وفد عسكري مصري في جنوب السودان لتوقيع اتفاقية عسكرية ... !

احتواء دولة جنوب السودان من لدن مصر مفيد جدا , يمكن الاستثمار في الدولة الناشئة و من يدري ربما اقامة قاعدة دعم عسكرية مصرية على اراضيها ..

طيب لو هذه هى المبادىء فعلا
لماذا رئيسك ضعيف أمامهم ولا نرى او نسمع منه الا جعجعة فارغة :يفكر:
نفس ماحدث فى كامب ديفيد والبنود التى تم اخفاؤها عشرات السنين +e+e
حتى تبريركم هو هو نفس التبرير الذى كان يتم لمبارك فى موضوع بيع الغاز ببلاش لاسرائيل :اخ:
لو هذه هي المبادئ ؟!! نعم هذه هي المبادئ وتم الإعلان عنها بس اتعب نفسك شويه علي النت أتراها
ورقه اعلان مبادئ ما هي البنود السريه فيها كلام وهرطقات أناس مبتورة من النظام الحالي ولكم الحق فلقد سجنكم وشردكم ويتمكم مع عدم اتفاقي بما فعله بكم
كونه ضعيف ولا نسمع الا جعجعة لم اري شئيا حدث حتي يفعل او يتوعد كلها فبركات محطات اخوانية او داعمه للإخوان
اخر ما وصل لي من محطات اخباريه لها مصداقيه هو الخلاف علي الافتتاحية الشركه الاستشارية التي ارتضاها الدول الثلاث
البنود السريه التي تم إخفائها في كامل ديفيد عشرات السنين ؟ بطل اشاعات اتفاقية كامل ديفيد معروفه من زمن والنقاط علي ملحقها معروفه ومن ضمنها عد د القوات المتواجدة ونوعيه التسليح وغيرها
علي فكره انا متابع جيد للإعلام الغربي وعارف كل حاجه بتتقال بره ولما بتتقال من جوه بيكون الوضع ايه
عموما مش هتجادل معاك لان توجهك معروف وعداوتك للنظام معروفه فلن أغير قناعتك ولن تستطيع ان تغير قناعاتي
فأنا برغم خلافي مع السيسي وكنت من المطالبين بعدم ترشيحه واختلافي معه في نقاط كثيره الا أنى لن اعاديه وأكره لدرجه تمني الخراب لمصر بالتزوير والتلفيق والإشاعات والعماله لفظائيات اجنبيه والترويج لها
أنتم السيسي بالنسبة لكم عدو ولكم ثأر شخصي معه فلا يهمكم مصر او الشعب إنما ردكم ان تسقط مصر مثل ليبيا او اليمن او سوريا حتي تتحررو من بطش السيسي مره اخري

لو هذه هي المبادئ ؟!! نعم هذه هي المبادئ وتم الإعلان عنها بس اتعب نفسك شويه علي النت أتراها
ورقه اعلان مبادئ ما هي البنود السريه فيها كلام وهرطقات أناس مبتورة من النظام الحالي ولكم الحق فلقد سجنكم وشردكم ويتمكم مع عدم اتفاقي بما فعله بكم
كونه ضعيف ولا نسمع الا جعجعة لم اري شئيا حدث حتي يفعل او يتوعد كلها فبركات محطات اخوانية او داعمه للإخوان
اخر ما وصل لي من محطات اخباريه لها مصداقيه هو الخلاف علي الافتتاحية الشركه الاستشارية التي ارتضاها الدول الثلاث
البنود السريه التي تم إخفائها في كامل ديفيد عشرات السنين ؟ بطل اشاعات اتفاقية كامل ديفيد معروفه من زمن والنقاط علي ملحقها معروفه ومن ضمنها عد د القوات المتواجدة ونوعيه التسليح وغيرها
علي فكره انا متابع جيد للإعلام الغربي وعارف كل حاجه بتتقال بره ولما بتتقال من جوه بيكون الوضع ايه
عموما مش هتجادل معاك لان توجهك معروف وعداوتك للنظام معروفه فلن أغير قناعتك ولن تستطيع ان تغير قناعاتي
فأنا برغم خلافي مع السيسي وكنت من المطالبين بعدم ترشيحه واختلافي معه في نقاط كثيره الا أنى لن اعاديه وأكره لدرجه تمني الخراب لمصر بالتزوير والتلفيق والإشاعات والعماله لفظائيات اجنبيه والترويج لها
أنتم السيسي بالنسبة لكم عدو ولكم ثأر شخصي معه فلا يهمكم مصر او الشعب إنما ردكم ان تسقط مصر مثل ليبيا او اليمن او سوريا حتي تتحررو من بطش السيسي مره اخري
كفيت واوفيت هذا الرد يمثلني

فعلا انت جبت من الاخر اختلافي مع جمعه والي زيه انهم مش بيعارضو السيسي عشان خاطر البلد ولكن عشان وقف في وجهه افكارهم ومخططاتهم بغض النظر ان فكرهم ده ممكن يؤدي الي ان مصر تبقي زي سوريا فعداوتهم للسيسي بتخليهم يقللو من اي نجاح للبلد ويشمتو في اي حاجه وحشه تضرنا للاسف الفرق بين المعارض والخائن خيط ضعيف ناس كتير بتغلط ووتخطاه ودول الي بينطبق عليهم ناس كتير اوي اليومين دول بنقابلهم والمشكله انهم مش فاهمين انا واحد من الناس ضد السيسي وضد حكم الجيش للبلد بس للاسف لو كان مرسي موجود كان بقي حال البلد اسوء فلازم جمعه والي زيه يعرفو انهم سبب في فشل 25 يناير وانهم حطونا بين خيارين السيسي وحكم العسكر بكل مساوئه ولا الي اسوء منه مرسي الي في السنه الي حكمها سمعنا عن فتنه طائفيه وكنائس بتحرق واقباط المهجر وحركة النوبه الاستقلاليه ومظاهرات وحصار محاكم وقنوات اعلاميه ومناوشات وقتلي في الشارع ورئيس بيطلع يقول اهلي وعشيرتي وحاره مزنوقه

فعلا انت جبت من الاخر اختلافي مع جمعه والي زيه انهم مش بيعارضو السيسي عشان خاطر البلد ولكن عشان وقف في وجهه افكارهم ومخططاتهم بغض النظر ان فكرهم ده ممكن يؤدي الي ان مصر تبقي زي سوريا فعداوتهم للسيسي بتخليهم يقللو من اي نجاح للبلد ويشمتو في اي حاجه وحشه تضرنا للاسف الفرق بين المعارض والخائن خيط ضعيف ناس كتير بتغلط ووتخطاه ودول الي بينطبق عليهم ناس كتير اوي اليومين دول بنقابلهم والمشكله انهم مش فاهمين انا واحد من الناس ضد السيسي وضد حكم الجيش للبلد بس للاسف لو كان مرسي موجود كان بقي حال البلد اسوء فلازم جمعه والي زيه يعرفو انهم سبب في فشل 25 يناير وانهم حطونا بين خيارين السيسي وحكم العسكر بكل مساوئه ولا الي اسوء منه مرسي الي في السنه الي حكمها سمعنا عن فتنه طائفيه وكنائس بتحرق واقباط المهجر وحركة النوبه الاستقلاليه ومظاهرات وحصار محاكم وقنوات اعلاميه ومناوشات وقتلي في الشارع ورئيس بيطلع يقول اهلي وعشيرتي وحاره مزنوقه

في يوم 30 يونيو انا كنت وقتها بخدم في الجيش لما سمعت خطاب السيسي كنت في وحده عسكريه قريبه من المدن السكنيه الناس كانت فرحانه وفكراني مبسوط بلي حصل لاني تبع الجيش وقتها ساعتها بكيت لان علي قد ما انا عرفت ان الحمد لله الوضع هيستقر في المستقبل بس اتأكدت ان 25 يناير فشلت وكل الدم الي راح ببلاش وان النظام القديم رجع بس بأوجه مختلفه وان الناس هتبلع ده وتوافق عليه عشان الوضع يستقر ومنبقاش زي سوريا وليبيا الي البعض بيسخر لما بنقولها

بلد ؟
بلد ايه يا راجل يا طيب ؟
هو السيسى مش قال ان دى مش دولة دى اشباه دولة ؟
مش السيسى برضه قال يعمل ايه التعليم فى وطن ضايع ؟
يعنى حسب كلام السيسى ليست بلد وكمان ضايعة طيب هو بيعمل ايه ؟
وطلب الرئاسة ومستميت عليها ليه ؟
علشان السبوبة الحبوبة وتروح البلد فى داهية مش مهم

بلد ؟
بلد ايه يا راجل يا طيب ؟
هو السيسى مش قال ان دى مش دولة دى اشباه دولة ؟
مش السيسى برضه قال يعمل ايه التعليم فى وطن ضايع ؟
يعنى حسب كلام السيسى ليست بلد وكمان ضايعة طيب هو بيعمل ايه ؟
وطلب الرئاسة ومستميت عليها ليه ؟
علشان السبوبة الحبوبة وتروح البلد فى داهية مش مهم
والله مش دفاع عن السيسي الذي اتمني ان لا يترشح مره ثانيه وكفايه قوي عليه كده
بس بحثا عن الموضوعيه
الكلام ده لو مرسي اللي قاله كان بقدرة قادر بقي عين الصواب وعبقري زمانه

والحاصل الان ان ناس كتير مش عاجبها السيسي بس مقارنه بالاخوان ومن لف لفهم اللي علي استعداد لاشعال البلد باكملها في سبيل نزاعهم مع النظام الحالي
فالنظام الحالي ارحم
والوضع هنا انك تختار بين سيء واسؤء بكثير

والله مش دفاع عن السيسي الذي اتمني ان لا يترشح مره ثانيه وكفايه قوي عليه كده
بس بحثا عن الموضوعيه
الكلام ده لو مرسي اللي قاله كان بقدرة قادر بقي عين الصواب وعبقري زمانه
أستاذى الفاضل
صدقنى والله انا لا أتكلم الا من حزنى على البلد وضياعها وليس تحزبا او انحيازا لفرد على حساب مصلحة البلد والناس
والله لو ان السيسى اصلح وبنى واحب البلد واحسن الى الناس لكان ذلك احب الى مما يحدث من ضياع الان

مشكلة الاخوان واليساريين المتشددين انهم بيتعاملوا مع السيسي على انه مصر
وبالتالي عمرهم ما هيقدروا يقنعوا الشعب انه يثور عليه
على عكس باقي الشعب المصري اللي جزء كبير منه مختلف من السيسي في حاجات كتير خاصة الأمور الاقتصادية
لكنه شايفه مجرد شخص يحكم دولة مصر
لذلك هم دول الخطر الحقيقي اللي ممكن يسبب أزمة للسيسي

أستاذى الفاضل
صدقنى والله انا لا أتكلم الا من حزنى على البلد وضياعها وليس تحزبا او انحيازا لفرد على حساب مصلحة البلد والناس
والله لو ان السيسى اصلح وبنى واحب البلد واحسن الى الناس لكان ذلك احب الى مما يحدث من ضياع الان
والله يا اخي انا لست من هواة التمجيد لهاذا او ذاك
انا برجماتي لاقصي حد المعيار الوحيد عندي هيا المصلحة العامة والبلد
ايا كان اللي في الحكم لو كان مريخي حتي
المعيار الوحيد عندي هوا انه يراعي الصالح العام داخليا وخارجيا

مشكلة الاخوان واليساريين المتشددين انهم بيتعاملوا مع السيسي على انه مصر
وبالتالي عمرهم ما هيقدروا يقنعوا الشعب انه يثور عليه
على عكس باقي الشعب المصري اللي جزء كبير منه مختلف من السيسي في حاجات كتير خاصة الأمور الاقتصادية
لكنه شايفه مجرد شخص يحكم دولة مصر
لذلك هم دول الخطر الحقيقي اللي ممكن يسبب أزمة للسيسي
بالضبط

يا سلام سلم .... سلم. قال السيسي مضي علي اتفاقيه المباديء والتي تحرم مصر من حقها!!!! لا يوجد رد والله. وده علي اساس ان السيسي ده ايه بظبط؟؟؟؟ خاين وله اهبل. و له علي اساس ان النيل ده بتاعه اصلا او اتي به من منزله. احترمو عقولنا و لا تقولو ما لا تعلمون وتثيرو فتنه لن تثار.
اما موضوع الزياره. فا بالشفي .... وعلي الباغي تدور الدوار .... اي باغي ستدور عليه دواير مصر. العملاق الصامت...... مصر

نرجع للموضوع العسكرى من فضلكم

من خلال الخرائط يتضح انه اذا تمكنت مصر من اقامة وجود عسكرى فى جنوب السودان سيكون امامنا اكثر من وسيلة لضرب السد

%D8%AE%D8%B1%D9%8A%D8%B7%D8%A9-%D8%B4%D8%B1%D9%82-%D8%A5%D9%81%D8%B1%D9%8A%D9%82%D9%8A%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D9%8A%D8%A9-2.png

1- عن طريق ضربة جوية من مطار فى جنوب السودان و العودة لنفس المطار و هنا سيتوجب وضع قوات دفاع جوى و قوات برية متوسطة الحجم لصد رد الفعل الاثيوبى

2- عمليات ضفادع بشرية و هى المشهورة بها مصر منذ عمليات ايلات و الحفار الاسرائيلى لكن هنا الوضع سيكون اصعب لان المرور فى نهر اصعب من التواجد فى بحر مفتوح لذلك جزء من العملية سيكون عن طريق النقل الجوى بالهليكوبتر ثم النزول فى النهر و تلغيم السد و العودة مع وجود تغطية بالهاون لعملية الانسحاب ( مع العلم ان منطقة السد بعيدة عن جنوب السودان نسبيا )

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اما بخصوص الموضوع نفسه فهو يتكلم عن تعاون اقتصادى و عسكرى يعنى المحتمل الكلام عن اسلحة مصرية الصنع لجنوب السودان او حتى بداية نواة لتحسين فرص مصر فى تصدير السلاح لافريقيا انطلاقا من جنوب السوادن

هل كدة معنا ان ضرب السد من الجو استبعد و تدخل قوات خاصة تلغم السد فكرين انشاء مصر لقوات تدخل محمولة فى الجو واجرء مناورات مع روسيا,فكرة’
قوات خاصة مظنش الا لو راحوا بقنابل جديدة تساوى اطنان من المتفجرات العادية وتزن بضع كيلو جرامات الاغلب قوات خاصة لتأمين الضربة الجوية نفسها

هل من طريقه لضرب السد من دون الاعتماد علي اي قواعد أو تسهيلات مرور بالامكانيات الحاليه

طيب لو هذه هى المبادىء فعلا
لماذا رئيسك ضعيف أمامهم ولا نرى او نسمع منه الا جعجعة فارغة :يفكر:
نفس ماحدث فى كامب ديفيد والبنود التى تم اخفاؤها عشرات السنين +e+e
حتى تبريركم هو هو نفس التبرير الذى كان يتم لمبارك فى موضوع بيع الغاز ببلاش لاسرائيل :اخ:
انت مصرى كلامك واضح جدا انك من طرف الاعداء انت مصرى
مستحيل والله يكون الكلام عن مصر من مصرى كده
المصرى يعلم قوة جيشه وحجمه وقدرته اما انت
فتشكك بدون اى دليل لديك على كلامك
كامب ديفيد لو كان العرب اجتمع حولها لوجدنا القدس الان فى وضع مختلف
الجعجعه من رئسنا رئيس كل المصريين
انت عاوزه يعمل ايه طيب يمسك عصايه ويطلع يجرى وراهم فى الحاره
بيع الغاز ادينا منعناه ودوله تانيه عربيه بتديه ليهم بنص الثمن بتاعك
فكر شويه فى الثلاث عناصر دول دول يتعمل عليهم كتاب كبير قوى

عودة
أعلى