الكشف عن مكان عيون موسى التي فجَّرها الله لنبيه موسى

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
سينا لم تكن ارض مصريه
كانت برتغاليه
مصر من النوبه الي الجيزة
مصر من النوبه الى الجيزة والباقي الدلتا كاملة اللي فيها نصف سكان مصر تبع مين بلاد الواق واق
والله هتلاقيك ما تعرف الجيزه فين
ممكن سينا اكبر من الان امتداد للجزيرة ألعربيه وسكانها
ايوه هو ده اللي عايز توصل ليه انت وغيرك سرقة التاريخ لبلدك علشان فيها بدو تبقى امتداد ليكم :LOL:
- كان غيرك اشطر سيناء جزء من مصر وموجودة بخرائط مصر من ايام الفراعنه وبها مقابر وثغور وحصون فرعونية قبل 7000 سنة
المصريين يعرفون ذالك
طبعا طبعا اكيد المصريين عارفين بس بنستعبط
نسيت اقولك والقاهرة تبع الهند واسوان تبع امريكا والفيوم بتاعتكم فيها قبائل عربية تبقى بتاعتكم مفيش نقاش
المهم احنا المصريين وحشين ولصوص وتاريخنا وحش ومزيف واحنا وحشين ونوتي صح كدا ارتحت ؟؟

متعصبين ازاي بس ؟
يعني لو قولتلك ان من بنى الكعبه مثلا الصينيين وقعدت احط دراسات ملهاش لزمه واؤلف من دماغي استنتاجات ملهاش لزمه مش هتتدايق وتتعصب لان دي حاجات مثبته في الكتب السماوية

وبعدين اي مصادر !!! عمود جرانيت اصله مصري من اسوان متوافر في كل مساجد وكنائس ومعابد مصر القديمة والاثرية وتقولي مصادر ودلائل !!!
طيب ياسيدي تفضل ضع لنا مايدحض حجج من قالوا انها في منطقة تبوك الجبل والصخرة التي يخرج منها الماء موقع العجل قبور الذين حكم عليهم سيدنا موسى بالموت وعددهم 3000 نظير عبادتهم العجل موقع العبور والاثار التي تدل عليه غار ايليا عليه السلام والمذبح .
لكي تدحض مايقولوه لابد ان تقنع المتلقي بان الموقع الصحيح ليس جبال اللوز .

اما الكعبة لو كان هناك من يدعي ان من بناها الصينيين وقدم ادلة مقنعة لقدمنا مايبطل قولهم بالادلة سواء نصوص او اثار او اي حجة قوية تجعل كلامهم بدون قيمة مع انه لايوجد الى اليوم على حد علمي حجج دامغة تدل ان مكان الطور في سيناء مسلم به بل الخلاف فيه قديم والصهاينة عندما احتلوا سيناء نبشوها نبشا بحثا عن مايؤيد انها موطن التيه خلال اربعين سنة .
الخروج لايكون من شمال مصر الى شرقها بل يكون منها كلها .

بسم الله الرحمن الرحيم
( وشجرة تخرج من طور سيناء تنبت بالدهن وصبغ للآكلين ( 20 ) )
صدق الله العظيم
اكيد اكيد سيناء مش مصرية وسيناء المقصوده بالاية على حد وصفكم في تبوك وسيناء اللي عندنا تقليد صيني

طيب ياسيدي تفضل ضع لنا مايدحض حجج من قالوا انها في منطقة تبوك الجبل والصخرة التي يخرج منها الماء موقع العجل قبور الذين حكم عليهم سيدنا موسى بالموت وعددهم 3000 نظير عبادتهم العجل موقع العبور والاثار التي تدل عليه غار ايليا عليه السلام والمذبح .
لكي تدحض مايقولوه لابد ان تقنع المتلقي بان الموقع الصحيح ليس جبال اللوز .

اما الكعبة لو كان هناك من يدعي ان من بناها الصينيين وقدم ادلة مقنعة لقدمنا مايبطل قولهم بالادلة سواء نصوص او اثار او اي حجة قوية تجعل كلامهم بدون قيمة مع انه لايوجد الى اليوم على حد علمي حجج دامغة تدل ان مكان الطور في سيناء مسلم به بل الخلاف فيه قديم والصهاينة عندما احتلوا سيناء نبشوها نبشا بحثا عن مايؤيد انها موطن التيه خلال اربعين سنة .
الخروج لايكون من شمال مصر الى شرقها بل يكون منها كلها .
(وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَيْنَاء تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِينَ)
الطور الجبل الذي كلم الله موسي منه
وكيف يكون اسمه طور سيناء وهوا موجود فالسعودية ! او بعيد عن سيناء عموما ؟
وعيون موسي ايضا توجد فسيناء عالعموم

(وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَيْنَاء تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِينَ)
الطور الجبل الذي كلم الله موسي منه
وكيف يكون اسمه طور سيناء وهوا موجود فالسعودية ! او بعيد عن سيناء عموما ؟
وعيون موسي ايضا توجد فسيناء عالعموم
الطور سريانية تعني جبل

اتمني من الادارة ان تغلق الموضوع وان تنظفه بشكل جيد
وخاصة ان العربية لا تعتبر مصدرا مؤكد وخاصة فالتاريخ
لو العربية مصدر
يبقي نصدق BBC ووكالات اليهود فالعالم كله
الي بيقولو ان مصر يهودية

الطور سريانية تعني جبل

تجنب هذا القول اخي الفاضل ابو جلا، الله تعالى يقول انا انزلناه قران عربيا لعلكم تعقلون.

تجنب هذا القول اخي الفاضل ابو جلا، الله تعالى يقول انا انزلناه قران عربيا لعلكم تعقلون.
السريانية اخي ماهي الا احدى اللهجات العربية القديمة اقرأ عن ذلك في كتاب الدكتور احمد داوود الذي وضعت رابطه في مشاركتي السابقة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى