مياه النيل.. قضية أمن قومي لمصر.

تعالى نمسك الموضوع من الأول كدة من ناحيتنا... مالناش دعوة باثيوبيا لأنهم ماشيين فيه بخط مستقيم للأسف..

الأول كان النقاش على كيفية قصف السد والخيارات والسيناريوهات المطروحة لكدة
تقدمت عمليات بناء السد وأصبح الكلام من الأعضاء المصريين في المنتدى على أنه في نقطة محددة سيتم تخريب السد بحيث تضيع إستثماراته هباءا عليهم ولا يستطيعون إصلاحه أو إعادة بنائه في المستقبل القريب والمتوسط

وفي نفس السياق كان هناك مشروع ربط نهر الكونغو بالنيل وتحقيق "فائض مائي" والاعلام المصري كان مالي الدنيا كلام والخبراء راحوا والخبراء جُم وقال ايه خلاص مواد المشورع بدأ تصنيعها في ورش ومخارط القوات المسلحة المصرية ودلوقتي عاوز أسأل: وصلنا لفين ؟ وصلنا للكفتة (فاكرها؟)

وبعد كدة الموضوع نام عدة أشهر وجه موضوع إتفاقث المبادئ ونام تاني لغاية ما سمعنا عن خبر إسرائيل التي تريد الانضمام لمراقب في القارة السمراء (مش إحنا كلنا هنا عشان الخبر دا؟ )

لدي معلومات في مناطق أخرى بمصر تفضي إلى إستنتاج واحد فقط: القيادة فيها ناس بتعجن.... وياريت العجين مظبوط
وسلملنا على اللواء كامل الوزيري...

الامر يبدوا وكأنني أتحدث عن أمور منفصلة ولكن هكذا تبدوا الصورة مكتملة
التخبط موجود لدى الجميع بسبب غياب الكفاءات القادرة على صناعة القرار والذي قد يبدوا لبعض الجهّال انتحاراً

مصر ماشيا بالبركة أقسم بالله... المهم الورق متستف وساعة الحساب أكون برة الليلة

كل دا يجروا شكل طيب امتى نتخانقوا ؟
ايكونش ياعبدالعال كانو يانومونا ... انا اقول القيادات دي بتلعب في الطين ومش فاهمين هيجرنا ايه

كل دا يجروا شكل طيب امتى نتخانقوا ؟
ايكونش ياعبدالعال كانو يانومونا ... انا اقول القيادات دي بتلعب في الطين ومش فاهمين هيجرنا ايه
الامر الذي لا يجب ان ننساه فعلا ان كل الاحتمالات في كل الاتجاهات قائمة
بل ولدينا الادوات لذلك

تعالى نمسك الموضوع من الأول كدة من ناحيتنا... مالناش دعوة باثيوبيا لأنهم ماشيين فيه بخط مستقيم للأسف..

الأول كان النقاش على كيفية قصف السد والخيارات والسيناريوهات المطروحة لكدة
تقدمت عمليات بناء السد وأصبح الكلام من الأعضاء المصريين في المنتدى على أنه في نقطة محددة سيتم تخريب السد بحيث تضيع إستثماراته هباءا عليهم ولا يستطيعون إصلاحه أو إعادة بنائه في المستقبل القريب والمتوسط

وفي نفس السياق كان هناك مشروع ربط نهر الكونغو بالنيل وتحقيق "فائض مائي" والاعلام المصري كان مالي الدنيا كلام والخبراء راحوا والخبراء جُم وقال ايه خلاص مواد المشورع بدأ تصنيعها في ورش ومخارط القوات المسلحة المصرية ودلوقتي عاوز أسأل: وصلنا لفين ؟ وصلنا للكفتة (فاكرها؟)

وبعد كدة الموضوع نام عدة أشهر وجه موضوع إتفاقث المبادئ ونام تاني لغاية ما سمعنا عن خبر إسرائيل التي تريد الانضمام لمراقب في القارة السمراء (مش إحنا كلنا هنا عشان الخبر دا؟ )

لدي معلومات في مناطق أخرى بمصر تفضي إلى إستنتاج واحد فقط: القيادة فيها ناس بتعجن.... وياريت العجين مظبوط
وسلملنا على اللواء كامل الوزيري...

الامر يبدوا وكأنني أتحدث عن أمور منفصلة ولكن هكذا تبدوا الصورة مكتملة
التخبط موجود لدى الجميع بسبب غياب الكفاءات القادرة على صناعة القرار والذي قد يبدوا لبعض الجهّال انتحاراً

مصر ماشيا بالبركة أقسم بالله... المهم الورق متستف وساعة الحساب أكون برة الليلة
وموضوع نهر الكونغو ده كمان اشتغالة على فكرة
بس مين عارف ساعات احنا بنكون حاسين ان القيادات بتعجن وهما بيكونو بيخططو
عامة عند اكتمال تخزين المياه خلف السد تأكد يا صديقي ان القيادات فعلا بتعجن عجين الفلاحة كمان ؛ث:ولكن قبل ان يتم ذلك لا يمكنك الجزم :لايتنج::لايتنج:

وموضوع نهر الكونغو ده كمان اشتغالة على فكرة
بس مين عارف ساعات احنا بنكون حاسين ان القيادات بتعجن وهما بيكونو بيخططو
عامة عند اكتمال تخزين المياه خلف السد تأكد يا صديقي ان القيادات فعلا بتعجن عجين الفلاحة كمان ؛ث:ولكن قبل ان يتم ذلك لا يمكنك الجزم :لايتنج::لايتنج:
ودا اللي بقوله كل الخيارات متاحة في كل الاتجاهات

ودا اللي بقوله كل الخيارات متاحة في كل الاتجاهات

انا شايف الحكومة ودن من طين و ودن من عجين ولاحتى يجبوا سيرت السد في اجتماعتهم
مش مهم النيل المهم قزايز مياه ايفان

التعديل الأخير:
ويجب التنويه أيضا.... اننا عمالين بنعك في القيادات ومفيش ولا مشاركة اتمسحت.... حد سامع ؟ :D
#المنتدى_الموجّه

انا شايف الحكومة ودن من طين و ودن من عجين ولاحتى يجبوا سيرت السد في اجتماعتهم
مش مهم النيل المهم قزايز مياه ايفان
كنت قاعد معاهم في اجتماعاتهم ولا حاجة يا عم القرموطي

ومن المؤكد انه لدينا بنك أهداف.... بغض النظر ان إسرائيل يعني متر في متر
عد غنماتك يا جحا... ولكن الامر الذي يؤرقني فعلا انه دوما دوما نكون في خانة رد الفعل و ليس لدي دليل واحد ان مصر او غيرها لديها زمام المبادرة في شئ وفعلته
لأننا ناس طيبين في أغلب الأوقات

عودة
أعلى