مصرتطور نظام أمون بنظام كهروبصرى جديد مستقل !!!

jack.beton.agent

خبير الدفاع الجوى
إنضم
26 يناير 2015
المشاركات
4,638
التفاعل
22,995 2 0
الموضوع دا يعتبر أول مشاركه ليا وأنا معلوماتى العسكرية على أدى ...
الموضوع بإختصار أنا لقيت صوره لنظام الأمون المصرى وبها نظام كهروبصرى متعدد الكاميرات مستقل عن الرادار ومركز القياده وأما بحثت عن الموضوع دا لاقيت إن مصر إشترت النظام دا من أمريكا بعد ما قامت بتطوير النظام بالكامل وأدمجت النظام الجديد على على الأمون وعلى كنسول القياده
النظام الجديد يحتوى على كاميرا بالأشعه تحت الحمراء + كاميرا تلفزيونيه + مستشعرات ليزر ... ويقوم بتحديد معلومات الزاويه والإتجاه ومعلومات المدى حيث يحتوى على تتبع ( IR - ليزر - تلفزيونى ) وتحديد المدى بالليزر
Picture mohamed146.jpg
Picture mohamed146.jpg
Picture mohamed146.jpg
.
وكمان تم تركيب نظام للأرصاد الجويه جديد .... فياريت أى حد من الأخوه إلى فى المنتدى لو عنده معلومه ما يبخلش علينا ...
 

المرفقات

  • Picture mohamed144.jpg
    Picture mohamed144.jpg
    139.8 KB · المشاهدات: 67
وتعديل الفولجا 2 إلى فولجا 3 بمكونات صينية وروسية ...

و هذا التطوير جعل من منظومات الرادار السوفيتية التى قد يظنها البعض من مظهرها الخارجى عتيقة الطراز..

تستطيع التصدى لوسائل التشويش والاعاقة الاليكترونية الغربية..

فنجد على سبيل المثال وسائل الاعاقة و التشويش التى كانت ناجحة ضد رادار ال Low Blow

والتى كانت تعتمد على الكترونيات انظمة الانالوج الضيقة الحيز فى مجال الأشعاع..

نفس هذا الرادار عند اعادة بناءه بأستخدام أنظمة الديجيتال..

يصبح منيعا ضد هذه التدابير الخاصة بالأعاقة والتشويش..

مستخدما تكنولوجيا الحيز الأشعاعى العريض..

و التنقل الاوتوماتيكى الشبه عشوائى بين الترددات الرادارية وعمليات معالجة البيانات الرقمية..

automatic wideband pseudorandom frequency hopping

وهذا التطوير الكبير يشمل التغيير الكامل لمستقبلات ومشعات الرادار وايضا أنظمة المعالجات (البروسيسور)..

وكل هذا ونحن لم نتحدث حتى الأن عن فن التهجين..

وفيه وكما شرحنا سابقا مرارا وتكرارا..

بأنه يشمل الأضافة لمنظومة رادار كاملة جديدة وفى العادة تكون منظومة الأشتباك..

ويتم تهجينها مع المنظومة السوفيتية القديمة للصاروخ..

والتى ايضا من الممكن الا تظل قديمة ويتم تطوير مدى وقوة محرك ونوع وقود صاروخها ..

بتطويرات اكثر سهولة من تطوير منظومات الرادار نفسها..

وخير مثال على هذا التهجين هو أضافة الرادار الصينى H-200 الى منظومة مثل الفولجا او طير الصباح..

و سوف يمثل فن التهجين هذا تحديا كبيرا فى السنوات القديمة اما اى قوة جوية فى العالم..

للوقوف فى وجهة منظومة سوفيتية نظنها عتيقه مهجنة بأنظمة رادار بيسا حديثة..

مثل ال الأتش-200 أو الجراف ستون او التومب ستون وحتى فى ظل عدم تطوير الصاروخ ذاته..
H-200-Radar-4S.jpg
8 001.jpg
7 001.jpg
 
اوبااااا دا انتا عايز اعده و كباية شاي :cool:
 
الموضوع دا يعتبر أول مشاركه ليا وأنا معلوماتى العسكرية على أدى ...
الموضوع بإختصار أنا لقيت صوره لنظام الأمون المصرى وبها نظام كهروبصرى متعدد الكاميرات مستقل عن الرادار ومركز القياده وأما بحثت عن الموضوع دا لاقيت إن مصر إشترت النظام دا من أمريكا بعد ما قامت بتطوير النظام بالكامل وأدمجت النظام الجديد على على الأمون وعلى كنسول القياده
النظام الجديد يحتوى على كاميرا بالأشعه تحت الحمراء + كاميرا تلفزيونيه + مستشعرات ليزر ... ويقوم بتحديد معلومات الزاويه والإتجاه ومعلومات المدى حيث يحتوى على تتبع ( IR - ليزر - تلفزيونى ) وتحديد المدى بالليزرمشاهدة المرفق 14579 مشاهدة المرفق 14579 مشاهدة المرفق 14579 .
وكمان تم تركيب نظام للأرصاد الجويه جديد .... فياريت أى حد من الأخوه إلى فى المنتدى لو عنده معلومه ما يبخلش علينا ...

هناك معلومات عن دمج صواريخ عين الصقر وهى النسخة الخاصة بمصر

من الروسية ستريلا sa-2 على منظومة أمون المصرية وما يستتبعة


من وجود أجهزة رصد حرارى على المنظومة.....

ومن يدمج sa-2 يمكنة دمج sa-18 إيجلا والعمل على صورة الكتروبصرية

للهدف المُعادى..... والإشتباك معة head-on وليس tail chase كعين الصقر

وعموما الدفاع الجوى المصرى بة الكثير الغير معلوم عنة .




تحياتى.
 
إييييييييييييييييييييييييه يا جماعه 240 مشاهده وما فيش رد واحد .... إيه الإحباط دا حرام كدا .. ولا مفيش خبراء فى الدفاع الجوى ......!!!!!!!
أى حاجه طيب أجبروا بخاطرى ... إى تعليق لله !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
متزعلش نفسك يا معلم تسلم ايدك على الموضوع الجميل دا وشكلك هتبقى نجم جديد فى المنتدى استمر و مستنى اشوف موضوعك الجديد ادخل على فروع تانيه مش لازم الدفاع الجوى بس ;)
 
بالفعل دمج صواريخ الضبع الإسود ( المطور ) إلى هى عين الصقر وبعدد كبير وعلى فكرة رادار ومركز قيادة الأمون ( أموك ) كل التعديلات والبرمجيات إلى إتعملت عليه والإلكترونيات كلها إنتاج مصنع بنها للإلكترونيات والمصنع المصرى الصينى إلى بيصنع ( YLC ) المشترك وطبعا نظام الكاميرات المتعدد دا زى ماقلت فيه ثلاث إمكانيات كشف حرارى وتلفزيونى وليزرى ويمكن لنظام الامون بعد التطوير العمل بشكل منفرد بعيدا عن الشبكة القومية وهو دا الغرض من دمج عين الصقر عليه إنه يتحول من منظومة دفاع جوى عن نقطة إلى إستخدامه فى عمل كمائن على الإرتفاعات المنخفضة بحيث ممكن يقفل الرادار ويشتغل بشكل فردى على الجهاز الكهروبصرى الجديد خصوصا قدرته على تحديد الزاوية والإتجاه والمدى والإرتفاع أيضا ومعلومات الطقس عن طريق محطة الأرصاد الجوية .. حيث يتم تحديد تسلسل الإشتباك مع الهدف ( تخصيص - تتبع - فصل ) وتحديد إحداثيات الهدف والتحكم فى أشعة الليزر (صامت - تشغيل - تبطيل) ...
** على فكره أعتقد إلى دفع مصر لتعديل الأمون إن الأنظمة المصرية ( سيناء 23 ) و (تقريبا التانى إلى إسمه النيل 23 ) لم تثبت كفاءة فى العمل حتى إنه لم يعد سوى كتيبة (سينا) واحده فى الجيش . فكان لازم الحصول على نظام يغطى المناطق العمياء بجانب (الشيلكا ZEUS) المطوره .. لحين دخول البانتسير الروسى .............
** تطــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوير الشابــــــــــــــــــــــــــــــــــــرال إلى نسخة فريدة :
** أيضا قامت مصر بتطوير نظام الشابرال إلى الناس بتسأل هى مصر كل شوية تشترى مزيد من هذا النظام العتيد فقامت بإستبدال رداره الأصلى... (track-star) برادار نظام الأفينجر ال ( Sentintal MPQ-64 ) تعاقدت مصر على 12 محطة رادارية جديدة من السينتننتال للشابرال والمعروف إن كل محطة تحتوى على أربع قواذف والكلام دا كان سنه 2002 وتبعها بعدها صفقة تانية تقريبا بنفس العدد أى 24 رادار فى أربع قواذف ب 96 قاذف وحيتم تطوير الكل لنفس المستوى مع تحويل مع تشكيله محترمة من الصواريخ ( الإمرام AIM-9D AIMRAM النسخة الأرضية - R-27 - SD-10 ) وعلى فكرة مصر خدت حق تصنيع ال SD-10 من الصين وإلى يعتبر موازى للإمرام الأمريكى ..

مواصفات رادار الــــــ ( MPQ-64 SENTINEL ) :
حيز : X-Band
Range : 40 KM
Altitude : 12 KM MAX
Rotating at 30 RPM

** الأدهى من كدا إن مصر قامت بتركيب مضادات للدروع عليه بعدد 2 بس أنا مش متأكد إذا كان النظام بشكله النهائى (2) SD-10 + صاروخين مضادا للدروع بعد تعديل القاذف الخاص بهما وإلى إنشاء الله حيكون الأوكرانى ALTA وإلى مصر إشترته فى 2006 أو ال HELFIRE الأمريكى المعروف أى منهما مش حتفرق كتير وما حدش حيلوى دراعنا ..
** أو حيكون القاذف الرباعى المضاد للطائرات زى ما هو ويتم تركيب قاذفيين إضافيين على المدرعة (الشابرال) عمتا فى كلتا الحالتين حيكون خطير للغاية وخصوصا إن مصر تملك المئات منه وبذلك حيكون حاجه فريدة جدا كالأنى :
** منصة صاروخيه متحركه مضاده للطائرات و مضاده للدروع فى نفس الوقت لها استخدام تكتيكى مهم جدا فى طليعة القوات البريه لتامينها من الهجمات الجويه و البريه ومحدثة البرمجيات و الالكترونيات و نظام ادارة النيران محليا بما يتناسب مع احتياجات الجيش المصري فى منظومه جديدة كليا وخفيفة الحركة تكلفتها منخفضة جدا أغلب القطع الهامة منها تنتج فى مصر مع نظام OPTICAL فريد من نوعه وأيضا يعمل منفردا حتى بدون إستخدام الرادار.
** فعال جدا ضدالعدائيات الجوية التي تظهر بشكل مفاجىء و تحتاج لرد فعل سريع للتعامل معها و منها المروحيات القانصة للدبابات و الطائرات بدون طيار UAVs الاستطلاعية و المسلحة و طائرات القصف الارضي و الدعم و الاسناد القريب .
** المنظومات دى قصيرة المدى بعد التعديل أصبحت من قصيرة لمتوسطة المدى شديدة الفاعلية ضد الصواريخ الجوالة و القنابل الذكية عالية الدقة التي تطير على ارتفاعات منخفضة و شديدة الانخفاض و تمثل خطورة مطلقة على الرادارات و منظومات الدفاع الجوي و بطاريات المدفعية و اية وحدات برية بالذات الصواريخ المطلقة من خارج نطاق الدفاعات الجوية .
** يبلغ المدى الافقي للصواريخ من 500 متر – 9 كلم و الارتفاع 25 متر - 4000 متر و تعمل البواحث الحرارية في رؤوس الصواريخ على تتبع الحرارة المنبعثة من ذيل الطائرة .
** ولا ننسى لماذا تم تزويد وحدات التدخل السريع والتى تحسب عملياتها وتدخلها بالساعة والدقيقة فهل ستكون وحدات الحماية المرافقة للقوات أقل من المستوى طبعا لا ونلاحظ أنه مرافق دائما للأفينجر وإلى سمعت إن الرادار حيتعدل لتشغيل 6 قواذف بدل 4 حاليا ..
** مصر جعلت منها شبح يهدد البر والجو .. نظام مجنزر وهو المحبب للجيش المصرى .. خفيف الحركة يسهل تحميله على طائلاات C297 . يحمل أربع قواذف أيا ما كانو سواء م/ط أو م/د (+) 8 صواريخ مخزنه داخل المدرعة نفسها أى معاك 12 صاروخ على مدرعه واحده تستطيع العمل منفرده بدون محطة الرادار بالإعتماد على الأنظمة الكهروبصرية المركبة على المدرعة و إلى أفضل من ال FILR .
** بصراحة الإبداع المصرى لا ينتهى عقول من ذهب بصراحة مصر تريد أنظمة فريده نوعها العد لا يعرف عنها شىء خفيفة الحركة والوزن حمولة أكثر من رائعة 12 صاروخ تنوع رهيب فى أنواع الصواريخ التى من الممكن أن تطلقها أريع أفراد خاصة بتشغيل القاذف أثناء التجهيز وفرد واحد فقط أثناء الإشتباك . .
صورة ال SD-10 الصينى المصنع فى مصر برخصة :
SD 10 EGY.jpg


رادار ال SENTNINTAL الخاص بالشابرال والأفينجر معا :
رادار السينتنينتال.jpg


رادار التراك ستار المستبدل بالسينتنينتال ( TRACK STAR ) :
رادار التراك ستار شابرال.jpg


أجوا أن أكون قد وفقت فى توضيح الفكرة المصرية فى تطوير الشابرال وأتمنى الكل يستفيد ونتناقش ....
 
التعديل الأخير:
و إنشاء الله أنا بعد موضوع عن تطوير مصر لنقط المراقبة بمجرد النظر وإنشاء الله حيكون مفاجأة .... معلش أنا غالبية ردودى بتكون بليل ومتأخر أوى بس حعمل أيه أنا شغلى فى الشفت المسائى لذلك بسلى نفسى ..
 
والله موضوع الشابرال دا أنا بحثت فى كذا مصدر مش من مصدر واحد ... أما موضوع الأمون والفولجا وصور البوك أم والتور أم فأقسم بالله العظيم أنا كنت أول من نزل الأخبار دى سواء على أراب ميليترى أو هنا أو حتى على ساحات الطيران لأن أنا كان ليا حسابات عليهم بكذا إسم مثل MAGIC PROTEST والأسم الحالى JACK BETON و إسم MOHAMED ZIDAN لكن للأسف أنا إنقطعت على المنتديات فتره لوجدى خارج مصر ولو راجعت حتلاقى كلامى صح وأى حد غيرى إتكلم فى الموضوع دا أخدوا منى .....
أما موضوع ال SD-10 فأنا مش بتكهن بكدا أنا أبصم بالعشره إن الصاروخ دا بيتصنع فى مصر والعديد من الصواريخ الصينية الممتازه والموضوع دا بالذات أنا متأكد منه زى ما أنا بتكلم دلوقتى .. وقريب حتتأكد من كلامى حتكوووووون فيه مفاجاءات عن التعاون المصرى الصيتى وحفكركوا ...
** فاكرين منظومة صينية إسمها BODY GUARD لحماية محطات الرادار من الصواريخ أى ما كان نوعها عن طريق تدميره بالليزر إنشاء الله حنسمع ونشوفه كلنا فى مصر وبنسختيه الأرضية الخاصة بمحطات الرادار أو النسخه المركبه على الطائرات ............

وأنا بردوا إنشاء الله إلى حثبت الكلام دا . وشكرا على الرد ..
 
كل ده ومعلوماتك العسكريه على ادك! :D
موضوع مميز وملئ بالمعلومات ... تقييم +

مجلة الدفاع الجوى لو تعرف تجيبلنا اى عدد كامل من سنة 2014 تبقى ممتاز
 
رائع ياصديق , أروع ما فى الأخبار ليس فقط القدرة المصرية الرائعة على التهجين ولكن أيضاً القدرة على صناعة البرمجيات والإلكترونيات الخاصة بأنظمة الدفاع الجوى وهو أمر غاية فى التقنية . فى إنتظار موضوعك القادم . ونتمنى ألا ننتظر كثيراً حتى نرى ما تجزم بوجوده .
تقبل تقييمى وتحياتى
 
عودة
أعلى