القبض على 70% من قتلة جنود الجيش فى الفرافرة

التفاعل
5,296 0 0

الإرهابيون بدأوا الإعداد للجريمة منذ 3 شهور بدعم مخابراتى

أحد المتهمين شارك فى اعتصام رابعة وسافر إلى سوريا وأفلت من عملية عرب شركس

كشفت تحريات الأمن الوطنى عن أسرار جديدة فى جريمة الفرافرة التى راح ضحيتها 23 ضابطا وجنديا بالوادى الجديد فقد تم القبض والقضاء على 70% من منفذى حادث الفرافرة نتيجة تحركات القوات المسلحة والشرطة فور وقوع الجريمة ومنع هروب الجناة خارج البلاد عبر الدروب الصحراوية.

وكان تحرك قوات الأمن والجيش فى موقع الحادث بعد ساعة واحدة من تنفيذ الجريمة وعمل كردونات أمنية متحركة فى المناطق الجبلية المختلفة وفى حماية الشرطة الجوية كغطاء امنى لمنع هروب الجناة وتصوير المعارك مع الإرهابيين لوضع الصورة النهائية للجريمة والجناة مرتكبى الجريمة قد ساهم فى سرعة القبض على المتهمين.

وأشارت المصادر إلى أن المتهمين المقبوض عليهم اعترفوا لأجهزة الأمن عن أعضاء تنظيم بيت المقدس وغيره من التكفيريين الذين اشتركوا فى الجريمة ومصادر التمويل والتسليح، حيث قالوا إنهم تلقوا الأموال والأسلحة عبر الحدود الليبية وأنه تم التجهيز للجريمة منذ فترة طويلة تزيد على الثلاثة أشهر وتم فيها استخدام أفضل الأجهزة الإلكترونية والميدانية والسلاح إلى جانب اتخاذ إجراءات قوية لتأمين منفذى العملية بعد التنفيذ.

وأشارت المصادر إلى أنه تم إحباط محاولة هروب أحد المنفذين للجريمة إلى ليبيا، حيث ألقى القبض عليه فى محافظة البحيرة، كما تبين أن أحد القتلى من الإرهابيين مطلوب على ذمة قضية «العائدون من سوريا» الذى تزعمه محمد الظواهرى وأنه كان قد هرب من الأجهزة الأمنية أثناء مداهمتها لأحد أوكار الإرهابيين فى محافظة القليوبية إلى جانب مشاركته فى اعتصامات رابعة العدوية واتهامه بالاعتداء على قوات الشرطة إبان فض الاعتصام برابعة وتم التقاط صور له اثناء حمله بندقية آلية فى المواجهات الامنية وأنه اختفى بعد ذلك وانتظم فى لقاءاته مع افراد تنظيم بيت المقدس وشارك فى تنفيذ بعض العمليات الارهابية.

كما اكدت تحريات الامن الوطنى ان القتيل كون من خلال اتصالاته خلية ضمت مجموعة من التكفيريين الذين تعرفت أجهزة الأمن على اسمائهم وبياناتهم من خلال مصادر سرية وتم تحديد الاماكن التى من المتوقع اختباؤهم فيها وتم تكليف عدة مأموريات مسلحة للقبض عليهم احياء او اموات قبل هروبهم إلى ليبيا او السودان كما هو متوقع.

وكشفت تحريات الامن الوطنى ان القتيل الذى يعتبر الخيط الأول لكشف غموض الحادث قد التقى بمجموعته التكفيرية المسلحة فى مصر وعقد عدة اجتماعات معها وحصل على اسلحة مهربة من ليبيا وانه سافر إلى سوريا والتقى بعددا من الاتراك على الحدود مع سوريا وتم ادخاله بمعرفتهم إلى سوريا وتدرب على اطلاق النار من مدافع الهاون والآر بى جى وبنادق السلاح الآلى المتعدد وتجميع القنابل وتصنيعها وفقا للتقنيات الحديثة. كما استمر فى المشاركة فى الحرب بسوريا لاكثر من 3 اشهر تقريبا واتفق مع بعض التكفيريين من انصار بيت المقدس على العودة إلى مصر وتنفيذ عمليات ارهابية فيها بعد حصوله على دعم مالى كبير من احد اجهزة المخابرات التابعة لدولة معادية لمصر.

وكشفت التحريات ان القتيل التقى على الحدود الغربية لمصر بعدد من التكفيريين أعضاء تنظيم القاعدة، وذهبوا جميعا إلى معسكر تابع لتنظيم القاعدة، بالقرب من مدينة الكفرة الليبية، حيث تمتلك هذه المجموعة خبرة فائقة فى التنقل عبر الدروب والمسالك الجبلية بالاستعانة بعض البدو، وأنه وآخرون دخلوا إلى مصر منذ عدة أسابيع واستعان بضابط صاعقة مطرود من الخدمة العسكرية منذ 7 سنوات، لتورطة مع جماعات الإسلام السياسى، وعلاقاته مع عصابات تهريب البشر والأموال والمخدرات من وإلى ليبيا.

وكشفت تحريات الامن الوطنى انه تم تحديد هوية القتيل الذى عثر على جثته ضمن القتلى فى احداث الفرافرة تعامل مع عصابات محترفة على الحدود المصرية وأنه كان يتنقل فى الصحراء الغربية ومن وإلى ليبيا.

المصدر :

وهل تظن أن كلاب النار قادرة على الفرار من الجيش المصري

كن واثق سيتم القضاء على كل شرذمة من الخوارج في ارض سينا

الجيش والشعب سيقفون لهؤلاء الإرهابيين المجرميين بالمرصاد ان شاء الله بالتوفيق للجيش المصري البطل والى الامام ان شاء الله

يعنى انا شايف مصدر حضرتك مجرد جريده ( الشروق) يعنى مش مصدر غربى او عالمى
يعنى الحكومه والجيش ممكن ينشروا فيها اى كلام هما عاوزينه علشان حفظ ماء الوجه
للجيش والحكومه المصريه ، خلينا نفكر بعقلية المقاتل كما عودونا فى كلية الشرطه لانى ضابط
شرطه لو انا هفكر اعمل عمليه زى بتاعة الفرافره اقل ما يمكن التفكير فيه هو:
1- وقت العمليه اد ايه
2- طريقة الدخول لمسرح العمليات ( و زمن الدخول)
3-طريقة الخروج من مسرح العمليات ( وزمن الانسحاب )( وطرق الانسحاب الاساسيه والبديله)
4- خطة طوارىء ( خطة بديله )
5- التمويه

دى تعتبر الاساسيات فى اى عملية على كوكو الارض ههههههههه غانيك بأه عن نوع السلاح المستخدم وكيفية التنفيذ والتشتيت وخلافه حاجات كتيره يعنى وانت جاى تقولى الجيش قبض عليهم فى ساعه واحده هههههههه يا سيدى دا على العمليه ما تسمع فى اللاسلكى والقياده تاخد خبر والقوات تتحرك فيها على الاقل للاخر النهار يكون اللى عمل عملتوا زااااغ وحبس بكوبايتين شاى هههههههه صباح الفل يا قمر انت بتصدق اعلام الجيش المصرى ولا ايه اللى هو مصنف نفسه ال13 على العالم هههههههههههه

ولا الشرطه المصريه اللى بتقولك احنا الدوله الوحيده فى العالم اللى بتقبض على المتهم فى خلال 24 ساعه فقط من ارتكابه الجريمه ههههههههههههههههههههه

اللى متعرفوش بأه واللى هو جديد وحصرى عند الشرطه المصريه انها بتقبض على المتهم قبل ما يقوم بالجريمه وهى بتلفقهالوا وتظبطهالوا على اد مقاسو هههههههههه

للجيش والحكومه المصريه ، خلينا نفكر بعقلية المقاتل كما عودونا فى كلية الشرطه لانى ضابط
شرطه لو انا هفكر اعمل عمليه زى بتاعة الفرافره اقل ما يمكن التفكير فيه هو:
1- وقت العمليه اد ايه
2- طريقة الدخول لمسرح العمليات ( و زمن الدخول)
3-طريقة الخروج من مسرح العمليات ( وزمن الانسحاب )( وطرق الانسحاب الاساسيه والبديله)
4- خطة طوارىء ( خطة بديله )
5- التمويه

دى تعتبر الاساسيات فى اى عملية على كوكو الارض ههههههههه غانيك بأه عن نوع السلاح المستخدم وكيفية التنفيذ والتشتيت وخلافه حاجات كتيره يعنى وانت جاى تقولى الجيش قبض عليهم فى ساعه واحده هههههههه يا سيدى دا على العمليه ما تسمع فى اللاسلكى والقياده تاخد خبر والقوات تتحرك فيها على الاقل للاخر النهار يكون اللى عمل عملتوا زااااغ وحبس بكوبايتين شاى هههههههه صباح الفل يا قمر انت بتصدق اعلام الجيش المصرى ولا ايه اللى هو مصنف نفسه ال13 على العالم هههههههههههه

مع احترامى لحضرتك يا حضظابط
مش لازم عشان انك تكون ضابط شرطة وحللت الموقف ده من رؤيتك يبقى ان صح او فاهم الامور صح اصل انت ممكن تكون ظابط فى المطافى مثلا او فى الموسيقي العسكرية او فى الجوازات ................الخ
مش لازم انى اخد وقت فى الاستجابة زى ما بتقول يا خى ده انا حضرت للشرطة عملية عندنا من اسبوعين (واخد بالك للشرطة ) من وقت ما جت الاشارة وجه الدعم وتم التحرك كانوا الكلاب فى القبضه
اهى عملية زى دى ما تسمعش عنها ولا اتنشرت فى اى جرنال وللعلم الجاهزية فى الجيش اقوى بكتير من جاهزية الشرطة وده معروف للكل
شوف بقى سبحان الله
ومن الاخر يعنى لما الجيش بيحب يعلن عن حاجة بيعلنها عن طريق المتحدث العسكرى
والكلام ده كله بعيدا عن كون الخبر صحيح او لا الكلام فقط عن تحليلك العميق للاستجابة والتعامل ..

ولا الشرطه المصريه اللى بتقولك احنا الدوله الوحيده فى العالم اللى بتقبض على المتهم فى خلال 24 ساعه فقط من ارتكابه الجريمه ههههههههههههههههههههه

اللى متعرفوش بأه واللى هو جديد وحصرى عند الشرطه المصريه انها بتقبض على المتهم قبل ما يقوم بالجريمه وهى بتلفقهالوا وتظبطهالوا على اد مقاسو هههههههههه
شرطة فاسدة وضباطها اسوء ما فيها ولا يريدون ان يتغيروا

نقول اللهم اصلح ذات بين المصريين للاسف كان المصري يحب ابن بلده ومشهورين بحب بعضهم الان انقلب الحال !!!!!

مع احترامى لحضرتك يا حضظابط
مش لازم عشان انك تكون ضابط شرطة وحللت الموقف ده من رؤيتك يبقى ان صح او فاهم الامور صح اصل انت ممكن تكون ظابط فى المطافى مثلا او فى الموسيقي العسكرية او فى الجوازات ................الخ
مش لازم انى اخد وقت فى الاستجابة زى ما بتقول يا خى ده انا حضرت للشرطة عملية عندنا من اسبوعين (واخد بالك للشرطة ) من وقت ما جت الاشارة وجه الدعم وتم التحرك كانوا الكلاب فى القبضه
اهى عملية زى دى ما تسمعش عنها ولا اتنشرت فى اى جرنال وللعلم الجاهزية فى الجيش اقوى بكتير من جاهزية الشرطة وده معروف للكل
شوف بقى سبحان الله
ومن الاخر يعنى لما الجيش بيحب يعلن عن حاجة بيعلنها عن طريق المتحدث العسكرى
والكلام ده كله بعيدا عن كون الخبر صحيح او لا الكلام فقط عن تحليلك العميق للاستجابة والتعامل ..

بص يا قمر حكاية ضابط فى موسيقى الشرطه دى قلة معلومات منك لان ضباط موسيقى الشرطه بيكونوا ضمن الضباط المتخصصين يعنى خريج معهد موسيقى فى الاصل ثم ينضم 6 شهور فى اكاديمية الشرطه وبعدها يكون ضابط فى موسيقى الشرطه مع انى حاسس انها تهكم منك على كلامى لكن هتجاوز النقطه دى ، انا لما كنت بتكلم فى عملية الانتشار السريع وتعقب المجرمين كنت بتكلم عن رجال العمليات الخاصه مش نقطه شرطه ولا حتى قسم شرطه رايح يأمن موقع مسرح العمليات ، القوات الخاصه فى اى مكان فى العالم سواء جيش او شرطه ليها تكتيك واحد وهو الحذر ثم الحذر ثم الحذر فى عملية الانتشار والتعقب حتى لا تصبح المصيبه مضاعفه خصوصا لو ان المجرمين زرعوا عبوات متفجره فى مسرح العمليات بعد الانسحاب او وضعوا كمائن ثابته او متحركه للتعامل مع الامن لتأمين الانسحاب لذالك تجد ان خبراء المفرقعات هم اول اداره تقوم بتأمين مسرح العمليات فى نفس اللحظه مع قوات العمليات الخاصه بالامن المركزى لانها قوات تأمين خارجيه ( اى خارج مسرح العمليات ) ثم تأتى هنا وفى النهايه القوات الخاصه مثل 777 لدخول مسرح العمليات ومن بعدها ادارة الادله الجنائيه لمسح المكان بالكامل الموضوع دا فى اى مكان بالعالم بيتم بسرعه فائقه
لانهم يمتلكوا اجهزه حديثه جدا جدا وفائقه السرعه والتقدم ومحظور على الشرق الاوسط امتلاكها والكلام دا انا عرفتوا من زملاء لينا
فى ادارة المفرقعات سواء اجهزت ريبوت او تشويش الكترونى وعلشان انت فمصر وبسبب تسلسل القيادات المعقد وان مفيش عسكرى ولا ضابط يقدر يتحرك بدون اوامر مركزيه فالموضوع بياخد وقت صحيح مش كبير اوى بس كفيل بهروب الجناه خصوصا لو كانوا جماعات ارهابيه مدربه على اعلى اعلى اعلى مستوى لانهم عارفين كويس جدا تخطيط الداخليه فمصر ، فمت بأه انا اقصد ايه وعلى فكره الكلام اللى انا بقولهولك دا درستو فسنه تالته شرطه ماده الصاعقه وكانت تدريباتنا ( فرق قتاليه) فى القوات المسلحه ولو ليك حد من اقربائك ضابط فى الداخليه يقدر يؤكد لك صحة اقوالى

عموما سيكون التأكد من المتحدث العسكرى
بعيدا عن التشكيك والفتى
التشكيك لمجرد التشكيك عنوان بعض الاعضاء

منفذى الحادث تم التعرف عليهم بالفعل وتم القبض على مجموعه كبيره منهم واللى بيتقبض عليه بيجيب اللى يعرفه وكده يعنى...طبعا بعد ما بيطولوا معاه المناقشه شويه!!!!

بص يا قمر حكاية ضابط فى موسيقى الشرطه دى قلة معلومات منك لان ضباط موسيقى الشرطه بيكونوا ضمن الضباط المتخصصين يعنى خريج معهد موسيقى فى الاصل ثم ينضم 6 شهور فى اكاديمية الشرطه وبعدها يكون ضابط فى موسيقى الشرطه مع انى حاسس انها تهكم منك على كلامى لكن هتجاوز النقطه دى ، انا لما كنت بتكلم فى عملية الانتشار السريع وتعقب المجرمين كنت بتكلم عن رجال العمليات الخاصه مش نقطه شرطه ولا حتى قسم شرطه رايح يأمن موقع مسرح العمليات ، القوات الخاصه فى اى مكان فى العالم سواء جيش او شرطه ليها تكتيك واحد وهو الحذر ثم الحذر ثم الحذر فى عملية الانتشار والتعقب حتى لا تصبح المصيبه مضاعفه خصوصا لو ان المجرمين زرعوا عبوات متفجره فى مسرح العمليات بعد الانسحاب او وضعوا كمائن ثابته او متحركه للتعامل مع الامن لتأمين الانسحاب لذالك تجد ان خبراء المفرقعات هم اول اداره تقوم بتأمين مسرح العمليات فى نفس اللحظه مع قوات العمليات الخاصه بالامن المركزى لانها قوات تأمين خارجيه ( اى خارج مسرح العمليات ) ثم تأتى هنا وفى النهايه القوات الخاصه مثل 777 لدخول مسرح العمليات ومن بعدها ادارة الادله الجنائيه لمسح المكان بالكامل الموضوع دا فى اى مكان بالعالم بيتم بسرعه فائقه
لانهم يمتلكوا اجهزه حديثه جدا جدا وفائقه السرعه والتقدم ومحظور على الشرق الاوسط امتلاكها والكلام دا انا عرفتوا من زملاء لينا

فى ادارة المفرقعات سواء اجهزت ريبوت او تشويش الكترونى وعلشان انت فمصر وبسبب تسلسل القيادات المعقد وان مفيش عسكرى ولا ضابط يقدر يتحرك بدون اوامر مركزيه فالموضوع بياخد وقت صحيح مش كبير اوى بس كفيل بهروب الجناه خصوصا لو كانوا جماعات ارهابيه مدربه على اعلى اعلى اعلى مستوى لانهم عارفين كويس جدا تخطيط الداخليه فمصر ، فمت بأه انا اقصد ايه وعلى فكره الكلام اللى انا بقولهولك دا درستو فسنه تالته شرطه ماده الصاعقه وكانت تدريباتنا ( فرق قتاليه) فى القوات المسلحه ولو ليك حد من اقربائك ضابط فى الداخليه يقدر يؤكد لك صحة اقوالى

يعنى اية محظور على الشرق الاوسط امتلاكها
هى اسلحة نووية

اي شئ يساهم فى تقدمك محظور عليك
لان بالعربي كدا الغرب بيكون احد اكبر لمساهمين فى العمليات التخريبية فبيعملها وهو مطمن جدا ان محدش هيكشفه
آخرنا رقم العربية ونضرب نار

اي شئ يساهم فى تقدمك محظور عليك
لان بالعربي كدا الغرب بيكون احد اكبر لمساهمين فى العمليات التخريبية فبيعملها وهو مطمن جدا ان محدش هيكشفه
آخرنا رقم العربية ونضرب نار

و اين روسيا و الصين من هذا الكلام
بمعنى تمت سرقة اسرار الطائرة الشبح
واستعصى عليهم هذا .

بص شرحك ده سليم والتكتيك والاسلوب ده سليم طبعا وانا قرأت من الكتب بتاعتكم وكنت بساعد اصحابي فى الشرطة فى ابحاث مطلوبه منهم عن الكمائن والتمشيط والتعقب وقريت منه كتير فعلا
ولكن تحليلك الاسبق كان تحليل سطحى وبعيد عن الواقعية لحد ما لانك قلت ان الموضوع التسلسل هايخد يوم وعلى اخر النهار هايبدا يتحرك لكن ده مش صحيح ممكن التسلسل اللى قلته فى المشاركة التانية ليك ياخد وقت اقل من كده بكتير لو كانت القوات عل جاهزية عالية جدا وكمان برضه الخبر مش صحيح زى ما قولت فى الاول لانها بالطبع مش هاتاخد ساعة زى ما الخبر بالطبع
مع العلم ان لو القوات وصلت وعلمت عن الكلاب على مقربة بسيطة وكان معاهم دعم جوى بالهيل ممكن التعقب بسهولة وباقى القوات تبقى فى الموقع لتامينه
اما عن امتلاك اسلحة لقوات التدخل السريع والمفرقعات مفيش اى تكنولوجيا محظورة فى الوضع ده لانها مش اسلحة هاتقدم ولا هاتاخر ولا تعمل فرق
كل عام وانت بخير

بص شرحك ده سليم والتكتيك والاسلوب ده سليم طبعا وانا قرأت من الكتب بتاعتكم وكنت بساعد اصحابي فى الشرطة فى ابحاث مطلوبه منهم عن الكمائن والتمشيط والتعقب وقريت منه كتير فعلا
ولكن تحليلك الاسبق كان تحليل سطحى وبعيد عن الواقعية لحد ما لانك قلت ان الموضوع التسلسل هايخد يوم وعلى اخر النهار هايبدا يتحرك لكن ده مش صحيح ممكن التسلسل اللى قلته فى المشاركة التانية ليك ياخد وقت اقل من كده بكتير لو كانت القوات عل جاهزية عالية جدا وكمان برضه الخبر مش صحيح زى ما قولت فى الاول لانها بالطبع مش هاتاخد ساعة زى ما الخبر بالطبع
مع العلم ان لو القوات وصلت وعلمت عن الكلاب على مقربة بسيطة وكان معاهم دعم جوى بالهيل ممكن التعقب بسهولة وباقى القوات تبقى فى الموقع لتامينه

اما عن امتلاك اسلحة لقوات التدخل السريع والمفرقعات مفيش اى تكنولوجيا محظورة فى الوضع ده لانها مش اسلحة هاتقدم ولا هاتاخر ولا تعمل فرق
كل عام وانت بخير

الفاشل ناجح جداً فى تبرير فشلة

كلاشنكوف هكلر

بغض النظر عن الموضوع والخبر، انت متأكد انك ضابط شرطة مش مخبر، لان اسلوبك مش محصل امين شرطة في مرور عين شمس

كلامك، بينم على انك معدوم العقيدة، شغال علشان المرتب والسلطة

للجيش والحكومه المصريه

الخبر اهبل انا مش يخصني، بس انت زيك زي الخبر على فكرة

عودة
أعلى