مصر تعلن وقف إستيراد الغاز

على فكره هناك حقل نور
وهو يوازى 3 اضعاف حقل ظهر على الاقل
وسيبداء اول بئر استكشافى خلال شهرين

يبدو ان حضرتك غير متابع للوضع فى مصر
مصر خصوصا عند متابعة اخبارها يجب ان تتحرى الدقه التامه وان تكون موضوعيا ومنصفا
لكى ترى الحقيقه فى وسط ضباب الاشاعات والاخبار الكاذبه
لان الكثير والكثير يبثون يوميا سمومهم من خارج مصر ومن قنوات وجرائد مفوعا لها لذلك
وهم على هذا الحال منذ 5 سنوات ولم يحققوا شىء يذكر
اخيرا انا ادعوك للبحث عن ما تقوم به مصر حاليا فى
القضاء على فيروس سى نهائيا وبالمجان
القضاء على العشوائيات
انهاء قوائم انتظار الحالات الحرجه
الاسكان الاجتماعى
المدن الجديده
الطرق والكبارى والمحاور الجديده
الغاز الطبيعى والاكتفاء الذاتى منه وتوصيله الى ملايين المنازل
الكهرباء وما تم فيها ...لك ان تتخيل اننا من سنتين فقط كانت الكهرباء تعمل ساعات معدوده ....اليوم نبحث عن تصديرها وفائض 15 جيجاوات
محطات الصرف الصحى وتحلية المياه
انفاق قناة السويس
المنطقه الاقتصاديه لقناة السويس
الموانى الجديده والمطارات الجديده
استصلاح المليون ونصف فدان
مشروع الصوب الزراعيه
تسليح الجيش المصرى غي المسبوق
وغير ذلك الكثير
صحيح ان هناك غلاء ....ولكن لاتظن ان هذا الشعب الذى اطاح برئيسين وقام بثورتين غير قادر على تكرار ذلك مرة اخرى ....ولكنه فى كل قطعه من على ارض مصر يرى انجاز يتحقق...يعطيه الامل فى غد افضل ....وان غدا لناظره قريب
وانا اؤكد لك انه بأذن الله اذا استمرت الدوله على هذا الخط من الاصلاح والتعمير ففى 2030 سنكون فى مكان تانى خالص.
يا سيدي الله يوفق مصر كلها ،هده دعوتي ولا انتقص من مصر شئ،أخاف يوما ان اصحو على ضياع حلم وردي.

عقبال ترسيم الحدود مع السودان لإطفاء جذوة النزاع وليلتفت الجميع لمستقبلهم وازدهارهم وليعلم الجميع أن الحياة تكاملية أكثر منها تنافسية.
الحدود الان مرسومة ومصر الان بكامل سيادتها علي اراضيها معادا حتتين كدا بدون ذكر اساميهم وخلاص
ومظنش ان هيحصل ترسيم للحدود مع اي دولة اخر ي
لا بحري ولا بري

يا سيدي الله يوفق مصر كلها ،هده دعوتي ولا انتقص من مصر شئ،أخاف يوما ان اصحو على ضياع حلم وردي.
لا تقلق يا عزيزي. ضياع الحلم لا يكون الا لمن لا يملك حلم اصلا او غير قادر علي حمايه حلمه. اما مصر فلم يكن يوما التقدم الاقتصادي مشكلتها الحقيقيه. مشكله مصر كانت في بناء القوه العسكرية القادره علي حمايه الأحلام وتحويلها الي حقيقه و منع التدخل الجاهز داءماً لإيقاف الفرعون من النهوض. والآن بعد تعب سنين وسنين من اجل بناء ما أردنا. سنقول للجميع بالمصري.
اجري اللعب بعيد. نملك ما يردع. فانظر كيف سينهض الفراعنه و تنهض المنطقه كلها مصر ومعها اشقاءها. ومصر مش هتنسي ال وقف معاها و مش هتنسي ال وقف ضدها. فاعملو حساب الْيَوْمَ ده. يوم ما تنهض مصر. جمله قالها السيسي من ٥ سنين. وسياتي يوم الحساب.
عفوا انه عصر.......
الفراعنه الجدد....... المصريين

الاهم ان ينعكس ذلك على رفاهية المواطن المصري .. مع الاخذ بالحسبان معالجة التزايد السكاني

الاهم ان ينعكس ذلك على رفاهية المواطن المصري .. مع الاخذ بالحسبان معالجة التزايد السكاني
والله هو التزايد السكانى ده مشكله عويصه
احنا بنزيد 2.5 مليون فى السنه

قد نرى بالعقد القادم مصر دولة تصدر الطاقة والسعودية دولة سياحية :LOL:
وسعت اوي من حضرتك ههههه :ROFLMAO:

ده السعودية كلها عبارة عن طاقة عايز بترول تاخد بترول عايز غاز تاخد غاز عايز شمس تاخد شمس عايز ايه انت بس هههه

ده السعودية كلها عبارة عن طاقة عايز بترول تاخد بترول عايز غاز تاخد غاز عايز شمس تاخد شمس عايز ايه انت بس هههه

دا كان زمان ياعم السعودية دلوقتي بئت حاقه تانيه خالص

عايز نووي تاخذ نووي عايز رياح تاخذ رياح

دا كان زمان ياعم السعودية دلوقتي بئت حاقه تانيه خالص
يا راجل ده الاكتشافات الاخيرة في السعودية بإكتشافات مصر كلها ماتصلي ع النبي ياحج هي يعني عشان تبحبحت عنديكم عايز تضيقها عندينا هههههههههههه :ROFLMAO:

يا راجل ده الاكتشافات الاخيرة في السعودية بإكتشافات مصر كلها ماتصلي ع النبي ياحج هي يعني عشان تبحبحت عنديكم عايز تضيقها عندينا هههههههههههه :ROFLMAO:

هههههههه ماتقيبوا البترول وتاخذوا النيل :LOL:

أرجوكم لا تلتفتوا لردود خالف تعرف فتلك ردود لا فائدة من مناقشتها

ليس معني ان تتحول السعودية للسياحة ان ينتهي عصر الطاقة لأنه بالفعل هناك مشاريع سياحية كبيرة في السعودية
وكذلك ليس معني تصدير مصر للطاقة انتهاء عصر السياحة في ظل التطوير السياحي الضخم في الساحل الشمالي والبحر الأحمر
هل يوجد مانع من ان تظل السعودية تصدر الطاقة وتزدهر سياحيا وان تزدهر مصر سياحيا اكثر وايضا تصدر الطاقة?

عودة
أعلى