متابعة : حراك في مصر ضد الحكومة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
دراما هههههه

كل دا عشان المتحدث العسكري عمله إلغاء متابعة ههههه

تلاقي السيسي مش عمله لايك علي تويتة هههه

أنا شاكك إن دي ألعوبة من ألاعيب اللجان الالكترونية.

وانتوا بقى امتى هتسترجلوا
وتعملوا زينا
والا إنتوا اتأقلمتم مع بوس الايادى والركوع لغير الله
عندما يحاضر العبد عن الحريه ?
خايفين يطلع لنا واحد مستنسخ مثل لعندكم ???

بخصوص الموضوع

السيسي لن يسقط لان هناك مؤسسات

كاملة متنفعة من وجوده .. ان سقط

سقطت هذه الايادي وضاعت مكاسبهم ..

فطبيعي يدعموا الرفيق المخلص

بطل هبد
اولا القصر ده أتبنى فى عاصمه جديده فيها كل مؤسسات الدوله والحكم هيتنقل هناك من ٢٠٢٠
والقصر الجمهوري زيه زى اى مؤسسه أتبنى ليه مكان هناك
فبطل هبد
وهل الموضوع موضوع قصور فقط.....الشعب المصري تعبان وجوعان وغلبان....والسيسي اللي قال بكره تشوفوا مصر بعد ان حصل على الحكم قام بتصدير خطاب الفقر.....وكل كلمة بيقول ....ماعنديش.....والزيادات اللي فرضها على اسعار المحروقات...و.ووو.و...كل القرارات الاقتصادية التي اتخذها لتوفير فائض مالي....بدل من ان يبني بها مصانع ومنشأت مفيدة.....راح يبني بيها فنادق للمقربين وقصور واستراحات...

ماهي قصة محمد علي بالضبط

هذا الاسم مر علي كثير في الفترة الأخيرة
ممثل مصري مغمور وشغال في المقاولات تقريبا اتجمدت فلوسه في البنوك
وسافر اسبانيا ومن هناك عمل كام فديو يدعي فيه فساد النظام الحالي
من كم يوم دعي الي ثورة واستجابت بعض الجماهير كم عددهم العلم عند الله
عموما الوضع غير مثير للقلق الي الان
حفظ الله الجيش حفظ الله مصر

وهل الموضوع موضوع قصور فقط.....الشعب المصري تعبان وجوعان وغلبان....والسيسي اللي قال بكره تشوفوا مصر بعد ان حصل على الحكم قام بتصدير خطاب الفقر.....وكل كلمة بيقول ....ماعنديش.....والزيادات اللي فرضها على اسعار المحروقات...و.ووو.و...كل القرارات الاقتصادية التي اتخذها لتوفير فائض مالي....بدل من ان يبني بها مصانع ومنشأت مفيدة.....راح يبني بيها فنادق للمقربين وقصور واستراحات...
قلتلك بطل هبد فى حاجه متعرفهاش

اكثر المتحمسين للموضوع هم غير مصريين
سبحان الله
انا عايش في مصر وافخر بهذا رغم اني غير مصري....وشايف حجم الجوع والمعاناة التي يعاني منها المواطن المصري.....ازالة الدعم او تقليله عن المحروقات وغيرها....المفروض الاموال التي تاتي من ازالة الدعم تذهب لبناء مصانع ومزارع ومنشأت حيوية....بدل من ان تذهب لبناء فنادق للمقربين وقصور لزوجة السيسي وعاصمة ادارية ملهاش ستين لازمة....ومسجد عملاق في منطقة تكاد ان تكون خالية من المصلين....وكنيسة عملاقة.... تصور ان السيسي لم يكن يتجرأ حد ان يسبه او يشتمه او يذكره في علم 2014 الى حد تقريبا 2016ّ....بينما اليوم تمشي في شوارع القاهرة الصغرى مثلا وتسمع باذنك وهو بيتشتم وتسمع الغلابة وهم بيدعوا عليه

شهادة منى من موقع الحدث

الموضوع خلص من ساعة

الاعداد لا تزيد عن ١٠٠ شخص تقريبا

متجمعوش مع بعض اكتر من دقيتين كذا مرة

الامن موجود بكثافة غير طبيعية من الشرطة مغطيين الميدان ووسط البلد والشوارع الجانبية

اربع عربيات جيش جيب مش اكتر الموجودين

اربع قنابل غاز كانت كفيلة تخلص الليلة

تعاطف من المارة كبير خصوصا بالكلاكسات مم العربيات

طبعا اللى خدم الموضوع الماتش الدنيا سايحة على بعض ومش عارف تفرق مين مع مين

الخصلاصو الناس مخنوقة و وشوية نزلو زعقوا

بس وكل سنة وانتوا طيبين الليلة خلصت

يا جماعة في حراك لا احد يمكن ان ينكر ذلك
بالنسبة للاخوان الناس اللي طلعت ملهاش علاقة بالاخوان
لكن الاعلام الاخواني اكيد فرصته ومش هيفوتها
اكبر خطا اراه تحدث السيسي بلهجة شديدة عندما قال اه ببني قصور وهبني
بالنسبة لاسباب خروج الناس بسبب الضغوط الاقتصادية وانا عن نفسي دائما كنت اشيد بالسيسي الا في
موضوع غلاء الاسعار الناس صبرت كتير واتحملت كتير الاصلاح الاقتصادي كان صعب جدا علي الطبقة المتوسطة
ما بالك بالطبقات الفقيرة
اللهم احفظ الجيش اللهم احفظ مصر
المشكلة ان السبب الاساسي اللي خللي الناس تسمع لمحمد علي وغيره هوا الاعلام وشويه البهايم اللي بيطلعوا يطبلوا بلا هوادة واصرارهم ان الدنيا وردي ومفيش مشاكل ولا غلاء ودا خللي الناس تفقد الثقة في الاعلام الرسمي اكتر واكتر وبقو بيلجئو للسوشيال ميديا واخبارها وهوا ما يستغله اوساخ الاخوان وغيرهم

التعديل الأخير:
المشكلة ان السبب الاساسي اللي خللي الناس تسمع لمحمد علي وغيره هوا الاعلام وشويه البهايم اللي بيطلعوا يطبلوا بلا هوادة واصرارهم ان الدنيا وردي ومفيش مشاكل ولا غلاء ودا خللي الناس تفقد الثقة في الاعلام الريمي اكتر واكتر وبقو بيلجئو للسوشيال ميديا واخبارها وهوا ما يستغله اوساخ الاخوان وغيرهم
الاعلام عندنا اقسم بالله عاوز تجمعهم كلهم وتحرقهم اولهم احمد موسي دول عار علي الاعلام

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى