مصر استخدمت منظومات الدفاع الجوى بتشورا بكثرة فى مناورة درع العرب

هذا اللي تعودناه من مصر
يعني الميج والكاموف استلمتهم مصر وشغلتهم بصمت غير الرافال والفريم والأسلحة الغربية اللي سوو لها مولد ههههه

صحيح مثلا مصر حصلت على رادار H-200 الصينى و Protivnik-GE الروسي ولم نعرف عنهم إلا بعد عدة سنوات من دخول الخدمة

Protivnik-GE 3D.jpg

مرحبا بالحاج وليد

الفرق هنا
الS-300VM لو وصل مصر هيكون 3 كتائب يعني ضمن لواء دفاع جوي واحد محكوم بمكان
وال VM هو دفاع استراتيجي مقارنة بالتور إم اللي ماعرفناش عنه ألا من تفتيش حرب رغم وجوده من زمن
أو البوك رغم دخوله 2005

مرحبا اخى العزيز
لنحول النقاش لمنحى آخر ...
برأيك أين سيتم تمركز تلك الكتائب ان شاء الله

لأ معلش صور رسمية يعنى تظهر فى فيديو للشؤون المعنوية او زى ما ظهرت فى زيارة السيسي، هاتلى صورة واحدة للميج او الكاموف من ضمن عشرات الصور اللى تنشرت فى الشهور اللى فاتت للأتينن ظهرت بشكل رسمي ؟ مش هتلاقى طبعا غير صور زيارة السيسى يارجل ده احنا جبنا مى24 مستعملة ولسه مفيش صورة رسمية واحدة للمروحية وبالمناسبة علشان أنهى جزئية الاس 300 وهو ظهر اجزاء منه فى تحديث جوجل أيرث الأخير يعنى هى مسألة وقت وهتلاقى الصور منشورة على اى صفحة اجنبية

راااائع جداااااا
اين صور جوجل ايرث ؟؟؟

لا استاذى أقرأ فقط الردود من الأول حتى تفهم عن ما نتحدث عنه ، الأستاذ الايمان كان بيشكك فى تسلم مصر الاس 300 بسبب عدم ظهور صور حتى الآن لكن هو يعلم ان الجيش المصرى لا يعرض صور بشكل مباشر لاى سلاح جديد عندما يدخل الخدمة وذكرت الميج والكاموف كمثال على الرغم من ان الصفقة معروفة وعشرات الصور للطائرتين بالعلم المصرى منشورة منذ فترة كبيرة وعلى الرغم من هذا أول صور رسمية للميج والكاموف عرضت فى زيارة السيسى منذ فترة قصيرة لإحدى القواعد الجوية

زعلان جداااااااا منك يا اخ soly
كبيرة جدا منك كلمة ((بيشكك)) !!!!!!
هل التأكد والتيقن فى المعلومات معناه تشكيك ؟؟!!!!!

الايمان @الايمان
كيفك الأول أخي العزيز ويارب دايما بخير وصحة
رأيي أنه موجه لمجابهة الخطر الصاروخي وعليه سيكون على أطراف الهيل الدفاعي الجوي للدولة
ورأيي أن الخط المؤمن له هو خط القناة شرقا كبداية

التجربة الفنلندية شهيرة ومعروفة
حيث دخل البوك-م1 الخدمة وأخرج منها بعد مدة يسيرة .....

مشاهدة المرفق 142282

مصر بالاساس لم تحصل على أعداد كبيرة من البوك
فكل ما تمتلكه هو بطارية واحدة BUK M1-2 عام 2006/2007
ثم جرى تطويرها الى الطراز M2 بمدة قليلة جدااا أو تم الحصول
على بطارية جديدة M2 .....
أى ان كل ما حصلت عليه مصر هو 1-2 بطارية فقط لا غير وبالتالى
يمكن الاستنتاج بسهولة بعدم إقتناع قوات الدفاع الجوى المصرية به ....

مشاهدة المرفق 142283

اولا هل تعرف الفرق بين البوك الفنلندي والبوك المصري ام لا ؟؟ ثم انه مستحيل ان تعلن مصر عن عدد منصاتها الدفاعية ......
البوك هو اصلا تطوير لنظام كوب سام-6 الذي اثبت قدراته في حرب 73 وفعليا تم تطوير البوك بعد زيارة مصمم المنظومة السوفيتية لمصر واطلاعه على عمل المنظومة على الواقع .....مصر وسام-6 والمج-21 والستايكس وعيرهم كان لهم تاثير عالمي على تاريخ وتطوير الاسلحة حتى برنامج هيف بلو الشبحي الامريكي لهذا عند الكلام عن الاسلحة الروسية او المصرية الخ فمن الافضل ان تبتعد عن كلمة خردة او بائسة لانه اثبت اكثر من مرة ان السلاح مستواه من مستوى من يستخدمه وليس من يصنعه .... اذا كان البوك او المج-29 غير جيدة فمصر او غيرها لن تخجل من روسيا وترفضها ....

After the Chief designer Ardalion Rastov visited Egypt in 1971 to see Kub in operation he decided upon the development of a new system, called Buk

راااائع جداااااا
اين صور جوجل ايرث ؟؟؟

للأسف انت فاهم مقدرش أنزل حاجة زى كده بس طالما ظهرت فى تحديث صور جوجل ايرث الاخير يبقى هى مسألة وقت وهتلاقيها منشورة
زعلان جداااااااا منك يا اخ soly
كبيرة جدا منك كلمة ((بيشكك)) !!!!!!
هل التأكد والتيقن فى المعلومات معناه تشكيك ؟؟!!!!!

للأسف أستاذى طريقة كلامك توحى بذلك وعلى العموم أعتذر على الكلمة

بيتشورا اكثر المنظومات الروسية التي تملك رصيد اسقاطات كبير للطائرات المعادية م

قيمة السلاح بيد من يقوم بتشغيله وليس العكس ..الفانتوم كان يتم اسقاطها بسهولة بطائرات متخلفة تقنيا مثل الميج 21

رساله لكل مرجف وضال

للأسف أستاذى طريقة كلامك توحى بذلك وعلى العموم أعتذر على الكلمة

أخى العزيز
الدقة الشديدة فى المعلومات شىء هام وجوهرى
وأنا طبعى الحرص عليها والمفترض أنكم تعودتم
على أسلوبى نظراً لطول الزمالة فى المنتديات .

أخى العزيز
الدقة الشديدة فى المعلومات شىء هام وجوهرى
وأنا طبعى الحرص عليها والمفترض أنكم تعودتم
على أسلوبى نظراً لطول الزمالة فى المنتديات .
انا اعرفك من ايام الساحات .. الغوري بيسلم عليك :D

انا اعرفك من ايام الساحات .. الغوري بيسلم عليك :D

مرحباً بك اخى العزيز
وشرف لنا معرفتك
وماذا كان اسمك فى الساحات ؟؟

الاخ الغورى سلم لى عليه كثيراً
والحمد لله انه بخير ، وقل له غيبتك طولت ؟؟!!!!!

مرحباً بك اخى العزيز
وشرف لنا معرفتك
وماذا كان اسمك فى الساحات ؟؟

الاخ الغورى سلم لى عليه كثيراً
والحمد لله انه بخير ، وقل له غيبتك طولت ؟؟!!!!!

حبيبي ..
معلش مش هقدر اقول اسمي القديم علي العام ممكن علي الخاص
الغوري اعتزل المنتديات من زمان معانا موقع تواصل اجتماعي.

و الله وحشتنا ايام الساحات .. الغوري و الايمان و لقمان و انا و الناس القديمة كلها .. 2006 كأنه امبارح.

عودة
أعلى