استفسار هام جدا جدا

hitler987

عضو
التفاعل
58 0 0
السلام عليكم ورحمة الله
رمضان كريم وكل عام وانتم بخير
كنت عاوز استفسر عن حاجة مهمة جدا بالنسبة ليا
عن كلية الطب العسكرى فى مصر بتاخذ من كام 96 فى المائة وهل دا كل سنة ثابت
ولا بيتغير من سنة لسنة وهل بيتم فيها الاختبارات التى تحدث فى الحربية والدفاع الجوى وغيره من الكليات الاخرى
وبالنسبة لضعف النظر هل يقبلون بهم ام لا وهل تحتاج الى واسطة للقبول بيها وهل ممكن يقبلوا واحد جب اقل من واحد تانى
مثلا واحد جايب 96% وواحد تانى جاب 98% هل ممكن يقبلوا ال 96%
لو كانت بتحتاج تحتاج قفزة ثقة والعقلقة والتمارين الصدر والبطن والجرى والسباحة وغيرها
ممكن الواحد يتدرب عليهم فى كم من الوقت وهل فى اكاديميات لذلك انا سمعت عن اكاديمية اسمها الديب
ياريت تردوا عن استفسارى لانه هام جدا
والسلام عليكم ورحمة الله.

السلام عليكم ورحمة الله
رمضان كريم وكل عام وانتم بخير
كنت عاوز استفسر عن حاجة مهمة جدا بالنسبة ليا
عن كلية الطب العسكرى فى مصر بتاخذ من كام 96 فى المائة وهل دا كل سنة ثابت
ولا بيتغير من سنة لسنة وهل بيتم فيها الاختبارات التى تحدث فى الحربية والدفاع الجوى وغيره من الكليات الاخرى
وبالنسبة لضعف النظر هل يقبلون بهم ام لا وهل تحتاج الى واسطة للقبول بيها وهل ممكن يقبلوا واحد جب اقل من واحد تانى
مثلا واحد جايب 96% وواحد تانى جاب 98% هل ممكن يقبلوا ال 96%
لو كانت بتحتاج تحتاج قفزة ثقة والعقلقة والتمارين الصدر والبطن والجرى والسباحة وغيرها
ممكن الواحد يتدرب عليهم فى كم من الوقت وهل فى اكاديميات لذلك انا سمعت عن اكاديمية اسمها الديب
ياريت تردوا عن استفسارى لانه هام جدا
والسلام عليكم ورحمة الله.
الطب العسكرى واكاديميات الخريجين والفنية العسكرية تقبل ضعف النظر ولكن بدرجة محددة لا اعلمها بصراحة
بالنسبة ل 96 و 98 مادامت درجة القبول 96 فأنت متساوى مع اى احد
التدريب هناك مراكز تاهيل عسكرى منتشرة فى كل مكان او حتى جيم عادى جدا يدربك على العقلة والضغط والبطن والجرى ومركز سباحة لتعلمها والقفز حسب ظروفك
ان كان وزنك متناسب مع طولك فيلزمك اشهر قليلة للوصول للياقة تؤهلك لتجاوز الاختبارات

شكرا اخى الكريم
معنى كلام حضرتك ان كله متساوى فى الاختبارات العسكرية
على الرغم ان خريجى الطب العسكرى لن يستفيدوا من هذه الاختبارات
ممكن اعرف من حضرتك وقت سحب الملف ووقت تقديمه والموعد الذى يتم فيه الاختبارات ؟ وشكرا

عودة
أعلى