السيسي يصل إلى مطار "تيجل" العسكري في ألمانيا

المهندس هانى عازر موجود راجل 10/10 :)

357524_Large_20150604044635_25.JPG


افضل مهندس وخبير انفاق على مستوى العالم
لنا الفخر بانه مصرى
 
كالعاده خطأ كبير فى الارقام
انتاج مصر حاليا 23 جيجاوات
المفروض المحطات الجديده المخططه ستنتج ما يساوى نصف انتاج مصر حاليا قول 11جيجا
يبقى اجمالى ما تنتجه مصر 34 جيجا
والله العظيم الخطأ الكارثى الاكبر هو تعليقك لان انتاج مصر من الكهرباء يقترب من 26 جيجا وات خصوصا بعد صيانه المحطات الى عملتها الوزاره خلال الفتره الماضيه بالاضافه الى انشاء محطات كهرباء خلال الخطه العاجله ستضيف 3600 ميجا خلال الصيف بالاضافه ل3000 ميجا اخرى على نهايه السنه يعنى فى خلال سنه ونصف من حكم الرئيس السيسي ستكون قدره مصر ارتفعت الى حوالى 30 الف ميجا وات ولو اضفنا لهم العقد الالمانى بتاع 3 محطات غازيه و600 توربينه رياح بقدره اجماليه 16.4 جيجا سيصبح انتاج مصر 46.4 الف ميجا دا غير محطات الفحم الغير ملوث للبيئه الى هاتتعمل على البحر الاحمر وغير المحطات الشمسيه ومحطات الرياح الاخرى الى هاتتعمل طبعا يعنى ارقامك قللت بشكل كبير من القدره الحقيقيه للطاقه الكهربائيه فى مصر خلال الفتره القادمه يا عزيزى :D
CGleT1NWgAAl-vW.png
 
التعديل الأخير:
والله العظيم الخطأ الكارثى الاكبر هو تعليقك لان انتاج مصر من الكهرباء يقترب من 26 جيجا وات خصوصا بعد صيانه المحطات الى عملتها الوزاره خلال الفتره الماضيه بالاضافه الى انشاء محطات كرباء خلال الخطه العاجله ستضيف 3600 ميجا خلال الصيف بالاضافه ل3000 ميجا اخرى على نهايه السنه يعنى فى خلال سنه ونصف من حكم الرئيس السيسي ستكون قدره مصر ارتفعت الى حوالى 30 الف ميجا وات ولو اضفنا لهم العقد الالمانى بتاع 3 محطات غازيه و600 توربينه رياح بقدره اجماليه 16.4 جيجا سيصبح انتاج مصر 46.4 الف ميجا دا غير محطات الفحم الغير ملوث للبيئه الى هاتتعمل على البحر الاحمر وغير المحطات الشمسيه ومحطات الرياح الاخرى الى هاتتعمل طبعا يعنى ارقامك قللت بشكل كبير من القدره الحقيقيه للطاقه الكهربائيه فى مصر خلال الفتره القادمه يا عزيزى :D

أنت متابع جيد ومشاركتك دقيقه تماماً
الهدف ببساطه وهو المتوقع من وجهة نظري هو الوصول إلى 60000 ألف ميجا وات أي 60 جيجا وات
لماذا بكل بساطه لان مصر ترغب في تأهيل وتحديث القاعدة الصناعية ثم عملقتها بعد ذلك والأمر يحتاج إلى توفير الطاقه أولاً
فالأمر ليس انقطاع الكهرباء فقط بل الأمر أكبر من ذلك بكثير .
 
السيسى من برلين: ندرس استحداث وزارتين للمصريين بالخارج والمشروعات الصغيرة

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسى خلال لقائه الجالية المصرية، والوفد الإعلامى فى ألمانيا، إن هناك تفكير جدى لاستحداث وزارتين جديدتين، الأولى لرعاية المصريين بالخارج، والثانية للمشروعات الصغيرة والمتوسطة.


 
انتهت الزياره .

_____________________________________________________________

وصول الرئيس السيسى إلى بودابست فى زيارة تستغرق يومين

أفاد التليفزيون المصرى أن الرئيس عبد الفتاح السيسى، وصل إلى العاصمة المجرية بودابست فى زيارة تستغرق يومين.
 
الرئيس السيسى للمصريين: "أنتم قادرين وفيه تانى وتالت غير قناة السويس"
قال الرئيس عبد الفتاح السيسى: "قناة السويس الجديدة لو إحنا عندنا لؤم كنا خلينها بدل متبقى من خمس سنين كنا خليناها 3 بس لكن إحنا قلنا سنة.. إحنا بنقول للمصريين أنتم قادرين ولسه فيه تانى وتالت كمان إن كان فيه عُمرْ، هتجدوا الأمر عجيب، هتقولوا إزاى ده كله اتعمل.. اتعمل بالمصريين وبيكم هنا".

 
احلى حاجه في الريس انه سايب اللي يتكلم يتكلم وهو شغال ...
فوائد زيارة المانيا لحد الان :

- صفقة باربع غواصات بحرية .
- درونات للإستطلاع وأجهزة رؤية ليلية وأجهزة للكشف عن المتفجرات .
- اربع محطات كهرباء .
- ماكينات حفر اﻻنفاق تحت القناة .
- شركة سيمنز .
- مصنع عربات القطار السريع .
 
السيسى من برلين: هدفنا أن تكون مصر رقم 1.. ونواجه خطرا كبيرا
قال الرئيس عبد الفتاح السيسى، إن الواقع فى المنطقة صعب خاصة الموجود فى سوريا والعراق، مضيفًا "الهدف الاستراتيجى إن احنا نبقى واحد، لأن الخطر كبير جدًا مش بيتجزأ ومش بيتغير". وأوضح السيسى خلال لقائه بالوفد الإعلامى والشعبى والفنانين المرافقين له فى العاصمة الألمانية برلين، وأبناء الجاليات المصرية بالخارج: "هناك خطر حقيقى على مصر، هناك من قدم فكرتين لإسقاطها، الأولى براقة جدًا وهى تغيير الواقع فى مصر وتدمير مؤسساتها هى السبيل لتحقيق الديمقراطية، وتم تدريس ذلك لبعض الناس، والفكرة الثانية قالوا لهم: مش هنتقدم غير بالدولة الإسلامية، ولا ده صح ولا ده صح من غير عمل ودراسة". وتابع السيسى: "التنظير لفكرة هدم الدولة وبناء دولة جديدة تم تعليمه لأولادنا الأنقياء الأبرياء، أنت محتاج 50 سنة علشان تعرف يعنى إيه دولة، لو القضاء أو الشرطة اتهدوا هياخدوا كام سنة علشان يرجعوا، المواضيع ماشية كده عشوائى.. محتاجين إن رسالتنا تبقى واضحة وسلوكياتنا يا ترى هتبقى عاملة إزاى؟، إحنا فى أفضل حالاتنا فى العلاقة بين مصر والمصريين فى الخارج، وهنرجع الوزارة اللى هتكون همزة وصل ما بيننا وبين المصريين فى الخارج". وأضاف السيسى: "عايزين نعمل كيان للمشروعات الصغيرة والمتوسطة، بنعمل لها وزارة علشان تاخد كل الإجراءات المناسبة لنجاح الفكرة، وهى تجربة موجودة فى دول كتير سبقتنا"، مشيرًا إلى أن كرامة مصر رجعت للمصريين، موجهًا حديثه للمصريين فى الخارج: "لازم تعرفوا إن عنينا عليكم ومعاكم وبنحبكم". وطالب السيسى المصريين فى الخارج بزيارة مصر دائمًا وعدم الانقطاع عنها، وقال: "لو 30 أو 20 من المصريين فى الخارج زاروا مصر ستنتعش السياحة، وأهلاً وسهلاً بكم فى الأجازات بتاعتكم".

 
بالفيديو.. «السيسي»: قوة الجيش وقدرته على فرض الاستقرار وراء جذب الاستثمارات للاقتصاد المصري

كشف الرئيس عبد الفتاح السيسي، لأبناء الجالية المصرية عن نيته تأسيس وزارتين، احداهما للمصريين في الخارج والأخرى للمشروعات الصغيرة.

وأضاف "السيسي" في كلمته التي ألقاها خلال اجتماعه بأبناء الجالية المصرية في ألمانيا، أن هناك توجها عالميا للاستثمارات في مصر وذلك لوجود جيش قادر على فرض الاستقرار، قائلاً :"الدول القادرة على تقدير الأوضاع سوف تستثمر في مصر لوجود جيش قادر على فرض الاستقرار".

وطالب الرئيس أبناء الجالية المصرية بتوصيل رسالة مصر إلى الدول التي يقيمون بها، وأن ما حدث في مصر أثناء ثورة 30 يونيو قد تم بإرادة المصريين، وأنه لم يقفذ أحد على السلطة كما يدعي البعض.

وطالب "السيسي" أبناء الجالية بعدم الالتفاف للشائعات التي يرددها البعض بأن المصريين في الخارج "خونة"، قائلاً :"لا تعيشوا حالة مش موجودة".




يذكر أن الرئيس عبد الفتاح السيسي، قد وصل منذ قليل إلى العاصمة المجرية بودابست في زيارة تستغرق يومين، وذذلك بعد زيارة استغرقت يومين إلى ألمانيا.
 
انتهت الزياره .

_____________________________________________________________

وصول الرئيس السيسى إلى بودابست فى زيارة تستغرق يومين

أفاد التليفزيون المصرى أن الرئيس عبد الفتاح السيسى، وصل إلى العاصمة المجرية بودابست فى زيارة تستغرق يومين.
هيعمل ايه في المجر
ايه اللي نستفاده منهم
 
بما انكم تتحدثو عن الكهرباء
هل الكهرباء في مصر يتم توليدها عن طريق نهر النيل
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
بما انكم تتحدثو عن الكهرباء
هل الكهرباء في مصر يتم توليدها عن طريق نهر النيل
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
السد العالي به توربينات توليد كهرباء بالطبع لكنه ليس المصدر الوحيد و لا الاكبر
 
بما انكم تتحدثو عن الكهرباء
هل الكهرباء في مصر يتم توليدها عن طريق نهر النيل
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نسبة ما يتم إنتاجه من كهرباء من توربينات السد العالي إلى ما يتم إنتاجه من كهرباء سنويا في مصر بشكل عام هي 9 % فقط
 
سيمنز العملاق الالماني تصف تعاقدها الحالي مع مصر لانشاء محطات كهرباء غازيه ورياح بجانب استئناف انشاء مصنع لانتاج ريش طواحين الرياح
باكبر تعاقد في تاريخها
9
مليارات دولار يا ساده


11329895_638863519548179_3869255689306841163_n.jpg
 
سيمنز تصف تعاقدها الحالي مع مصر لانشاء محطات كهرباء غازيه ورياح بجانب استئناف انشاء مصنع لانتاج ريش محطات الرياح
باكبر تعاقد في تاريخها


11329895_638863519548179_3869255689306841163_n.jpg

السويدي للكابلات و اوراسكوم عاملين فرح دلوقت و المهندسين نازلين بريك دانس
 
السويدي للكابلات و اوراسكوم عاملين فرح دلوقت و المهندسين نازلين بريك دانس
المصنع بتاع السويدي اللي في السخنه هيستانف بنائه واللي مقدر يصنع 600 ريشه سنويا نصفها لمصر ونصفها للتصدير كان المفترض ينتهي بنائه ويعمل لكن يناير ام مجيده اوقفت العمل في المصنع
 
الصحف الالمانيه بتقولك ان برلين ارتكبت خطأ باستقبال السيسي المشاكس لانها كده بتخون مبادئها o_O:confused:
انا نفسى افهم فين المبادىء دى مع الصهاينه الى قتلوا اكتر من 2000 طفل ومرأه ومدنى غزاوى و12000 جريح ودمروا اكتر من 100000 وحده سكنيه دا غير هدم البنيه التحتيه لمليون غزاوى غير قصف المستشفيات ومدارس الاونروا لا وبتكافئوه باعطائه مزيد من الاسلحه بتخفيض السعر كمان :rolleyes:

اقسم بالله عم مبادىء انتحر من زمان :D
الرئيس السيسي والجيش والشرطه والشعب بيحاربوا الارهاب وبيطبقوا الدستور والقانون واى خنزير ارهابى هايحمل سلاح بالرصاصه وفى نص راسه واى كلب خائن يرتكب جريمه سيحاسب بالقانون والقضاء المستقل شاء من شاء وابى من ابى والى مش عاجبه يضرب راسه فى الحيطه ويروح يبلط البحر هو دا اخرنا :cool:
اعلام موجه ومدفوع منافق وابقوا سلمولى على المرحوم مبادىء ;)
 
التعديل الأخير:
عودة
أعلى