ما هي قدرات زورق الصواريخ الهجومي الشبح المصري Ambassador MK-III صاحب اسم سليمان عزت الوحيد في العال

حكم مصارعه

عضو مميز
التفاعل
5,243 0 0

تشارك مصر بزورق الصواريخ الهجومي الشبح المصري Ambassador MK-III صاحب اسم سليمان عزت، لفرض السيطرة البحرية وتأمين مضيق باب المندب وخليج عدن، وذلك لمنع أية أعمال إمداد أو تهريب أسلحة لحساب الحوثيين، وفقًا لما أعلنت عنه صفحة القوات الجوية المصرية على فيس بوك.

وتابعت أن الزورق تم بنائه خصيصا وبناءاً علي مواصفات حددتها البحرية المصرية فقط، وهي المالك الوحيد له في العالم، ولا يحق لأي دولة في العالم بما فيها الولايات المتحدة نفسها أن تمتلكه إلا بعد موافقة مصر .
ويتسلح الامباسادور بالأتي:

- 8 صواريخ هاربون البلوك الثاني سطح-سطح المضادة للسفن والقطع البحرية المختلفة RGM-84 Harpoon Block-II ويصل مداه الي 280كلم.

- خلية صواريخ Rim-116 الدوارة الموجهة حراريا وبالرادار السلبي، والمخصصة للدفاع الجوي والتصدي للصواريخ المضادة للسفن أو الطائرات المقتربة منه بعدد 21 صاروخ وبمدي يصل الي 9كلم.

- نظام الدفاع الجوي المدفعي سداسي المواسير فلانكس Phlanax والمخصص للتصدي لأي صواريخ أو عدائيات مختلفة تقترب من اللنش بمعدل اطلاق 4500 طلقة/دقيقة وبمدي فعال يصل إلي 3.5كلم.

- المدفع الرئيسي المثبت في المقدمة OTO Melara-Super Rapid عيار 76ملم بمعدل إطلاق 120 طلقة/دقيقة ومدي يصل الي 30كلم. بالإضافة إلي رشاشين M-60 متعدد المهام عيار 7.6 ملم مثبتين على سطح الزورق ويصل مداهم الي 1.1 كلم ومعدل اطلاق 500-650 طلقة/دقيقة.

غير صحيح تلك الجزئية بالقطع
هل هناك مصدر علي ذلك فالمعروف ان اللنش تم تصميمه و تصنيعه لصالح القوات البحريه المصريه في احواض هيلتر مارين بولاية ميسيسبي الامريكيه فمن يمتلك حقوق الملكيه للتصميم و التصنيع مصر ام امريكا

البينه دائما على من ادعي :)
فئه الامباسادور كانت قوارب دوريه اقتنتها مصر مسبقا في سلاح خفر السواحل ولادائه العالي طلبت مصر نسخه خاصه بها ذات فئه تسليحيه خاصه وتعديل للبدن ليكن ذا بصمه راداريه ضئيله بل ويقاوم اجراءات الكشف الراداري حيث انه يتضمن تقنيه التحكم في البصمه الراداريه :
The FMC is designed to resist radar detection. It incorporates ship signature control technology. The ship is equipped with several sensors and combat systems for electronic, anti-aircraft and anti-surface warfare capabilities.

القارب الصاروخي هو اول دخول مصري في تقنيه الستيلث بحريا .. تلاه طبعا صفقه الجويند الفرنسي . مع الفارق ان مصر ستصنع الجويند على ارضها وستمتلك صناعه تقنيه البدن الاحادي .
لو لاحظتم في الصفقات البحريه هو اقتناء مصر في الامباسادور لقارب دوريه تم تطويره ليصبح قارب صواريخ بحزمه تسليحيه ممتازة .
وفي الجويند اقتناء مصر لكورفيت توجد منه نسخه اكبر كفرقاطه متعددة المهام .
عودة لموضوعنا الامباسادور تسليحه ممتاز جدا وقدراته رائعه وكونه ذا بصمه راداريه مخفضه يزيد في قيمته كثيرا ..
الامبسادور كقارب صواريخ يتفوق على الكورفيت سعر 5 في السرعه 41 عقده في مقابل 20 عقدة للاسرائيلي والتسليح ايضا رغم انه لا تجوز المقارنه بين قارب صواريخ وكورفيت بينما يتفوق الاسرائيلي في هنجر الهيل والطوربيدات ومدة بقائه في البحر ..
مع وجود 6 من الامبسادور و 6 من الجويند مع امكانيه صناعه الجويند مصريا تكن مصر قد اتمت خطه تجديد قوارب صواريخها بمزيج ما بين قوارب الصواريخ والكورفيت ومع وجود تشكيله من الصواريخ بحر بحر .. اوتومات على اكزوسيت على هاربون على هاربون بلوك 2 علي اتش واي 2 ...
على الروسي اللي تم الاتفاق عليه في اخر صفقه كبطاريات ساحليه ..
تحياتي :)

ارجو توضيح هذه النقطه مع المصادر لو سمحت فالاخبار عن الباستون مع P800
انت عارف معني انك تاخد صاروخ زي البي 800 دة ايه ..
اسرائيل مرعوبه ان يكن هذا الصاروخ هو الاختيار المصري ..
صاروخ سطح سطح من الجيل الرابع وبمدي 300 كم وبامكانه اختيار ارتفاعه ما بين منخفض وما بين خليط من المرتفع والمنخفض -HIGH & LOW MIX - وسرعته 750 م / ث SUPERSONIC .
ومصمم لضرب السفن المزودة باجرائات الكترونيه مضادة للصورايخ وايضا دفاع جوي .
يعني انا كنت متوقع احد عائله الكلوب وكلا الخياران ممتازان . :)
عموما في رحله بحثي اكتشفت حبه حاجات حلوة ..
من الصحف الاسرائيليه :
Next year, Cairo will receive the first of two submarines purchased from Germany to replace its aging Chinese-made fleet which was built in the 1970s.

كلام عن الياخونت :
Russian anti-ship missiles like the SS-N-26 Oniks would be a serious threat to any navy operating near Egypt, but their missiles also have land-strike capabilities and good range. The question is why a country facing few naval threats would see such missiles as a priority, when they already have a range of naval systems that include platforms firing French Exocet and American Harpoon missiles.

انت عارف معني انك تاخد صاروخ زي البي 800 دة ايه ..
اسرائيل مرعوبه ان يكن هذا الصاروخ هو الاختيار المصري ..
صاروخ سطح سطح من الجيل الرابع وبمدي 300 كم وبامكانه اختيار ارتفاعه ما بين منخفض وما بين خليط من المرتفع والمنخفض -HIGH & LOW MIX - وسرعته 750 م / ث SUPERSONIC .
ومصمم لضرب السفن المزودة باجرائات الكترونيه مضادة للصورايخ وايضا دفاع جوي .
يعني انا كنت متوقع احد عائله الكلوب وكلا الخياران ممتازان . :)
عموما في رحله بحثي اكتشفت حبه حاجات حلوة ..
من الصحف الاسرائيليه :

كلام عن الياخونت :

طبعا عارف لكن بمنطقك هذا مفيش اس 300 كمان لانه تهديد كبير لسلاح الجو الصهيوني بصراحه منطقك غير مقنع اطلاقا

طبعا عارف لكن بمنطقك هذا مفيش اس 300 كمان لانه تهديد كبير لسلاح الجو الصهيوني بصراحه منطقك غير مقنع اطلاقا
انا ما قلتش انه مش جاي ..
انا قلت اني متوقع حاجه تانيه وسواء جة هوة او الكلوب فكلا الخيارين ممتازين ..
وفق الله مصر للافضل .

انا ما قلتش انه مش جاي ..
انا قلت اني متوقع حاجه تانيه وسواء جة هوة او الكلوب فكلا الخيارين ممتازين ..
وفق الله مصر للافضل .
انا مش بنفي او اؤكد كلامك انا باحاول النقاش بالمنطق معك اخي الكريم
اكثر الاخبار اكدت الباستون لمصر اما الاعتراضات الصهيونية فهذا طبيعي و ان لم يحدث يكون الامر غير طبيعي

امريكا عايزا تضمن تفوق اسرائيل الحليف القوي لها في الشرق الاوسط
والدليل علي هذا اما مصر قطعت كل السبل امام الامريكان من نحيه التسليح والمناورات والمساعدات العسكريه
خافت امريكا علي الحليف بتعها وخافت علي نفسها بدليل تغير السياسه الخاصه بها وطريقه التعامل مع مصر
وقامت اكثر من مره بالعرض علي مصر ارجاع المساعدات العسكريه والمناورات لكن مصر رفضه هذه الكلمات
فاصبح الجيش المصري بالنسبه لي امريكا غامض جدآ وليس معروف الرؤيه والتفكير العسكري الخاص ب الجيش المصري
واسرائل برده نفس الكلام باختصار امريكا واسرائيل مش عايزين مصر تبقي قويه والدليل علي هذا الكلام هو:
عندما وافقت روسيا علي تصدير منظومه الدفاع الجوي الروسيs300الي مصر خافت جدآ امريكا واسرائيل فردت امريكا وقالت انها سوف تصدر الي اسرائيل صائرات عسكري امريكيه الي اسرائيل مع بدايه السنه
الناس دي عايزا تشكك في كل حاجه وعايزه تعرف كل حاجه
عشان كده احنا لازم نبقي يد واحده ضدد اي حد

البينه دائما على من ادعي :)
فئه الامباسادور كانت قوارب دوريه اقتنتها مصر مسبقا في سلاح خفر السواحل ولادائه العالي طلبت مصر نسخه خاصه بها ذات فئه تسليحيه خاصه وتعديل للبدن ليكن ذا بصمه راداريه ضئيله بل ويقاوم اجراءات الكشف الراداري حيث انه يتضمن تقنيه التحكم في البصمه الراداريه :

القارب الصاروخي هو اول دخول مصري في تقنيه الستيلث بحريا .. تلاه طبعا صفقه الجويند الفرنسي . مع الفارق ان مصر ستصنع الجويند على ارضها وستمتلك صناعه تقنيه البدن الاحادي .
لو لاحظتم في الصفقات البحريه هو اقتناء مصر في الامباسادور لقارب دوريه تم تطويره ليصبح قارب صواريخ بحزمه تسليحيه ممتازة .
وفي الجويند اقتناء مصر لكورفيت توجد منه نسخه اكبر كفرقاطه متعددة المهام .
عودة لموضوعنا الامباسادور تسليحه ممتاز جدا وقدراته رائعه وكونه ذا بصمه راداريه مخفضه يزيد في قيمته كثيرا ..
الامبسادور كقارب صواريخ يتفوق على الكورفيت سعر 5 في السرعه 41 عقده في مقابل 20 عقدة للاسرائيلي والتسليح ايضا رغم انه لا تجوز المقارنه بين قارب صواريخ وكورفيت بينما يتفوق الاسرائيلي في هنجر الهيل والطوربيدات ومدة بقائه في البحر ..
مع وجود 6 من الامبسادور و 6 من الجويند مع امكانيه صناعه الجويند مصريا تكن مصر قد اتمت خطه تجديد قوارب صواريخها بمزيج ما بين قوارب الصواريخ والكورفيت ومع وجود تشكيله من الصواريخ بحر بحر .. اوتومات على اكزوسيت على هاربون على هاربون بلوك 2 علي اتش واي 2 ...
على الروسي اللي تم الاتفاق عليه في اخر صفقه كبطاريات ساحليه ..

الياخونت مش مجرد بطارية دفاع ساحلي

ده اجرام بحري بمدى 300 كم ده غير ميزة الضبط المسبق للمسار يعني ممكن تظبطه على مسار كامل للـSea Skimming بنصف المدى أو إنك تخليه "مثلاً" يقطع 100 كم بالمسار العادي بعدين يكمل بمسار Sea Skimming يعني بالكتير هيعطي القطع الإسرائيلية 25-35 ثانية فقط لكشفه و التعامل معه , ده غير سرعته الهايبرسونيك الرهيبة غير الرأس الحربي الربع طن هتقسم أي قطعة بحرية إسرائيلية لـقطعتين و يغرقها فوراً مش مجرد إخراج من الخدمة

أتمنى نجيب قطع روسي مسلحه بيه هيفرق جداً أداءها بالصاروخ الياخونت

الامباسدور معلوماتي إنه بدأ تصميمه سنة 2001-2002

الكورفيت صناعة امريكية في شركة هالتر مارين Halter Marine تحت مواصفات مصرية ونسخة خاصة بمصر لايحق لأي دولة امتلاكها الا بموافقة مصر .... علي الرغم من عدم قدرته علي حمل مروحية "لهذا يطلق عليه احيانا البعض لقب لنش صواريخ" الا انه يمتلك تسليحا قويا محترما..

التعديل الأخير:
هو الامباسدور غير مسلاح بمضادات للغواصات ؟

طوربيدات بحرية يعني !

التعديل الأخير:
عودة
أعلى