أهم خصائص سو- 35 إس

طائره سياده جويه من الطراز الرفيع
كنت اتمناها لمصر
لكن بعد التعاقد على الميج 35 لا اعتقد انها ستأتى
على الاقل ليس فى المستقبل القريب
مصر تريد السو35 بجانب الميج35 و في توريد متزامن المشكله ان خطوط الانتاج تعمل لصالح الروس حتي 2019

اخي العزيز الرافال تسليحها في مهام اخماد الدفاع الجوي عليه استفسارات كثيرة بعكس السو35 فالبتعاون بين الطائرتين تقوم الرافال بمهام SAED بينما السو35 تتولي مهام DAED بجانب مهام التامين و الحمايه و الكمائن المشتركه فهم فريق متكامل مع الاس300 يصعب اختراقه حتي من الاف35
قدرات الرافال علي التسلل باستخدام السبيكترا تتيح لها الكثير امام الدفاعات الجوية وهي قادرة علي اخمادها الرافال تعتمد اسلوب مختلف عن السو
عموما ممكن تشرح الفرق تسليح السو علي حد علمي قادر علي ضرب الدفاعات من مسافات بعيدة لكن الرافال قادرة علي التسلل لمدي جيد ومن ثم الضرب

قدرات الرافال علي التسلل باستخدام السبيكترا تتيح لها الكثير امام الدفاعات الجوية وهي قادرة علي اخمادها الرافال تعتمد اسلوب مختلف عن السو
عموما ممكن تشرح الفرق تسليح السو علي حد علمي قادر علي ضرب الدفاعات من مسافات بعيدة لكن الرافال قادرة علي التسلل لمدي جيد ومن ثم الضرب
ساكون اكثر تحديدا ما الصاروخ الذي تعاقدت عليه مصر مع الرافال مضاد للرادارت و لا تقول لي الهارم الامريكي او الارمات الفرنسي فالموجود بالخدمه حاليا نسخ قديمه و امريكا لن تزودك باحدث نسخ الهارم اما الارمات المطور من المرتيل من حقبه السبعينات ففرنسا نفسها اهملته
اما السو35 فحدث و لا حرج قادره علي التعامل مع الرادارات من اكثر من 250 كم بواسطه KH-31

AL RAGH @AL RAGH

انفوجرافيك رائع ودلوقتى انقلة على هذا الموضوع الموحد
http://defense-arab.com/vb/threads/91510/
وايضا انقل كل موضوعات الانفوجرافيك الخاصة بك هناك ايضا

واتعبنى بقا اتعبنى:D هادور وراك انا فى كل المواضيع كدة :mad:eek:_O

ساكون اكثر تحديدا ما الصاروخ الذي تعاقدت عليه مصر مع الرافال مضاد للرادارت و لا تقول لي الهارم الامريكي او الارمات الفرنسي فالموجود بالخدمه حاليا نسخ قديمه و امريكا لن تزودك باحدث نسخ الهارم اما الارمات المطور من المرتيل من حقبه السبعينات ففرنسا نفسها اهملته
اما السو35 فحدث و لا حرج قادره علي التعامل مع الرادارات من اكثر من 250 كم بواسطه KH-31
متفق بس زي ماقولنا قدرات التسلل ممتازة عكس السو
ثانيا ممكن تطلب تطوير للصاروخ ارمات ونقل تقنية

متفق بس زي ماقولنا قدرات التسلل ممتازة عكس السو
ثانيا ممكن تطلب تطوير للصاروخ ارمات ونقل تقنية
مع العدو الصهيوني صعب جدا التسلل بمدي ضرب مناسب لصواريخ الرافال و الارمات فرنسا نفسها تخلت عنه

مع العدو الصهيوني صعب جدا التسلل بمدي ضرب مناسب لصواريخ الرافال و الارمات فرنسا نفسها تخلت عنه
طيب خلينا نفكر بشكل مختلف
فرنسا هتشغل الرافال الي ظهور طائرات الجيل السادس
تفتكر دولة زي فرنسا هتتخلي عن قدرات اخماد الدفاعات ومتعملش صاروخ مضاد للردارات حديث
ميزة الاسلحة الفرنسية سواء. رافال او فريم
انها منصات قابلة للتطوير بسهولة بفضل تصميماتها الحديثة والمرنة فما بالك بالتسليح
ياراجل دي لوطلبت من فرنسا تتطوير الصاروخ لحسابك ونقل تقنية يعني حاجة معمولة ليك انت مخصوص زي الامبسادور فرنسا مش هترفض
انما اشتري طيارة زي السو علشان تسليحها فقط
اعتقد صعب خصوصا ان الميج لو شالت الصاروخ الروسي دة ممكن تضرب بية من جوة الأجواء المصرية
عموما انا كلامي مش تقليل من السو هيا جبارة
لكن لما تبصلها كا منصة اطلاق صواريخ تصميمها خلاص هو كدة مينفعش يطور تماما زي الرافال
ودة مهم لطيارة هتخدم تقريبا ٣٠ سنة
كان البعض بيتكلم علي شراء الصين للسو
وكان بيقول انهم هينسخوها
كان راي انهم مش اغبية تصميم السو انتها تقريبا ومفرقش كتير عن السو٣٠
لكن الصينين هيهتموا بالمحرك والالكترونيات بالاساس للاستفاده منها علي منصات الجيل الخامس

طيب خلينا نفكر بشكل مختلف
فرنسا هتشغل الرافال الي ظهور طائرات الجيل السادس
تفتكر دولة زي فرنسا هتتخلي عن قدرات اخماد الدفاعات ومتعملش صاروخ مضاد للردارات حديث
ميزة الاسلحة الفرنسية سواء. رافال او فريم
انها منصات قابلة للتطوير بسهولة بفضل تصميماتها الحديثة والمرنة فما بالك بالتسليح
ياراجل دي لوطلبت من فرنسا تتطوير الصاروخ لحسابك ونقل تقنية يعني حاجة معمولة ليك انت مخصوص زي الامبسادور فرنسا مش هترفض
انما اشتري طيارة زي السو علشان تسليحها فقط
اعتقد صعب خصوصا ان الميج لو شالت الصاروخ الروسي دة ممكن تضرب بية من جوة الأجواء المصرية
عموما انا كلامي مش تقليل من السو هيا جبارة
لكن لما تبصلها كا منصة اطلاق صواريخ تصميمها خلاص هو كدة مينفعش يطور تماما زي الرافال
ودة مهم لطيارة هتخدم تقريبا ٣٠ سنة
كان البعض بيتكلم علي شراء الصين للسو
وكان بيقول انهم هينسخوها
كان راي انهم مش اغبية تصميم السو انتها تقريبا ومفرقش كتير عن السو٣٠
لكن الصينين هيهتموا بالمحرك والالكترونيات بالاساس للاستفاده منها علي منصات الجيل الخامس
ما ذكرته هو سبب واحد من ضمن اسباب لتوضيح التكامل بين الطائرتين بالنسبه للصاروخ المضاد للرادارات علي الرافال الفرنسيه هو احدث اصدارات الهارم الامريكي بصفتها حليف رئيسي بالناتو اما مصر فالموقف مختلف في مستوي التسليح الامريكي

ما ذكرته هو سبب واحد من ضمن اسباب لتوضيح التكامل بين الطائرتين بالنسبه للصاروخ المضاد للرادارات علي الرافال الفرنسيه هو احدث اصدارات الهارم الامريكي بصفتها حليف رئيسي بالناتو اما مصر فالموقف مختلف في مستوي التسليح الامريكي
في الحالة دي ممكن نعتمد علي الميج

حجم التخاريف فى الموضوع مثير للسخريه والدهشه

أقوى طائرة ذات سيادة جوية حسب رأيي , أكثر ما يعجبني فيها نظامOLS-35 :) القتل الصامت بإمتياز

عودة
أعلى