مناقشة حول الصناعة الجوى المصرية

هل من الممكن صناعة 150 طائرة رفال فى مصر وذلك فى 5 الى 10 سنوات مع نقل التكنولوجيا لمصر
الاجابة بكل بساطة نعم
ولا اعرف سببا لصعوبة تنفيذ اقتراحى هذا وهو
ماذا لو اتفقت كلا من مصر والامارات على تصنيع تلك الطائرة على ان يكون مصنع المحركات بالامارات مثلا
ويخصص للامارات 50 طائره وللجيش الليبى والعراقى من 30 الى 50 طائرة يتبقى لمصر 50 الى 70 طائرة مع نقل كامل للتكنولوجيا وكفاية بقى تصنيع الفاجيت وk8 و l 15

عتقد ان الحل العملي لتصنيع مقاتله هو عمل كونسرتيوم عربي من عده دول عربيه لاسباب التمويل و الانتاج و التسويق و استخدام العلاقات المختلفه لكل دوله في حاله الاحتياج لتكنولوجيا مش متوافره حاليا
البدء بمقاتله محترمه قابله للتطوير معا تراكم الخبرات
بس لازم نبدأ لان الخبره لا تأتي الا بالتجربه

عتقد ان الحل العملي لتصنيع مقاتله هو عمل كونسرتيوم عربي من عده دول عربيه لاسباب التمويل و الانتاج و التسويق و استخدام العلاقات المختلفه لكل دوله في حاله الاحتياج لتكنولوجيا مش متوافره حاليا
البدء بمقاتله محترمه قابله للتطوير معا تراكم الخبرات
بس لازم نبدأ لان الخبره لا تأتي الا بالتجربه
من حيث الاقتراح ده راى اننا نجيب تصميم لمشروع اتقفل بسبب التمويل واديت مثال su-47
مصر والسعودية والامارات وليبيا جرب وافشل وعدل وجرب وانجح كله بدا كده

من حيث الاقتراح ده راى اننا نجيب تصميم لمشروع اتقفل بسبب التمويل واديت مثال su-47
مصر والسعودية والامارات وليبيا جرب وافشل وعدل وجرب وانجح كله بدا كده

انا اتفق معك
انا راي نبدأ بطائره تناسب العقائد المختلفه للدول العربيه و لا تكون بتكلفه خياليه او تصميم ثوري زي SU 47
يمكن انا اميل للثاندر او تصميم مشابه رخيص طيع مفيش فرق تكنولوجي رهيب و يتم التطوير تدريجيا

انا اتفق معك
انا راي نبدأ بطائره تناسب العقائد المختلفه للدول العربيه و لا تكون بتكلفه خياليه او تصميم ثوري زي SU 47
يمكن انا اميل للثاندر او تصميم مشابه رخيص طيع مفيش فرق تكنولوجي رهيب و يتم التطوير تدريجيا
لا بدل الثاندر انا بميل لل l-15 تقدر تطول عمر البدن وتزود قدرات الدعم الارضى بتاعها وحمولتها لان كل الدول العربية محتاجة ده
وبعد ما تنجح فيها تشوف حاجه اعلى من الثاندر

عودة
أعلى