أوّل حاملة طائراتٍ تركيّة تُبحر عام 2019

هههههههههههههه

اهلا اهلا اهلا

وسهلا ومرحبا بالاستاذ الكبير Amr Ghoniem @amrrr10

والله اشتقنا اليك كثيرا

كيف احوالك

لي الشرف حقا ان يكون اول مشاركة لك بعد هذه العودة مقتبسه مني

رحبوا معي باحد اباطره هذا المنتدى وقد عاد مرة اخرى الينا

الله يبارك فيك اخي ابو قحط و المنتدي ليه وحشه برجاله جميعهم

اشكرك استاذي الكريم P @Proenginner على هذا الرد الذي اجزلت فيه الحديث

وااسف لبعض الردود التي لاتسمن ولاتغني من جوع والهدف من الاستنقاص فقط لمن خالفك في السياسة
ولمن اراد التعرف اكثر على الصناعات البحرية العسكرية التركية

هل تعلم ان تركيا قامت بصناعة 11 غواصة من طراز تايب 209 على اراضيها
وهي الان حصلت على ترخيص لصناعة 6 غواصات اخرى من طراز تايب 214 وسوف يتم تدشين اول غواصة منها في هذه السنة 2015م
هل تعلم ان تركيا قامت بصناعة اكثر من 48 سفينة حربية من الفرقاطات الى الكوفيت الى الزوارق الحربية و سفن المراقبة
وتخطط لانتاج مايقارب من 50 سفينة حربية خلال العقدين القادمين على اراضيها ---
اكرر على اراضيها
البحرية التركية اكبر واقوى حتى من بحرية دولة الاحتلال الاسرائيلي
كفاكم سخرية و محاولة تشويه لمن يخالفكم الراي

فلقد مللنا من هذه الردود التي افسدت علينا الكثير من المواضيع في المنتدى

^^مجرد راي شخصي فقط

وشكرا

والله اخي الكريم الوضع مأساوي ويحتاج الى وقفة ... انتشرت هذه الردود في المنتدى كالسرطان حتى اصبح مريضا عليلا واخشى ان العلاج الكيميائي لم يعد يجدي ولم يبقى لنا الا العلاج الجراحي ...

البحرية التركية اكبر واقوى حتى من بحرية دولة الاحتلال الاسرائيلي

البحرية الاسرائيلية ليست بقوة المصرية او الجزائرية فما بالك التركية
خانك التشبيه يا سيد المنتدى
فتقريبا البحرية الاسرائيلية الحلقة الاضعف فى جيشها ولذلك التفتوا مؤخرا لها رغم انها لا يستهان بها طبعا

مبروك للبحريه التركيه الرياده ونتمني من الله التوفيق نحو رياده العالم كله وليس المنطقه فحسب

اهلا وسهلا بحضرتك مرة اخرى وكم هو جميل ان نراك مجددا
ولكن يا اخى انت تنتقد من ينتقصوا او يقللو من البحرية التركية ولا يعطوها حقها.......للتمنى لها ريادة العالم !
تمنى لها التوفيق ولكن تمنى لبحرية بلدك ريادة العالم :)

البحرية الاسرائيلية ليست بقوة المصرية او الجزائرية فما بالك التركية
خانك التشبيه يا سيد المنتدى
فتقريبا البحرية الاسرائيلية الحلقة الاضعف فى جيشها ولذلك التفتوا مؤخرا لها رغم انها لا يستهان بها طبعا
بره الخمس شياطين بحريتهم ضعيفة

ولكن يا اخى انت تنتقد من ينتقصوا او يقللو من البحرية التركية ولا يعطوها حقها.......للتمنى لها ريادة العالم !
محدش يكره نتمنى ولاكن للاسف الواقع شئ اخر

بره الخمس شياطين بحريتهم ضعيفة
تمام كلامك هما فعلا اخطر مافي بحريتهم
ان شاء الله مطلع العام القادم التايب 209 تكون فى مصر لتلحقها الثانية وانا مـتأكد ان الثالثة الرابعة سيتم التعاقد عليهم ليتبعوهم

محدش يكره نتمنى ولاكن للاسف الواقع شئ اخر
هم ليسوا سباقين بسنين ضوئية او صعب ادراكهم
لو اخبار الفريم صحيحة مع الجوويند والتايب 209 والامباسدور سيكون الفرق قل بشكل ملحوظ جدا خصوصا فى سفن السطح

بعد عوده بعد 3 سنوات من الانقطاع مازال المنتدي يحمل الضغائن والنفسيات التي افسدت هذا المنتدي وليت من يتحدث يري وضع بلده اولا ثم يتحدث عن ما هو اكبر منك خمس الى ست مرات اقتصادياا وعسكريا
الامر المضحك المبكي احدهم تكلم عن عزله تركيا اقلميا طيب بالله عليك ماذا ترد عليهم D:

من هى البلد التى تركيا أكبر منها اقتصاديا وعسكريا من 5 إلى 6 مرات ؟

هم ليسوا سباقين بسنين ضوئية او صعب ادراكهم
لو اخبار الفريم صحيحة مع الجوويند والتايب 209 والامباسدور سيكون الفرق قل بشكل ملحوظ جدا خصوصا فى سفن السطح
لا ياحج هما عندهم للاسف 16 فرقاطة وعدد ضخم من الكورفيتات الحدجيثة غير 13 غواصة يعنى هما طاروا سنين قدام

واهلا بيك ياجميل

من هى البلد التى تركيا أكبر منها اقتصاديا وعسكريا من 5 إلى 6 مرات ؟
دور وشوف مين اللى كان بيتكلم فى الموضوع وستعرف ولا بلاش دور على احجام الدول العربيه اقتصاديا وشوف اللى اقتصاده لا تعدي ربع او خمس اقتصاد دوله تركيا حسب احصاءات الموسسات الماليه الدوليه 2014

تركيا كانت كل سنه او سنتين على الاكثر بتدخل غواصة جديده الخدمة الي ان امتلكت تركيا هذا الاسطول بعد سنوات من العمل المستمر

بالمناسبه ساقوم بعمل موضوع عن بحريات دول المنطقه الاكبر وساحدد خمس او ست بحريات وساتناول حاضرها ومستقبل تلك البحريات الموضوع سيكون مفتوح لاعضاء تلك الدول لاضافه مايحلو لهم من مصادر عن صفقات مستقبليه او حتى معلومات قد تفوتني سهوا ;)

واهلا بيك ياجميل

دور وشوف مين اللى كان بيتكلم فى الموضوع وستعرف ولا بلاش دور على احجام الدول العربيه اقتصاديا وشوف اللى اقتصاده لا تعدي ربع او خمس اقتصاد دوله تركيا حسب احصاءات الموسسات الماليه الدوليه 2014

اللى بيتكلم كان مصري, لو تقصد مصر, مصر ناتجها القومى الإجمالى عام 2013 بلغ 270 مليار دولار بينما تركيا فى نفس العام 820 مليار دولار, أى حجم اقتصاد تركيا ثلاث أضعاف حجم اقتصاد مصر. طبعا تفوق اقتصادى كبير لتركيا لكن يجب أن نتحرى الدقة ونبتعد عن التقليل أو التهويل فى المنتدى. نتائج 2014 لم تظهر بعد ولن تكون مختلفة كثيرا.

المصدر :

اللى بيتكلم كان مصري, لو تقصد مصر, مصر ناتجها القومى الإجمالى عام 2013 بلغ 270 مليار دولار بينما تركيا فى نفس العام 820 مليار دولار, أى حجم اقتصاد تركيا ثلاث أضعاف حجم اقتصاد مصر. طبعا تفوق اقتصادى كبير لتركيا لكن يجب أن نتحرى الدقة ونبتعد عن التقليل أو التهويل فى المنتدى. نتائج 2014 لم تظهر بعد ولن تكون مختلفة كثيرا.

المصدر :
كيف فهمتها انها مصر ومن اقحم مصر فى الموضوع من الاساس :D:D

كيف فهمتها انها مصر ومن اقحم مصر فى الموضوع من الاساس :D:D

انت مش قلتلى شوف مين اللى كان بيتكلم ؟! احنا حنلف وندور ليه ؟ :rolleyes: وبعدين أنا قلتلك "لو تقصد مصر", بس الظاهر إن نيتك سليمة ومكنتش تقصد مصر ولا حاجة خالص ! :rolleyes::)

انت مش قلتلى شوف مين اللى كان بيتكلم ؟! احنا حنلف وندور ليه ؟ :rolleyes: وبعدين أنا قلتلك "لو تقصد مصر", بس الظاهر إن نيتك سليمة ومكنتش تقصد مصر ولا حاجة خالص ! :rolleyes::)

انت طبعا مش الشخص المقصود فى بدايه الحوار اللي قالك احنا نايمنا الاخوه فى تركيا من المغرب وحاصرنهم اقلميا فكرني بحوار قائد الاسطول الخامس وعلى العموم دا مش موضوعنا موضوعي انا اشيل الكفتجيه من المنتدي الى الابد ولازم يكون المنتدي موضوعي .
اخيرا بلدك وبلدي كلنا بنجبها لكن مقياس الحب يختلف وتناول الموضوع وازاي تسعي لرفعتها هي اللى بتعمل حساسيات مفرطه للغايه
:):)

انت طبعا مش الشخص المقصود فى بدايه الحوار اللي قالك احنا نايمنا الاخوه فى تركيا من المغرب وحاصرنهم اقلميا فكرني بحوار قائد الاسطول الخامس وعلى العموم دا مش موضوعنا موضوعي انا اشيل الكفتجيه من المنتدي الى الابد ولازم يكون المنتدي موضوعي .
اخيرا بلدك وبلدي كلنا بنجبها لكن مقياس الحب يختلف وتناول الموضوع وازاي تسعي لرفعتها هي اللى بتعمل حساسيات مفرطه للغايه
:):)

ما أنا فاهم أنى مش المقصود لأنى مشاركتش فى الموضوع أصلا قبل ما أسألك. والله أنا مابحب التهويل وتضخيم الذات برضه وفى الحتة دى احنا متفقين. تحياتى لك

ما أنا فاهم أنى مش المقصود لأنى مشاركتش فى الموضوع أصلا قبل ما أسألك. والله أنا مابحب التهويل وتضخيم الذات برضه وفى الحتة دى احنا متفقين. تحياتى لك
:):):)

عودة
أعلى