ممكن نستغني عن السياراا العادية من يوم وليله
صدقني العمل على الشئ يخلق لك فكرته بل يتوسع مجاله وتفهم اسراره
لايمكن ان تكون مثقف قبل ان تحتك بمثقفين .ولا يمكن ان تكون وحش الا عندما تحتك بالوحوش
يستطيع الانسان خلال سنين معدوده... توليد الفكره من الفكره بل ادق من الاولي وافضل وهاكذا

هو الارشيف مبيجيبش 2012او2013 ولا ايه!!!ده حتي الجزيرة تزعل منك

59,087 views
•Jun 11, 2013
ويا ريت تنورنا بصور قصف السد ف السنتين اللي حكم فيهم الاخوان البلد ...ولا هفكرك انا

الاجتماع ده انا اتكسفت وانا ماليش دعوه ?
بعد ماخلصوا والعالم اتفرج قالوا عايزينه سري

ههههههههههههههههههه

الحرب تعني ورطه لا تنتهي وعقوبات كثيره وبقاء الامر على ما هو عليه خازوق ،، حل مصر مع اثيوبيا هو حلنا مشكلتنا في اليمن ،، دعم مليشيات تقاتل هناك واستهداف الشخصيات الاقوى ودعم شخصيات تخدم مصالحنا ،.

انا اتمنى الضربه ومؤيد لها بس التوابع هي المصيبه

انا نفسي اشوف كيف كانت نفسيتك يوم وقع السيسي الاتفاق وحلف ابيي وقال مافيش مشكله اصلا

كانت زفت والله
هتحس بيها قريب بالملي لما مصر تضربه ....قول يا رب بس

ضرب السد الان لن ينتج عنه عقوبات العقوبات سوف تفرض اذا ضرب وهو مليان بالمياه لانه سوف يكون كارثه حقيقه
عموما الوقت ليس في صالح المصرين

خلال الشهرين القادمين بإذن الله
سيتم أفتتاح قاعدة ” راس بناس ” البحرية الجويه على البحر الأحمر، والواقعة شمال مثلث حلايب وشلاتين
مع تنفيذ أكبر مناورة بالذخيرة الحية، تشارك بها القوات البحرية، والقوات الجوية، وعناصر الإنزال البرمائي التابعة للأسطول الجنوبى المصرى بقيادة حاملة المروحيات جمال عبد الناصر.:cool:

download (6).jpg

البعض بيقول حرب حرب
يا جدعان ديه عملية جراحية
زي ضرب المفاعل النووي العراقي مثلا
مش حرب اطلاقا

القواعد السعودية ستسهل المهمة
لكن عدم وجودها لا يعني عدم وجود المهمة

*جنوب السودان ممكن
*ارضاع ذاتي للرافال ممكن
*شراء\ايجار تانكر ممكن

الحلول كثيرة
المفصل انه يجب التفريق بين قضية سياسية وقضية تمس شعب كله
المؤيد والمعارض للسيسي يجب ان يدعم الخطوة المصرية لانها في صالح الشعب المصري وليس النظام المصري
لو خرجت الجزيرة مثلا لتدين العملية فهي ستدق المسمار الاخير في نعشها فهي ستعادي المعارضين للنظام المصري قبل المؤيدين

في الحرب العراقية الايرانية قام العراق بتحويل طائرات الميراج لطائرات تزويد بالوقود صغيرة .. أعتقد أن مصر ستلجأ لهذا الأسلوب للتغلب على مشكلة المدى

اذا تجنبنا اهمية الغاز المصري مستقبلا لاوربا وكانه لا يمثل اهمية ......التبادل التجاري ما بين مصر واوربا يساوي 33 % من اجمالي اقتصاد اثيوبيا كاملا

اوربا هتقف مع مين ؟

ايران الخبيثة تطاولت على ماهو اهم من سد النظهة ويهم العالم كله الا وهو منبع النفط

ولم يكن هنالك عقوبات دولية ضدها الا من امريكا والعقوبات اصلا قبل الضربة

ايران ترزح تحت أقسى العقوبات و تم زيادتها بعد هجوم بقيق

هو الارشيف مبيجيبش 2012او2013 ولا ايه!!!ده حتي الجزيرة تزعل منك

59,087 views
•Jun 11, 2013
ويا ريت تنورنا بصور قصف السد ف السنتين اللي حكم فيهم الاخوان البلد ...ولا هفكرك انا

لا افكرك انا ان مرسي هدد اثيوبيا بالحرب اذا قامت ببناء السد ولم يوقع الاتفاقيه الاطاريه بتاعه ٢٠١٥ التهديد اللي السياسويه انتقدو فيه الراجل ودلوقتي اصواتهم بالحرب تعلو السماء !
وطالما السد لم يبني في عهده يبقي لا ملامه عليه رحمه الله
ثانيا قلت للاخ اللي قابلك طريقه الحصول علي ارشيف جوجل اريث وهو متوفر في موقع البناء من ٢٠٠٣ والبناء بدء اواخر ٢٠١٤
فمهما تلفو وتدورو مش هاتعرفو تنفو تصريحات السيسي واتفاقياته اللي ورطتنا في المصيبه دي ولا هاتقدرو تزيفو التاريخ علي اعتبار ان السد اتبني بينما الجيش كان متغفل ساعتها ??

اذا تكلمت عن الوثن اردوغان امام الهجمات الغربية تطلع لك ايات واحاديث الولاء و البراء
ومع مصر مع الهجمات الغربية يموت الشعب اهم شي يخسر السيسي

.....

نرجع لموضوع السد

عن نفسي استبعد اي ضربة عسكرية للسد
لعدة اسباب سياسية وعسكرية شرحتها بمواضيع اخرى
مصر في حالة بناء الان
والاهم هو ترشيد الناس باستخدام المياه

توقعاتي ممكن يحدث شي ايجابي عن طريق التدخلات السياسية من عدة اطراف وتقليل الفترة الزمنية
و ممكن مصر تستحمل النقص من اجل تكملة البناء

عودة
أعلى