[إستفسار] : هل يمكنني دخول الكلية الحربية المصرية بالنظارة ؟ + سؤال عن الليقاقة البدنية .

Eagle Eye

عضو
التفاعل
0 0 0
[إستفسار] : هل يمكنني دخول الكلية الحربية المصرية بالنظارة ؟ + سؤال عن اللياقة البدنية .

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا لابس نظارة عشان النظر ، وكشفي عند الدكتور كان :

اليسار :

axis : 70
cylinder : -0.50
sphere : + 1.75

اليمين :

axis : 110
cylinder : -0.75
sphere : ---

ام يتم الأخذ بمسالة النظر يكون 6/6 ؟

بالنسبة لأختبار اللياقة البدنية يبقى ازاي ؟ والكشف الطبي ؟

انا طولي 185 ، الوزن المناسب يبقى كام ؟

شكراً لكم .

التعديل الأخير:
رد: [إستفسار] : هل يمكنني دخول الكلية الحربية المصرية بالنظارة ؟ + سؤال عن الليقاقة البدني

يا اخوة جزاكم الله خير ،

مفيش حد يرد على اسئلتي البسيطة ؟

:dunno[1]:

رد: [إستفسار] : هل يمكنني دخول الكلية الحربية المصرية بالنظارة ؟ + سؤال عن الليقاقة البدني

اخي العزيز
بالنسبه للطول و الوز
الوزن المناسب 85 كيلو + او - 10 كيلو يعني الحد المسموح به من 75 كيلو حتي 95 كيلو

الجزئيه الخاصه بالنظر تحسب بالدرجات يعني -1 او -2 مثلا لكني لا اعرف الحد المسموح به

بالتوفيق

اخي العزيز
بالنسبه للطول و الوز
الوزن المناسب 85 كيلو + او - 10 كيلو يعني الحد المسموح به من 75 كيلو حتي 95 كيلو

الجزئيه الخاصه بالنظر تحسب بالدرجات يعني -1 او -2 مثلا لكني لا اعرف الحد المسموح به

بالتوفيق

طيب الوزن ان شاء الله يبقى كويس .

بالنسبة للنظر انت قصدك الضعف يبقى بالدرجات .

يعني ضعيف درجة ، ضعيف درجتين ... كده ؟

شكراً لإجابتي .

بالنسبة لاختبار اللياقة البدنية حسب دولتي ستقوم بجري مسافة 1500متر ثم يعطونك حبل ليرو ان كنت قادر على تسلقه
وان الكشف الطبي يكون عام اي فحص لجميع اجزاء الجسم باختصار ان كنت عامل عملية جراحية او مرض مزمن او ياثثر على صحتك مع مرور الزمن وكشف العضام ان كنت لديك بعض الانعواجات في العضام وغير دالك
مرجو ان اكون افدتك وسامحني على قلة معلوماتي وسنة سعيدة

بالنسبة لاختبار اللياقة البدنية حسب دولتي ستقوم بجري مسافة 1500متر ثم يعطونك حبل ليرو ان كنت قادر على تسلقه
وان الكشف الطبي يكون عام اي فحص لجميع اجزاء الجسم باختصار ان كنت عامل عملية جراحية او مرض مزمن او ياثثر على صحتك مع مرور الزمن وكشف العضام ان كنت لديك بعض الانعواجات في العضام وغير دالك
مرجو ان اكون افدتك وسامحني على قلة معلوماتي وسنة سعيدة

ماشي كده تمام بالنسبة لأختبارات اللياقة ،

بالنسبة للنظر بس ،

بيحسبوا الضعف بالدرجات يعني ناقص درجة ، ناقص درجتين ، ... ؟

جاوبوني لو سمحتوا .

عودة
أعلى