البشرى السارة : صفقة ميج-29 لمصر ثمنها 1.5مليار وتأكيد صفقات سام-15و17و18 والباتريوت

و ملحوظة هى ان الكثيرن يشبهونها بلاف-16 لكنها حقيقة شبيهه جدا بالاف-15

يارب الخبر يكون صحيح و عقبال الميج 35 والسوخوي35

مبروك لبلدنا الغالي مصر

ونامل ان تظل العسكرية المصرية دائما في ازدهار

كل التوفيق لبلدنا الحبيب مصر وليس كل ما يقرأ صحيح ولا كل ما يسمع صحيح فمصر من النوع الذي يعمل في الخفاء والكل يعلم ذلك

والكل يخشي من التكتم المصري في عدم تطور قوتة الجوية ويتسألون هل سيتم تطويرها او تم ولكن الله وحدة اعلم

هل تعلمون أن الإذاعة المصرية استضافت من عامين المرأة التى تدير صناعة الطيران المصرية فى البرنامج العام؟؟؟

مفهمتش ماذا تقصد ؟
خلى كلامك واضح شوية .. من تلك المرأة ؟ وهل المسؤل عن صناعة الطيران فى مصر مرأة ؟ وغير هذا فصل حديثك لو سمحت

ألف شكر يا جماعة بس اللي أنا أعرفة عن الميج 29 أن مداها قصير جداااااااااااا
يعني اقتنائها مش النقلة الكبيرة أو حتى المؤثرة في تطور القوات الجوية المصرية
وعموما أهو أحسن من مافيش:cool::

توضيح

مفهمتش ماذا تقصد ؟
خلى كلامك واضح شوية .. من تلك المرأة ؟ وهل المسؤل عن صناعة الطيران فى مصر مرأة ؟ وغير هذا فصل حديثك لو سمحت
سمعت حلقة فى البرنامج العام تستضيف هذه العالمة و هى أستاذة فى مجال الطيران كانت تعمل فى خارج مصر ثم عادت مع زوجها الخبير الأجنبى و يبدو أنها شاركت فى تطوير الطائرة كيه 8 و كانت الاستضافة بهذه المناسبة قبل عودتها لكليتها فى الخارج مع زوجها الأسيوى الجنسية

الميغ 29 مقاتلة اعتراضية فما الحاجة للمدى الطويل رغم ان مداها الحالي لا باس به
الكي 8 المصرية يتم تطويرها مع شركات صينية ويوجد موضوعان عن هذا الامر
ومبروك لمصر هذا التنويع

ممتاز لو حصلت على انضمة الدفاع هاي انا بعتقد انه مصر تمتلك من اقوى الدفاعات الجوية في العالم
فهي تمتلك دفاعات جوية فرنسية ومصرية وامريكية وصينية وروسية وايطالية يعني متكاملة
ان شاء الله الف مبروك لمصر ام العرب والدنيا

ممتاز لو حصلت على انضمة الدفاع هاي انا بعتقد انه مصر تمتلك من اقوى الدفاعات الجوية في العالم
فهي تمتلك دفاعات جوية فرنسية ومصرية وامريكية وصينية وروسية وايطالية يعني متكاملة
ان شاء الله الف مبروك لمصر ام العرب والدنيا

المهم الهجوم بعد تأمين الشق الدفاعي

والله أنا نفسي أفرح لكن أنا خايف
أوكي الميج 29 كويسة وكل حاجة لكنهاتعتبر حاليا في آخر سلم التطور
ولو في مجال شبه بينها والأف 16 يبقى أحنا لا نضيف جديد لقواتنا الجوية
الطائرة أس يو 35 كلنا عارفين أنها قابلة للتطوير والتحديث أكتر من أي طيارة تانية
فإحنا محتاجين الأس يو حتى ولو بعدد قليل أما بالنسبة للميج 29 أنا خايف منها جداااا

الدليل على استلام مصر للميج 29 و البوك إم

فى الرابط ده

و ده كمان
http://defense-arab.com/t6320.html
و ده كمان
فيه ناس فى الموضوع هنا بتقول آه السام 17 موجود فى مصر
ناس تانية راسها و ألف سيف انه مش موجود
أنا جايبة لكم دليل قاطع و بصور الأقمار الصناعية ان مصر تمتلك السام 17 منذ العام 2005
و الدليل فى الموضوع ده فى الرابط ده
بلوجر يتحدث عن الدفاع الجوى المصرى بالتفصيل و بالصور
و كمان هنزل لكم جزء مدعم بصور الأقمار الصناعية للسام 17 جنوب القاهرة

CAIRO SAM GARRISON

The above image depicts a SAM garrison facility in southeastern Cairo, Egypt. The image was acquired on July 14, 2005 and depicts the first sighting of Egypt's Buk-M1-2 (SA-11B GADFLY) SAM system. Egypt's purchase of the Buk-M1-2 was reportedly made in 2005 and the image would appear to indicate that deliveries began shortly thereafter. The inset image depicts a Buk-series TELAR operationally deployed in Srednebelaya, Russia. Comparison of the objects in the two images does confirm that the vehicles seen in Cairo are in fact the Buk-M1-2 TELARs. The Buk-M1-2 provides Egypt with a modern, mobile SAM system that can complement or replace existing assets. The system enjoys a 45 kilometer range, a marked improvement over the earlier Buk models thanks to the inclusion of the 9M317 missile from the Buk-M2 (SA-X-17 GRIZZLY) SAM system, which was designed as the follow-on to the Buk-M1.

SOURCES

-Satellite imagery provided courtesy of Google Earth

Posted by Sean O'Connor at
Labels: , ,
Saturday, July 21, 2007
عنوان البلوجر مصدر هذه المعلومات على شبكة النت

و الرابط ده كمان
http://defense-arab.com/t6257.html
تحياتى للجميع

مفهمتش ماذا تقصد ؟
أيوة المسئول عن البرنامج امرأة أستاذة دكتورة فى هذا المجال و هى أول دفعتها و شخصية تتميز بالعبقرية و الذكاء و العلم و التواضع
تحياتى

والله أنا نفسي أفرح لكن أنا خايف
أوكي الميج 29 كويسة وكل حاجة لكنهاتعتبر حاليا في آخر سلم التطور
ولو في مجال شبه بينها والأف 16 يبقى أحنا لا نضيف جديد لقواتنا الجوية
الطائرة أس يو 35 كلنا عارفين أنها قابلة للتطوير والتحديث أكتر من أي طيارة تانية
فإحنا محتاجين الأس يو حتى ولو بعدد قليل أما بالنسبة للميج 29 أنا خايف منها جداااا
الميج 29 اللى عندنا بمواصفات خاصة و بمدى حوالى 2800 كم
تحياتى

إذا كان كده يبقى معقول
بس أي بلوك اللي مداها 2800
عدد نقط التسليح كام؟؟
هل معها الصواريخ طويلة المدى؟؟؟
R - 77

إذا كان كده يبقى معقول

بس أي بلوك اللي مداها 2800
عدد نقط التسليح كام؟؟
هل معها الصواريخ طويلة المدى؟؟؟

R - 77
أظن أن هذا مؤكد

صاروخ بديل للإمرام الأمريكي

انا عضو جديد في المنتدى
من وجهة نظري ان مصر تحتتتاج مقاتلةمثل su35 لانها طائرة رهيبةوالافضل ان تكون مجهذى بصواريخ r77 وباداد لاتقل عن100

عودة
أعلى