الطائرة الايرانية السرية الجديدة : شفق Shafaq

يا اخي انت بتقول الطائره شبحيه طيب جميل انا هرد عليك من وجهين وجه علمي ووجه قياسي اوكي.
اول حاجه الوجه القياسي ان في كلامك عن الطائره كتير منه كلام منتديات وعشان اعرفك حاجه مش عشان الكلام من متديات اجنبيه يبقى نثق فيه ونعتبره قران كريم دي في الاخر متديات يعني زينا زيهم واللي بيكتب فيها هوا برده زينا زيهم ويمكن احنا نكون افضل منهم يعني اللغه الانجليزيه لا بتقدم ولا بتاخر.
ماشي.

ثم ماذا تتوقع من دوله كل ما نشاهده من صناعتها الحربيه ما هو الا نسخ من اسلحه اخرى امريكيه او روسيه يعني مثلا الصاعقه التي صفق لها الجميع ما هي الا تطوير للاف-5 وهذا معروف طبعا على اي اساس قدر الايرانيون قدراتها بانها توازي الاف-18 لا اعرف.
الدبابه سفير الايرانيه ما هي الا تطوير لاحدى دبابات التي الروسيه على ما اذكر وقس على ذلك الكثير والكثير من منتجات ايران العسكريه.
في احدى ردودك في منتدى اخر قلت انه لو كانت تلك الطائره اسرائيليه لكنا امنا ووافقنا على ماكتب
وانا الان اقول لك انه حتى لو كانت تلك الطائره من المريخ لقلت لك انها غير شبحيه وليس من اسرائيل.
وعشان اقولهالك على بلاطه كده اسرائيل والى الان لا تستطيع صناعة مقاتله اسرائيليه خالصه ولو كانت لتستطيع لفعلت ذلك منذ زمن ولنا في التاريخ عبر من ذلك.


الكافير والنيشر ما هي الا تطويرات اسرائيليه للميراج الفرنسيه اللافي ما هي الى تطوير للاف-16 مع بعض التعديل في التصميم فلا تكن نظرتك للمعارضين على انهم حاقدين على ايران.او شيئ من هذا القبيل.
والان ننتقل للقسم الثاني الرد العلمي:
اول حاجه هرد من كلامك عن الطائره ومواصفاتها وكمان الصور اللي انت ادرجتها.
انت بتقول ان الطائره دي شبح بحسب كلام المواقع مش كده طيب
اسمحلي اني اصفق واهلل للمملكه العربيه السعوديه فهي اول دوله عربيه واسلامه تمتلك طائره شبح وخفيه كمان ده اذا هنتكلم بمنطقك طبعا


هتقولي ليه؟؟؟؟
هقولك راجع الصور اللي انت حاططها للطياره وشوف الصور المتخيله والماكيتات اللي محطوطه واضح فيها ان تحميل الطائره خارجي وانا بقولهالك وببصملك بالعشره مافيش طائره شبحيه بتتحمل خارجيا ولا يمكن ان يوجد اصلا طائره في العالم بنقول عليها شبح او خفيه stealth وهي بتتحمل خارجي
لانه ببساطه التحميل الخارجي بينسف الخاصيه دي حتى الاف-22 (العفريته)لما بتتحمل خارجيا بتفقد ميزة التخفي فما تجيش تقولي المواقع بتقول انها خفيه لانه واضح انهم مش فاهمين اي حاجه عن التخفي لما يقولوك عن طياره كل تحميلها خارجي انها شبح.او خفيه.


الشيئ الثاني
انت قلت في كلامك عن المواصفات ان السرعه القصوى 1 ماك جميل قوي وده للنسخه التدريبيه.
طيب هسالك سؤال ماذا نعني بالسرعه القصوى؟



وعشان اوفر عليك احنا بنعنى بالسرعه القصوه السرعه التي يبذل عندها محرك الطائره اقصى طاقه له ليوفر العزم وقوة الدفع الكافيتان لجعل الطائره تنطلق باقصى سرعه لها وهذا يعني ان المحرك هيضطر لاستخدام الحارق اللاحق اللي هي ال after burner جميل؟
طيب اذا انت اصلا بتقول ان السرعه القصوى وركز جدا على كلمة القصوى دي لانها مهمه 1 ماك يبقى اكيد الطائره عند هذه السرعه هتضطر تستخدم الحارق اللاحق وده كمان احد مضادات تنقية التخفي المعروفه على المستوى العالم حتى الاف-22 نفسها لما بتوصل لسرعتها القصوى بتستخدم الحارق اللاحق ..الاف-22 حققت سرعة 1.6 ماك بدون الحارق اللاحق بس لما وصلت للسرعتها القصوى اللي هي 1.8 ماك استخدمت الحارق اللاحق.بتاعها.
وانت جاي بتقولي ان طياره سرعتها القصوى 1 ماك هتبقى خفيه طب ازاي دي اكيد هتستخدم الحارق اللاحق عشان توصل للسرعه دي اصلا وكل الطائرات الشبحيه اللي احنا بنشوفها ما بتستخدم الحارق اللاحق الا بعد الوصول لسرعة 1 ماك اصلا .
انما دي هتضطر لاستخدام الحارق اللاحق للوصول الى سرعة 1 ماك.
خلاص.
الحاجه التالته .


مقاتله زي دي بالتصميم ده والروعه دي والتكنلوجيا الجباره دي محتاجه رادار قوي جدا بل جبار يعني لو كانش رادار من نوع AESA يبقى على الاقل المفروض يكون موازي لل APG-68 V8-V9 مثلا فهل انت متوقع ان ايران وصلت للمستوى ده في صناعة الرادارات؟!
الايرانيين معروفين بالشغل الاعلامي بتاعهم والى الان الطائره لم تظهر في اي عرض جوي ولا حتى طارت عشان الناس تقول عليها انها شبح .ولكنا عارفين حكاية الفيديو المشهور بتاع ايران في اليوتيوب اللي بعنوان IRANIAN TECHNOLGY

واللي بتظهر فيه طياره اف-15 بتنطلق من تحت البحر وكانها صاروخ بالستي منطلق من غواصه اظن ده لو حد عارضه هتقولي ان دي غيره من ايران وحقد عليها.


وانا بقولك من دلوقتي ايران مهما عملت في النهايه لو فكرت تمد ايديها على اي دوله عربيه فانا بقولك الايد دي هتتقطع قبل ما تتمد لانهم عارفين حدودهم كويس فمافيش داعي اننا نصدق كل حاجه وفي نفس الوقت مش هنكدب كل حاجه بس نشغل عقلنا ونحكم المنطق شويه.
فيعني وبجيبلك من الاخر مش اي طياره مدهونه بطلاء كربوني وتصميمها الهندسي فيه شوية حداثه نصقفلها ونهللها ونصدق كل اللي بيتقال عنها .
وكمان بقولك لو هنفكر بطريقتك في الكلام الاول عن المصادر فانا بقولك يلا مصر عندها ميغ-29 رسميا وبعدد 40 مقاتله اس ام تي 2 وده بحسب مصادر كتير عربيه واجنبيه وانا نفس كنت اطلعت عليها

لو هنفكر بمنطقك فيلا نبارك لمصر على الرافال لان موقع ديفينس توك اللي هو منتدى اتكلم عنها وعرض صورها وناس فيه قالت ان دي مصريه.
لو هنفكر بمنطقك فيلا نبارك لمصر على السوخوي -35 لان ويكبيديا الروسيه قالت ان مصر مشاركه في مشروع السوخوي-35 بالفلوس.
وسلام يا صاحبي.


_________________​

pakfa1.jpg



shafaq4.jpg



shafaq-image1.jpg


الصور اللتي ادرجتها والتي يتضح فيها التحميل الخارجي للطائره.والذي تكلمت عنه.
 
توب ايس كلامك جميل وقمة في الاقناع والسؤال المنطقي تقنية التخفي ايران تمتلكها وروسيا تتخلى عنها ؟ نحتاج تشغيل العقول , ايران صراحة شغالة بروبجندا قوية على انفسهم بس ( ذكروني بالصحاف الله يذكره بالخير والدعايات الشيوعية لماو تسي )
 
يا سيدي ربنا يخليك وهذا من ذوقك بس.

لازم دايما نتعلم تشغيل المنطق والعقل فيما نقراه حتى لو كان منت مواقع اجنبيه (متديات-او حتى مواقع)وانا شخصيا دخلت مره مناقشة معتمدا على طريقة ان الكلام من موقع عسكري محترف وفي النهايه ثبت فشلي واعترفت بذلك بعد ان اقتنعت بمنطق من كنت احاوره وبالمناسبه هو عضو معنا في المنتدى وما شاء لله له صولات وجولات في المنتديات الاجنبيه الروسيه والامريكيه.
 
بسم الله الرحمن الرحيم.........

توب ايس.....اسمحلي اقولك برافو عليك على الرد المتعوب عليه والمنطقي جدا................بالفعل كلامك قمة الواقعيه.......
 
شكرا لك صديقي مدفعجي وهذا من ذوقك فقط.اهم شيئ يكون الكلام اقنع القارئ واستفاد منه.
 
Shafaq3.jpg


هذه صوره لنموذج للطائره تبدو مصقوله وجميلة الشكل ........ويتم اخفاء اجزاء المحرك بشكل ملفت للنظر ..........لكن السؤال هو لماذا تعرض ايران طائراتها دائما على الارض فقط .....ولماذا لا تقوم بعرضها جويا او في معارض دوليه مثلا ...او حتى اخليا؟؟الاداء هو المهم في النهايه .....وليس الشكل ....
 
سنرى ما تبديه لنا الايام عن هذه الطائره هل طائره فعلا تستحق التهليل ام انها طائره لا تستحق الدعايه التي عملت من اجلها
والله اعلم
شكرا اخوي توب ايس على ردك الجميل والواقعي
 
حجمها المصغر يوحي بان حجمها الحقيقي اصلا صغير وبمحرك واحد ثم يظهر الايرانيون ليقولو انها بمدى 3000 كلم هذا ام غريب اللهم اذا كانت تعمل بالوقود النووي
صغر حجمها يعني انها لا تعدو كونها اعتراضية وطائرة قتال قريب وهذا يعني انها باسلحة محدودة
اما مااثار تعجبي بالموضوع هو التالي خروج روسيا من المشروع لاسباب مالية سبحان الله العظيم وايران اكملت المشروع وحدها اظن ان المغال ينطلي على الايرانيين فقط فمن يصدر الاس 300 ويصنع حاملات طائرات وغواصات ويزيد ميزانية الجيش يعجز عن مشروع مقاتلة اعتراضية والبشراكة
ثم خاصية التخفي انا شخصيا اقول ان من يملك اسرار خاصية التخفي لا يطور طائرات من تصاميم قديمة ومقاتلاته من نوع اف 14 لا تصلح للطيران اكيد عنده تقنيات متقدمة جدا جدا جدا



اوجزت وافدت اخى الزعيم

بارك الله فيك
 
اذا كان اداؤها كما يوحي منظرها فهي حقا تستحق الاهتمام والتهليل بالنسبه لدوله مثل ايران لانها بالاساس ستكون طائرة تدريب ودعم وليس مقالته بشكل رئيسي ...ولكن كما قلت سابقا يجب ان ننتظر رؤيتها وهي تطير وتؤدي مناورات وتدخل الانتاج ...عندها يمكن الحكم الفعلي عليها هل هي دعايه ام فعلا طائره للانتاج الفعلي فهناك كثير من الطائرات صممت وانتج منها نماذج ولكن لم تدخل الانتاج ابدا مثل لافي الاسرائيليه بني منها فقط 3 وغيرها وميراج4000 ...يعني التصميم شيء مختلف عن تصنيع طائره واختبارها وانتاجها فعليا ...والاهم من هذا كله ما الذي تحمله من معدات واجهزه على متنها ...وما هي الاسلحه وكم من الاسلحه تحمل ؟؟وما هو مداها فعليا وهي محمله بالاسلحه؟؟؟
برايي الشخصي هذه محاوله ممتازه من ايران اذا نجحت حتى النهايه ...
 
يا اخوان انها ليست الا تعديل على الياك 130
عدلت ايران مكان التصاق الجناح بالبدن و ارجعته اكثر دائرية و قامت باضافت جناحين راسيين في المؤخرة لتصبح مخالفة للياك 130.
و ان رايتم جيدا فهذا ليس غريبا على ايران و الطائرة الاف 5 الامريكية خير دليل حيث انها عملت نفس التعديلات زيادة تقوس مكان التصاق الجناحين بالبدن و ارجعتم دائريين و اضافة جناحين راسيين في المؤخرة بدل واحد

Yak130TopView.jpg


yak-130_800%20001.jpg
 
وهنا شوفوا الاف 5
F5_von_c130.jpg


لاحظو معي جناح واحد في الماخرة و تقويس مربعي في مكان التصاق الجناحين ببدن الطائرى
لا حظوا الا الصاعقة
saegheh.jpg


saegheh-1.jpg

هذه المرة جناحين راسيين في المؤخرة و تعديل طفيف على الاجنحة بزيادة دائرية التقويس مكان التصاق الجناحين ببدن الطائرة
هذا التعديل الواضح انه اختصاص ايراني هههههههههههه
 
التعديل الأخير:
من اين لهذه الطائرة الشفق بخاصية التخفي و هي تحمل خارجيا و لها سرعة قصوى في 1 ماخ اي انهى عندما تصل لتلك السرعة تضطر لاستعمال الحارق اللاحق .منك نستفيد اخي توب ايس
 
كم تستطيع ايران تصنع من هذة الطائرة سوف تكوان مكلفة جدا ولن تظاهي الصناعة الغربية حاليا
 
يا اخوان هذه الطائره لم تصنع لتضاهي الطائرات الغربيه مثل ف35 و ف22 او تايفون ..ولا تستطيع ايران ان تفعل ......هذا مشروع المقصود به تلبية حاجة ايران وتكوين خبرات في الصناعات الجويه ...ا لطائرة طائرة تدريب ودعم جوي اي لا يقصد بها ان تطير فوق سرغة الصوت ولا يعني تحميلها باسلحه خارجيه ان بصمتها الراداريه يحب ان تكون كبيره جدا .
 


Broadly, the costs of Typhoon production are allocated: 40% for the airframe; 40% for the equipment; and 20% for the engine. Support costs for Typhoon might be a further 50% of production costs. The total costs of Typhoon are estimated (2004 prices):

i) Development = Euros 18 billion

ii) Production (620 aircraft) = Euros 36 billion

iii) Support = Euros 15-18 billion


تخيلوا ده مصاريف للتايفون ما بالكم ان ايران تدعى انها عملت طائرة شبحية يعنى المفروض انها اقوى من التايفون

متخيلين التكلفة

طبعا كمان الناحية التقنية مفيش مقارنة اساسا بكل امانة بينهم وبين ايران لا بينهم وبين احنا العرب مجتمعين فى الوقت الحالى

صراحة الايرانيين وصل بهم الموضوع الى الجنون والهرطقة


ولا حول ولا قوة الا بالله والله المستعان​
 
يا جماعة اللي يكذب في دينه بيكذب في كل شي....الله يهديهم...أو يفكنا منهم..الصراحة ما شفنا منهم أي خير
 
لقد قرات بعض الردود

و يجب على الاخوة عدم الاستعجال ..

اولا الطائرة شفق لا تشبه الياك -130!!
ومن يقول ذلك لديه قصر نظر !!
فالطائرة مختلفة من الذيل تماما و مستعرضة فى البدن و شكل الجناح ( جناح شفق لديها استدارة كبيرة جدا عن ياك )
ثانيا :
قلت ان الطائرة الايرانية شفق ..هى مشابه لطائرة ساضعها لاحقا
طائرة ميغ اى 2000 فيتياز vityaz
لا حظوا مدى الشبه !!
المشروع الغى بسبب سياسى - مالى كما اثير !!

ثالثا :

الحاقا بموضوع التخفى :
يجب على الطائرة ان تكون لديها 5 خواص :

1- شكل انسيابى ( ايروداناميكى ) لتخفيف المقاطع الرادارية ( شكل شفق .. نعم )
2- تخفيف من الاثر الحرارى للاجهزة infrared ( لا نعلم فى طائرة شفق )
3- وجود طبقة ممتصة للرادار ram ( الطائرة حسب التفاصيل لديها ) من كذا موقع يذكر ذلك
4- تحميل الاسلحة داخليا ( لا توجد تفاصيل على الثلاث انواع )
5- طريقة صناعية فى لحام الاسطح بشكل saw tooth ( ممكن )!


المشروع هو للروسى محمدوف ! وكان باسم مشروع انتجرال integral
لكن استكملته منظمة الصناعات الجوية و الفضائية مع مجمع مالك الاشتر !

project was based on I-200/Vityazh, Integral-2010 concept from Mukhamedow design bureau. It was a Mikoyan LFI(Russian JSF) project. Later with Russian assistance it transformed into Shafaq.

Mikoyan LFI.
MiG-LFI.jpg


Shafaq model.
Shafaq.jpg


Article about Vityazh 2000.
vityaz2000page18yh.jpg

vityaz2000page23oj.jpg


Model of the original Vitiazh 2000 (called in Iran M-ATF) at Kish Airshow in Iran.
vityajhrr3.jpg


ونلاحظ مدى الشبه بين الطائرة شفق و الطائرة ميغ 2000 فيتياز
 
التعديل الأخير:
والحمد لله بعد كل هذا الشرح لم تعد مشروع سري..............فضحهم الله
 
وهنا شوفوا الاف 5
F5_von_c130.jpg


لاحظو معي جناح واحد في الماخرة و تقويس مربعي في مكان التصاق الجناحين ببدن الطائرى
لا حظوا الا الصاعقة
saegheh.jpg


saegheh-1.jpg

هذه المرة جناحين راسيين في المؤخرة و تعديل طفيف على الاجنحة بزيادة دائرية التقويس مكان التصاق الجناحين ببدن الطائرة
هذا التعديل الواضح انه اختصاص ايراني هههههههههههه



رغم انه خارج الموضوع
لو صدقت :
فهل اضافة الجناح تعديل طفيف !!و لماذا يضيفوا ذلك ... ؟؟؟
و كيف عرفت ان الطائرة مشابهة تماما !!
عموما اضف اليك :

طائرة الصاعقة هى تطوير لطائرة ازرخس ( التى هى اكبر بنحو 10-15 بالمئة من طائرة اف -5 E

الاختلاف الرئيس عن الطائرة :

ان الذيل قد اضيف على نمط ذيل اف 18 A المزدوج
twin F/A-18 style composite tail fins.

الامر الاخر : الجناح لطائرة صاعقة اكبر من ازرخس الذى هو اكبر بدوره من اف -5

تم تغيير المحرك فى ازرخش الى J 85 تيربو فان لاعطاء قوة و دفعة اكبر ..

J-85 turbojet engines used in the Azarakhsh were replaced with Iranian made afterburning turbofan J-85 engines with substantial technology from the TF-30 engine

فكرة ان ايران اضافت ذيل اخر يعتقد لاساب كثيرة : مدى اقصر ل TAKE OFF و مناورة افضل واستقرار افضل بعد زيادة دفع المحركENGINE TRUST و ربما تقليل المقطع الرادارى !


لا يعرف الكثير عن انظمة طائرة صاعقة ... لكن لا استبعد مساندة من تكنولوجيا روسية !
تحياتى
 
التعديل الأخير:
هذه قياسات اف 5- E
Length: 47 (14.45 m)
: 26 ft 8 in (8.13 m)
Height: 13 ft 4½ in (4.08 m)
Wing area: 186 ft² (17.28 m²)
: root, NACA 64A004.8 tip


وطائرة ازرخش

Crew: two
* Length: 17.70 m (58 ft 1 in)
* Wingspan: 9.20 m (30 ft 2 in)
* Height: m (ft in)
* Wing area: 21.9 m² (236 ft²)
* Empty: 8,000 kg (17,600 lb)
* Loaded:
* Maximum takeoff: 18,000 kg (39,600)
* Powerplant:

Performance



azarakhsh-pic1.jpg



* Maximum speed: Mach 1.4
* Range: 1,200 km (750 miles
 
التعديل الأخير:
عودة
أعلى