«العربية للتصنيع» تنتج أول كاميرا مراقبة مصرية 100%

لا انا بتكلم على مجموعه من ١٠٠ مستثمر أردني نقلوا شغلهم لمصر ومنهم اللي فتح توكيلات ومنهم اللي فتح مصانع
قصدي علي الصناعات التقنية العالية المشكلة في رجال الأعمال المصريين كل السوريين والأردنيين ناجحين في مصر فية رجل اعمال سوري فتح اكبر مصنع بناطيل جينز للتصدير في مدينة السادات ودلوقتي فية تحالف بين مصريين وسوريين للاطلاق علامة تجارية ضد الأتراك

قصدي علي الصناعات التقنية العالية المشكلة في رجال الأعمال المصريين كل السوريين والأردنيين ناجحين في مصر فية رجل اعمال سوري فتح اكبر مصنع بناطيل جينز للتصدير في مدينة السادات ودلوقتي فية تحالف بين مصريين وسوريين للاطلاق علامة تجارية ضد الأتراك
الصناعات عالية التقنية بيبقى لازم جنبها راس مال بيستثمر في التقنية نفسها و يطورها . بيقولك وهخاطر ليه ..هو حل المشاركة القطاع الخاص مع الدولة هو الضامن لانك تأسس صناعة عسكرية تقنية محترمة

غلط
لو عرفت مشاكل القطاع الخاص في الصناعة (بعيد عن الحيتان الكبيرة اللي بتعرف تسلك نفسها) مش هتقول كده
خدلك جولة في اي مصنع بيستارت اب وتعرف كمية المعوقات اللي بتقبلهم ادارية ومالية ونسبة فايدة وروتين
هتقولي نمو الناتج الصناعي كبير هقولك اه
هتقولي مصر اكبر متلقي للاستثمارات الاجنبية (مؤشر نوعا ما علي قوة الاقتصاد) هقولك اه في افريقيا والشرق الاوسط بس عارف اغلبه فين ؟ ولكام شركة ؟
الصناعة بيتعمل فيها تحسينات بس مش تحسينات جذرية زي البناء علي الارض الزراعية او حل مشكلة الاسكان لمدة 30 سنة قدام زي ما بيحصل دلوقت ولا حتي زي الرزاعة اللي بيتم فيها مشاريع عملاقة
الصناعة بيتحل مشاكلها بالقطارة حاليا

حل مشاكلها وهتلاقي القطاع الخاص بيجري زي الرهوان
يا اخي دول صغار المستثمرين اللي هما أ ب اقتصاد انهم اولي بالرعايه
هما اول ناس بيتحط عليهم

شوفوا الخبر دة
تاعزينا الحاره للشعب المصري
رحم الله المتوفين و الشفاء العاجل للجرحى

اسمع عن خطط تطوير السكه الحديده , قاطرات و مشارات و انظمه , و ارى ان اغلب الاخبار تتحدث عن عقود خارجيه

و الذي اعلمه علم اليقين مصر لا تنقصهى الكفائات ولا التقنيه و لا الايدي العامل ولا الخبره , قد يلزمها بعض التعاون البسيط مع شركات عالميه

و موضوع السكه الحديد في مصر يلزمه اعادة هيكله كامله وليس فقط استبدال قديم بحديث , فمنظومة السكه ليس فقط التهالك هوه مشكلتها ,بل انها صممت لزمان مختلف من حيث عدد المستخدمين و المسارات و المحطات و الاختناقات المروريه و غيرها من الامور

و عليه ارى ان الاصوب هوه انشاء شركه متخصصه في انتاج متطلبات السكه الماديه من قاطرات و انظمة تحكم و خطوط سكه بشراكه مع شركات عالميه

تقسيم الخطه الى
صيانه مستعجله لتلافي الكوارث
و اعادة هيكله لعملية تطوير دائم

الصيانه المستعجله لن اتحدث عنها

اعادة الهيكله تتظمن دراسه شامله للازمه المروريه و تكلفة التنقل و الكثافه السكانيه و غيرها من الامور ,بحيث يتم طرح عطاء نسبي او استفاده مؤقته للشركات العالميه بحيث هيه من تتحمل جميع تكلفة الدراسه و الانشاء من الالف الى الياء بحيث تكون لها نسبة ارباح نسبيه مثلا 50% او لها ارباح فتره زمنيه (مثلا 20 سنه), بحيث تقوم الدوله بتحديد المستوى التقني للمعدات و الفتره الزمنيه و مستوى اليد العامله المصريه دون ان تدفع سنت واحد في هذا المشروع العملاق

اتمنى ان تكون مشاريع القاطرات بكفائات اجنبيه مصريه و كذلك انظمة السيطه و جميع المعدات , بحيث يتم انشاء شركه مصريه بكفائات مختلطه لكسب الخبره و توطين الصناع

ولكن المشاريع الجديده ان تكون لشركات و مستثمرين مصرين و اجانب ظمن شروط من الدوله

مثلا تقوم الدوله بطرح عطاء و تحدد الشروط لأستحداث خطوط و محطات جديده , بالبلدي ياتي المسؤول و يوقل للشركات و المستثمرين ,شايفين الازمه دي و العربيات دول , انا عاوز اخليهم لربع العدد ,اذي و كيف هذا شغل الشركات
تاتي الشركات و المستثمر يقومون بعمل دراسه كامله و شامله للكثافات السكانيه و معدل تدفق الحركه و اماكن و وقت الذروه و غيرها من الامور

تاتي الشركه 1 و تقول انا اقوم بالمشروع خلال 5 سنوات ظمن المواصفات التاليه ...., على ان يتم تخصيص ارباح المشروع و ادارته لي لمدة 20 سنه او اتقاضى نسبة ربح مقدارها 40% لمدة 15 سنه

تاتي الشركه 2 و تقدم عرضها و هكذلك الشركه 3 و 4 ....

على ان تقوم هذه الشركات او المستثمرين بتمويل المشروع بشكل كامل

والله يا أيمن الواحد مش عاوز يتكلم علشان اخوتنا السورين الفقراء الى عندهم مشاريع بجد ميتضروش اغلب النماذج الى انت بتشوفها ناجحه دى وقصص البطولة الوهمية الناس دى بيجلها تمويل من بره مصر وحصل ان فيه منهم كتير دخلو فى بيزنس غسيل الأموال لصالح تركيا ودول تانية فى مصر او هربانين بفلوس من بلدهم البلد دى فيها اسرار لو الشعب عرفها شعره هيشيب بس الى يجننك ان الحكومة عرفاها وساكته لكن فى نماذج رجال اعمال حقيقين نقلت بيزنس عائلتها الى شغلين من سنين طويلة فى سوريا لمصر ومعروفين بلاسم والعيله عائلات سوريا معروفين يعنى تلاقى عيلت فلان من بيت فلان معروف تجارتهم ايه ومعروف عملو فلوسهم ازاى لكن فى ناس طلعت بين يوم وليله دخلو مصر بالهدوم الى عليهم بس وبقو مليونيرات علشان كد ميغركش المظاهر

غلط
لو عرفت مشاكل القطاع الخاص في الصناعة (بعيد عن الحيتان الكبيرة اللي بتعرف تسلك نفسها) مش هتقول كده
خدلك جولة في اي مصنع بيستارت اب وتعرف كمية المعوقات اللي بتقبلهم ادارية ومالية ونسبة فايدة وروتين
هتقولي نمو الناتج الصناعي كبير هقولك اه
هتقولي مصر اكبر متلقي للاستثمارات الاجنبية (مؤشر نوعا ما علي قوة الاقتصاد) هقولك اه في افريقيا والشرق الاوسط بس عارف اغلبه فين ؟ ولكام شركة ؟
الصناعة بيتعمل فيها تحسينات بس مش تحسينات جذرية زي البناء علي الارض الزراعية او حل مشكلة الاسكان لمدة 30 سنة قدام زي ما بيحصل دلوقت ولا حتي زي الرزاعة اللي بيتم فيها مشاريع عملاقة
الصناعة بيتحل مشاكلها بالقطارة حاليا

حل مشاكلها وهتلاقي القطاع الخاص بيجري زي الرهوان
https___bucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com_public_images_e073b2b7...gif

والله يا أيمن الواحد مش عاوز يتكلم علشان اخوتنا السورين الفقراء الى عندهم مشاريع بجد ميتضروش اغلب النماذج الى انت بتشوفها ناجحه دى وقصص البطولة الوهمية الناس دى بيجلها تمويل من بره مصر وحصل ان فيه منهم كتير دخلو فى بيزنس غسيل الأموال لصالح تركيا ودول تانية فى مصر او هربانين بفلوس من بلدهم البلد دى فيها اسرار لو الشعب عرفها شعره هيشيب بس الى يجننك ان الحكومة عرفاها وساكته لكن فى نماذج رجال اعمال حقيقين نقلت بيزنس عائلتها الى شغلين من سنين طويلة فى سوريا لمصر ومعروفين بلاسم والعيله عائلات سوريا معروفين يعنى تلاقى عيلت فلان من بيت فلان معروف تجارتهم ايه ومعروف عملو فلوسهم ازاى لكن فى ناس طلعت بين يوم وليله دخلو مصر بالهدوم الى عليهم بس وبقو مليونيرات علشان كد ميغركش المظاهر
أن شاء الله مشكلة الصناعة هتتحل فية خطة اقرا عنها خطة الإصلاح الهيكلي لمدة ثلاث سنوات

انت بتقول اننا لازم نعترف ان في مشكلة علشان نحلها
وانا برد عليك وبقولك ايوه في مشكلة ولاكن انت تبالغ لما تقول مصر صناعيا صفر
بالنسبة لسؤالك اين هي المشكلة
ممكن تقول حجم الاقتصاد ككل لايتناسب مع حجم الدولة او حجم الصادرات ضعيف ودا يمكن الشاهد اللي بنيت عليه نظرتك
لاكن كلمه صفر دي مش صحييحة خصوصا لما تعرف ان نسبة مساهمة القطاع الصناعي في الناتج المحلي المصري
17 % مقارنة مع السعودية بلدك مثلا 12 % مع الفارق بين حجم الاقتصادين
مشاهدة المرفق 378144
مشاهدة المرفق 378146
جميل يا اخي.
هناك كلمة نسمعها دائما من المصريين حتى في المسلسلات ( دي حاجة مستوردة) في الذهن الجمعي للمصريين الصناعة المحلية سيئة و لا ترقى لمستوى المستورد هذه النظرة يجب ان تتغير ( لايمكن ان اقتنع بصناعتك اذا انت اصلا غير مقتنع فيها). اذكر كان هناك مصنع لسامسونج في مصر او ال جي نسيت كان يتم تجميع التلفزيونات فيه. كان هناك دوما تحذير هنا في نقاط البيع من التجميع المصري من ناحية الجودة مقارنة بالكوري و الماليزي و الصيني. بعد ذلك اعتقد تم اقفال المصنع او لم تعد تصل منتجاته لنا. ما قصدته اخي الكريم ليس الاساءه ولكن ما نراه الان دون الطموح بكثير. فقط للتوضيح خذ نظره بسيطة لعينات الذخائر المصنعة في مصر و قارنها مثلا بالتركية او الكورية .يبان منها رداءة التصنيع و لا يفوقها في السوء الا السلاح الايراني من حيث المظهر ( من ناحية الفنشنغ). اتمنى ان تكون مصر في الطريق الصحيح حقيقة ليس هذا وضع مصر المفروض ان تتبأوه.
بالنسبة للسعودية فاتفق معك نحن يجب ان نركز اكثر على موضوع الصناعة اكثر بكثير مما نفعل الان.

جميل يا اخي.
هناك كلمة نسمعها دائما من المصريين حتى في المسلسلات ( دي حاجة مستوردة) في الذهن الجمعي للمصريين الصناعة المحلية سيئة و لا ترقى لمستوى المستورد هذه النظرة يجب ان تتغير ( لايمكن ان اقتنع بصناعتك اذا انت اصلا غير مقتنع فيها). اذكر كان هناك مصنع لسامسونج في مصر او ال جي نسيت كان يتم تجميع التلفزيونات فيه. كان هناك دوما تحذير هنا في نقاط البيع من التجميع المصري من ناحية الجودة مقارنة بالكوري و الماليزي و الصيني. بعد ذلك اعتقد تم اقفال المصنع او لم تعد تصل منتجاته لنا. ما قصدته اخي الكريم ليس الاساءه ولكن ما نراه الان دون الطموح بكثير. فقط للتوضيح خذ نظره بسيطة لعينات الذخائر المصنعة في مصر و قارنها مثلا بالتركية او الكورية .يبان منها رداءة التصنيع و لا يفوقها في السوء الا السلاح الايراني من حيث المظهر ( من ناحية الفنشنغ). اتمنى ان تكون مصر في الطريق الصحيح حقيقة ليس هذا وضع مصر المفروض ان تتبأوه.
بالنسبة للسعودية فاتفق معك نحن يجب ان نركز اكثر على موضوع الصناعة اكثر بكثير مما نفعل الان.
مصنع سامسونج يتوسع ويصدر 85 % من إنتاجه الي اكثر من ٤٠ دولة
غير صحيح ان جودته اقل وغير صحيح انه أغلق

جميل يا اخي.
كلامك صحيح لو رجعنا ١٠-١٥ سنة لكن دلوقتي الوضع مختلف..مثلا فيه تلاجة حبيت اشتريها نصحني التجار بالتلاجه اللي بمتور مصري وليس بمتور صيني مع ان نفس الماركة بتنتج نفس المنتج نسخة بالمصري و نسخة بالصيني والاتنين بيتصدروا

العربي جروب جودته عالية جدا وبيصدر بشكل ضخم

كلامك صحيح لو رجعنا ١٠-١٥ سنة لكن دلوقتي الوضع مختلف..مثلا فيه تلاجة حبيت اشتريها نصحني التجار بالتلاجه اللي بمتور مصري وليس بمتور صيني مع ان نفس الماركة بتنتج نفس المنتج نسخة بالمصري و نسخة بالصيني والاتنين بيتصدروا

العربي جروب جودته عالية جدا وبيصدر بشكل ضخم
هو الموتور بقي مصري دة تطور رهيب جدا

هو الموتور بقي مصري دة تطور رهيب جدا
كلمة الموتور في التلاجة تعني الكومبرسور + الموتور يعني مش بس الموتور

ودي الشركة اللي قصدتها

كلمة الموتور في التلاجة تعني الكومبرسور + الموتور يعني مش بس الموتور

ودي الشركة اللي قصدتها

ممتاز جدا اول مره اعرف المعلومة دية

الا توجد مصانع في عهد مبارك ؟ .
كان موجود مصانع كتير بس مبارك كان كل لما يحب ياخد قرض من دولة كان يروح يمضى على اتفاقية تجارية تقتل صناعة من مصر لصالح الدولة الى هياخد منها قرض وفى مستثمرين مصرين كتير سابو البلد وراحو دول تانية منها جنوب افريقيا بسبب السياسات دى فى منهم الى رجع وفى منهم كتير مرجعوش تانى وفيه منهم الى استنى هنا ودمرو صناعاتهم زى احمد بهجت

الا توجد مصانع في عهد مبارك ؟ .

هذا ظلم لمبارك طبعا
فاغلب النتاج الصناعي المصري من المدن الصناعية ب 6 اكتوبر و العبور و العاشر من رمضان
وجميعها تمت في عهد مبارك

مصر رائدة في تصنيع المنتجات الغذائية والمنظفات والملابس ومواد البناء والاجهزة المنزلية والدواء وتصديرنا بالمليارات

الصناعات التي لم يهتم بها مبارك هي الصناعات الدقيقة
كالمحركات واشباه الموصلات والالكترونيات الدقيقة وماكينات الانتاج الصناعي

عودة
أعلى