للنقاش: ذخائر القوات الجوية المصرية

الشيخ الرئيس 

Nothing means anything anymore
خـــــبراء المنتـــــدى
التفاعل
146,728 588 3
بسم الله الرحمن الرحيم،

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،

حياكم الله ايها الاخوة الافاضل في هذا الموضوع الذي يعتبر مقدمة لدراسة تفصيلية عن الذخائر الخاصة بالقوات الجوية المصرية.
تتحدث المدونات المصرية عن عدد كبير من الذخائر ذات التنوع العالي الذي يعطي الانطباع ان سلم الذخائر المصري مكتمل بل وصل الامر للحديث (بإسهاب) عن قنابل بوزن ٩ طن (فوق 18,000 رطل) (أكبر من أم القنابل الامريكية MOAB) وقنابل غازية thermobaric وقنابل نووية تكتيكية tactical nuclear weapons.

نريد التحقق بشكل موضوعي من كثير مما تغض به الشبكة ولنبدأ بمقال الوكيبيديا الذي لا يحمل اية مصادر تذكر (المصدر عبارة عن مقال يمجد الجيش المصري ولا يحمل اية تفاصيل) عكس ما تحتوي الصفحة ذاتها من تفاصيل كثيرة دون مصادر.

لنبدأ:

List of munitions used by the Egyptian Air Force - Wikipedia.jpg

List of munitions used by the Egyptian Air Force - Wikipedia2.jpg

List of munitions used by the Egyptian Air Force - Wikipedia3.jpg

List of munitions used by the Egyptian Air Force - Wikipedia4.jpg

List of munitions used by the Egyptian Air Force - Wikipedia5.jpg

السؤال الأول: هل تمتلك القوات الجوية المصرية قنابل MK-84؟

السوال الاول هل فعلا تمتلك صواريخ كروز التي سمعنا انها تمت مع صفقة رافال

مع ان القياده المصريه اظهرت صورة الرافال بكامل تسليحها التي قامت بشرائها

صواريخ ميكا + قنابل AASM فقط بدون صواريخ سكالب الكروز

قنبلة Mk-83 (وتمتلك مصر أحد اكبر المخزونات في الشرق الاوسط):

GBU-12 paveway المصرية:

المرفقات

505.2 KB · المشاهدات: 140
التعديل الأخير:

من اليسار الى اليمين (على المقاتلة):

Aim-9
MK-82
خزان الوقود
(نفس الشيء في الجزء الايسر)

على الارض:

مافريك AGM-65F
GBU-12
خزان الوقود

التعديل الأخير:
السوال الاول هل فعلا تمتلك صواريخ كروز التي سمعنا انها تمت مع صفقة رافال

مع ان القياده المصريه اظهرت صورة الرافال بكامل تسليحها التي قامت بشرائها

صواريخ ميكا + قنابل AASM فقط بدون صواريخ سكالب الكروز

هو انت الي كنت قولت انه مفيش ميكا رداري وفضلنا نتخانق ونقطع في هدوم بعض وبعدين طلعت غلط
هو المفروض كل سلاح لازم نصورهولك 2 سيلفي منهم واحد بدقه 8 ميجا بيكسل
السعودية اشترت رياح الشرق و فضلت مخبياه فوق 15 سنه ! تقدر تخفي اي سلاح عادي جدا مش لازم تصوره والله

موضوع جميل

بالنسبة للخرافات التي يروجها البعض من عشرات السنين عن جد القنابل المصرية الموجود من 7000 سنة

كان من الأولى أن يظهر في هذه الفترة والتي بلغت فيها البروباغاندا العسكرية في مصر ذروتها

حاضر هتصلك علي وزير الدفاع يظهر لك كل الاسلحه من ايام الاهرامات

الصقر و كفي @الصقر و كفي

كنت ابعمل لك تاق قبل قليل لقيتك داخل الموضوع :D

انا مفاجئني جدا تنوع الذخيرة المصرية حسب مقال ويكيبيديا ولا اخفيك انني لا استطيع تصديقه كله. لهذا فتحت الموضوع (بحسن نية ان شاء الله)

شاركنا.

نقطة: ليس مطولبا تصوير الشيء لكي يكون موجودا، اي دليل يقوم ولو نصف مقام يكفي. لكن كما تعلم هناك الكثير من الهواة وانصاف المتعلمين يكتبون كلاما كبيرا يجعلك تستغرب هل هو حقيقي ام لا.

في قذائف وقنابل مصرية مصنوعه لاغراض معينه ودي عمرها ما هتظهر ابدا

بستغرب من الي بيطالب انه الحاجات دي تظهر اذا كان الاس 300 الي اشترينا رسميا من روسيا لسه محدش شافه الاصوره تهريب في الميناء

هي دي عقيدة القوات المسلحه المصرية تتفق تتختلف هو ده الواقع

فبلاش تنفي نفي قاطع بناءا فقط انه مفيش صور !

الصقر و كفي @الصقر و كفي

كنت ابعمل لك تاق قبل قليل لقيتك داخل الموضوع :D

انا مفاجئني جدا تنوع الذخيرة المصرية حسب مقال ويكيبيديا ولا اخفيك انني لا استطيع تصديقه كله. لهذا فتحت الموضوع (بحسن نية ان شاء الله)

شاركنا.

نقطة: ليس مطولبا تصوير الشيء لكي يكون موجودا، اي دليل يقوم ولو نصف مقام يكفي. لكن كما تعلم هناك الكثير من الهواة وانصاف المتعلمين يكتبون كلاما كبيرا يجعلك تستغرب هل هو حقيقي ام لا.

في حاجه اسمها الانطباع او الظروف المحيطة باي كلام بمعني

لو انا جبت لك تسريب من صفحه مش مشهوره عن مشروع طياره اف 25 امريكي بمواصفات كذا وكذا و كذا في الاغلب كلنا هانصدق ليه لانه ده المتوقع او ده السياق الطبيعي انه بعد الاف 22 هايجي مشروع جديد وفي الاول مش هايظهر للعلن
البي 2 مثلا امريكا كانت بتنفي وجودها اساسا ! مش بس بتخبيه

الي بيحصل انه بعض التسربيات بتطلع من جوه القوات المسلحه اما انها بصوره غير رسمية يعني الجيش نفسه يسربها او انها تهور من بعض الافراد ( و التهور كتر اليومين الي فاتو )

القنابل الي طلعت قبل كده لما تربطها مع عبد القادر الي هو عالم الصواريخ الي سرب لمصر معلومات هتلاقي انه الموضوع مش مستحيل ابدا

ولو سالتني رايك عن الذخائر هقولك محتاجين نضغط علي امريكا او نصنع احنا قطع التوجيه هما ولاد .. القطع دي ممكن تشتريها ب 15 مليون ولا حاجه تغطي المخزون كله

فاذا كان المقصود عن قنابل الوقود الغازي او قنابل باحجام كبري انا اميل للتصديق بصراحه

نعود لهذا السؤال. عملت بحث سريع على اصدارات وزارة الدفاع الامريكية عند بيع المعدات لمصر ولم اجد ذكرا لل MK-84. من لديه مصدر يضعه لو سمحتم.

هذا الموضوع سيكون مرجع ضد من يقلل من شأن القوات الجوية المصرية وضد من يبالغ في قدراتها. ساعدوني لنجعله موضوع مميز :)

المصادر هي اهم شيء والصورة هي اكبر مصدر ياتي بعدها وثائق البنتاجون.

شدوا الهمة :)

فاذا كان المقصود عن قنابل الوقود الغازي او قنابل باحجام كبري انا اميل للتصديق بصراحه

طيب هي محرمة دوليا وهتعرض مصر لمتاعب. انا مش فاهم ليه تصنع thermobaric bomb بوزن 9 طن ثم تخبيها اربعين سنة وتتحمل تبعات وجودها لا في الصيانة ولا في العلاقات الدولية.

بصراحة مستغرب جدا من هذا الامر.

عودة
أعلى