مسؤول ايراني : الامارات برج من ورق

هذا منتدي يستطيع الجميع ان يعبر عن اراءه في اي شئ اذا كانت ردودي لا تعجبك فيمكنك التبليغ او ان تتجاهلني غير ذلك مش من حقك

من حقك ..

لكن ماليس من حقك هو ان تفرض علينا حقائق من مثل : الامارات لاتستطيع , الامارات سيتم ابتلاعها الخ ..

الا ان كان لديك تخويل من الامارات بالتحدث نيابة عنها كمتحدث رسمي ,, هنا شأن آخر .

تحياتي

عندما يتم حرمان ايران بصليات جهنمية تدمّر موجوداتهم سواء في الخليج العربي او عمقا في البر الايراني ... هنا سيدركون انها ليست لعبة اطفال ..

ليست قدرات ضرب بمنصات ارضية فحسب ولكن بحرية وجوية ايضا ( وتحت مائية ان لم يخب الظن ,, احد المواقع الدفاعية اشارت لاقتناء سفن طوربيد تشغّل اطول الطوربيدات مدى في العالم أظن مداه 240 كم , بخلاف درونز البحرية U-40 Navy المزودة بطوربيدات ايطالية خفيفة ) ..

يدعم كل ذلك درع ماسيّ مهيب

الدرع والسيف والادراك الوافي بالمنطقة المحيطة ... والرمح القادر على التسديد الدقيق والتأثير بقوة ..

توليفة رائعة

الارجنتين دخلت الحرب بسبب مشاكلها الداخلية
كان يحكمها ديكتاتور عسكري و كان يواجه ازمات داخلية
لذلك دخل الحرب لكي يهرب من مشاكله الداخلية و يحاول استعادة الدعم الداخلي له
حلو
وانجلترا اتفردت على الأرجنتين
وكانت المفاجأة ... الإكسوسيت يحقق معدل خسائر في القطع الإنجليزية
طيب نرسم خط منقط كده لسير الحرب
خسائر اكبر و ضغط شعبي انجليزي وتعطل الهجوم
اللي حصل
ضغط تاتشر لايقاف موضوع الاكسوسيت
والتهديد بالنووي

طيب
احنا هنا بنتكلم عن سلوك انجلترا وان حصل تعديل سلوك جذري في العمليات والسياسة بناء على اللي حصل

يبقى ارجع لكلامي الأول
قلتلك الامارات محتاجة رؤوس غير تقليدية

انجلترا هددت بالنووي

العبرة ازاي الحرب تنتهي

نعكس الامر على الارجنتين
دخل الحرب ماّمن فرنسا ومجهز مفاجأة
وقع بوارج وبعدين ... ماعرفش يخلص الحرب زي ماهو عاوز

الفرق هنا

أنا كإمارات اقدر اخد الجزر ... اّه
الحرب هخلصها ازاي ..؟
هتطول يوم ولا شهر
جبل علي هيقف اه .
البورصة هتلعب اه
الموضوع هيطول ... اه

الشعب الاماراتي هتقوله يتقشف ..؟؟ طيب الأجانب

هنا بقى نقول امتى أبدأ الحرب ..؟؟ ... لأن بدايتها من ناحية الإمارات ... تساوي خسائر اكتر من تمن الجزر
والإمارات مش حاكم بهرب من مشاكل علشان يخش حرب
ولا مارجريت تاتشر يخلصها بنووي دلوقتي

عسكريا الإمارات مليون في الميه
لكن حط باقي الأوجه ... اقتصاد .. تعبئة .. حشد

نلاقي الوضع بيختلف

ماشي يا دكتور
و انا ملتزم بدا و مش بتطاول او بقلل من راي حد
بس الظاهر ان الناس بقت تكره تسمع اى راي مخالف لرايها
كلنا بني اّدم
انته ممكن تكون بتقول غلط وتجاحف عنه صحته وتلاقي اللي يسقفلك
وممكن تقول حق وتلاقي اللي يكدبك
عادي
المهم الدماغ الكبيرة بتستوعب كل الحلول

ماشي يا دكتور
و انا ملتزم بدا و مش بتطاول او بقلل من راي حد
بس الظاهر ان الناس بقت تكره تسمع اى راي مخالف لرايها
يعني مثلا
صورتك الشخصية اساءة للجيش ماهو الكاب بتاع الجيش مش السيسي
بس
يجي واحد يقولك انته بتحاوره ليه ده خائن
ويجي واحد تاني يقول عليك حقاني وثورجي
أنا بقولك ايه
لو الصورة كانت نفعت .... كان زمان حسن كامي رئيس لأمريكا

كلنا بني اّدم
انته ممكن تكون بتقول غلط وتجاحف عنه صحته وتلاقي اللي يسقفلك
وممكن تقول حق وتلاقي اللي يكدبك
عادي
المهم الدماغ الكبيرة بتستوعب كل الحلول
اذا كنت علي خطا ممكن تصحح ليا
و انا لو علي خطئ هعترف و هعتذر

المظلل باللون البرتقالي ، هي المناطق التي احتلها العراق من ايران وكان يضرب عاصمه ايران طهران بصواريخ السكود المعدله محليا والغارات الجويه من سلاح الطيران العراقي بقاذفاته بعيده المدي ، الذي غير مجري الأمور وجعل ايران لا تخضع هو خيانه بعض العرب متمثلا برئيس النظام السوري حافظ الأسد ورئيس ليبيا معمر القذافي الذين امدوا ايران بصواريخ السكود واسلحه اخري بعد ان كانت لا تمتلكها.
كفو يا صدام

يعني مثلا
صورتك الشخصية اساءة للجيش ماهو الكاب بتاع الجيش مش السيسي
بس
يجي واحد يقولك انته بتحاوره ليه ده خائن
ويجي واحد تاني يقول عليك حقاني وثورجي
أنا بقولك ايه
لو الصورة كانت نفعت .... كان زمان حسن كامي رئيس لأمريكا

دا تشبيه الجيش باللاخوان
و الجيش اللي مقصود هو القادة و ليس الجيش كجيش
انا مش شايف اساءة

قرقاش لإيران: سجلكم حافل في العراق وسوريا

عتبر وزير الدولة للشؤون الخارجية في دولة الإمارات، أنور قرقاش، في رد على تصريحات أمين عام مجمع تشخيص مصلحة النظام في إيران، محسن رضائي أن "سجل إيران حافل في سوريا والعراق".

وقال قرقاش :" من الأجدى لرضائي أن يتناول سجل إيران التنموي وسمعتها بين جيرانها ومحيطها، وسجلها في سوريا والعراق". فهي أجدر بالتناول والمعالجة".

وأضاف الدبلوماسي الإماراتي على "تويتر" :" رضائي اعتاد الإساءة إلى دول الخليج العربية، ولا جديد في تعرضه للإمارات التي تبقى رغما عنه رمزا ناجحا يجمع بين صلابة الدولة وازدهارها".

الامارات تمتلك اسلحة مؤثرة وقت الحرب حدودها الغربية الى مدينة جدة

بالمناسبه اخر دوله تفكر ايران ابتلاعها هي : الامارات

السبب :

لا يوجد فيها خونه زناديق عديمي الشرف بياعين الاوطان انجاس معدومي الوطنيه ولائهم لمرشدهم على دولتهم

لذا ارى من الصعب ابتلاع دوله شعبها ملتف حول قائدها
و لا تنسى العامل الاقتصادي لان الإمارات تعتبر منفذ و شريك اقتصادي مهم لإيران

تكتيكيا في حاله مواجهه ماذا لدى ايران والامارات ضد بعضهم ايران كثافه سكانيه وعمق استراتيجي واغراق صاروخي وعلى افتراض الامارات لوحدها بدون العمق الكثافه السكانيه السعوديه والعمق الاستراتيحي ابسعودي لديها دفاع جوي يقضي بتاتا على عنصر التفوق الايراني وهو الاغراق الصاروخي هنا نرجع لنقطه الصفر والتعادل بينهم اوراق ايران في الحرب احترقت الجيش الثوري مشلول لعدم وجود حدود بريه بقي الحدود البحريه تذكرو ان ايران احرقت كل اوراقها او عدم كفائه الاوراق من الاصل للظروف المفروضه بعس الامارات اللي لم تكشف الا عن ورقه الدفاع الجوي وهي مكتسحه بامتياز بقي لدى الامارات اوراق حاسمه الطيران والبحريه والمدفعيه والراجمات والمسيرات تدك فيها مفاصل البنى التحتيه والمواني والمصافي وغيرها خلال فتره وجيزه اذن بنظره متفحصه الامارات تكتيكيا تشل وتحسم الحرب في ظرف عشره ايام

يبقى الخوف من الانهيار الاماراتي الاقتصادي بعكس ايران ذات النفس الطويل هنا لو فرضنا حصل وهربت رووس ااموال منها لن يتعدى الانهيار اكثر من 10% لوجود ثقه عمياء في الاقتصاد الاماراتي لدى المستثمر الاجنبي بالاضافه الى البنى التحتيه القويه للامارات وخصوصا اماره ابو ظبي مما يجعلها تتحمل اقوى الضربات الاقتصاديه الناتجه عن الحرب
انا في اعتقادي ان السياسيين في الامارات ينظروا للمستقبل وبناء دوله واقتصاد قوي وجبار وتاجيل مرضوع الجزر حتى اشعار اخر حتى تناسب الظروف المتاحه لاستعادتها باقل الخسائر البشريه والاقتصاديه '

عودة
أعلى