مصر تعود لتشعل سوق الصفقات العسكرية

من خلال تسريبات مقابلة الملك عبدالله مع السيسي قال له انت مثل ابني متعب والجيش المصري يحتاج الى تحديث اذهب واختر سلاحه وانا ادفع الفاتوره ورأينا ذلك من خلال الصفقات الاخيره.!!

الغواصات المصرية الصنية مازالت عاملة ومازالت تخرج الى البحر وتؤدى مهامها ولكن الى جانب الغواصات الالمانية سيتم تخفيف الضعط عليها وسيكون معدل الاستخدام اقل ومع التطوير الدائم ورفع كفائتها وهذا سياسة مصر فى الاسلحة
الغواصات الصينية ستستبدال بغواصات صينية كذالك من نوع TYPE-041 , غواصات متطورة جدا مزودة بتسليح دفاعي و هجومي محترم ضد الاهداف البحرية و البريه و الغواصات و تمتلك نظام AIP يساعدها على البقاء لفترات طويلة تحت الماء و بازاحة كبيرة تصل الى 4000 طن من نفس فئة الكيلو الروسية و باذن الله يتم ذالك فى القريب العاجل بعد زيارة السيد الرئيس للصين :cool:

من خلال تسريبات مقابلة الملك عبدالله مع السيسي قال له انت مثل ابني متعب والجيش المصري يحتاج الى تحديث اذهب واختر سلاحه وانا ادفع الفاتوره ورأينا ذلك من خلال الصفقات الاخيره.!!
هل حدث ذالك بالفعل ؟

متهيألك بس يا زومل

ده الفورك 2 ياباشا

خد بقى الهيراكليز الجبار

هل يمكن لرادار هيركليس تشغيل استر 30 بكامل قدرته و مداه ؟

هل يمكن لرادار هيركليس تشغيل استر 30 بكامل قدرته و مداه ؟
لا اخي الكريم الرادارات القادره علي تشغيل استر 30 الامبار علي الفريدا الايطالية حاليا و السي فاير علي الفريم الفرنسيه اعتبارا من 2018

انا استغربت لما وجدت مشاركة لك بتقول ان سنغفورا ركبته على مدمرة خاصة بها لتشغيل استر 15 و 30 معا
مكتوب فعلا ان خلايا السفينه هي SYLVER A5O ودي تشغل نوعين الاستر لكن اغلب الكلام ان مفيش استر 30 لانه محتاج MULTI FUNCION RADAR والهيراكليز حاليا لاينتمي لهذه الفئة

حوض DCNS متميز بتنوع انتاجه

Technological by DCNS
التعاون معه ( وحبذا الاصرار على نقل التكنولوجيا لحوض بناء سفن محلي ) يفتح مجالا واسعا للمنتجات والخدمات الواردة اعلاه
كأنك تقرأ الغيب ياصديقى :):)

اللهم صلى عالنبى ياريت تأكيدات فى هذا الاتجاه
انا سعيد اكثر بالتايب 209 وزيادة عددها
الطاقم 30 فرد
السرعة 11 عقدة عالسطح و 21 تحت الماء
الرادار اتوقعه Thomson
تستطيع الغواصة نشر الغام بحرية على مساحة واسعة من الماء
تستطيع حمل 8 طوربيدات سريعة 533 ملم
تستطيع حمل صواريخ عمق سطح ومنها الهاربون والتى حصلت عليه مصر بأعداد مقبولة وتم الافراج عن ال 30 واحد بعد التجميد
اولا واخيرا الصمت الرهيب الذى تتميز به تلك العائلة خصوصا الاصدارات 1200 .1300 .1400 والاخير واعتقد مصر ستحصل على احدهم
واخيرا مصر ستفرض حصار على السواحل الاسرائيلية كالعادة فالنوكس كفيلة بعدد من الدولفين والتايب ستغرق اى قطع اخرى ان شاء الله
فقط اول تسليم 2016 دى مزعلانى

2016 وصل ودشنا خلاص ..

خط الخطة ومفيش أقرب من الأيام .

مبرووك
الاحتفال بتدشين اول غواصة مصرية
:D:D

كأنك تقرأ الغيب ياصديقى :):)

2016 وصل ودشنا خلاص ..

خط الخطة ومفيش أقرب من الأيام .

مبرووك
الاحتفال بتدشين اول غواصة مصرية
:D:D
الواحد دلوقتى مش مستنضف النوكس :D

الواحد دلوقتى مش مستنضف النوكس :D

ههههههههه , الطمع صفة بنت تييييييت

بعد ما بقيت بتلعب بـ 4 جويند و 1 فريم بسوناراتهم ومروحياتهم وطوربيداتهم غير الخطط المستقبلية طبعاً لازم تحتقر النوكس وتقول نطلعها من الخدمة كمان .
:D:D:D

أهم شء أننا على الطريق الصحيح بفضل الله , لكن خايف ناخد طعنه فى ظهرنا والترابيزة فى المنطقة تتقلب بسرعه ومنلحقش نكمل زى 67

ربنا يستر .

ههههههههه , الطمع صفة بنت تييييييت

بعد ما بقيت بتلعب بـ 4 جويند و 1 فريم بسوناراتهم ومروحياتهم وطوربيداتهم غير الخطط المستقبلية طبعاً لازم تحتقر النوكس وتقول نطلعها من الخدمة كمان .
:D:D:D

أهم شء أننا على الطريق الصحيح بفضل الله , لكن خايف ناخد طعنه فى ظهرنا والترابيزة فى المنطقة تتقلب بسرعه ومنلحقش نكمل زى 67

ربنا يستر .
مكنشى فيه شبكات انذار مبكر فى 67 ;);)

مكنشى فيه شبكات انذار مبكر فى 67 ;);)

أنا عارف أن الوضع الآن مختلف تماماً عن الوضع أيامها وأنه مفيش مقارنة نهائى , لكن أنا بتكلم فى الفكرة فى حد ذاتها (ممنوع مصر تنهض فكل فترة لازم نضرب مقص نلهيها فيه , العقبات أمامهم إيه بقا ده موضوع تانى وإن كانوا قايمين بالدور ده الأن من خلال الجيل الرابع من الحروب والإعلام والذى منه )

# الله المستعان

لأ دول خارج الحسابات يا استاذنا :D
مين قال كده يمكن الاستفاده منهم في حمايه السواحل كما يمكن تطوير الكوني بصواريخ سطح بدل الاستايكس و يمكنها حمل الاشتيل1 كمان ايه رايك فيها كده

مين قال كده يمكن الاستفاده منهم في حمايه السواحل كما يمكن تطوير الكوني بصواريخ سطح بدل الاستايكس و يمكنها حمل الاشتيل1 كمان ايه رايك فيها كده
اتفق معك ياراجح
ممكن تطويرها بشرط تطوير وسائل الدفاع الجوى الذاتيه على متنها فتعمل كمنصه دفاع ساحلى من البحر
لكن لن تستطيع القيام بمهام هجومية

انا مستبعد الميكو من زمان لكن انا كنت علقت على الجويند من زمان برضك
مصر فعلا محتاجة دعم قوى للبحرية لكن مصر غير مؤهلة حاليا للدخول فى مواجهة بحرية مع الاتراك لا حتى اليونان و اسرائيل
نحن ليس لنا عدو بحرى غير اسرائيل شمالا و ايران جنوباو خصوصا بعد موضوع اليمن وو جود قاعدة ايرانية فى ايرتيريا
مصر تحتاج الى بناء فرقاطات محليه بالتعاون مع دوله اجنبية لنقل التكنولوجيا لزياد اعداد الفرقاطات بمختلف تخصصها
كما تحتاج لزيادة لنشات الصواريخ و الغواصات و انتاج صاروج جوال بحرى باى شكل
نحن متاخرون بشكل كبير و لا يغرك العدد الكبير من القطع المتوسطة فكلها تحتاج الى استبدال فى اقرب وقت و الانتاج المحلى هو المناسب لدوله ذات دخل محدود مثل مصر

عودة
أعلى