مفاوضات لبيع الـJF-17 لدولة شرق اوسطية ..

صقر الامارات 

كاميكازي
خـــــبراء المنتـــــدى
إنضم
26 يوليو 2008
المشاركات
33,939
التفاعل
102,430 722 2
China-Pakistan fighter jet nears first foreign deal

jf-17_WKMD.jpg



An unidentified Middle Eastern country is in “advanced” talks to make the first foreign purchase of a fighter jet jointly developed by Pakistan and China.

The joint sales team from the Pakistan Air Force and China National Aero-Technology Import and Export Corporation also known as CATIC, are in advanced talks with 10 other countries to sell the JF-17 Thunder, said PAF Air Commodore Khalid Mahmood, who heads sales and marketing for the fighter jet.

“We are in advanced negotiations with a MiddleEastern country, but the political situation over there has delayed the deal,” said Mahmood in an interview at the Zhuhai Air Show yesterday, declining to give more details. “But we still expect them to be our first foreign client.”

The JF-17 Thunder fighter jet is among several aircraft China is seeking to export, after designating its domestic aerospace sector as a key nationalstrategic



دولة لم يفصح عنها في الشرق الاوسط يمكن ان تصبح اول زبون للمقاتلة الصينية الباكستانية JF 17 Thunder كما ان هناك مفاوضات متقدمة مع 10 دول اخرى يحتمل ان تصدر لهم الطائرة .

الدولة المشار اليها تقدمت في المفاوضات ولكن بسبب الضرف السياسي هناك , تأخرت الصفقة ... لم يفصح عن المزيد من التفاصيل عدا عن ان هذه الدولة يتوقع ان تكون اول زبون للمقاتلة .


*************

ياترى ماهي الدولة في الشرق الاوسط والتي بها مشاكل سياسية الآن !!
 
لأأأأأأااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا.....مش كان نحس وراح ؟ :D
 
لا اظن مصر اصلا لو ارادت طائرة ستتفاوض مباشرة مع الصين على تصنيع مشترك مع الصين نفسها بدون وسيط باكستاني وعلى النموذج الذذي يناسبنا وقد يكون سبب لعدم تعاقد مصر على السوخوي مع روسيا ولا يوجد دول شرق اوسطية فيها مشاكل غيراليمن والعراق وسوريا
 
يبيلها شوية تطوير ، ويبيلنا نصبر للبلوك 3 .. النشخة الشبحيه ويكون فيها رادار محترم ، وانظمة رصد سلبي قويه ومحرك اقوى ، تحتاج تحسينات حقيقة
لكن مايميزها عن غيرها ، الاسلحة وتنوعها تجمع بين الشرقي والغربي
يكفيك ان تحمل صواريخ الهادم بمدى 400 كم ، وسرعه 3 ماخ وسلملي على الفرقاطة
 
لن تكون مصر !!!!! فبعد اخبار الميج والسوخوى والرافال لن نرجع الى الوراء بشراء تلك التعيسة التى لا تقدم شىء بل ستكون عبىء على مصر فحقائق الامور جيدة للغاية وتشمل مفاجئات على شاكلة عروض الاس 300 ثم يتضح انها سلمت فليس من المعقول عند تعاقد الاعداء على الاف 35 نرجع الى الوراء ولن يغرينا رخص سعرها او امتلاك خط انتاجها
 
ممكن ده المقصود من تصريح الفريق يونس المصري ان في عروض مقدمه لمصر من روسيا و فرنسا والصين
 
ياه لو تعاقدنا على تطوير القاذفه المصرية التي خرجت من الخدمة Xian H-6 وتحويلها لتانكر HY-6U كما فعلت الصين
 
ياه لو تعاقدنا على تطوير القاذفه المصرية التي خرجت من الخدمة Xian H-6 وتحويلها لتانكر HY-6U كما فعلت الصين
ان كنت تقصد TU 16 فلا يمكن الطائره خدمت 40 عام وتم استهلاك البدن وهي خارج الخدمه من اواخر التسعينات
 
يبيلها شوية تطوير ، ويبيلنا نصبر للبلوك 3 .. النشخة الشبحيه ويكون فيها رادار محترم ، وانظمة رصد سلبي قويه ومحرك اقوى ، تحتاج تحسينات حقيقة
لكن مايميزها عن غيرها ، الاسلحة وتنوعها تجمع بين الشرقي والغربي
يكفيك ان تحمل صواريخ الهادم بمدى 400 كم ، وسرعه 3 ماخ وسلملي على الفرقاطة
الخبر على بلومبرج
المسئؤل الباكستانى يتحدث عن البلوك3
و يا صديقى لا يوجد من هذه المقاتله نسخه شبحيه
هى تطويرات فقط كبلوكات الأف16
 
على هامش معرض " تشوهاي 2014 Zhuhai " وخلال مؤتمر صحفي، قال ضابط القوات الجوية الباكستانية / خالد محمود المسؤول الأول عن التسويق والمبيعات للمقاتلة الخفيفة متعددة المهام JF-17 Thunder أن هناك دولة شرق أوسطية لم يُفصح عنها في مرحلة متقدمة من المفاوضات على المقاتلة الصينية-الباكستانية المشتركة .

حيث قال نصّاَ : " نحن في مرحلة متقدمة من المفاوضات مع دولة شرق أوسطية حول المقاتلة ولكن الموقف السياسي هناك كان قد تسبب في تأخير الصفقة، ولكننا مازلنا نتوقع أن تكون الزبون الأول لها " ورفض أن يُدلي بأيّة تفاصيل إضافية .

كما أشار إلى أن هناك مباحثات متقدمة مع 10 دول أجنبية اخرى من المحتمل أن يتعاقدوا على المقاتلة .
___________________________

* تعقيب | طيب لو حسبناها بالعقل كده مين في الشرق الأوسط كان بيتكلم على المقاتلة ؟

- عندنا دولتين وهما مصر والسعودية وكانت مصر هي السّبّاقة في الكلام عليها مع التصنيع المشترك وبعدين اتكلمت عليها السعودية بعدها بفترة .

لكن في جملة مهمّة ممكن تخلينا نطلع باستنتاج هو الأقرب للصحّة وهي " ولكن الموقف السياسي هناك كان قد تسبب في تأخير الصفقة " ، والسعودية مكانش في عندها أي مواقف سياسية تأخر أي صفقات بالعكس شغالة تعاقدات ماشاء الله ربنا يزيد ويبارك، يبقى مافيش غير مصر اللي كان فيها الموقف السياسي متأزّم من بعد يناير 2011 وتسبب في توقّف العديد من الصفقات والتعاقدات اللي تم استئناف بعضها من فترة قريبة او مؤخّراً .

- على أي حال مش هانستبق الأحداث ونصبر ونشوف هايحصل إيه ونستنى لما السيد رئيس الجمهورية يزور الصين وايه اللي هاينتج عن الزيارة دي .

- غير كده لو فرضنا إنه مصر المقصودة فده مش معناه اننا هانصرف النظر عن المقاتلات التانية المعروضة كشراء زي الميج-35 والرافال مثلا لأن دي مقاتلات صف أول وضروري هانتعاقد على اي نوع منها ولكن مقاتلة زي الثاندر احنا بنبصلها كبديل للميج-21 والجيه-7 اللي بيخرجوا من الخدمة بشكل تدريجي من فترة والميراج-5 نفسها اللى بحلول 2015 - 2016 iهاتكون خرجت من الخدمة بشكل كامل والمقاتلات دي كانت موجودة باعداد كبيرة يعني محتاجين مقاتلة صف ثاني تدخل مكانهم وبعدد كبير برضه وبالتالي الثاندر هي أفضل بديل .

_________________________________________

هذه خلاصة الزبدة
( من صفحة القوات المسلحة المصرية )

صفحة مقربة من القوات المسلحة المصرية
.
مبروووووك علي المصريين
الصفقات تاتي من كل حدب وصوب
وخد بالك من كلمة صف تاني دي
وشكرا



 
عودة
أعلى