فرنسا تموّل سلاح ليزر خاص بالرافال :)

التاليوس هو نفسه pdl ng التي هي تسمية اولية عمومية وتعني Pod de Désignation Laser de Nouvelle Génération او بود التهديف او التحديد الليزري من الجيل الجديد .

talios هي التسمية الرسمية والاكثر دقة لدور المتعدد الذي يلعبه هذا البود الجديد وهو Targeting Long range Identification Optronic System او نضام التهديف والتحديد الالكتروبصري البعيد المدى وهو يلعب ادوار متعددة اكثر من مجرد بود تهديف عادي .

بما اننا نتكلم في الموضوع عن دور الليزر فالتسمية التي تناسب الموضوع هي pdl-ng اما اذا اردنا ان نتكلم عن البود بصفة عامة باشراك نضم الاستشعار الالكترو بصرية مع المحددات الليزرية و الداتا لينك ونضم الملاحة المدمجة فيه فالتسمية المناسبة هي talios.

تسلم يا غالى انا كنت فاكر ان دا بود تانى غير التاليوس بيتم تصنيعه طلع هو التاليوس على العموم مبروك لمصر البود الجاحد دا

دا بود تهديف مش سلاح ليزر :)

اتفرج على الفيديو و بارك لنفسك اصل مصر اتعاقدت علي البود دا للرافال :D

يا استاذي يا غالي يابن مصر الغالية

عارف ان ده بود تهديف ومصر تعاقدت عليه

الله يبارك لمصر الحبيبة الف مليون مره

لكن لم تركز بسؤالي جيدا اخي الحبيب

انا اقصد لو لو ركب مستقبلا كسلاح باحد التحديثات المستقبلية

لاسلحة الطائرة..

السؤال

هل سيؤثر على البصمة الحرارية للطائرة؟؟؟

وشكرا قوي لذوقك العالي...

يا استاذي يا غالي يابن مصر الغالية

عارف ان ده بود تهديف ومصر تعاقدت عليه

الله يبارك لمصر الحبيبة الف مليون مره

لكن لم تركز بسؤالي جيدا اخي الحبيب

انا اقصد لو لو ركب مستقبلا كسلاح باحد التحديثات المستقبلية

لاسلحة الطائرة..

السؤال

هل سيؤثر على البصمة الحرارية للطائرة؟؟؟

وشكرا قوي لذوقك العالي...

اعذرنى اخى الكريم كنت اعتقد انك تقصد البود وكنت اعتقد انك مصرى

بالنسبه لسؤالك فاعذرنى ساتركه لاحد له اطلاع لما توصلت اليه العلوم فى كبح جماح الطاقه الحراريه الناتجه عن الشعاع الليزر وهل من الممكن ان يسهل استهداف الطائرات الحامله لهذا السلاح بالصواريخ ذات التتبع الحرارى جو جو او ارض جو
ولكن السؤال الان هو ما الذى توصل له الغرب فى هذا النوع من السلاح فبالتاكيد امامه الكثير ليخرج الى النور

والشكر موصول اخى الكريم

اعذرنى اخى الكريم كنت اعتقد انك تقصد البود وكنت اعتقد انك مصرى

بالنسبه لسؤالك فاعذرنى ساتركه لاحد له اطلاع لما توصلت اليه العلوم فى كبح جماح الطاقه الحراريه الناتجه عن الشعاع الليزر وهل من الممكن ان يسهل استهداف الطائرات الحامله لهذا السلاح بالصواريخ ذات التتبع الحرارى جو جو او ارض جو
ولكن السؤال الان هو ما الذى توصل له الغرب فى هذا النوع من السلاح فبالتاكيد امامه الكثير ليخرج الى النور

والشكر موصول اخى الكريم

لاء لاء لاء كده ميصحش ياعم ايجبشن

انا مصري ومن المحله كمان ياريس

اوريك البطاقة

وحكمتي بالحياة

"ولو لم اكن مصريا لأختللت نفسيا"

صباح الفل ياريس

لاء لاء لاء كده ميصحش ياعم ايجبشن

انا مصري ومن المحله كمان ياريس

اوريك البطاقة

وحكمتي بالحياة

"ولو لم اكن مصريا لأختللت نفسيا"

صباح الفل ياريس

امال ايه يا عم
صباح البقلاوه يا غالى

الأهم لشركة "داسو" بدل من تطوير سلاح ليزر أو غيره هو التوجه لمقاتلة "الجيل الخامس" من "الرفال" إلى أكيد حتكون تحفة جوية " كالرفال"

عودة
أعلى