طائرات القوات الجويه المصريه في تاريخها

MrHBK

عضو
التفاعل
23,685 0 0
بالبحث في ويكيبيديا تظهر لائحه مجمعه باسماء الطائرات التي امتلكتها مصر في تاريخها
منها ما هو يزال يعمل و منها ما خرج من الخدمه تماما

ننقل اللائحه ثم بضع استفسارات

Fixed Wing[ ]

Aircraft Origin Type Versions Number Years Notes
Utility
Trainer 120
Trainer L-39ZO
Trainer L-59E 48
Trainer
Transport 32
Transport
Transport An-74T-200 13
Transport
Trainer
Transport
Light Bomber
Trainer Mk. I
Mk. XIXMk. XXII
Transport
Bomber B I
Trainer
Maritime Patrol
ELINT 1900C 8
Transport 1 ; Presidential Fleet
Transport 4 ; Presidential Fleet
Fighter F-7B
F-7M 150
Flying Boat
Transport C-46D
Fighter IIA
/ Trainer MS1
MS2 3014
Transport ; Presidential Fleet
Fighter 5SDD
5E5SDE5DDR 82
Fighter 2000BM
2000EM 315
Fighter 3 (24)
Trainer DH. 60T
/ Trainer
Utility DHC-5D 9
Transport
Transport
Fighter FB52
T55
Transport/ Bomber
Transport 3 ordered
Trainer 54
Light Bomber
Fighter
Fighter Gladiator I
Gladiator II
Fighter F4/F8
F7NF13
Trainer G-115E 74
Flying Boat
executive transport Presidential fleet.
executive transport 4 Presidential fleet.
Trainer Locally produced version of the .
Trainer Locally produced version of the .
Fighter -1969 Experimental, never went into production.
Bomber
Light Bomber Egyptian Audax 34
Light Bomber
Fighter Mk. IIC
Fighter NX798 prototype
FB.11 114 19481949- ; 2 Iraqi aircraft + 12 newly built examples.
/ Trainer K-8E 120
Transport Il-14P 70
Medium Bomber 80
Transport C-130H
EC-130VC-130H 2821
Fighter F-16A
F-16BF-16CF-16D 32813642
Transport
Utility
Fighter MC205V
Fighter F-4E 46 all of them are out of service
Fighter
Trainer MiG-15bisMiG-15UTI
Fighter MiG-17F 480
Fighter MiG-19SF 145
Fighter MiG-21F-13
MiG-21MFMiG-21PFMiG-21UMMiG-21R upgraded in Ukraine with advanced avionics and JHMCS to fire the r73 missile
Fighter MiG-23B 36
Trainer M.14A 42
Trainer
Utility
Utility M1-D
Utility 2
Transport 2 1948- 2 captured Israeli examples.
Trainer
AEW E-2C 8
Utility
Utility
Utility />
Fighter
Fighter
Trainer FT-6 7218
Bomber Mk. IV
Attack Su-7BMK 140
Attack Su-20C 42
Flying Boat
Fighter
FighterFighterTrainer Mk. VMk. 9Mk. 22T. Mk. 9
Bomber 30
Transport 1
Utility
Trainer
Trainer
Trainer Z-226T
Trainer Z-142C 48

Aircraft Origin Type Versions Number Years Notes
Attack/Scout SA-342K
SA-342L 108
Heavy Lift CH-47C
CH-47D 316
Multipurpose UH-12E 18
ASW SH-2G/E 13
Attack AH-64D 47 35 in service with 12 more on order
Utility
Medium Lift 70
Heavy Lift 20
Assault/ Medium Lift Mi-8T
Mi8TVKMi-8PPAMi-8MVMi-8RMi-8MBMi-8K
Assault/ Medium Lift Mi-17H 27
Medium Lift S-61AD 2 1975-
ASW/Utility 28
Assault/CSAR UH-60A
UH-60M 224
Medium Lift Mk. 1
Mk. 2Mk. 2E 5194 ; including 2 in Presidential fleet.
ASW Mk. 47 6
Utility 2

طيب عظيم جدا من النظره الاولي حتي غير المتفحصه تدرك تمام الادراك انه علي مدار تاريخها اقتنت مصر الكثير من الطائرات بمختلف طرازاتها بمختلف مصادرها

السؤال هو اين هذه الطائرات الان؟ الاجابه للاسف معظمها يتعفن في الهواء الطلق منذ عقود
طيب نأخذ مثال مثلا من هذه الطائرات عشوائيا

G-73 Mallard

هل يمكن لاحد ما ان يخبرني مصير هذه التحفه؟

Consolidated PBY Catalina

الجواب هو هذا

لماذا لا يوجد اي تساهل من الجيش مع القطاع الخاص في شراء هذه الطائرات و ترميمها و استخدامها حتي كمطاعم؟
اين متاحف الطائرات الخاصه بنا التي يوجد بها النسخ النادره التي امتلكناها؟
مصر في تاريخها كله لم تمتلك عدد من الطائرات بهذه الضخامه. لو كنا امريكا او روسيا مثلا انتجنا الاف الالاف لتركناهم في العراء لكن لماذا الاصرار علي اهدار مورد دخل محتمل؟ خصوصا و ان بضع ورش تعديل و ترميم تستطيع ان تنتج من الطائرات القديمه تحف يمكن ان تتحول لمصدر دخل

انت بتكلم عن فكر استثماري visionary استحالة تلاقيه في الجهاز الاداري او العسكري الا على مضض
ممكن في القطاع الخاص لكن عدم اقتناع الاساسي الدولة بالموضوع و تسهيله مستحيل يحصل
مثلا هل حد سال لماذا لا يوجد طيران خاص في مصر على غرار العالم و الخليج او رخص تعليم طيران مدني لاي شخص حتى نحن العامة سواء طائرات شراعية او هيل
او لماذا رجال الاعمال لا يملكون طائرات هيل للتنقل في الاجواء المصرية او عدم امكانية شركة او جهة خاصة بامتلاك طائرات عامودية لخدمة اعمالها الفكرة نفسها لن تدخل العقول الادارية مستحيل خصوصا الآن و الكثير غيره

انت بتكلم عن فكر استثماري visionary استحالة تلاقيه في الجهاز الاداري او العسكري الا على مضض
ممكن في القطاع الخاص لكن عدم اقتناع الاساسي الدولة بالموضوع و تسهيله مستحيل يحصل
مثلا هل حد سال لماذا لا يوجد طيران خاص في مصر على غرار العالم و الخليج او رخص تعليم طيران مدني لاي شخص حتى نحن العامة سواء طائرات شراعية او هيل
او لماذا رجال الاعمال لا يملكون طائرات هيل للتنقل في الاجواء المصرية او عدم امكانية شركة او جهة خاصة بامتلاك طائرات عامودية لخدمة اعمالها الفكرة نفسها لن تدخل العقول الادارية مستحيل خصوصا الآن و الكثير غيره

خساره للاسف حتي الطائره حلوان صناعتنا تعرض في متحف في المانيا بحاله ممتازه و هنا لا تعليق

الراجل ده لازم يمسك وزاره التخطيط
التنميه الاداريه
لازم يمسك وزاره الكلام الى فوق ده مش كلام شخص عادى .
العقليات دى مينفعش تتدفن

موجود معانا فى المنتدى

التنميه الاداريه
العقليات دى مينفعش تتدفن

موجود معانا فى المنتدى

و بتقولها في وشي :D
طب امشي انا بقى عشان عندي life عايز الحقها

التنميه الاداريه
العقليات دى مينفعش تتدفن

موجود معانا فى المنتدى

لو الكلام موجه ليا ربنا يخليك يا عزيزي انا بحاول علي قدي
الموضوع و ما فيه اني نفسي الجيش يشغلنا معاه شويه يقولنا بس اعملوا ورش تعديل مدرعات ورش رش دوكو ورش ترميم طيارات قديمه بدل ما الدود بياكلها في الصحرا نرممها و نعملها منظر و نشستفيد منها انشاله حتي نعملها كشك علي ناصيه بس يبقي كشك شكله حلو و جديد و اهو احنا نشتغل و الجيش مش خسران اي حاجه نهائي
بالعكس لما ارمم مثلا الميج القديمه اللي عندي و اعملها شكل حلو و احطها في ميدان مثلا بدل التماثيل المشوهه اللي بيعملوها دلوقت مش يبقي افيد و اكرملنا؟ مع نبذه تحت الطياره عن تاريخها و معاركها كده انا جبت بانوراما اكتوبر للمشاهد العادي في الشارع

هناك متحف للقوات الجوية فى مطار الماظة بة كل الطائرات التى دخلت الخدمة منذ 1928 وحتى الان

هناك متحف للقوات الجوية فى مطار الماظة بة كل الطائرات التى دخلت الخدمة منذ 1928 وحتى الان

حسب معلوماتي المتحف غير مفتوح لدخول العامه كما انه لا يعرض كل الانواع بل يعرض بعضها فقط

حسب معلوماتي المتحف غير مفتوح لدخول العامه كما انه لا يعرض كل الانواع بل يعرض بعضها فقط
نعم على حد علمى غير مفتوح للعامة
انت كنت بتتكلم ان مافيش اهتمام بالطائرات القديمة التى خرجت من الخدمة، وان القوات الجوية بتتخلص منها
فى حفل تخرج دفعة جديدة من القوات الجوية عام 2010 ،ظهرت اول طائرة دخلت الخدمة فى القوات الجوية (لا اذكر اسمها)
وكانت بحالة فنية ممتازة ،وكذلك طائرات مثل سيبت فاير وميج 15\17

لو الكلام موجه ليا ربنا يخليك يا عزيزي انا بحاول علي قدي
الموضوع و ما فيه اني نفسي الجيش يشغلنا معاه شويه يقولنا بس اعملوا ورش تعديل مدرعات ورش رش دوكو ورش ترميم طيارات قديمه بدل ما الدود بياكلها في الصحرا نرممها و نعملها منظر و نشستفيد منها انشاله حتي نعملها كشك علي ناصيه بس يبقي كشك شكله حلو و جديد و اهو احنا نشتغل و الجيش مش خسران اي حاجه نهائي
بالعكس لما ارمم مثلا الميج القديمه اللي عندي و اعملها شكل حلو و احطها في ميدان مثلا بدل التماثيل المشوهه اللي بيعملوها دلوقت مش يبقي افيد و اكرملنا؟ مع نبذه تحت الطياره عن تاريخها و معاركها كده انا جبت بانوراما اكتوبر للمشاهد العادي في الشارع
بص بكل صراحه دماغ حضرتك دى تنفع فى الــPLP
لو كنت اصغر من 30 قدم
بس تقريبا شكل حضرتك معدى السن المسموح
الافكار حلوه محتاج به يشوفها وينفذها
انا مقدم فى الــplp ادعليى انجح فيها ولو اتعينت وزير:D هتنازل عن الوزاره ليك .

نعم على حد علمى غير مفتوح للعامة
انت كنت بتتكلم ان مافيش اهتمام بالطائرات القديمة التى خرجت من الخدمة، وان القوات الجوية بتتخلص منها
فى حفل تخرج دفعة جديدة من القوات الجوية عام 2010 ،ظهرت اول طائرة دخلت الخدمة فى القوات الجوية (لا اذكر اسمها)
وكانت بحالة فنية ممتازة ،وكذلك طائرات مثل سيبت فاير وميج 15\17

ايوه طب ايه لزمه المتحف طالما مش مفتوح للعامه؟ مهو كده كده اللي في الجيش يقدروا يشوفوا طيارات براحتهم
صدقني الجيش مايقدرش يهتم بكل الطيارات و في كتير بيترموا زي مثلا ال اليوشن اللي طلعت من الخدمه سنه 2000 بقالها 15 سنه في الشمس و بس كده

بص بكل صراحه دماغ حضرتك دى تنفع فى الــPLP
لو كنت اصغر من 30 قدم
بس تقريبا شكل حضرتك معدى السن المسموح
الافكار حلوه محتاج به يشوفها وينفذها
انا مقدم فى الــplp ادعليى انجح فيها ولو اتعينت وزير:D هتنازل عن الوزاره ليك .

ربنا يوفقك يا كبير بالنجاح باذن الله
انا 27 بس مش هقدم في ناس كتير تستحقها اكتر مني

يا راجل دة حتي قطاع المدني في الجيش
يفتقد الفكر الاستثماري تماما
وابسط حاجة الاستادات اللي اتبنيت في مصر عن طريق الجيش الاستاد المحترم الوحيد كان استاد برج العرب واستاد السويس
انما في استادات تانية انا مش عارف اتبنيت ازاي ولية
الغريب ان الاستادات دية اتبنت من فترة مش طويلة
مفهاش مورد استثماري خالص
يعني استاد برج العرب روح دلوقتي هتلاقية مقفول
مع ان استاد زي دة المفروض يكون فية مول تجاري علي اعلي مستوي فندق مستشفي ملحقة بجوار الملعب علي اعلي مستوي علشان الملعب يجيب فلوس
انما مفيش خالص اي مواكبة لمفهوم الاستثمار العالمي

بلاش دي
انت عارف التابلت اينار اللي بيصنعوا
تسمع عنة دلوقتي طبعا لا
التابلت عملوا منوا اصدار تاني وفي اصدار تالت كمان احتمال ينزل بشريحة مكالمة
انا اشتريت الاصدار الاول
بالنسبة للتابلت الصيني مفيش مقارنة امكانياته عالية عن الصيني وكان سعرة ١٦٦٠ وقتها بالنسبة لتابلت عشرة بوصة حلو لكن مش مناسب لمنتج بيتصنع في مصر لان الانتاج الكمي مش مناسب
بص الفكر اللي يجيب الضغط
اي شركة مصنعة للتابلت بتسوق منتجها عن طريق وكلاء معتمدين مسؤلين عن التسويق والبيع للتجار والافراد وضمان المنتج بمساعدة الشركة الام
عندنا بقي لا الفكر الجهنمي ان الانتاج الحربي عامل منافذ بيع هي الوكيل والضامن والتاجر
ياراجل حاجة تحرق الدم

يا راجل دة حتي قطاع المدني في الجيش
يفتقد الفكر الاستثماري تماما
وابسط حاجة الاستادات اللي اتبنيت في مصر عن طريق الجيش الاستاد المحترم الوحيد كان استاد برج العرب واستاد السويس
انما في استادات تانية انا مش عارف اتبنيت ازاي ولية
الغريب ان الاستادات دية اتبنت من فترة مش طويلة
مفهاش مورد استثماري خالص
يعني استاد برج العرب روح دلوقتي هتلاقية مقفول
مع ان استاد زي دة المفروض يكون فية مول تجاري علي اعلي مستوي فندق مستشفي ملحقة بجوار الملعب علي اعلي مستوي علشان الملعب يجيب فلوس
انما مفيش خالص اي مواكبة لمفهوم الاستثمار العالمي
بلاش دي
انت عارف التابلت اينار اللي بيصنعوا
تسمع عنة دلوقتي طبعا لا
التابلت عملوا منوا اصدار تاني وفي اصدار تالت كمان احتمال ينزل بشريحة مكالمة
انا اشتريت الاصدار الاول
بالنسبة للتابلت الصيني مفيش مقارنة امكانياته عالية عن الصيني وكان سعرة ١٦٦٠ وقتها بالنسبة لتابلت عشرة بوصة حلو لكن مش مناسب لمنتج بيتصنع في مصر لان الانتاج الكمي مش مناسب
بص الفكر اللي يجيب الضغط
اي شركة مصنعة للتابلت بتسوق منتجها عن طريق وكلاء معتمدين مسؤلين عن التسويق والبيع للتجار والافراد وضمان المنتج بمساعدة الشركة الام
عندنا بقي لا الفكر الجهنمي ان الانتاج الحربي عامل منافذ بيع هي الوكيل والضامن والتاجر
ياراجل حاجة تحرق الدم

انت عمال تزود الوجع جوانا

انت عمال تزود الوجع جوانا
لا وجع ولا الحاجة
احنا محتاجين ادارة جديدة مش موظفين
اللي كان بيبيع التابلت كان مهندس مسؤل عن تسويقة وشرح امكانياتة
كنت بكلمة اصر وكان بيقسم ان البوردة مصنعة في مصر بنسبة ١٠٠٪ وانا مكنتش مصدق وكنت بنكشة
فحلفلي انها انتاج مصري
لكن ربنا يكرم بادارة محترفة

ـ في العموم , معروف في الجيش المصري بالذات ان المُعدة او السلاح بما فيها الطائرات بتفضل تخدم في الجيش لحد ما يجي عليها يوم بيبقى هاين عليها تحلف و تقول ابوس ايديكم حلوا عني :D
و بالتالي لا اعتقد ابدا ان هناك تفريط او إهمال او سوء تخزين للمعدات التي خرجت من الخدمة , و إن حدث ـ و هو وارد ـ تكون مجرد حالات فردية محدودة ..

ـ بخصوص الطائرات خصوصا فالامر أكثر دقة و حرص فما يخرج من الخدمة إما يتم تخزينة بشكل جيد او يتم تفكيكه كقطع غيار او يتم إعادة بيعه و هناك حالات كثيرة على اعادة بيع مصر لطائرات متقادمة لعدة دول افريقية , لا يحضرني منها الأن امثلة و لكن سأبحث عنها لاحقا ان شاء الله ..

ـ أما النظرة الاستثمارية للقطع المتقادمة " فوق الحاجة ", أعتقد انها فكرة جيدة لابد من النظر اليها خصوصا مع القطع الكبيرة من الطائرات او السفن الحربية و لنا في تحويل حاملة الطائرات " انتربيد " الى متحف مفتوح مثال جيد على ذلك ..

القطاع الخاص في مصر معندوش اي نوع من انواع الابداع

كل همهم هو تشغيل الاموال حتى تأتي بربح سريع بدون اي مجهود ولا تفكير

من المستحيل ان تجد رجل اعمال مصري يفكر في امر يحتاج الى ابداع

القطاع الخاص في مصر معندوش اي نوع من انواع الابداع

كل همهم هو تشغيل الاموال حتى تأتي بربح سريع بدون اي مجهود ولا تفكير

من المستحيل ان تجد رجل اعمال مصري يفكر في امر يحتاج الى ابداع
بس عنده فكر استثماري
هو اغلبة مش مبدع
لكن لو تحت ايدة ربع امكانيات الانتاج الحربي
وقدراته الفنية الكبيرة
يقدر يسوقها افضل من الجيش ويجيب منها فلوس احسن من الجيش للاسف

عودة